New indicators – measuring progress in cohesion policy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
European Commission - Directorate General for Agriculture Polityka Rozwoju Wsi w powiększonej Unii Europejskiej Propozycja Komisji Europejskiej na lata.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
prezentacja Michała Nycza
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
BADANIA SOCJO - EKONOMICZNE w ENERGETYCE
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Ekonomia polityczna integracji europejskiej
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE REGIONY WIEDZY I INNOWACJI RESEARCH POTENTIAL = CENTERS OF EXCELLENCE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Rola ośrodków naukowych jako stymulatora realizacji
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
PROJEKT CLUE ZEROWA EMISJA GAZÓW CIEPLARNIANYCH W OBSZARACH MIEJSKICH W EUROPIE CLIMATE NEUTRAL URBAN DISTRICTS IN EUROPE.
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
1 GOSPODARKA OPARTA NA WIEDZY 6. PROGRAM RAMOWY UE FUNDUSZE STRUKTURALNE 7. PROGRAM RAMOWY UE PLATFORMY TECHNOLOGICZNE EUROPEJSKA INICJATYWA DLA ROZWOJU.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
JERZY BUZEK POSEŁ DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO 7. Program Ramowy jako źródło finansowania rozwoju regionalnego, postępu technologicznego i innowacyjnego.
WYMAGANIA BANKÓW Środowisko. WB IFC (International Finance Corporation) EBRD.
Unit D2: Social Inclusion and Poverty Reduction
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
SUSTMAN Przedsiębiorczość, zrównoważony rozwój i produkcja dla studentów PWSZ w Koninie SEMINARIUM PODSUMOWUJĄCE WARSZTATY Prezentacja podręcznika 8 grudnia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
PROGRESS ON MONITORING OF SMART SPECIALISATION IN WARMIA-MAZURY REGION, POLAND July 2017, Barcelona.
Europejski Fundusz Społeczny po 2013 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Zapis prezentacji:

New indicators – measuring progress in cohesion policy New indicators at local and regional levels – challenges for National Statistical Institues (NSIs) Dominika Rogalińska Central Statistical Office of Poland Regional and Environmental Surveys Department New indicators – measuring progress in cohesion policy Seminar of the Commission for Territorial Cohesion Policy (COTER) Perugia (Italy), 29th April 2011

The role of indicators in a changing Europe (1) 2020 Inclusive growth Sustainable growth Inteligent Europa 2020 – dokument wyznaczający kierunki rozwoju Unii Europejskiej 3 priorytety: Inteligentny rozwój, zrównoważony rozwój, rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu 5 celów dla UE w 2020 r. 1. Zatrudnienie 75 proc. osób w wieku 20-64 lat powinno mieć pracę 2. Badania i rozwój oraz innowacje na inwestycje w badania i rozwój oraz w innowacje powinniśmy przeznaczać 3 proc. PKB Unii – łącznie ze środków publicznych i prywatnych 3. Zmiany klimatu i energia należy ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 20 proc. w stosunku do poziomu z 1990 r. (lub nawet o 30 proc., jeśli warunki będą sprzyjające) 20 proc. energii powinno pochodzić ze źródeł odnawialnych efektywność energetyczna powinna wzrosnąć o 20 proc. 4. Edukacja odsetek młodych ludzi przedwcześnie porzucających naukę nie powinien przekraczać 10 proc. co najmniej 40 proc. osób w wieku 30-34 powinno mieć wykształcenie wyższe 5. Ubóstwo i wykluczenie społeczne zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym o co najmniej 20 mln. Podstawowym celem wskaźników w skali europejskiej jest monitorowanie polityk europejskich.

The role of indicators in a changing Europe (2) Cohesion policy Convergence co-operation Territorial Competitiveness Polityka spójności 3 główne cele: konwergencja – czyli spójność – Unia Europejska wspiera rozwój infrastruktury oraz potencjału gospodarczego i ludzkiego najbiedniejszych regionów (prawie 82 proc. wszystkich wydatków w ramach funduszy strukturalnych), podniesienie konkurencyjności regionów i zatrudnienia – czyli Unia Europejska wpiera innowacje i badania naukowe, zrównoważony rozwój oraz szkolenia zawodowego w mniej rozwiniętych regionach (prawie 16 proc. wszystkich wydatków w ramach funduszy strukturalnych), europejska współpraca terytorialna – czyli wspieranie, promocja i realizacja wspólnych projektów o charakterze międzynarodowym na terytorium całej Unii Europejskiej Polityka spójności polega zatem na wspieraniu wzrostu gospodarczego, społecznego (np. walka z bezrobociem) i przestrzennego (m.in. poprawa komunikacji szynowej, drogowej i lotniczej). Cele szczegółowe oraz system monitorowania ich realizacji określany jest w krajowych dokumentach operacyjnych (Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia).

