International Association for the Evaluation of Educational Achievement Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja w kierunku kształcenia zawodowego Badania przeprowadzone pośród 800 uczniów Co i kto wpływa na wybór wykształcenia i zawodu wśród młodzieży.
Advertisements

Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Projekt Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PEJZAŻ RODZINNY.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
dr Anna Okońska-Walkowicz Warszawa, r.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWD W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH POWIATU BYTOWSKIEGO
Wyniki ankiety przeprowadzonej w klasach trzecich gimnazjum.
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Rozkład t.
Analiza porównawcza ZESPOŁÓW SZKÓŁ W POWIECIE EŁCKIM.
TIMSS i PIRLS 2011 Prezentacja wyników badań PIRLS 2011 oraz TIMSS 2011 minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas Warszawa, 11 grudnia 2012 r. godzina.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Egzamin gimnazjalny Wyniki egzaminów w Gimnazjum nr 14 w Olsztynie Edukacyjna wartość w naszej szkole Opracował mgr K.Gremblewski.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
TIMSS i PIRLS 2011 Na podstawie raportu K. Konarzewskiego
Porównanie z rokiem  Skala staninowa (od ang. standard nine), standardowa dziewiątka – dziewięciostopniowa skala testu psychologicznego znormalizowana.
System edukacji w Polsce
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jako element polityki prorodzinnej w Polsce
EWD III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu I II III IV V.
Kształcenie nauczycieli w Europie
Informator dla rodziców
TIMSS 2011 Międzynarodowe badania wyników nauczania z matematyki i przyrody w klasach 4 i 8, powtarzane co 4 lata od roku 1995 W roku 2011 uczestniczyły.
wyników sprawdzianu szóstoklasistów z dn r.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Sprawdzian po klasie szóstej INFORMACJE W PIGUŁCE Do rozwiązania było 26 zadań z języka polskiego i matematyki Maksymalnie można było uzyskać 40.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
ŚREDNIA WAŻONA SZKOŁA PODSTAWOWA W LIGOCIE
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Wizyta studyjna w Finlandii w ramach projektu Coaching i Tutoring – w stronę nowoczesnej dydaktyki Anna Rudnicka-Ostrowska 2015.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
1 kwietnia 2015 roku odbył się kolejny ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Został on zorganizowany i przeprowadzony na.
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika – najlepsza szkoła ponadgimnazjalna w powiecie żywieckim I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Żywcu.
ANALIZA WYNIKÓW MATUR 2014 Liceum Ogólnokształcące w Krościenku n. D.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Rekrutacja do klas pierwszych gimnazjum. Weryfikacja dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w.
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
Sprawozdanie za rok szkolny 2014/2015. Wyniki ogólne- Egzamin 2015 Język polski Historia i wiedza o społeczeństwie Matematyka Przedmioty przyrodnicze.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
WYNIKI PISA 2015 W POLSCE.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
wyników sprawdzianu szóstoklasistów z dn R.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
TIMSS (TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY) MIĘDZYNARODOWE BADANIE WYNIKÓW NAUCZANIA MATEMATYKI I NAUK PRZYRODNICZYCH 1.
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Zapis prezentacji:

International Association for the Evaluation of Educational Achievement Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie Krzysztof Konarzewski

O TIMSS TIMSS to międzynarodowy program cyklicznego pomiaru osiągnięć szkolnych w matematyce i przyrodoznawstwie. Pomiarem są objęte dwie populacje uczniów: dziesięcioletnich (w czwartym roku nauki) czternastoletnich (w ósmym roku nauki). Program wystartował w 1995 r. i powtarza pomiary co cztery lata.

Polska w TIMSS Polska po raz pierwszy wzięła udział w badaniu w 2011 r. Pomiarowi poddaliśmy wtedy osiągnięcia uczniów w wieku średnio 9,9 roku kończących klasę trzecią. W 2015 r. zmierzyliśmy osiągnięcia uczniów w wieku średnio 10,7 roku kończących klasę czwartą. Zmianę klasy podyktowała reforma wieku obowiązku szkolnego: po jej wprowadzeniu trzecioklasiści mieliby średnio mniej niż 9,5 roku, a to jest granica wieku wyznaczona przez IEA. Ponieważ uczniowie badani w 2015 r. byli starsi i kształceni o rok dłużej, porównanie średnich wskaźników osiągnięć w latach 2011 i 2015 nie dostarcza informacji o zmianach efektywności kształcenia w Polsce.

