Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza klimza@womczest.edu.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
GŁÓWNY CEL KAMPANII Zwiększenie wśród uczniów i młodych pracowników świadomości zagrożeń związanych z pracą, promocja tematyki bezpieczeństwa pracy w edukacji.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Aneks do WSO W roku szkolnym 2013/2014 na lekcjach chemii uczniowie będą oceniani w oparciu o system średniej ważonej.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Co to jest TIK?.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Licz i baw się – gry z tabliczką mnożenia
Mój sześciolatek idzie do szkoły
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Regulamin szkolnego konkursu „Super klasa”
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 3
Matura z matematyki w 2015 roku
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
LOGO DEBATA SZKOLNA Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi im. A. Mickiewicza w Turośli.
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Kołowy model pracy w grupach w pedagogice planu daltońskiego
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego ul. 3 maja Pszczyna TEL | FAKS WWW.
System edukacji w Polsce
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Praca w zespole.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Kurs - OK zeszyt.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
Zapis prezentacji:

Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza klimza@womczest.edu.pl

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014: 1.Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. 2.Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. 3.Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. 4.Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

Metody pracy we współpracy *preferują samodzielne zdobywanie wiedzy przez uczniów; *uczą współpracy, akceptacji różnic indywidualnych; *sprawnej komunikacji i negocjowania oraz pracy w grupie i z grupą. Sukces grupy uzależniony jest od sukcesów indywidualnych. ( nie ma rywalizacji, uczniowie pomagają sobie nawzajem, mają szanse na mówienie, argumentowanie i dyskutowanie)

Układanka, puzzle- metoda JIGSAW (z ang Układanka, puzzle- metoda JIGSAW (z ang. układanka) może być stosowana na różnych edukacjach, przedmiotach. Wykorzystuje się ją wtedy, gdy uczniowie mają do przyswojenia pewną partię materiału, którą da się podzielić na spójne fragmenty. Stanowią one elementy, jakby puzzle, tworzące całą układankę. Każdy uczeń w klasie ma opanować całość wiedzy. Celem jest zachęcenie do szczegółowego, aktywnego opanowania materiału przez scedowanie odpowiedzialności na uczniów. Każdy uczestnik grupy powinien zostać ekspertem, który przyczynia się do osiągnięć całego zespołu. Aby uzyskać pozytywny rezultat, każde dziecko musi skorzystać z pomocy innego ucznia, każde też musi pomóc innym pozostałym.

Praca na zajęciach przebiega w IV etapach. I etap Dzielimy uczniów na zespoły 3-, 5- osobowe (w zależności od tego z ilu fragmentów składa się materiał). Każdy członek grupy otrzymuje swoją część do opanowania, a grupa ma razem całość materiału (a+b+c+d). W pozostałych zespołach jest tak samo. Grupa 1 Grupa 2 Grupa 3 1a 3a 3b 1b 2a 2b 3c 3d 1c 2d 1d 2c

II etap Uczniowie z poszczególnych zespołów, opracowujący ten sam fragment materiału, spotykają się w grupach ekspertów. Tam porządkują swoją wiedzę, wyjaśniają wątpliwości i zastanawiają się, w jaki sposób najlepiej nauczyć pozostałych członków swoich grup danej partii materiału. 1b 1a 2b 2a 3b 3a 1c 1d 2d 2c 3c 3d

III etap Uczniowie wracają do swoich macierzystych grup i uczą się wzajemnie. Każdy członek grupy winien opanować całość materiału (a+b+c+d). Grupa 1 Grupa 2 Grupa 3 1a 3a 2a 1d 2d 1b 2b 3d 3b 2c 1c 3c

IV etap Następuje sprawdzian całości wiedzy opanowanej przez uczniów (a+b+c+d). Pytania może przygotować nauczyciel bądź sami uczniowie (w grupach ekspertów –do każdej partii materiału)

Zabawa na hasło Stosowana jest podczas zajęć lekcyjnych oraz uroczystości szkolnych. Szczególnie ważny jest efekt końcowy, który uzależniony jest od podziału zadań i współpracy. Elementem mobilizującym i dyscyplinującym jest ograniczenie czasowe. Impreza na hasło to połączenie dwóch metod- wykonanie zadania + metoda pracy we współpracy. Dzielimy klasę na cztery grupy. Każda grupa ma zadanie do wykonania w oddzielnych pomieszczeniach. Po upływie wyznaczonego czasu grupy się spotykają w jednej Sali i prezentują to, co przygotowali.

Propozycje autorskich ćwiczeń Barbary Ochmańskiej Bitwa na pytania, czyli quiz o zwierzętach Cele: rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce, współpracy w zespole, wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie rozumienia świata zwierząt. Potrzebne materiały: koszyk z pytaniami Utwórzcie dwa zespoły i zajmijcie miejsca naprzeciwko siebie w jednej linii. Na środku znajduje się koszyk z kartkami, na których umieszczone są pytania dotyczące zwierząt. Na zmianę losujecie pytania dla drużyny przeciwnej. Wygrywa grupa, która odpowie poprawnie na więcej pytań.

Dziękuję za uwagę Aleksandra Klimza klimza@womczest.edu.pl