Do we measure what we really want to measure? Key question Summary indicators Production indicators Do we measure what we really want to measure? statystyka musi zapewnić zarówno monitorowanie ww. dokumentów strategicznych, jak i dawać wsparcie informacyjne na potrzeby bieżącego zarządzania należy się zastanowić, czy najczęściej przywoływane wskaźniki rzeczywiście oddają różnice w poziomie życia ludności wskaźniki makroekonomiczne (produkcji, sumaryczne – stopa bezrobocia, inflacja) powinny zostać zastąpione wskaźnikami dobrobytu oraz jakości życia przejście z podejścia „odgórnego” do „oddolnego” Welfare indicators Quality-of-life indicators

GDP and beyond: Measuring progress in a changing world Challanges: improved social cohesion, accessibility and affordability of basic goods and services, education, public health and air quality increasing poverty, more crime, depleting natural resources complementing GDP with environmental and social indicators: comprehensive environmental index, including: climate change and energy use nature and biodiversity air pollution and health impacts water use and pollution waste generation and use of resources quality of life and well-being near real-time information for decision-making more accurate reporting on distribution and inequalities thresholds for environmental sustainability extending National Accounts to environmental and social issues Dokument „Wyjść poza PKB. Pomiar postępu w zmieniającym się świecie”, Komunikat Komisji Wspólnot Europejskich do Rady i Parlamentu Europejskiego, przyjęty w sierpniu 2009 r.: krytyczne podejście do PKB jako uniwersalnego wskaźnika „Celem jest stworzenie wskaźników, których oczekują obywatele, a mianowicie wskaźników mierzących postęp w zakresie zrównoważonej realizacji celów społecznych, gospodarczych i środowiskowych.” Wyzwania i główne wytyczne wymienione w dokumencie „Wyjść poza PKB. Pomiar postępu w zmieniającym się świecie”

human capital (knowledge, well-being) social capital (public trust) Stiglitz Report HDI human capital (knowledge, well-being) social capital (public trust) social stratification (Gini index etc.) sustainable development environmental accounts (ecological footprint etc.) generational accounts Za wykorzystaniem alternatywnego zestawu wskaźników optują także niezależni ekonomiści do najbardziej znanych „manifestów” należy tzw. raport Josepha Stiglitza – „Sprawozdanie Komisji na pomiar wyników ekonomicznych i postępu społecznego”, wrzesień 2009 r. Komisja na pomiar wyników ekonomicznych i postępu społecznego została utworzona na początku 2008 r. z inicjatywy francuskiego rządu.

Synthetic vs. chosen singular indicators Syntethic indicators easier to read but harder to interprete impossible to use at lower territorial levels Singular indicators question of choice of the most significant indicators better characterising specific problems tendencje do tworzenia wskaźników syntetycznych obrazujących „całość” danego zagadnienia analiza wskaźników syntetycznych to duże uproszczenie rzeczywistości (to zarówno zaleta i wada) kwestia wyboru najbardziej znaczących wskaźników z już posiadanych różne „flagowe” wskaźniki w zależności od rozpatrywanego problemu lub terytorium

Significant details accessibility vs. affordability (e.g. Internet) quantity vs. quality (e.g. education) methodological differences, especially at LAU levels wskaźniki mogą wprowadzać w błąd, dawać zniekształcony obraz rzeczywistości, jeśli nie dodamy do nich dodatkowych aspektów różnice w metodach zbierania danych ograniczają porównywalność danych Np. wiele krajów wypracowało własne sposoby mierzenia zrównoważonego rozwoju, ale danych nie można ze sobą w żaden sposób porównać

Policies’ monitoring system – need for change (1) Indicators of investments’ realisation Newly built roads [km] Indicators of impact Improvement of road accessibility Improvement of public services accessibility Potrzeba zmiany systemu monitorowania – konieczność mierzenia efektów z perspektywy mieszkańców zamiast zadowalać się wskaźnikami produkcji/realizacji.

