Kreatywność w biznesie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Psychologia Zarządzania
czyli zostań kowalem swojego losu
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Kierowanie twórczością w organizacji
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Anna Gluba Katarzyna Ruszkowska Maciej Szatanek
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Organizacja i zarządzanie firmą
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Wyzwania przedsiębiorczości
KREATYWNOŚĆ TWÓRCZOŚĆ.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Szkolenia, Coaching, PR.
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
w praktyce pedagogicznej
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” Będzin, 12 marca 2014 r. T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI.
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Nazwa, logo i motto firmy
JAK ZWIĘKSZYC KREATYWNOŚĆ W BIZNESIE
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Kreatywność w biznesie CYKL SPOTKAŃ: BIZNES TO RELACJE Kreatywność w biznesie Dr Zdzisław Nieckarz

Temat spotkania Przyszłość najtrafniej przewidzisz, kiedy ją wykreujesz Peter Drucker Problematyka kreatywności w biznesie obejmuje szereg zagadnień związanych zarówno z czynnikami indywidualnymi (np. zdolności, motywacja do uczenia się), jak i organizacyjnymi (np. stwarzanie warunków do realizacji pomysłów, wielkość nakładów w obszarze B+R). Dzisiejsza prezentacja będzie poświęcona przede wszystkim czynnikowi ludzkiemu, a więc temu czym jest tak naprawdę kreatywność i jak ją kształtować. Source: Mind Tools

Kreatywność a innowacyjność Kreatywność przejawia się na ogół w formie obserwowalnego działania, polegającego na stworzeniu nowych i wartościowych wytworów, przy czym wytworem może być także zachowanie… Kreatywność człowieka przejawia się przede wszystkim w tzw. twórczości codziennej*, czyli działaniach związanych z podejmowaniem decyzji, rozwiązywaniem problemów, poszukiwaniem możliwości rozwoju, które charakteryzują się oryginalnością i nowością rozwiązań oraz są dla niego istotną wartością (np. co zrobić, aby …). *Obok niej wyróżnia się także twórczość wysoką…

Kreatywność a innowacyjność Innowacyjność to tworzenie zmian fundamentalnych, to proces wdrożenia nowego lub istotnie ulepszonego produktu (wyrobu lub usługi), nowego lub istotnie ulepszonego procesu, nowej metody marketingu lub nowej metody organizacji w zakresie praktyk biznesowych, organizacji miejsca pracy bądź relacji ze środowiskiem zewnętrznym.

Kreatywność a innowacyjność Pomysły Innowacyjny produkt Można zatem powiedzieć, że kreatywność to proces wymyślania lepszych rozwiązań (efekt końcowy to pomysły) a innowacyjność to proces wprowadzania ich w życie (efekt końcowy to innowacyjny produkt).

Warunki bycia kreatywnym Zdolność do zauważenia i zdefiniowania problemu Umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy w konkretnej sytuacji Świadomość potrzeby uczenia się, także dzięki metodzie prób i błędów Zdolność do skupienia uwagi w dążeniu do celu (motywacja i wytrwałość)

Po co nam kreatywni pracownicy? W procesie zarządzania zasobami ludzkimi powinniśmy dążyć do sytuacji, w której pracownik nie tylko potrafi wykonać powierzone mu zadania (wykorzystując odpowiednie kompetencje), ale przede wszystkim potrafi te zadania współtworzyć: udoskonalać, planować, kontrolować ich przebieg (wykorzystując dodatkowo swoją kreatywność). Todd B. Kashdan i Robert Biswas-Diener, analizując, co wpływa na subiektywny poziom odczuwanej satysfakcji odkryli, że jest to między innymi umiejętność wychodzenia ze strefy komfortu ku nieznanemu.

