Rozwój Psychofizyczny
Człowiek jest skomplikowanym organizmem, w którym biologia ma niebagatelny wpływ na psychikę, a psychika wywiera wpływ na biologię. Każdy, kto pracuje z dziećmi powinien znać możliwości i potrzeby swoich podopiecznych. Dzięki tej wiedzy będzie mógł tak zajmować się wychowankami, że przyczyni się do ich prawidłowego rozwoju.
Rozwój psychofizyczny człowieka intelektualny Rozwój emocjonalny Rozwój fizyczny
Wewnątrzłonowy- śródmaciczny Okres prenatalny Wewnątrzłonowy- śródmaciczny jajowy zarodkowy płodowy Pierwsze 2 3-7 tydzień od 8-39 tydzień tygodnie od zapłodnienia życia człowieka zapłodnienia
Podokres Płodowy Wówczas następuje bardzo intensywny rozwój, kształtuje się ludzki organizm. Widoczna jest znaczna przewaga reakcji anabolicznych(ich rezultatem jest gromadzenie energii, wytwarzanie związków wchodzących w skład komórki oraz wzrost) nad katabolicznymi (są to reakcje rozkładu złożonych związków organicznych na produkty proste, wytwarza się wówczas duża ilość energii)
Pozamaciczny-pourodzeniowy Okres Postnatalny Pozamaciczny-pourodzeniowy Wiek dojrzałości Wiek niemowlęcy Noworodek Wiek starzenia Wiek szkolny Wiek przedszkolny Wiek starszej wegetacji Wiek młodzieńczy
Okres Szkolny 7-17 rok życia człowieka mnogość procesów biologicznych i emocjonalnych
Rozwój fizyczny Lata 7-8 Skok szkolny- intensywny wzrost Dzieci różnią się wzrostem, wagą, sprawnością fizyczną.
Rozwój emocjonalny Lata 7-8 dziecko potrafi już hamować swoje reakcje na uczucia typu: radość, strach, wzruszenie, złość, gniew; uczy się obcowania w grupie, skrywa swoje uczucia; następuje ochłodzenie w kontaktach z rodzicami, mimo wszystko rodzice są dla niego nadal autorytetem; dziecko chcę podejmować się obowiązków domowych, chcę żywo uczestniczyć w życiu rodzinnym; uczy się rozpoznawać dobro od zła, bezwzględnie przestrzega zakazów i nakazów pochodzących od dorosłego; pojawiają się pierwsze zainteresowanie jednak są one zmiennie i krótkotrwałe;
Rozwój intelektualny Lata 7-8 dziecko zaczyna wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce; potrafi własnymi słowami przedstawić zdobytą informację; nie potrafi jeszcze skupić na dłużej swojej uwagi na jednej rzeczy; niezbędne jest przerywanie wysiłku umysłowego zabawą;
Rozwój fizyczny Lata 9-11 następuje zmniejszenie tempa wzrostu; uwidacznia się większa sprawność fizyczna u chłopców;
Rozwój emocjonalny Lata 9-11 dziecko panuje już nad swoimi uczuciami; potrafi dłużej przeżywać trwające uczucia; zanikają nagłe wybuchy złości; rodzina nadal najważniejsza, ale większe znaczenie ma dla dziecka matka niż ojciec; dziecko uczyc się współdziałać w grupie, ważna jest dla niego opinia członków grupy; dziecko jest lojalne wobec grupy, podporządkowuje się jego interesom, normom; następuje zaciekawienie ludźmi
Rozwój intelektualny Lata 9-11 Następuje rozwój koncentracji- dziecko potrafi dłużej skupić uwagę na jednej czynności, wzrasta szybkość zapamiętywania; W sposób bardziej precyzyjny dziecko wyraża swoje myśli zarówno w mowie jak i w piśmie; Uwaga skierowana zostaje na własne cechy i emocje (np. na wygląd zewnętrzny, budowę ciała, reakcje emocjonalne)
Rozwój fizyczny Lata 11-13 Dziewczyny: następuje przyrost wagi ciała i dysproporcje w sylwetce; rozszerzają się kości miednicowe; formułują piersi; zmieniają proporcje twarzy; zmaga się aktywność gruczołów wydzielniczych skóry; przeważnie następuje pierwsza menstruacja; Chlopcy: przyrost wysokości, a od 13 roku życia i wagi; następuje mutacja; pojawiają się polucje nocne;
Rozwój emocjonalny Lata 11-13 rozluźnienie kontaktów z rodzicami; pojawia się krytycyzm; rozwój pierwszych poważnych zainteresowań; młody człowiek cechuje się niestabilnością emocjonalną, dominuje radość, a także pewność siebie; pojawiają się pierwsze uczucia emocjonalne; potrzeba przynależności do grupy, pierwsze konflikty dziewcząt i chłopców; chłopcy jeszcze nie interesują się dziewczynami, które próbują zwrócić ich uwagę;
Rozwój fizyczny Lata 14-15 Dziewczyny: Chłopcy: następuje wzrost ciała, które do 15 roku życia jest już praktycznie rozwinięte; Chłopcy: do 15 roku życia są mniejsi od dziewczyn; ich głos nabiera niższej tonacji;
Rozwój emocjonalny Lata 14-15 następuje kryzys autorytetu rodziców; wzmaga się potrzeba przynależności do grupy; rodzą się pierwsze przyjaźnie oraz zainteresowanie płcią przeciwną; wrażliwość na ocenę i krytykę, odczuwa potrzebę przygody, ma silnie rozwinięte marzenia i ideały; powstają życiowe pasje, rozwija się działalność w grupach i organizacjach;
Rozwój intelektualny Lata 14-15 dominuje myślenie logiczne i abstrakcyjne; rozwija się wyobraźnia; zwiększa się zdolność do przyswajania wiadomości i tworzenia systemu wiedzy;
Rozwój fizyczny Lata 16-17 sylwetka jest już ukształtowana i harmonijna; sprawność fizyczna jest dobrze rozwinięta; dojrzałość fizyczna jest w pełni rozwinięta;
Rozwój emocjonalny Lata 16-17 Kształtują się ideały; Dojrzewa osobowość Rozwija się świadomość celów i zadań życiowych; Rozwój przyjaźni, a także coraz większe zainteresowanie płcią przeciwną; Obniżony zostaje autorytet rodziców; Maksymalna zdolność przyswajania wiedzy oraz umiejętność wiązania wiadomości z różnych dziedzin życia; Kształtuje się dojrzała samoocena;
Okres młodzieńczy Lata 18-21 Rozwój Fizyczny: sylwetka zostaje ostatecznie ukształtowana; organizm staje się sprawny, odporny; wzrasta pobudliwość seksualna
Okres młodzieńczy Lata 18-21 Okres emocjonalny: następuje ustabilizowanie stosunków z rodzicami; zainteresowanie płcią przeciwną jest poważniejsze; ukształtowany zostaje światopogląd; człowiek osiąga stabilność uczuć; nabiera dojrzałego stosunku życia;
Okres Dojrzałości następuje pomiędzy 20-25 rokiem życia, a 40-45 Okres Dojrzałości następuje pomiędzy 20-25 rokiem życia, a 40-45. Później następuje okres starzenia ( od 40/50 roku życia). Natomiast po 70 roku życia następuje okres starszej wegetacji.