Karolina Mazurska Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr inż. Tadeusz Wieczorek
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Uwarunkowania środowiskowe w zakładaniu lotnisk
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Toryfter Dorota Zakrzewska Marta
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
Debata ws. ochrony gatunkowej roślin i grzybów – Warszawa,
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Przepisy określające wzajemne relacje pomiędzy ustawami na przykładzie art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Projekt jest.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Podstawy prawne ooś Jarosław Kołodziejczak Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. Frankfurt nad Odrą, 24 września 2009r.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Spotkania informacyjne dotyczące bazy danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko.
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
BÓBR EUROPEJSKI (w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim) WILK
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Inwentaryzacja bobra na terenie województwa Kujawsko – Pomorskiego
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Właściwość sądów administracyjnych
Ustrój samorządu terytorialnego
AKTUALIZACJA PRZEBIEGU GRANIC I ZAKAZÓW OBOWIĄZUJĄCYCH W ZESPOLE
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
Reglamentacja procesu budowy
Reglamentacja procesu budowy
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Ocena oddziaływania na środowisko dla projektów współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Urząd.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Wybrane zagadnienia w zakresie polityki ochrony środowiska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych,
Regulacja populacji kormorana czarnego, czapli siwej i wydry na stawach hodowlanych – nowe przepisy prawa Opole, 9 września 2016 r.
2016 Porozumienie pomiędzy Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska a Przewodniczącym Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego w sprawie wprowadzenia.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ochrona Dzikiego Ptactwa i siedlisk przyrodniczych METODYKA USŁUG DORADCZYCH Minimalne Wymagania wzajemnej zgodności (cross-compliance) dla gospodarstw.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Konstytucyjny system źródeł prawa
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Ocena Oddziaływania na Środowisko
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Porozumienie pomiędzy Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska a Przewodniczącym Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego w sprawie wprowadzenia.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2012 roku.
Zezwolenia na usuwanie drzew z nieruchomości Dz. Nr 468, 466 i 465 obr
Obszary Natura 2000 Wykonali: Barbara Badzińska Michał Dziędziel.
Zapis prezentacji:

Karolina Mazurska Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Prawne aspekty ochrony ptaków i nietoperzy podczas termomodernizacji budynków Karolina Mazurska Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska mroczek posrebrzany Vespertilio murinus fot. Wikimedia Commons, Speleo3

Ochrona gatunkowa zwierząt – regulacje prawne Najważniejsze regulacje prawa międzynarodowego Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (tzw. Dyrektywa Ptasia) Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (tzw. Dyrektywa Siedliskowa) Konwencja o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk z dnia 19 września 1979 r. (tzw. Konwencja Berneńska) Konwencja o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt z dnia 23 czerwca 1979 r. (tzw. Konwencja Bońska) - Porozumienie o ochronie populacji europejskich nietoperzy z dnia 4 grudnia 1991 r. (tzw. EUROBATS)

Ochrona gatunkowa zwierząt – regulacje prawne Najważniejsze regulacje prawa krajowego Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.); ostatnia większa nowelizacja, która wprowadziła m. in. nowy podział kompetencji pomiędzy GDOŚ i RDOŚ - ustawa z dnia 13 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 985), termin wejścia w życie: 1 października 2012 r. Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 października 2011 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. Nr 237, poz. 1419) Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz.150, z późn. zm.) Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.)

Zakazy obowiązujące na podstawie uoop W stosunku do gatunków dziko występujących zwierząt mogą być wprowadzone zakazy określone w art. 52 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody (uoop) Natomiast obowiązują zakazy, które znajdują się w rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt, pod warunkiem że są one jednocześnie wymienione jako możliwe do wprowadzenia w ustawie o ochronie przyrody

Ochrona gatunkowa – system odstępstw od zakazów ogólne odstępstwa od zakazów - nie wymagają indywidualnej zgody właściwego organu, wynikają bezpośrednio z obowiązujących przepisów prawa (art. 52 ust. 2 uoop) indywidualne zezwolenia na odstępstwa od zakazów - wymagają indywidualnej zgody właściwego organu, wydawane przez właściwe organy na wniosek strony (art. 56 uoop) zezwolenia wydawane w formie zarządzeń regionalnego dyrektora ochrony środowiska, dotyczą bobra europejskiego, kormorana czarnego i czapli siwej (art. 56a uoop)

