Układ Tytuł W DRODZE DO KARIERY doradztwo zawodowe w praktyce Podtytuł

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jaka jesteś szkoło ? Uczniowie Czy wiesz, jakie zajęcia pozalekcyjne są organizowane w szkole? Tak – 12.
Advertisements

POŁĄCZENIE SIŁ TO POCZĄTEK, POZOSTANIE RAZEM TO POSTĘP, WSPÓLNA PRACA TO SUKCES. HENRY FORD ROLA I ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO W REALIZACJI ZADAŃ EDUKACYJNO-DORADCZYCH.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
Aktywny RODZIC.
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Doradzamy - wybieramy zawód
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
kształcących w zawodach
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Czy staż zawodowy to klucz do kariery?
w powiatach malborskim i sztumskim”
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
Specjalność Przedsiębiorczość i doradztwo biznesowe
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Doradca zawodowy mgr Monika Mateja
Program profilaktyczno-wychowawczy
Szkolny Punkt Informacji i Kariery SPInK-a
„Bliżej rynku pracy – Zintegrowany System Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego ZIT WOF”
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Aktywny RODZIC.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Opolu
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Uzyskane Certyfikaty r.- Decyzją Rady Pedagogicznej Przedszkole Nr 7 w Łowiczu postanowiono włączyć do sieci Szkół i Przedszkoli Promujących.
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Układ Tytuł W DRODZE DO KARIERY doradztwo zawodowe w praktyce Podtytuł Iwona Lipiec Lublin, 19.10.2017

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD) DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD) Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole Zadania doradcy zawodowego/osoby wyznaczonej do realizacji zadań Program zajęć doradztwa edukacyjno - zawodowego dla klasy VII Szkoły Podstawowej i Szkoły Branżowej I stopnia

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD) DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD) Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole … Program zajęć doradztwa edukacyjno - zawodowego dla klasy VII Szkoły Podstawowej i Szkoły Branżowej I stopnia

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO / WZD Ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do odpowiedzialnych wyborów edukacyjno - zawodowych OCZEKIWANIA RODZICE UCZEŃ NAUCZYCIEL SZKOŁA MOŻLIWOŚCI ZASOBY

Kto i jak będzie z nim pracował? Jakie będą efekty podjętych działań? Do czego dążymy? Czego potrzebuje uczeń w obszarze wiedzy, umiejętności, kompetencji, postaw? Kto i jak będzie z nim pracował? Kiedy i gdzie? Kto może nam pomóc? Jakie będą efekty podjętych działań?

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO Cele do realizacji Wykaz osób odpowiedzialnych (za realizację i ich zadania w ramach rocznego planu pracy) Czas i miejsce realizacji Metody i formy pracy indywidualne i grupowe (skierowane do uczniów, rodziców, nauczycieli) Instytucje do współpracy w ramach WSDZ Oczekiwane efekty Sposoby ewaluacji

WZD | CELE Kształtowanie umiejętności rozpoznawania zasobów osobistych i właściwego ich wykorzystania Kształtowanie umiejętności planowania swojej ścieżki edukacyjno – zawodowej Budowanie postawy odpowiedzialności za podejmowane wybory Pogłębianie wiedzy uczniów na temat systemu szkolnictwa Nabywanie wiedzy o zawodach i świecie pracy Kształtowanie umiejętności selektywnego poszukiwania informacji

WZD | CELE Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych Kreowanie aktywnej, przedsiębiorczej postawy wobec rynku pracy Rozwijanie u młodzieży umiejętności społecznych oraz kształtowanie właściwych relacji społecznych Zwiększenie wiedzy uczniów z zakresu rozwoju aktywności i mobilności edukacyjno – zawodowej Aktywizowanie rodziców w proces wyboru dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej ich dzieci.

