WSPÓLNA POLITYKA ROLNA DO 2020r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Znakowanie tablic informacyjnych,
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Ocena funkcjonowania Wspólnej Polityki Rolnej: propozycje legislacyjne
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Narodowa Strategia Spójności
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
Rola i wpływ organizacji obywatelskich na kształt krajowej i europejskiej polityki społecznej PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Reforma WPR na lata ustalenia negocjacyjne
BUDŻET NA ROLNICTWO I POLSKĄ WIEŚ
System płatności bezpośrednich w latach
l System płatności bezpośrednich w Polsce w latach projekt do konsultacji - z uwzględnieniem specyfiki województwa zachodniopomorskiego.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej PROW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Poddziałanie: Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Jaka Wspólna Polityka Rolna Zofia Krzyżanowska, Radca Generalny
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Zmiany we Wspólnej Polityce Rolnej w Unii Europejskiej.
Zespół-Komitet do Spraw Monitorowania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich Warszawa, 9 grudnia 2005 r.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Działanie 1.2. „Ułatwianie startu młodym rolnikom”
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
II Forum Wiedzy i Innowacji
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

WSPÓLNA POLITYKA ROLNA DO 2020r. Wydział Rolnictwa i Rybactwa Stałe Przedstawicielstwo Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli

STRUKTURA SP RP przy UE Ambasador Marek Prawda Stały Przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej Wydziały Stałego Przedstwicielstwa Kontakt do Wydziałów Stałego Przedstwicielstwa Referat ds. Dyplomacji Publicznej i Informacji Referat ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu Referat ds. Finansów Referat ds. Informatyki, Telekomunikacji i Dokumentacji Referat ds. Obsługi Technicznej Budynku Referat ds. Środowiska Samodzielne Stanowisko ds. Badań Naukowych Samodzielne Stanowisko ds. Analiz Strategicznych Samodzielne Stanowisko ds. Promocji Polaków w Instytucjach UE Samodzielne Stanowisko ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Telekomunikacji Samodzielne Stanowisko ds. Zdrowia Samodzielne Stanowisko ds. Zewnętrznych Aspektów Polityki Energetycznej Wydział Administracyjno Finansowy Wydział Budżetu i Finansów Wydział ds. Instytucjonalnych i Prawnych Wydział ds. Parlamentarnych Wydział ds. Polityki Regionalnej i Spójności Wydział ds. Polityki Społecznej, Zatrudnienia i Równości Szans Wydział ds. Polityki Transportowej Wydział ds. Polityki Zagranicznej i Działań Zewnętrznych UE Wydział ds. Rolnictwa i Rybactwa Wydział ds. Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony Wydział ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Wydział Ekonomiczno-Handlowy * Zastępca Kierownika SP Przedstawiciel RP w COREPER I  Karolina OSTRZYNIEWSKA - Radca Minister * Przedstawiciel RP przy Komitecie Politycznym i Bezpieczeństwa/Z-ca Kierownika Placówki Paweł HERCZYŃSKI - Radca-Minister * Jerzy DROŻDŻ - Ambasador tytularny * Andrzej Babuchowski Radca Minister Reprezentuje RP w Specjalnym Komitecie ds. Rolnictwa (SCA)

WYDZIAŁ DS. ROLNICTWA I RYBACTWA Andrzej Babuchowski Radca Minister Rolnictwo Krystian Kęciek Radca Katarzyna Siekierska Daria Iwaniuk Pierwszy Sekretarz   Rybactwo Marcin Ruciński Ewa Contet Pierwszy Sekretarz Weterynaria, bezpieczeństwo żywności i kwestie fitosanitarne Magdalena Ziętara Anna Kowalska – Klockiewicz

Dlaczego potrzebna jest reforma? - wyzwania dla rolnictwa UE WPR do 2020r. Dlaczego potrzebna jest reforma? - wyzwania dla rolnictwa UE - cele strategiczne Kierunek zmian…

