Dominika Muś TiR, grupa 2b Segmentacja rynku Dominika Muś TiR, grupa 2b
Segmentacja rynku – podział i zbadanie cech danego rynku i jego segmentów
Segment - część rynku, która została wyodrębniona ze względu na należącą do niej grupę konsumentów charakteryzujących się podobnym postępowaniem wobec danego produktu lub usługi.
Cele segmentacji rynku - określenie i wybór obszaru działania - sformułowanie i sprecyzowanie profilu działalności oraz określenie aparatu narzędziowego podmiotu gospodarczego, - wyznaczenie skali działalności przedsiębiorstwa, - wyjście naprzeciw oczekiwaniom potencjalnych klientów - umocnienie pozycji przedsiębiorstwa na rynku
Kryteria segmentacji Tożsamości grupowej: czynniki demograficzne (płeć, rasa, wiek itd.) czynniki ekonomiczne (zawód, majątek itd.) czynniki socjologiczne (klasa społeczna, grupa odniesienia itd.) Kryteria te pozwalają odpowiedzieć na pytanie ‘’kto kupuje produkt?’’
Kryteria segmentacji Tożsamości behawioralnej - system wartości - reakcja na strategie marketingowe Kryteria te umożliwiają odpowiedzieć na pytanie ‘’dlaczego nabywcy kupują dany produkt?’’
Kryteria segmentacji Geograficzna -klimat -cechy środowiska naturalnego -tradycje -potrzeby informacyjne
Kryteria segmentacji Demograficzna -płeć -wiek -wykształcenie -dochód -narodowość -wyznanie -zawód
Kryteria segmentacji Psychograficzna -przynależność do klasy społecznej - styl życia -zainteresowania -osobowość Polega na badaniu nieobserwowalnych cech psychologicznych, wymaga wiedzy w dziedzinie motywacji i osobowości.
Etapy identyfikacji segmentów rynkowych: Badania jakościowe. Badania ilościowe. Analiza. Sprawdzenie wiarygodności. Tworzenie profili.
Cechy poprawie wyodrębnionego segmentu: Mierzalność Rozległość Dostępność Wrażliwość
Korzyści wynikające z segmentacji: Segmentacja pomaga wybrać rynek, na którym działalność firmy będzie opłacalna. Łatwiej jest dzięki niej zaplanować strategie związane z produktem, promocją, dystrybucją i ceną. Pozwala przedsiębiorstwu lepiej dostosować się do potrzeb klientów. Łatwiej jest obserwować zmiany zachodzące na rynku i dostosować się do nich. Wyodrębnienie segmentów ułatwia komunikację między producentem i klientami. Pomaga dotrzeć do tych konsumentów, których preferencje zostały uwzględnione przy kształtowaniu działań marketingowych.
Bibliografia http://www.findict.pl/slownik/segmentacja-rynku http://mfiles.pl/pl/index.php/Kryteria_segmentacji_rynku http://www.sciaga.pl/tekst/34472-35-segmentacja_rynku http://www.exporter.pl/zarzadzanie/marketing/2segmentacja.html ‘Menedżment Podstawy Zarządzania’ Leszek F. Korzeniowski