Indywidualne zezwolenia na odstępstwa od zakazów Organy właściwe do wydawania zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków podlegających ochronie: Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska może wydać zezwolenie w stosunku do gatunków: 1) objętych ochroną ścisłą - na czynności podlegające zakazom określonym w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 11 i 16 (zakazy zaznaczone podkreśleniem) oraz ust. 1a pkt 1, 7 i 8; 2) objętych ochroną ścisłą i częściową - na wszystkie czynności podlegające zakazom (art. 52 ust. 1 i 1a), jeżeli zezwolenie dotyczy obszaru wykraczającego poza granice dwóch województw Regionalny dyrektor ochrony środowiska na obszarze swojego działania może wydać zezwolenie w stosunku do gatunków: objętych ochroną częściową - na wszystkie czynności podlegające zakazom; objętych ochroną ścisłą - na czynności podlegające zakazom określonym w art. 52 ust. 1 pkt 2, 4-10 i 12-15 oraz ust. 1a pkt 2-6 Minister właściwy do spraw środowiska na obszarze parku narodowego może wydać zezwolenie na wszystkie czynności podlegające zakazom w stosunku do wszystkich gatunków objętych ochroną

Ochrona gatunkowa – system zakazów W stosunku do dziko występujących zwierząt gatunków objętych ochroną gatunkową mogą być wprowadzone następujące zakazy: 1) umyślnego zabijania; 2) umyślnego okaleczania lub chwytania; 3) umyślnego niszczenia ich jaj, postaci młodocianych lub form rozwojowych; 4) transportu; 5) chowu lub hodowli (nie wprowadzony w rozporządzeniu); 6) zbierania, pozyskiwania, przetrzymywania, posiadania lub preparowania okazów gatunków; 7) niszczenia siedlisk lub ostoi, będących ich obszarem rozrodu, wychowu młodych, odpoczynku, migracji lub żerowania; niszczenia, usuwania lub uszkadzania gniazd, mrowisk, nor, legowisk, żeremi, tam, tarlisk, zimowisk lub innych schronień; umyślnego uniemożliwiania dostępu do schronień (nie wprowadzony w rozporządzeniu);

Ochrona gatunkowa – system zakazów 10) zbywania, oferowania do sprzedaży, wymiany, darowizny lub transportu w celu sprzedaży okazów gatunków; 11) wwożenia z zagranicy lub wywożenia poza granicę państwa okazów gatunków; 12) umyślnego płoszenia lub niepokojenia; 13) umyślnego płoszenia lub niepokojenia w miejscach noclegu, w okresie lęgowym w miejscach rozrodu lub wychowu młodych lub w miejscach żerowania zgrupowań ptaków migrujących lub zimujących (nie wprowadzony w rozporządzeniu); 14) fotografowania, filmowania lub obserwacji, mogących powodować ich płoszenie lub niepokojenie; umyślnego przemieszczania z miejsc regularnego przebywania na inne miejsca; umyślnego wprowadzania do środowiska przyrodniczego

Ogólne odstępstwa od zakazów W stosunku do gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną gatunkową mogą być wprowadzone, w przypadku braku rozwiązań alternatywnych i jeżeli nie są szkodliwe dla zachowania we właściwym stanie ochrony dziko występujących populacji chronionych gatunków zwierząt odstępstwa od zakazów, o których mowa w ust. 1 i 1a, dotyczące (art. 52 ust. 2 uoop; zakazy wprowadzono w rozporządzeniu): usuwania od dnia 16 października do końca lutego gniazd z budek dla ptaków i ssaków; usuwania od dnia 16 października do końca lutego gniazd ptasich z obiektów budowlanych i terenów zieleni, jeżeli wymagają tego względy bezpieczeństwa lub sanitarne UWAGA: Odstępstwo nr 2 nie zwalnia z uzyskania zezwoleń na niszczenie siedliska, jeśli planowane prace wiązałyby się z jego zniszczeniem np. ścięciem drzewa na którym znajduje się gniazdo lub zamurowaniem otworu do stropodachu które są siedliskiem wykorzystywanym przez ptaki do rozrodu

Wymagania formalne jakim powinien odpowiadać wniosek Wniosek powinien zawierać (art. 56 ust. 6 uoop): imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę wnioskodawcy; cel wykonania wnioskowanych czynności; opis czynności, na którą może być wydane zezwolenie; nazwę gatunku lub gatunków, których będą dotyczyć działania, w języku łacińskim i polskim, jeżeli polska nazwa istnieje; liczbę lub ilość osobników, których dotyczy wniosek, o ile jest to możliwe do ustalenia; wskazanie sposobu, metody i stosowanych urządzeń do chwytania, odławiania lub zabijania zwierząt albo sposobu zbioru roślin i grzybów lub sposobu wykonania innych czynności, na które może być wydane zezwolenie; wskazanie miejsca i czasu wykonania czynności; wskazanie zagrożeń dla gatunków chronionych, wynikających z realizacji planowanych czynności (np. porzucenie lęgu podczas prac budowlanych); wskazanie podmiotu, który będzie chwytał lub zabijał zwierzęta

