Rozwój Psychofizyczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

TEMPERAMENT.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania rozwoju dziecka sześcioletniego Na podstawie: „Sześciolatek w pierwszej klasie” Bożeny Janiszewskiej.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Prezentacja multimedialna
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
G Wiek gimnazjalny trwa od 13 do 16 roku życia.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe)
KLOCKOMANIA.
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Moje dziecko idzie do szkoły
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego
Charakterystyka dziecka sześcioletniego
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Kategoria dorosłości w andragogice
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Szkoła Promująca Zdrowie
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
RODZINA.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Psychopatologia emocji
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Umiemy powiedzieć NIE ! Czyli wskazówki dla każdego z Was.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
"Jak przygotować się do wieku nastoletniego?"
Źródłem siły – WODA! Tytuł.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
ROZWÓJ SEKSUALNY CZŁOWIEKA
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Temat: ETAPY ŻYCIA CZŁOWIEKA
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Zapis prezentacji:

Rozwój Psychofizyczny

Człowiek jest skomplikowanym organizmem, w którym biologia ma niebagatelny wpływ na psychikę, a psychika wywiera wpływ na biologię. Każdy, kto pracuje z dziećmi powinien znać możliwości i potrzeby swoich podopiecznych. Dzięki tej wiedzy będzie mógł tak zajmować się wychowankami, że przyczyni się do ich prawidłowego rozwoju.

Rozwój psychofizyczny człowieka intelektualny Rozwój emocjonalny Rozwój fizyczny

Wewnątrzłonowy- śródmaciczny Okres prenatalny Wewnątrzłonowy- śródmaciczny jajowy zarodkowy płodowy Pierwsze 2 3-7 tydzień od 8-39 tydzień tygodnie od zapłodnienia życia człowieka zapłodnienia

Podokres Płodowy Wówczas następuje bardzo intensywny rozwój, kształtuje się ludzki organizm. Widoczna jest znaczna przewaga reakcji anabolicznych(ich rezultatem jest gromadzenie energii, wytwarzanie związków wchodzących w skład komórki oraz wzrost) nad katabolicznymi (są to reakcje rozkładu złożonych związków organicznych na produkty proste, wytwarza się wówczas duża ilość energii)

Pozamaciczny-pourodzeniowy Okres Postnatalny Pozamaciczny-pourodzeniowy Wiek dojrzałości Wiek niemowlęcy Noworodek Wiek starzenia Wiek szkolny Wiek przedszkolny Wiek starszej wegetacji Wiek młodzieńczy

Okres Szkolny 7-17 rok życia człowieka mnogość procesów biologicznych i emocjonalnych

Rozwój fizyczny Lata 7-8 Skok szkolny- intensywny wzrost Dzieci różnią się wzrostem, wagą, sprawnością fizyczną.

Rozwój emocjonalny Lata 7-8 dziecko potrafi już hamować swoje reakcje na uczucia typu: radość, strach, wzruszenie, złość, gniew; uczy się obcowania w grupie, skrywa swoje uczucia; następuje ochłodzenie w kontaktach z rodzicami, mimo wszystko rodzice są dla niego nadal autorytetem; dziecko chcę podejmować się obowiązków domowych, chcę żywo uczestniczyć w życiu rodzinnym; uczy się rozpoznawać dobro od zła, bezwzględnie przestrzega zakazów i nakazów pochodzących od dorosłego; pojawiają się pierwsze zainteresowanie jednak są one zmiennie i krótkotrwałe;

Rozwój intelektualny Lata 7-8 dziecko zaczyna wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce; potrafi własnymi słowami przedstawić zdobytą informację; nie potrafi jeszcze skupić na dłużej swojej uwagi na jednej rzeczy; niezbędne jest przerywanie wysiłku umysłowego zabawą;

Rozwój fizyczny Lata 9-11 następuje zmniejszenie tempa wzrostu; uwidacznia się większa sprawność fizyczna u chłopców;