Polska w TIMSS 2015 W 2015 r. badaniem w Polsce objęto 4747 uczniów z 254 oddziałów w 150 szkołach podstawowych. Stanowili oni reprezentatywną próbę populacji czwartoklasistów. Przeprowadzono też ankiety wśród rodziców badanych uczniów, dyrektorów szkół i nauczycieli matematyki i przyrody.

Osiągnięcia matematyczne Średnia osiągnięć matematycznych polskich dzieci wynosi 535 punktów i jest istotnie wyższa od międzynarodowej średniej odniesienia. Wśród 49 krajów Polska zajmuje 17. miejsce razem z Finlandią i Litwą.

Osiągnięcia przyrodnicze Średnia osiągnięć przyrodniczych polskich dzieci wynosi 547 punktów i jest istotnie wyższa od międzynarodowej średniej odniesienia. Wśród 47 krajów Polska zajmuje dziewiąte miejsce.

Co polscy uczniowie potrafią zrobić z posiadaną wiedzą? Matematyka Polscy uczniowie względnie najsłabiej wypadli w zadaniach wymagających odtwarzania wiadomości, a najlepiej – w rozwiązywaniu problemów matematycznych. W rankingu rozwiązywania problemów Polska zajęła pozycję o 6 miejsc lepszą niż w rankingu ogólnym. Wyprzedziło nas tylko dziewięć krajów ze ścisłej czołówki oraz (nieistotnie) Dania. Przyroda Polscy uczniowie wypadli względnie nieco gorzej w odtwarzaniu wiadomości i rozwiązywaniu problemów, a nieco lepiej – w typowych zastosowaniach wiedzy przyrodniczej. W rankingu rozwiązywania problemów przyrodniczych zajmujemy (wraz ze Szwecją) taką samą pozycję jak w rankingu ogólnym.

Postawy wobec szkoły W rankingu postawy wobec szkoły polscy uczniowie znaleźli się na 46. miejscu – tylko o trzy miejsca wyżej niż japońscy, ostatni na liście. W Europie Polacy są na samym końcu wraz z Francuzami i Czechami. Najbardziej lubią szkołę dzieci w Indonezji.

Postawy wobec uczenia się Osiągnięcia czwartoklasistów z 2015 r. w matematyce i przyrodzie były znacznie wyższe niż trzecioklasistów z 2011 r. Postawy czwartoklasistów z 2015 r. wobec uczenia się matematyki i przyrody były znacznie gorsze niż trzecioklasistów w 2011 r. Na przykład w 2011 r. trzecioklasiści znaleźli się na 34. miejscu (za wszystkimi krajami europejskimi) pod względem obiektywnie zmierzonej wiedzy matematycznej, a jednocześnie zajęli pierwsze miejsce w samoocenie swojej wiedzy z tego przedmiotu. W 2015 r. czwartoklasiści znaleźli się o 17 miejsc wyżej w rankingu wiedzy, a jednocześnie o 32 miejsca niżej w rankingu samooceny.

Poczucie bezpieczeństwa W rankingu krajów według średnich ocen bezpieczeństwa wystawionych przez uczniów polska szkoła sytuuje się na wysokiej, siódmej pozycji. Taką samą pozycję zajmowała w 2011 r., gdy badaliśmy trzecioklasistów. Na świecie uczniowie czują się najbezpieczniej w szkołach Kazachstanu, a najmniej bezpiecznie – w Republice Południowej Afryki.

Warunki kształcenia w Polsce W przeciętnym oddziale klasy czwartej jest 18 – 19 uczniów. Najmniejsze oddziały prowadzą szkoły na wsi (średnio 17-osobowe), a największe – w miastach średniej wielkości (21-osobowe). Z danych OECD (2015): W polskiej szkole podstawowej na jeden pełny etat nauczycielski przypada średnio 10 uczniów – mniej tylko w Omanie, Gruzji, Kuwejcie i Norwegii. Z większą liczbą uczniów niż u nas pracuje nauczyciel na Litwie (13) i Słowacji (15), w Czechach (19) i Rosji (20). Najwięcej uczniów na jednego nauczyciela (32) przypada w szkołach Republiki Południowej Afryki. W porównaniu z 2011 r. w Polsce zmalały różnice między szkołami i oddziałami klasowymi pod względem średnich osiągnięć uczniów.