Rada Unii Europejskiej Negocjatorzy WPR do 2020r. Parlament Europejski Rada Unii Europejskiej Komisja Europejska

Budżet na WPR do 2020r. Przewidywany budżet unijny na WPR w Polsce na lata 2014-2020 wyniesie 32,1 mld euro. W okresie 2007-2013 budżet UE dla Polski na wspólną politykę rolną wyniósł 28,6 mld euro. W nowej perspektywie finansowej 2014-2020 w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Polska uzyska o około 12% więcej unijnych środków na rolnictwo niż otrzymała w latach 2007-2013. Polska jest NAJWIĘKSZYM beneficjentem środków na II filar WPR, a także na politykę spójności. W zakresie środków na płatności bezpośrednie zajmujemy 6 miejsce (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, W. Brytania). Licząc cały budżet WPR zajmujemy 5 miejsce (Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy).

! WRF 2014-2020 - Ustalenia Szczytu Europejskiego z 8 lutego br. ! Budżet na WPR do 2020r. ! WRF 2014-2020 - Ustalenia Szczytu Europejskiego z 8 lutego br. ! Proponowane środki dla Polski w ramach płatności bezpośrednich i rozwoju obszarów wiejskich z budżetu UE w latach 2014-2020 w mln EURO przesunięcie do 25% środków z II filaru WPR wsparcie krajowe odpowiednie współfinansowanie funduszu PROW z budżetu krajowego Umowa Partnerstwa przewidująca odpowiednie wsparcie dla obszarów wiejskich w ramach polityki spójności - na rozwój infrastruktury, rynku pracy i usług publicznych

Redystrybucja płatności – propozycja KE 1/3 różnicy pomiędzy obecnym poziomem a 90% średniej UE Źródło: Komisja Europejska 8

Wysokość łączna wsparcia WPR na ha UR w 2013

PODZIAŁ WYDATKÓW WPR MIĘDZY FILARAMI mat. EC

Porównanie wysokości kopert finansowych na płatności bezpośrednie oraz na rozwój obszarów wiejskich dla Polski w latach 2007-2013 i propozycji na 2014-2020 (mld EUR, ceny bieżące)

Środki w ramach płatności bezpośrednich i rozwoju obszarów wiejskich dla Polski w latach 2007-2013 i propozycje na 2014-2020 (mld EUR, ceny bieżące)

Polska największym beneficjentem budżetu UE 2014-20 105,8 mld EUR = 441,0 mld PLN

Przebieg prac nad reformą WPR październik 2011: oficjalne rozpoczęcie prac nad reformą; [w Radzie prace prowadzą kolejno prezydencje: polska, duńska, cypryjska, irlandzka i litewska] [w PE prace prowadzi Komisja ds. Rolnictwa i Rozwoju Wsi] marzec 2013: mandat Rady dla PREZ oraz stanowisko PE; kwiecień - czerwiec 2013: intensywne rozmowy trójstronne; 25 czerwca 2013: kluczowe rozstrzygnięcia podczas Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa w Luksemburgu; 26 czerwca 2013: kompromis polityczny między Radą i PE. 24 września 2013r.: ostateczne porozumienie pomiędzy Radą a PE na nieformalnym trilogu Formalne przyjęcie aktów prawnych zimą 2013 r.

Przebieg prac nad reformą WPR (c.d.) Kompromis polityczny obejmuje projekty rozporządzeń dotyczące: płatności bezpośrednich wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez EFRROW Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych finansowania, zarządzania i monitorowania WPR

Płatności bezpośrednie Kontynuowanie uproszczonego systemu płatności bezpośrednich SAPS do końca 2020 r., Komponenty nowego systemu płatności: płatność „zielona”, płatność dla młodych rolników płatność dla małych gospodarstw płatność powiązana z produkcją redystrybucyjna płatność do pierwszych hektarów płatność dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi / ONW Dyscyplina finansowa: obejmie tylko gospodarstwa rolne otrzymujące ponad 2 tys. euro - w Polsce w 2011 r. poniżej 2 tys. euro otrzymało około 955 tys. gospodarstw (71%), które posiadały 3,7 mln ha UR (27%). obowiązkowa dla p.cz. dobrowolna dla p.cz.

