Schemat przykładowej lekcji, podczas której uczniowie samodzielnie wykonali program – „horoskop”. Nauczyciel: Anna Noworzyn
W ramach projektu stworzysz program – ”HOROSKOP” W ramach projektu stworzysz program – ”HOROSKOP”. Wykorzystasz w tym celu środowisko programistyczne Scratch. Zadanie 1 Uruchom program Scratch. Usuń duszka „Kotka”.
Zadanie 2 Wybierz nowego duszka z biblioteki.
Kliknij w kartę: „Skrypty”; Zadanie 3 Utwórz listę: Kliknij w kartę: „Skrypty”; b) Z menu wybierz; „Dane”; c) Kliknij na: „Utwórz listę”; ,
d) Pojawi się okno: „Nowa lista”; e) Wpisz nazwę listy: „Miłość”; f) Wybierz opcję: „Tylko dla tego duszka”; g) Zatwierdź: „OK”. ,
h) Utwórz jeszcze dwie listy: - „Finanse”; - „Zdrowie”;
j) Przenieś klocek na obszar roboczy skryptu wybranego duszka; i) Kliknij na klocek: j) Przenieś klocek na obszar roboczy skryptu wybranego duszka; k) W miejscu: „thing” – wpisz - „poznasz kogoś” i z listy wybierz – „Miłość”. ,
l) Dodaj jeszcze dwa elementy do listy „Miłość”; ł) Utwórz po trzy elementy do listy: „Finanse”; m) Utwórz po trzy elementy do listy: „Zdrowie”;
n) Z bloku: „Zdarzenia” - wybierz klocek „kiedy kliknięto zieloną flagę”; o) Utwórz skrypt według wzoru;
p) Po kliknięciu na „zieloną flagę”, zapełnią się listy;
Zadanie 4 Utwórz skrypt, który pozwoli Twojemu duszkowi, losować po jednym elemencie (zdaniu) z każdej listy: Utwórz część skryptu według wzoru: z bloku: „Zdarzenia” - wybierz klocek „kiedy kliknięto zieloną flagę”; Z bloku: „Wygląd” - wybierz klocek
w miejsce: „Hello!” - wpisz swoje powitanie; następnie w miejsce: „Hello!” - napisz: „Twoja wróżba” zmień: „Hello!” - na: „Miłość”
b) Utwórz dalszą część skryptu według wzoru:
- Wstaw - w miejsce - otrzymasz:
z listy wybierz: „Miłość”
w miejsce: - wstaw: (Skrypty – Wyrażenia – ) - otrzymasz: zmień liczbę 10 na 3, ponieważ na liście mamy trzy elementy:
Następnie w podobny sposób wykonaj to dla „Finansów” i „Zdrowia”;
Stwórz cały skrypt: Skrypt ten będzie działał równolegle do tego, którego stworzyłeś powyżej. - Sprawdź poprawność skryptu.
Zadanie 4 Ulepsz swój program: Dodaj pożegnanie;
b) Ukryj listy tak, żeby widoczny był tylko duszek: Kliknij prawym przyciskiem myszy na wybranej liście, wybierz – ukryj; Ukryj wszystkie listy tak, aby na scenie pozostał tylko duszek.
c) Wstaw tło.
Bibliografia: Piotr Szlagor; „Programowanie wizualne dla każdego. Przewodnik po SCRATCH”. http://www.enauczanie.com/metodyka/scratch https://scratch.mit.edu/