Warunki kształcenia w Polsce Oddział A Oddział B W 16 proc. szkół prowadzących przynajmniej dwa oddziały klasy czwartej stwierdzono duże różnice między oddziałami pod względem pochodzenia społecznego uczniów (SES). Może to świadczyć o polityce celowego dobierania uczniów do oddziałów klasowych. Średnie osiągnięć w tych szkołach nie odbiegają od średnich w pozostałych szkołach.

Nauczyciele Na świecie nauczyciele z pełnym wykształceniem uniwersyteckim II stopnia (odpowiednikiem naszego magisterium) nauczają matematyki 26 proc. uczniów, a przyrody – 28 proc. W Polsce, odpowiednio, 97 i 100 proc. Więcej magistrów jest tylko w szkołach na Słowacji. Pod względem odczuwanego obciążenia zawodowego polscy nauczyciele znaleźli się na przedostatnim miejscu. Jeszcze mniej obciążeni czują się tylko ich koledzy w Gruzji. Średni poziom satysfakcji zawodowej jest (niezależnie od nauczanego przedmiotu) najwyższy w Iranie i Katarze, najniższy zaś w Japonii i Francji. Polscy nauczyciele zajmują w tym rankingu niskie miejsca: matematycy (wraz z matematykami z Danii) – 46. przyrodnicy – 44. W analogicznym rankingu przed czterema laty polscy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej zajęli ósme miejsce.

Czy próg między pierwszym i drugim etapem kształcenia spowalnia postępy dzieci w nauce? Wiedza czwartoklasistów z matematyki i przyrody jest znacznie większa niż dawnych trzecioklasistów w tym samym wieku. Poprawę osiągnięć należy przypisać dodatkowemu roku nauki w bardziej zaawansowanym trybie. W klasie trzeciej chłopcy istotnie wyprzedzali dziewczynki w matematyce i w wiedzy o przyrodzie. W klasie czwartej obie różnice zniknęły. To też świadczy o większej efektywności dydaktycznej drugiego etapu kształcenia. Czwartoklasiści czują się równie bezpiecznie w swoich oddziałach jak dawni trzecioklasiści.

Skutki reformy wieku obowiązku szkolnego Badani przez nas czwartoklasiści zaczynali edukację w roku szkolnym 2011/2012. Według ustawy z 2009 r. obniżającej wiek obowiązku szkolnego z siedmiu do sześciu lat był to ostatni rok okresu przejściowego, w którym o posłaniu sześciolatka do klasy pierwszej mogli decydować rodzice. Taką decyzję podjęło wtedy 19 proc. rodziców sześciolatków.

Skutki reformy wieku obowiązku szkolnego 2002 IV 2001 III 2001 II 2001 I 2001 2000 1999-1998 Dzieci, które rozpoczęły naukę w wieku sześciu lat, mają po czterech latach edukacji takie same osiągnięcia w matematyce jak dzieci, które poszły do szkoły jako siedmiolatki.

Skutki reformy wieku obowiązku szkolnego 2002 IV 2001 III 2001 II 2001 I 2001 2000 1999-1998 Dzieci, które rozpoczęły naukę w wieku sześciu lat, mają po czterech latach edukacji istotnie niższe osiągnięcia w wiedzy przyrodniczej niż dzieci, które poszły do szkoły jako siedmiolatki.

Skutki reformy wieku obowiązku szkolnego Rodzice sześciolatków niżej niż rodzice siedmiolatków oceniali umiejętności, z jakimi ich dzieci rozpoczynały naukę w klasie pierwszej. Można stąd wnosić, że postawa rodziców wobec obniżenia wieku obowiązku szkolnego była nie mniej ważną przesłanką decyzji o posłaniu sześciolatka do szkoły niż ich ocena gotowości szkolnej dziecka. Taką decyzję częściej podejmowali rodzice z wyższych warstw społecznych.