Rozwój emocjonalny Lata 9-11 dziecko panuje już nad swoimi uczuciami; potrafi dłużej przeżywać trwające uczucia; zanikają nagłe wybuchy złości; rodzina nadal najważniejsza, ale większe znaczenie ma dla dziecka matka niż ojciec; dziecko uczyc się współdziałać w grupie, ważna jest dla niego opinia członków grupy; dziecko jest lojalne wobec grupy, podporządkowuje się jego interesom, normom; następuje zaciekawienie ludźmi

Rozwój intelektualny Lata 9-11 Następuje rozwój koncentracji- dziecko potrafi dłużej skupić uwagę na jednej czynności, wzrasta szybkość zapamiętywania; W sposób bardziej precyzyjny dziecko wyraża swoje myśli zarówno w mowie jak i w piśmie; Uwaga skierowana zostaje na własne cechy i emocje (np. na wygląd zewnętrzny, budowę ciała, reakcje emocjonalne)

Rozwój fizyczny Lata 11-13 Dziewczyny: następuje przyrost wagi ciała i dysproporcje w sylwetce; rozszerzają się kości miednicowe; formułują piersi; zmieniają proporcje twarzy; zmaga się aktywność gruczołów wydzielniczych skóry; przeważnie następuje pierwsza menstruacja; Chlopcy: przyrost wysokości, a od 13 roku życia i wagi; następuje mutacja; pojawiają się polucje nocne;

Rozwój emocjonalny Lata 11-13 rozluźnienie kontaktów z rodzicami; pojawia się krytycyzm; rozwój pierwszych poważnych zainteresowań; młody człowiek cechuje się niestabilnością emocjonalną, dominuje radość, a także pewność siebie; pojawiają się pierwsze uczucia emocjonalne; potrzeba przynależności do grupy, pierwsze konflikty dziewcząt i chłopców; chłopcy jeszcze nie interesują się dziewczynami, które próbują zwrócić ich uwagę;

Rozwój fizyczny Lata 14-15 Dziewczyny: Chłopcy: następuje wzrost ciała, które do 15 roku życia jest już praktycznie rozwinięte; Chłopcy: do 15 roku życia są mniejsi od dziewczyn; ich głos nabiera niższej tonacji;

Rozwój emocjonalny Lata 14-15 następuje kryzys autorytetu rodziców; wzmaga się potrzeba przynależności do grupy; rodzą się pierwsze przyjaźnie oraz zainteresowanie płcią przeciwną; wrażliwość na ocenę i krytykę, odczuwa potrzebę przygody, ma silnie rozwinięte marzenia i ideały; powstają życiowe pasje, rozwija się działalność w grupach i organizacjach;

Rozwój intelektualny Lata 14-15 dominuje myślenie logiczne i abstrakcyjne; rozwija się wyobraźnia; zwiększa się zdolność do przyswajania wiadomości i tworzenia systemu wiedzy;

Rozwój fizyczny Lata 16-17 sylwetka jest już ukształtowana i harmonijna; sprawność fizyczna jest dobrze rozwinięta; dojrzałość fizyczna jest w pełni rozwinięta;

Rozwój emocjonalny Lata 16-17 Kształtują się ideały; Dojrzewa osobowość Rozwija się świadomość celów i zadań życiowych; Rozwój przyjaźni, a także coraz większe zainteresowanie płcią przeciwną; Obniżony zostaje autorytet rodziców; Maksymalna zdolność przyswajania wiedzy oraz umiejętność wiązania wiadomości z różnych dziedzin życia; Kształtuje się dojrzała samoocena;

Okres młodzieńczy Lata 18-21 Rozwój Fizyczny: sylwetka zostaje ostatecznie ukształtowana; organizm staje się sprawny, odporny; wzrasta pobudliwość seksualna

Okres młodzieńczy Lata 18-21 Okres emocjonalny: następuje ustabilizowanie stosunków z rodzicami; zainteresowanie płcią przeciwną jest poważniejsze; ukształtowany zostaje światopogląd; człowiek osiąga stabilność uczuć; nabiera dojrzałego stosunku życia;

Okres Dojrzałości następuje pomiędzy 20-25 rokiem życia, a 40-45 Okres Dojrzałości następuje pomiędzy 20-25 rokiem życia, a 40-45. Później następuje okres starzenia ( od 40/50 roku życia). Natomiast po 70 roku życia następuje okres starszej wegetacji.