Możliwość kontynuowania do 2020 r. wsparcia z budżetu krajowego, Płatności bezpośrednie (c.d.) Możliwość przesuwania środków finansowych między filarami (do 25% z II na I filar) – możliwość utrzymania średniej stawki płatności bezpośrednich w wysokości 240 euro / ha Możliwość kontynuowania do 2020 r. wsparcia z budżetu krajowego, Płatności wyłącznie dla „aktywnego” rolnika: lista wykluczeń (np. lotniska, koleje, tereny sportowe i rekreacyjne), Degresywność płatności: obowiązkowa redukcja na poziomie 5% dla kwot powyżej 150 tys. euro w państwach, które nie wdrażają płatności do pierwszych hektarów

Płatności bezpośrednie (c.d.) Płatności związane z produkcją: - do 15% koperty krajowej (13% + 2% na rośliny strączkowe), - płatności będzie można stosować w następujących sektorach: zboża, nasiona oleiste, rośliny wysokobiałkowe, rośliny strączkowe, len, konopie, ryż, orzechy, ziemniaki skrobiowe, mleko i przetwory mleczne, nasiona, mięso baranie i kozie, wołowina i cielęcina, oliwa z oliwek, jedwabniki, susz paszowy, chmiel, burak cukrowy, trzcina cukrowa i cykoria, owoce i warzywa oraz zagajniki o krótkiej rotacji. Deklaracja Polski dotycząca zakresu wsparcia związanego z produkcją: rozszerzenie listy, która powinna obejmować sektory o dużym znaczeniu w regionach wrażliwych gospodarczo i środowiskowo, w tym kierunki pracochłonne.

Płatności bezpośrednie (c.d.) System dla małych gospodarstw: zamiast pozostałych płatności płatność ryczałtowa albo kwota płatności należna „normalnie” w systemie standardowym - limit 1250 euro/gospodarstwo – poniżej 1250 euro płatności otrzymywało w Polsce w 2011 roku około 730 tyś. gospodarstw ( ok. 54% ogółu beneficjentów), które posiadały 2,2 mln ha (16% ogółu objętych płatnościami), wyłączenie z kontroli spełniania wymogów zasady wzajemnej zgodności, zwolnienie ze stosowania praktyk zazielenienia.

Płatności bezpośrednie (c.d.) Płatność dla młodych rolników: obowiązkowa dla państw członkowskich (do 2% koperty płatności), stawka podwyższona o 25%, limit wspieranej powierzchni 25 - 90 ha, rozpoczęcie działalności w przeciągu 5 lat poprzedzających złożenie wniosku o przyznanie płatności podstawowej, wiek poniżej 40 lat, wsparcie na okres nie dłuższy niż 5 lat.

MŁODZI ROLNICY W I i II FILARZE Obowiązkowe płatności PROW (art.20) działanie opcjonalne Do 2% koperty krajowej Brak wyodrębnienia budżetu Mniej niż 40 lat w momencie składania wniosku Mniej niż 40 lat w momencie składania wniosku, kwalifikacje i umiejętności Brak dodatkowych wymagań Plan operacyjny Rolnicy tworzą gospodarstwo po raz pierwszy lub prowadzone w ciągu 5 ostatnich lat Rolnicy podejmujący działalność po raz pierwszy Płatność maksymalnie przez 5 lat Zryczałtowana płatność wypłacana w co najmniej 2 ratach przez okres max 5 lat. Ostatnia rata uzależniona od prawidłowej realizacji planu operacyjnego. Orientacyjna max stawka płatności w Polsce 50 – 55 EURO/ha Max kwota wsparcia 70 000 EURO Limit do 25 ha max, ok. 1300 EURO. W Czechach min. ok 1600 EURO.