Indywidualne zezwolenia na odstępstwa od zakazów – przesłanki do ich wydania Indywidualne zezwolenia na odstępstwa od zakazów są wydawane jeżeli zachodzą odpowiednie przesłanki do ich wydania (art. 56 ust. 4, 4c, 4d, 5 uoop). Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, regionalny dyrektor ochrony środowiska i Minister Środowiska może wydać zezwolenie na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków objętych ochroną w przypadku (art. 56 ust. 4 uoop): braku rozwiązań alternatywnych, jeżeli nie jest to szkodliwe dla zachowania we właściwym stanie ochrony dziko występujących populacji chronionych gatunków roślin, zwierząt lub grzybów gdy zachodzi jedna z przesłanek o których mowa w art. 56 ust. 4 pkt 1-7. Orzeczenie ma charakter uznaniowy. Swoboda organu administracyjnego nie ma charakteru nieograniczonego. Organ ma możliwość wydania zezwolenia tylko wówczas gdy spełnione są trzy ww. przesłanki (warunek obligatoryjny). Kierować musi się jeszcze względami interesu społecznego i słyszanego interesu strony – zasada prawdy obiektywnej

Indywidualne zezwolenia na odstępstwa od zakazów – przesłanki do ich wydania Przesłanki „wymienne” (art. 56 ust. 4 pkt 1-7 uoop) Zezwolenia na odstępstwa od czynności zakazanych: leżą w interesie ochrony dziko występujących gatunków roślin, zwierząt, grzybów lub ochrony siedlisk przyrodniczych, lub wynikają z konieczności ograniczenia poważnych szkód w odniesieniu do upraw rolnych, inwentarza żywego, lasów, rybostanu, wody lub innych rodzajów mienia, lub leżą w interesie zdrowia lub bezpieczeństwa powszechnego, lub są niezbędne w realizacji badań naukowych, działań edukacyjnych lub celów związanych z odbudową populacji, reintrodukcją gatunków roślin, zwierząt lub grzybów, albo do celów działań reprodukcyjnych, w tym do sztucznego rozmnażania roślin, lub umożliwiają, w ściśle kontrolowanych warunkach, selektywnie i w ograniczonym stopniu, zbiór, pozyskiwanie lub przetrzymywanie okazów roślin lub grzybów oraz chwytanie, pozyskiwanie lub przetrzymywanie okazów zwierząt gatunków objętych ochroną w liczbie określonej przez wydającego zezwolenie, lub

Indywidualne zezwolenia na odstępstwa od zakazów – przesłanki do ich wydania Przesłanki „wymienne” (art. 56 ust. 4 pkt 1-7 uoop) Zezwolenia na odstępstwa od czynności zakazanych: cd. wynikają z koniecznych wymogów nadrzędnego interesu publicznego, w tym wymogów o charakterze społecznym lub gospodarczym lub wymogów związanych z korzystnymi skutkami o podstawowym znaczeniu dla środowiska, w przypadku gatunków: objętych ochroną ścisłą, ptaków (dot. tylko niszczenia ich siedlisk i ostoi), wymienionych w załączniku IV dyrektywy siedliskowej, wynikają ze słusznego interesu strony lub koniecznych wymogów nadrzędnego interesu publicznego, w tym wymogów o charakterze społecznym lub gospodarczym lub wymogów związanych z korzystnymi skutkami o podstawowym znaczeniu dla środowiska, w przypadku innych gatunków niż wymienione w pkt 6

Indywidualne zezwolenia na odstępstwa od zakazów – zawartość decyzji Zezwolenie powinno zawierać (art. 56 ust. 7 uoop): 1) imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę wnioskodawcy; 2) nazwę gatunku lub gatunków, których będą dotyczyć działania, w języku łacińskim i polskim, jeżeli polska nazwa istnieje; 3) liczbę lub ilość osobników, których dotyczy zezwolenie, o ile jest to możliwe do ustalenia; 4) opis czynności, na które wydaje się zezwolenie; 5) wskazanie dozwolonych metod i sposobów chwytania, odławiania lub zabijania zwierząt albo sposobów zbioru roślin i grzybów lub sposobów wykonania innych czynności, na które wydaje się zezwolenie; 6) określenie czasu i miejsca wykonania czynności, których dotyczy zezwolenie; 7) wskazanie podmiotu, który będzie chwytał lub zabijał zwierzęta; określenie terminu złożenia informacji o wykorzystaniu zezwolenia; warunki realizacji wynikające z potrzeb ochrony populacji chronionych gatunków roślin, zwierząt lub grzybów i ich siedlisk