WZD | METODY I FORMY PRACY Konsultacje indywidualne dla uczniów Zajęcia grupowe dla uczniów Diagnoza zapotrzebowania na działania doradcze w szkole Organizacja Mini-targów Edukacyjnych w szkole Organizacja wyjść uczniów na Dni Otwarte, Targi Edukacyjne, Targi Pracy Spotkania z absolwentami, pracodawcami, przedstawicielami zawodów Rozwój zainteresowań i talentów poprzez różnorodne formy pracy z uczniem; zajęcia pozalekcyjne, wyjścia, itp Przygotowanie uczniów do konkursów, olimpiad Poruszanie tematyki planowania ścieżki edukacyjno – zawodowej na lekcjach przedmiotowych Organizację spotkań informacyjnych dla rodziców Konsultacje indywidualne dla rodziców Przekazywanie informacji edukacyjnych i zawodowych nauczycielom Szkolenia Rady Pedagogicznej ( ale też: badanie losów absolwentów, organizacja konkursów, włączanie się w akcje ...)

Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej WZD | WSPARCIE INSTYTUCJI Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Specjalistyczna Poradnia Zawodowa Wojewódzki Urząd Pracy Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Miejski Urząd Pracy Biura karier lubelskich uczelni Ochotnicze Hufce Pracy

WZD | NADZÓR NAD REALIZACJĄ Dyrektor Koordynator… działań związanych z realizacją doradztwa zawodowego w szkole doradca zawodowy/lub osoba wskazana przez Dyrektora szkoły Plan pracy doradczej Spis zadań do realizacji na dany rok szkolny Harmonogram działań Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach…

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD) DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD) Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole Zadania doradcy zawodowego/osoby wyznaczonej do realizacji zadań Program zajęć doradztwa edukacyjno - zawodowego dla klasy VII Szkoły Podstawowej i Szkoły Branżowej I stopnia

ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych i słabych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę Współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kształcenia i zawodu Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO EFEKTYWNE DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO PLAN PRACY/ HARMONOGRAM DZIAŁAŃ / ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO Zajęcia grupowe Działalność informacyjna Diagnoza zapotrzebowania Wsparcie działań PPP, w tym konsultacje indywidualne Współpraca z nauczycielami i instytucjami

KOORDYNACJA DZIAŁAŃ DORADCZYCH W SZKOLE SzOK w szkole oferuje: Porady i informacje zawodowe Diagnozę zdolności i predyspozycji zawodowych Spotkania informacyjno – szkoleniowe Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu Pomoc w zakresie kierowania w sprawach trudnych do specjalistów Współpraca z rodzicami Wsparcie dla nauczycieli i wychowawców Współpracę z instytucjami wspierającymi pracę doradczą szkoły.

DIAGNOZA W KLASACH I Oczekiwania wobec szkoły – ankieta wśród uczniów klas I i ich rodziców, tym oczekiwania w zakresie doradztwa zawodowego

DIAGNOZA ZAPOTRZEBOWANIA NA DZIAŁANIA DORADCZE Ankieta: Czy wiesz jaki zawód chcesz wykonywać w przyszłości? Czy wiesz, jakie zdolności, umiejętności są niezbędne w tym zawodzie? Czy znasz swoje predyspozycje zawodowe? Czy analizujesz rynek pracy pod kątem zatrudnienia w zawodzie, który Cię interesuje? Jakich działań oczekujesz od doradcy zawodowego? Jak forma kontaktu z doradcą najbardziej Ci odpowiada ? Wskaż umiejętności, które chcesz rozwijać na zajęciach z doradcą.

TEMATYKA ZAJĘĆ LICEUM / TECHNIKUM Klasy I Klasy II LO i III TGH Klasy maturalne Warsztaty dla wszystkich klas do wyboru w zależności od potrzeb Poznanie siebie Świat zawodów Ścieżki edukacyjne Rynek pracy

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD) DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna. Zadania doradcy zawodowego/osoby wyznaczonej do realizacji zadań doradczych w szkole Program zajęć doradztwa edukacyjno - zawodowego dla klasy VII Szkoły Podstawowej i Szkoły Branżowej I stopnia

PROGRAM ZAJĘĆ Z DORADZTWA EDUKACYJNO - ZAWODOWEGO Program powinien zawierać treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi. Obszary doradztwa zawodowego Poznawanie siebie Świat zawodów i rynek pracy Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Planowanie własnego rozwoju, podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, zdobywanie doświadczenia zawodowego

TEMATYKA ZAJĘĆ W KLASIE VII SZKOŁY PODSTAWOWEJ Ja i grupa. Wyprawa na Marsa – moje zainteresowania i umiejętności. Poznaję własne predyspozycje zawodowe. Mój zawód – moja przyszłość: zawody i kwalifikacje. Dlaczego ludzie pracują? Jak osiągnąć sukces zawodowy? Rynek pracy – co warto o nim wiedzieć? Rola kompetencji społecznych w szkole i w pracy. Odpowiedzialne planowanie własnej przyszłości. Moja ścieżka edukacyjna i zawodowa, a system edukacji.