Płatności bezpośrednie (c.d.) Praktyki obowiązkowe: dywersyfikacja upraw, utrzymanie trwałych użytków zielonych (TUZ), utrzymanie obszarów proekologicznych (tzw. EFA) lub Praktyki równoważne: przynoszące ten sam, bądź wyższy poziom korzyści dla środowiska i klimatu jak praktyki obowiązkowe. Mogą obejmować elementy programu rolno - środowiskowo - klimatycznego albo krajowe lub regionalne systemy certyfikacji środowiskowej. Lista praktyk równoważnych będzie określona w załączniku do rozporządzenia.

Zazielenienie – uproszczenie pierwotnej propozycji KE gospodarstwa do 10 ha powierzchni gruntów ornych wyłączone z wymogu dywersyfikacji upraw, gospodarstwa 10 - 30 ha: minimum 2 różne uprawy; powyżej 30 ha: minimum 3 uprawy, gospodarstwa do 15 ha powierzchni gruntów ornych wyłączone z wymogu wykazania obszarów proekologicznych (EFA), udział obszarów EFA w gospodarstwie na poziomie 5%, po raporcie KE w 2017 r. odsetek może wzrosnąć do 7%, utrzymanie TUZ na poziomie kraju / regionu, Sankcje: pierwsze 2 lata: 100% płatności zielonej, w kolejnych latach do 120% i 125%.

wielkość gospodarstwa Skutki w ramach płatności „zielonej” Zazielenienie – potencjalne efekty uproszczenia (szacunkowo na podstawie danych z 2011 roku) wielkość gospodarstwa Skutki w ramach płatności „zielonej” liczba gospodarstw powierzchnia UR tys. jako % ogółu mln ha do 10 ha UR całkowicie wyłączeni z dywersyfikacji upraw 1 008 75% 4,1 30% od 10 ha do 30 ha zobowiązani do prowadzenia co najmniej 2 upraw 278 20% 4,5 32% od 30 ha UR zobowiązani do prowadzenia co najmniej 3 upraw 62 5% 5,3 38% do 15 ha UR całkowicie wyłączeni z utrzymywania EFA 1 155 86% 5,9 43% Łączna liczba gospodarstw otrzymujących płatności bezpośrednie w 2011 roku: 1 348 tyś (13,9 mln ha powierzchni)

Wsparcie rozwoju obszarów wiejskich przez EFRROW Ściślejsza koordynacja polityki rozwoju obszarów wiejskich z innymi politykami rozwojowymi za pośrednictwem unijnych wspólnych ram strategicznych (umowy partnerstwa państwa członkowskiego z KE), 30% limitu środków EFRROW na cele środowiskowo-klimatyczne obejmujące poszerzony katalog działań (obok rolnictwa ekologicznego, programu rolno-środowiskowego, ONW, obejmuje również inwestycje o pozytywnych efektach środowiskowo-klimatycznych, działania „leśne”, NATURA 2000), Zapewniono taki sam poziom dofinansowania działań inwestycyjnych podejmowanych przez rolników i przetwórców w woj. mazowieckim, jak w pozostałych regionach Polski (w okresie 2014-2020 woj. mazowieckie będzie sklasyfikowane jako tzw. region lepiej rozwinięty i w związku z tym według standardowych zasad, podlegałby niższym poziomom dofinansowania).