Cechy strefy komfortu Pozwala korzystać z rozwiązań znanych i bezpiecznych Pozwala podejmować działania, których efekt znamy Pozwala ufać sprawdzonym rozwiązaniom Upraszcza rzeczywistość i schematy myślowe Wstrzymuje kreatywność

Kreatywny menedżer Realizacja dobrych praktyk w zakresie kreatywności wymaga także mądrych menedżerów. Podstawą kreatywności jest założenie, że pomysły powinny płynąć od pracowników wszystkich szczebli, a organizacja powinna znaleźć sposób na przekroczenie swojej hierarchiczności. Niezbędne jest również skuteczne rozpoznawanie kompetencji i motywacji pracowników, tak aby dla wszystkich znaleźć obszar, w którym mogą się wykazać i poczuć satysfakcję z pracy. Tym samym menedżerowie muszą być osobami wspierającymi nie tylko własny sukces, ale przede wszystkim sukces swoich pracowników.

Zalety kreatywnego menedżera Wysoki poziom kreatywności menedżerów pozwala na: wdrożenie 61% innowacji (średnia 23%) dotrzymywanie zaplanowanych terminów w 83% (średnia 33%) efektywne obsadzenie projektów w 72% (średnia 54%) skuteczne rozwiązywanie 82% konfliktów (średnia 22%) Source: Menedżer u progu XXI wieku Source: Dreamtime

Bariery kreatywności Jednostka Grupa Błędne nastawienie – poszukując rozwiązań problemu wybieramy konkretny kierunek poszukiwań. Ograniczenia w zakresie wartości, percepcji i cech osobowych – nasz punkt widzenia determinują przyjęte przez nas poglądy, stereotypy i uprzedzenia a także cechy osobowości oraz podatność na presję społeczną. Walka o wpływy – rywalizacja, dążenie do uzyskania władzy, statusu i prestiżu powodują zanikanie współpracy, efektu synergii i wzrost poziomu stresu. Dominujący autorytet – uniemożliwia on rozwinięcie skrzydeł osobom kreatywnym lecz mało asertywnym. Myślenie grupowe – sprawia, że skłonność do jednomyślności jest ważniejsza niż nowe podejście.

Rozwijanie kreatywności Kreatywność nie jest talentem, nie jest cechą wrodzoną, dlatego może być aktywnie rozwijana, zwłaszcza poprzez trening, praktykowanie technik twórczego myślenia i celowe nauczanie postaw sprzyjających kreatywnemu zachowaniu (np. otwartość na zmiany).

Rozwijanie kreatywności Wypracowanie mechanizmów rozwijania kreatywności ma odmienny charakter w każdej organizacji, ponieważ w dużej mierze zależy od jej kultury, panującego klimatu organizacyjnego i samych pracowników. Powodzenie tego typu przedsięwzięć zależy w dużej mierze od tzw. gotowości do zmiany, czyli świadomości, że podjęcie określonych działań jest dobre dla pracowników i firmy. By tego rodzaju mechanizmy wypracować i wprowadzić potrzebna jest także sprawna i efektywna komunikacja wewnętrzna oraz określony poziom wzajemnego zaufania.

Pobudzanie kreatywności Rozmawiaj z ludźmi o zmianach Nagradzaj za ciekawość Kwestionuj utarte rozwiązania Zapisuj swoje pomysły Szukaj inspiracji

Kreatywność w biznesie Organizacje codziennie muszą rozwiązywać problemy, które są dla nich tak samo ważne, choć dotyczą różnych obszarów zarządzania. Szanse znalezienia twórczych rozwiązań w każdym z nich są niewielkie ale jeśli chociaż jedno z nich będzie innowacyjne – firma może zyskać znaczącą przewagę. Tym samym rośnie rola różnorodności, choć i w tym obszarze najlepiej zachować pewną równowagę. Bo najefektywniejsze zespoły składają się z ludzi o różnych umiejętnościach, talentach czy wykształceniu jednak wyznających podobne wartości i kierujących się podobną motywacją.

Dziękuję Państwu za uwagę Zdzisław Nieckarz nieckarz@oiz.pl