ZAJĘCIA GRUPOWE / SAMOZAPOZNANIE TECZKA KLASY KARTA USŁUG DORADCZYCH

ŚCIEŻKI KSZTAŁCENIA – WAŻNE TEMATY – GIMNAZJUM, SZKOŁA PODSTAWOWA Uczeń wybiera Liceum Ogólnokształcące Uczeń wybiera Technikum Uczeń wybiera Szkołę Branżową I stopnia

ŚCIEŻKI KSZTAŁCENIA - STUDIA WYŻSZE

ZAJĘCIA GRUPOWE / WARSZTATY

ZAJĘCIA GRUPOWE / WARSZTATY

KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH ,,Scenariusze zajęć do kształtowania kompetencji personalnych, społecznych i organizacji pracy małych zespołów” opracowane w ramach projektu: Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy, mikroprojekt: Kompetencje młodzieży”

KONSULTACJE INDYWIDUALNE Planowanie swojej ścieżki edukacyjnej i zawodowej/IPD Diagnoza predyspozycji zawodowych Wybór szkoły Poznanie zawodów Wybór przedmiotów zadawanych na egzaminie maturalnym Rekrutacja na studia wyższe Oczekiwania rynku pracy Zmiana szkoły/profilu kształcenia Rozwiązywanie indywidualnych sytuacji ucznia

KONSULTACJE INDYWIDUALNE Wsparcie dla uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną, w tym szczególnie uczniów: z niepowodzeniami szkolnymi z problemami zdrowotnymi zaniedbanych wychowawczo

Nazwisko i Imię Klasa Mocne strony Słabe strony Predyspozycje Zainteresowania Umiejętności Uwagi doradcy

KAMPANIE SPOŁECZNE ORAZ INICJATYWY LOKALNE Lubelski Salon Maturzystów Targi Pracy Warsztaty wiedzy o rynku pracy Szkolenia ,, Moja firma, jak zostać przedsiębiorcą?” Kampania ogólnopolska Klucz do Kariery Ogólnopolski Tydzień Kariery - OTK Targi Edukacyjne Giełdy zawodów Minitargi Edukacyjne

LOSY ABSOLWENTOW Losy absolwentów

WSPARCIE RODZICÓW Organizacja spotkań dla rodziców Udział w spotkaniach klasowych Dyżur doradczy podczas zebrań z rodzicami/konsultacje indywidualne Pomoc w sytuacjach trudnych

WSPÓŁPRACA Z NAUCZYCIELAMI Koordynacja działalności doradczej szkoły Udostępnianie informacji edukacyjnych Szkolenia Rady Pedagogicznej

WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie. Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Miejski Urząd Pracy w Lublinie Biura Karier lubelskich uczelni wyższych Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna Specjalistyczna Poradnia Zawodowa

INICJATYWY SZKOLNE| DZIEŃ KARIERY ZS 5

INICJATYWY | WARSZTATY WIEDZY O RYNKU PRACY

INICJATYWY | TARGI / MINITARGI EDUKACYJNE

DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNA DORADCY

ZASOBY PRACY Z UCZNIAMI

DORADCA ZAWODOWY – PRAKTYK ,,Zdarza się w życiu taka magiczna chwila, gdy ktoś niespodziewanie dostrzega kim jesteśmy i kim być możemy i wprawia w ruch zaklęty krąg naszych możliwości” R. Berkus, 1989

Dziękuję za uwagę Iwona Lipiec Doradca zawodowy w Zespole Szkół nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie e-mail: ilipiec@zs5.lublin.eu