Ochrona gatunkowa jako zagadnienie wstępne Organ administracji publicznej zawiesza postępowanie gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd (art. 97 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego - kpa). Na konstrukcję zagadnienia wstępnego składają się następujące elementy (art. 97 § 1 pkt 4 kpa): zagadnienie to wyłania się w toku postępowania administracyjnego, jego rozstrzygnięcie należy do innego organu lub sądu, istnieje zależność między uprzednim rozstrzygnięciem zagadnienia wstępnego a rozpatrzeniem sprawy i wydaniem decyzji, wymaga ono „uprzedniego” rozstrzygnięcia, tzn. musi poprzedzać rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji

Ochrona gatunkowa jako zagadnienie wstępne Wnioskodawca Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów, wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wniosek na pozwolenie na budowę Organ wydający decyzję Z dostępnych informacji wynika, że realizacja danego przedsięwzięcia spowoduje złamanie zakazów z zakresu ochrony gatunkowej. Rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ (art. 97 §1 pkt 4 kpa) Organ wydający decyzję Nie Tak Zawiesza postępowanie (art. 97 §1 pkt 4 kpa) wzywając stronę do wystąpienia z wnioskiem do RDOŚ, GDOŚ lub MŚ w wyznaczonym terminie (art. 100 §1 kpa) Organ wydający decyzję rozstrzyga Organ wydający decyzję Zezwala Nie zezwala Wniosek o wydanie zezwolenia na odstępstwo z zakresu ochrony gatunkowej Wnioskodawca Postępowanie w sprawie odstępstw od zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków objętych ochroną RDOŚ GDOŚ, MŚ Zgoda Brak zgody Organ wydający decyzję Zezwala Nie zezwala Nie zezwala

Pozwolenie na budowę i zgłoszenie a ochrona gatunkowa Pozwolenie na budowę - decyzja administracyjna zezwalająca na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego (art. 3 ust. 12 upb) Pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego może być wydane po uprzednim m.in. (art. 32 ust. 1 upb): przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000, jeżeli jest ona wymagana przepisami ustawy ooś, uzyskaniu przez inwestora, wymaganych przepisami szczególnymi, pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów Do zgłoszenia należy dołączyć (art. 30 ust. 2 upb): oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, odpowiednie szkice lub rysunki, a także pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrębnymi przepisami W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia właściwy organ w określonym terminie nakłada na zgłaszającego obowiązek uzupełnienia brakujących dokumentów, w drodze postanowienia, a w przypadku ich nieuzupełnienia - wnosi sprzeciw, w drodze decyzji zgłoszenie

Organizacja prac budowlanych a ochrona gatunkowa Art. 75 Prawa ochrony środowiska 1. W trakcie prac budowlanych inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych 2. Przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystywanie i przekształcanie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją konkretnej inwestycji 3. Jeżeli ochrona elementów przyrodniczych nie jest możliwa, należy podejmować działania mające na celu naprawienie wyrządzonych szkód, w szczególności przez kompensację przyrodniczą 4. Właściwy organ administracji w pozwoleniu na budowę szczegółowo określa zakres obowiązków, o których mowa w ust. 1 i 3 Brak takich rozwiązań w decyzji stanowiącej podstawę realizacji procesu inwestycyjnego nie będzie mógł stanowić podstawy do przyznania mu prymatu nad ochroną elementów przyrodniczych (wyrok WSA w Warszawie z 14 marca 2006 r., IV SA/Wa 2237/05, Lex, nr 227797)

Organizacja prac budowlanych a ochrona gatunkowa Sposoby ochrony gatunków dziko występujących zwierząt polegają na (§ 10 rozporządzenia w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt): inwentaryzowaniu, dokumentowaniu i monitorowaniu stanowisk, siedlisk i populacji gatunków; wspomaganiu rozmnażania się gatunku na stanowiskach naturalnych; wykonywaniu zabiegów ochronnych utrzymujących właściwy stan populacji lub siedliska zwierząt w zakresie: - dostosowania terminów i sposobów wykonania prac agrotechnicznych, leśnych, budowlanych, remontowych i innych do okresów lęgu, rozrodu lub hibernacji; - tworzenia i utrzymywania korytarzy umożliwiających migrację; edukacji społeczeństwa oraz właściwych służb w zakresie rozpoznawania gatunków chronionych i sposobów ich ochrony; uwzględnianiu potrzeb ochrony gatunków w procesach: planowania, zatwierdzania, realizowania, funkcjonowania i likwidacji inwestycji

Dziękuję za uwagę! jerzyki Apus apus fot. Wikimedia Commons, Keta