oraz na gatunki chronione prawem UE Dyrekcja Generalna ds. Środowiska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Mgr inż. Tadeusz Wieczorek
Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II wraz
prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Kraszewski
Obszary NATURA 2000 w Polsce
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
Fundusz Spójności - realizacja projektów w sektorze środowiska w latach 2000 – 2006 oraz kierunki działań do roku 2010 Warszawa, dn. 22 lutego.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Ocena oddziaływania na środowisko i obszar Natura 2000 z punktu widzenia inwestora Artur Kawicki, OGP GAZ-SYSTEM S.A. 13 – r.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Wymogi środowiskowe w polityce spójności UE. Wprowadzenie Polska otrzyma w ramach polityki spójności ok. 68 miliardów na lata Skala środków jest.
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE
na obszary sieci Natura 2000
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Narodowa Strategia Spójności
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego09-10 października 2008 r. 1 Ocena oddziaływania na środowisko - OOS (problemy i niektóre aspekty ich pokonywania)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 16 marca 2009 r. 1 Ocena oddziaływania na środowisko - OOŚ (problemy – które trzeba rozwiązać)
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Warszawa, 19 wrzesień 2008 r. Transition Facility Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Wymagana dokumentacja dyrektora szkoły w zakresie procedur prowadzonych w szkole/placówce w związku z ubieganiem się o kolejny stopień awansu zawodowego.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Informacja o liście proponowanych obszarów siedliskowych Natura 2000 Jak przebiegał proces wyznaczania obszarów siedliskowych Natura 2000? Ministerstwo.
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
01 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0116 września 2008 r. System funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł współfinansowania a wymogi środowiskowe – sposoby.
Warszawa, 16 września 2008 roku
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
funduszy europejskich
Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Gostynińsko-Włocławskie”
Planowane roboty drogowo-mostowe w latach 2009 ÷ Projekt -
NATURA 2000 Wyk. A. Koszela.
Zarządzanie terenami chronionymi zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Witam na szkoleniu na temat finansowania projektów infrastrukturalnych ze środków.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
NATURA 2000.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Formy ochrony krajobrazu i przyrody
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Projekt : Natura 2000.
Podstawowe informacje o Naturze 2000
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
NATURA 2000.
Tworzenie planów zadań ochronnych na terenie gminy Bircza
“Biznes i Bioróżnorodność”
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Komentarze KE do otrzymanych wniosków Justyna Koźbiał Wydział ds. Projektów UE.
NATURA 2000.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Formularz podzielony jest na 8 części: 1.Identyfikacja obszaru; 2.Położenie obszaru; 3.Informacja przyrodnicza; 4.Opis.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Ocena potencjału ekologicznego zlewni Akademia Rolnicza w Krakowie Katedra Inżynierii Wodnej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Obszary Natura 2000 Wykonali: Barbara Badzińska Michał Dziędziel.
Zapis prezentacji:

oraz na gatunki chronione prawem UE Dyrekcja Generalna ds. Środowiska Oceny wpływów inwestycji liniowych na sieć Natura 2000 oraz na gatunki chronione prawem UE Agata Zdanowicz Wydział Natura 2000 (B3) Dyrekcja Generalna ds. Środowiska Komisja Europejska Warszawa 15 grudnia 2009

Dlaczego prawo UE chroni przyrodę? 43% gatunków ptaków, 23% gatunków płazów i 42% gatunków ssaków w Europie - grozi im wyginięcie 800 gatunków roślin - grozi im wyginięcie 60% terenów podmokłych w Europie Płn-Zach. człowiek zmienił w tereny użytkowe (w porównaniu z 1900) 40% wydm na wybrzeżach człowiek zmienił w tereny użytkowe (w porównaniu do 1900, w tym 1/3 od 1977) Człowiek wytrzebił pierwotne lasy (obecnie to jedynie 4% powierzchni lasów)

Natura 2000 a krajowy system obszarów chronionych Natura 2000 = krajowy system ochrony przyrody inne kryteria wyznaczania Natura 2000 = system rezerwatów ścisłych inne wymagania co do sposobu ochrony, w tym wymogi Art. 6 dyr. siedliskowej

Dyrektywa ‘siedliskowa’ - Artykuł 6 Dla obszarów N2000 państwa członkowskie są zobowiązane: ustanowić odpowiednie środki ochronne (6.1) unikać zniszczenia i niepokojenia (6.2) Opracować odpowiednią ocenę każdego planu i/lub projektu (6.3) który może mieć negatywny wpływ sam, lub w połączeniu z innymi planami/projektami

OSO a nie-wyznaczone IBA – stan na maj 2008

Wyznaczone SOO siedlisk a tzw. ‘shadow list’ Wyznaczone SOO, Wrzesień 2007 „Shadow list” Marzec 2006