Wsparcie rozwoju obszarów wiejskich przez EFRROW Utrzymanie działań ukierunkowanych na restrukturyzację, inwestycje i modernizację w rolnictwie Nowa delimitacja obszarów z ograniczeniami naturalnymi (dawne ONW nizinne) najpóźniej od 2018 r., Utrzymanie możliwości wsparcia przetwórstwa rolno-spożywczego (wpisanie przetwórstwa do priorytetów) Wsparcie systemów jakości żywności rozszerzone o działania informacyjno-promocyjne. Nowy zestaw działań związanych z zarządzaniem ryzykiem: ubezpieczenia i fundusze wzajemne oraz instrument stabilizacji dochodów

Wspólna Organizacja Rynków Rolnych Przedłużono funkcjonowanie kwot w sektorze cukru do września 2017 roku, Włączono (z pewnymi modyfikacjami) do tekstu rozporządzenia rozwiązania tzw. pakietu mlecznego, Zwiększono limit skupu interwencyjnego masła z 30 tys. do 50 tys. ton, Deklaracja Polski dotycząca jednakowych możliwości wspierania sektora chmielu w ramach Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych, Zapisano listę sektorów, które mogą być objęte normami (wycofano się z pomysłu wprowadzenia ogólnej normy handlowej), Refundacje wywozowe ustalono na poziomie zerowym i będą stosowane tylko jako środek zarządzania kryzysowego , Roczny budżet programu „Owoce w szkole” zwiększony z 90 mln euro do 150 mln euro.

Kwestie horyzontalne Przeliczanie płatności bezpośrednich wg średniego kursu EBC z okresu 1 m-ca przed 1 października danego roku, Włączenie Ramowej Dyrektywy Wodnej do zasady wzajemnej zgodności dopiero po jej implementacji przez wszystkie państwa członkowskie, Rezerwa kryzysowa w wysokości 400 mln euro (ceny stałe z 2011 roku) będzie tworzona corocznie przez zastosowanie zmniejszenia ogólnych limitów płatności; środki niewykorzystane z rezerwy będą zwracane rolnikom w kolejnym roku w postaci płatności bezpośrednich, System doradztwa rozszerzony – oprócz zasady wzajemnej zgodności będą teraz obejmować kwestie zazieleniania, warunki utrzymania gruntów uprawnionych do płatności bezpośrednich, Ramowej Dyrektywy Wodnej i dyrektywy o zrównoważonym stosowaniu pestycydów, Przejrzystość – publikacja listy beneficjentów – państwa członkowskie będą ujawniały pełną informację o beneficjentach wsparcia w ramach WPR, z wyjątkiem informacji dotyczącej rolników korzystających z uproszczonego systemu płatności bezpośrednich dla małych gospodarstw.

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE NA 2014r. Komisja Europejska opublikowała w dniu 18 kwietnia 2013 roku projekt rozporządzenia ustanawiający niektóre przepisy przejściowe dotyczące Wspólnej Polityki Rolnej w roku 2014. Przepisy przejściowe mają umożliwić sprawne dostosowanie dotychczasowych rozwiązań w zakresie płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez EFRROW, wspólnej organizacji rynków rolnych oraz monitorowania i kontroli WPR do nowych warunków i zapewnienie ciągłości różnych form wsparcia w ramach polityki rolnej UE w 2014 roku. Są one konieczne z uwagi na nie zakończony jeszcze proces międzyinstytucjonalnych negocjacji zarówno projektu rozporządzenia Wieloletnich Ram Finansowych, jak i pakietu rozporządzeń dla WPR na lata 2014-2020. Projekt jest obecnie przedmiotem analiz i konsultacji.

Kontakt: Stałe Przedstawicielstwo RP przy UE w Brukseli: Rue Stevin 139, 1000 Bruksela Telefon +32 2 7804 200 Faks +32 2 7804 297 Email: bebrustpe@msz.gov.pl Wydział ds. Rolnictwa i Rybactwa Sekretariat: Magdalena Rowińska magdalena.rowinska@msz.gov.pl tel. +32 2 7804 250 Ministerstwo Spraw Zagranicznych: www.msz.gov.pl

Dziękujemy za uwagę