Policies’ monitoring system – need for change (2) Objective approach Roads [km] Schools, libraries, WTPs etc. [numbers] Water supply, grid etc. [km of network] Spatial approach Spatial analysis of impact Overlapping effects potrzeba przestrzennego ujęcia wykonanych działań potrzeba całościowej analizy uwzględniającej działania z różnych dziedzin

Policies’ monitoring system – need for change (3) States well measured currently Streams problems with measuring both the scale of phenomenon and the direction of stream, e.g. migration good’s flow potrzeba udoskonalenia zbierania danych nt. przepływów (ludzi, usług, towarów) kwestia integracji danych pochodzących z różnych źródeł, wymiany danych oraz pozyskiwania danych z nowych źródeł (pozastatystycznych)

Changing Europe (territory) Functional areas Cross-border areas Metropolitan areas Labour market functional areas Environmental functional areas Proces delimitacji dodatkowych obszarów o podobnej charakterystyce (np. obszary przybrzeżne) lub połączone wspólnymi zależnościami (np. obszary metropolitalne, zlewnie rzek). coraz większa potrzeba zarządzania jednostkami funkcjonalnymi zamiast administracyjnymi, co wiąże się z potrzebą dostarczenia danych dla nowo wyznaczonych obszarów

In search for new indicators at regional level HDI at regional level Index of Sustainable Economic Welfare Urban Audit indicators EU-SILC indicators Time Use Survey Gateway Developmnet Index „emotional capital” of cities prace mające na celu wypracowanie nowych wskaźników, lepiej opisujących rzeczywistość, trwają w ramach międzynarodowych grup roboczych prace prowadzone są także przez niezależne instytuty badawcze, m.in. Gallup Institute stale rozwijane są wskaźniki w ramach europejskich badań tematycznych, np. badania warunków życia i ubóstwa (EU-SILC), badania miast (Urban Audit) etc. ciekawsze wskaźniki UA: dojazdy do pracy (w podziale na środek transportu), koszt biletu komunikacji publicznej, wypadki drogowe i ich efekty, liczba obiektów kultury i rekreacji, ceny mieszkań EU-SILC: wskaźnik osób zagrożenia ubóstwem po transferach socjalnych Na wypadek pytań: składowe Gateway Development Index – ludność, działalność gospodarcza, zatrudnienie, wiedza i innowacje, środowisko, transport i łączność, zdrowie, infrastruktura obywatelska, zaangażowanie obywatelskie, warunki życia „kapitał emocjonalny miast” – stan infrastruktury z jednej strony a integracja mieszkańców, identyfikacja z miastem, zadowolenie z władz ISEW – wartość pracy i usług, wzrost kapitału, bilans inwestycji, konsumpcja, zużycie zasobów, koszty szkód ekologicznych, wydatki związane z usługami publicznymi;

How to measure immeasurable? spatial order landscape attractiveness climate as a quality-of-life factor cultural heritage lifestyle social capital potrzeba opracowania koncepcji, jak mierzyć czynniki „miękkie”, „ulotne”, które mają większy wpływ na codzienne życie ludzi niż makroekonomiczne kryzysy

Imperfect indicators or/and imperfect distribution? ciągle mówimy o konieczności wypracowywania nowych wskaźników, a może i tak jest ich wystarczająca ilość? może to dotarcie do odbiorców jest tym, co szwankuje? jak zmniejszyć chaos informacyjny? jak wybrać najważniejsze z najważniejszych wskaźników? w jaki sposób je prezentować?

Challanges for NSIs Wyzwania dla krajowych urzędów statystycznych greater use of administrative sources adapt of research programme to the needs of local and regional authorities continuation and updating of European programmes (e.g. UA) constant improvement and harmonization of methodology (e.g. indirect estimation methods) constant development of dissemination tools Wyzwania dla krajowych urzędów statystycznych

Thank you for your attention chciałam pokazać różne aspekty zmian, jakie musi przejść statystyka, by przystosować się do zmian wyznaczonych w europejskich dokumentach strategicznych mam nadzieję, że przynajmniej część odpowiedzi/dobrych praktyk odnajdziemy w następnych prezentacjach