Oceny wpływu na obszary Natura 2000 Dyrektywa ptasia 79/409/EEC: Obszary Specjalnej Ochrony (ptaków) ochrona gatunkowa (w tym szlaki migracyjne) Dyrektywa siedliskowa 92/43/EEC: Artykuł 6(3) – właściwa ocena Artykuł 6(4) – wyjątki gdy brak alternatyw Artykuły 12 i 13 – ochrona gatunkowa (Annex IV) Artykuł 7 – zastosowanie do OSO

Wymogi artukułu 6(3) i 6(4) dyretywy siedliskowej Wymóg prawny o możliwych konsekwencjach prawnych i finansowych dla: inwestora potencjalnie państwa członkowskiego (blokowanie funduszy UE) Pamiętaj o czasie potrzebnym na dokonanie oceny: okres wegetacyjny, okresy lęgowe, okresy migracji itd. 8

Procedura 1 Czy istnieje prawdopodobieństwo negatywnego wpływu na obszar(y) N2000? (Screening) F TAK Ocena wpływu 2 Czy plan/projekt ma wpływ na integralność obszaru? F TAK Ocena alternatyw 3 Jeśli nie ma alternatyw: czy występuje nadrzędność interesu publicznego? TAK Nie ma siedlisk/gatunków priorytetowych F Działania kompensujące (i poinformowanie Komisji Europejskiej) Występują siedliska/gatunki priorytetowe oraz przyczyny związane ze zdrowiem ludzkim, bezpieczeństwem publicznym lub korzyściami dla środowiska naturalnego o podstawowym znaczeniu F Działania kompensujące (i poinformowanie KE) Występują siedliska/gatunki priorytetowe i inne przyczyny nadrzędnego interesu publicznego F Opinia Kom. Eur. i działania kompensujące NA107IT

Screening krótki opis projektu lub planu krótki opis obszaru krótki opis potencjalnego negatywnego wpływu na obszar N2000 ocena znaczenia wpływu (z użyciem kryteriów – patrz wytyczne Komisji) dokumentacja uzasadniająca decyzję o braku prawdopodobieństwa znaczącego wpływu

Artykuł 6(3) prawdopodobieństo znaczącego negatywnego wpływu: co dalej? Odpowiednia ocena: Zwykle realizujący projekt zleca ocenę Ocena bierze pod uwagę integralność danego obszaru(ów) N2000 (funkcjonalność) Zwykle trzeba zrobić badania terenowe !!! Jeśli trzeba analizuje alternatywy !!! Dobra ocena jest podstawą dobrych decyzji

Problematyczne sytucje (1) Brak oceny (bo np. obszar nie był wyznaczony) Niekompletna ocena: Pominięte wpływy skumulowane Brak odpowiednich inwentaryzacji (okresy, lokalizacje, siedliska, grupy zwierząt, rośliny) Nie objęte oceną wpływy pośrednie Brak pełnej analizy alternatyw

Problematyczne sytucje (2) Nie objęte oceną wpływy pośrednie, np. : Fragmentacja obszaru i siedlisk Wpływ na korytarze migracyjne Wpływ na stosunki wodne Efekt odstraszania Wpływ oświetlenia Śmiertelność ptaków drapieżnych Wływ na funkcjonalność obszaru Długoterminowe efekty zanieczyszczenia powietrza i wody

Problematyczne sytucje (3) Zaniżona interpretacja wpływu Wymogi w decyzjach środowiskowych/pozwoleniach na budowę sformułowane zbyt liberalnie Niewłaściwe wdrażanie środków minimalizujących Kompensacja za mała i/lub nie dość wcześnie Niewłaściwe wdrażanie kompensacji

Przejście zespolone ...

Tylko dla odważnych!

Ścianka wspinaczkowa dla płazów?

Sztuka współczesna przy autostradzie A4?

Artykuł 6(4) jeżeli stwierdzono znaczący negatywny wpływ... Czy rzeczywiscie nie ma alternatyw? Czy istnieje nadrzędny interes publiczny? Czy jest wpływ na siedliska i gatunki priorytetowe? Jakie są przyczyny interesu publicznego? Decyzja o działaniach kompensacyjnych, aby zapewnić spójność sieci Natura 2000 5a. Poinformowanie Komisji Europejskiej o kompensacji; 5b. Gdy jest wpływ na gatunki/siedliska priorytetowe - zwrócenie się o opinię Komisji pozwolenia dopiero po pozytywnej opinii Komisji!

Rozwiązania alternatywne PRAWIE ZAWSZE MOŻLIWE ! kompetentne władze ustalają czy istnieją rozwiązania alternatywne czy też nie alternatywy proponowane przez wykonawcę projektu alternatywy proponowane przez inne zainteresowane strony (np. NGO) działania zmniejszające szkodliwy wpływ

Nadrzędność interesu publicznego dotyczy fundamentalnych wartości związanych z życiem obywateli (zdrowie, bezpieczeństwo, środowisko) spełnienia celów interesu społecznego, np. wypełniając obowiązki związane z usługami publicznymi w ramach polityk będących podstawą funkcjonowania państwa oraz społeczeństwa (zdrowie, edukacja, usługi komunalne itp.) określone przez władze krajowe oparte na dowodach ocenione w stosunku do celów dyrektywy siedliskowej oraz celów ochrony danego obszaru N2000

Działania kompensacyjne TO ROZWIĄZANIE OSTATECZNE – GDY BRAK ALTERNATYW w tym samym regionie bio-geograficznym (DS) w tym samym zasięgu występowania /lub trasie migracji (DP) na obszarze tego samego państwa członkowskiego zachowując spójność sieci Natura 2000 np. powiększenie tego samego obszaru N2000 wyznaczenie nowego obszaru co najmniej tej samej jakości, funkcji oraz struktury poprawa warunków dla gatunków/siedlisk

Działania kompensacyjne cd. poinformować/zwrócić się o opinię do Komisji Europejskiej uzgodnić działania kompensacyjne oraz harmonogram ich wdrożenia uzgodnić odpowiedzialność (także finansową) środki prawne (np. umowa) wprowadzone w życie przed lub najpóźniej równocześnie z rozpoczęciem realizacji projektu należy ją realizować zanim wystąpi negatywny wpływ, i można to robić zanim zacznie obowiązywać art. 6(4) – obszary niewyznaczone i oczekujące na zatwierdzenie przez Komisję

Budowa drogi S-XX w OSO ‘XYZ‘ PROBLEM: proponowana kompensacja stanowczo niewystarczająca Wg raportu: Bezpośdrednie zniszczenie siedlisk: 0.5-1% OSO (700-1400 ha) Fragmentacja siedlisk: około 2.5% OSO (3500 ha) Obszar narażony na spadek populacji ptaków: około 2% OSO (2800 ha) Zaproponowana kompensacja (formularz przesłany do Komisji): 50 ha

Kompensacja w związku z budową drogi S-XYZ w OSO ‘XXX‘ – propozycja po weryfikacji Gatunek ptaka Ilość narażonych par Powierzchnia narażonych siedlisk (ha) Powierzchnia kompensacji Orlik krzykliwy 2 46,3 71,4 Derkacz 23 92 Żuraw 3 30 Bocian czarny Bocian biały 5 50 Trzmielojad 1 Zimorodek 97,5 160 Dzięcioł zielonosiwy 350 600 Dzięcioł czarny 220 670 Dzięcioł średni 11 460 667 Lerka 7,5 Jarzębatka 28,5 24 Muchołówka mała 4 202 Gąsiorek 29 76,5 87 Łącznie 103 1 653 (ok. 1 400ha) 2 695,9

Działania kompensacyjne (cd.) WSKAZÓWKI Dobrze zrobiona ocena wpływu ułatwia przygotowanie działań kompensacyjnych Przewidzieć czas na opracowanie, pozyskanie gruntów i pozwoleń, oraz ogłoszenie przetargów (jeśli są wymagane) Upewnić się, że kompensacja jest jasno określona w decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych Przewidzieć środki na realizację kompensacji Przystąpić do realizacji kompensacji przed rozpoczęciem realizacji projektu (kompensacja powinna być zakończona ZANIM wystąpi negatywny wpływ)

Co można zrobić nie tak jak trzeba? Zrobić niekompletne badania terenowe Zrobić ocenę nie dość wcześnie, w nieodpowiednich okresach Zinterpretować znaczące wpływy jako nieznaczące Nie wziąć pod uwagę zasadnych alternatyw Nie uwzględnić łącznego oddziaływania różnych/kilku projektów

Co można zrobić nie tak jak trzeba? cd. Nie przeprowadzić odpowiednich konsultacji społecznych Nie uwzględnić wyników oceny Nie wprowadzić adekwatnych działań zmniejszające szkodliwy wpływ / działań kompensacyjnych Nie zagwarantować, że kompensacja zostanie wykonana / wykonana w odpowiednim czasie

Korzystaj z wytycznych – po to zostały napisane!

Ochrona gatunkowa poza N2000 Zrób kompletne badania terenowe (w ramach Oceny Oddziaływania na Środowisko) w odpowiednich okresach Uwzględnij łączne oddziaływanie różnych/kilku projektów Zapewnij odpowiednie środki minimalizujące wpływy (przejścia dla zwierząt, siedliska zastępcze) Wystąp o odpowiednie zezwolenia Zapewnij odpowiednią kompensację (tzw. dyrektywa szkodowa)

Jak przygotować dobry projekt? Weź pod uwagę Naturę 2000 i ochronę gatunkową na samym początku planowania (przed lokalizacją i dokumentacją techniczną) Dokonaj sumiennego i dobrze udokumentowanego screeningu Zapewnij dobrą jakość ocen, zaplanuj potrzebny na nie czas Pamiętaj rozważyć (kiedy trzeba) aternatywy – jeśli tylko można unikaj projektów mająch negatywny wpływ Zaplanuj i zapewnij wdrożenie solidnych działań minimalizujących/kompensacyjnych

Dziękuję Państwu za uwagę! Homepage: http://ec.europa.eu/environment/nature/ index_en.htm Dziękuję Państwu za uwagę!