Psychologiczne konsekwencje wizerunku kobiet w reklamie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Komunikacja społeczna i media – mgr Katarzyna Paliwoda
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Nauka o informacji w XXI wieku
Metodyka pracy umysłowej -Sporządzanie bibliografii
Wymiary polityki rodzinnej w Polsce Dr B
Psychologia Zarządzania
Marketing Usług - WYKŁAD
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Literatura.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Polski system medialny
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
Metodyka pracy umysłowej -Sporządzanie bibliografii
Katedra Marketingu Usług
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Stosowanych Nauk Społecznych Kierownik Katedry: dr hab. Jacek Rąb, prof. nzw.
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
Kurs CMKP Podstawy zdrowia publicznego
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Pedagogika ogólna.
Dariusz Kwapuliński studium doktoranckie AE Katowice
Pedagogika szkoły wyższej
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
KIERUNEK: ZARZĄDZANIE Instytut Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu SPECJALNOŚĆ: PUBLIC RELATIONS.
Pedagogika resocjalizacyjna - Program zajęć i literatura -
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Technik Organizacji Reklamy
Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.
Psychologia w zarządzaniu
KIERUNEK: ZARZĄDZANIE
IMAGE PRACOWNIKA BIUROWEGO I FIRMY
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
Zaprzeczanie własnej seksualności w zaburzeniach odżywiania
Korzystanie z mediów a zapotrzebowanie na wsparcie społeczne
PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 1/2006
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Wstęp do ekonomiki informacji
KATALOG KSIĄŻEK POLECANYCH DLA RODZICÓW
Dorobek naukowy Zakładu Socjologii Grup Dyspozycyjnych Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
BADANIA ROZWOJU NOWEGO PRODUKTU
Program Prawo i Medycyna ELSA Poland
DZIENNIKARSTWO MODOWE
Sporządzanie bibliografii
PODSTAWY NAUKI O PRACY ERGONOMIA.
Małe dziecko w systemie edukacji
Teorie osobowości Literatura podstawowa
TECHNIK HANDLOWIEC.
Materiały do zajęć o reklamie Materiał pomocniczy. Kurs internetowy „Włącz się. Młodzi i media”
TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
RADA SZKOLENIOWA DNIA
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Satysfakcja i wartościowanie zadań rozwojowych przez młodych dorosłych
Wykład 1 Przedmiot psychologii
Kultura polityczna.
MARKETING INTERNETOWY
Psychologia w Zarządzaniu
Psychologia w Zarządzaniu
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Zapis prezentacji:

Psychologiczne konsekwencje wizerunku kobiet w reklamie PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Edyta Łopacka-Sęczyk Anita Machaj Zakład Promocji Zdrowia i Psychoterapii WSE UAM Poznań Psychologiczne konsekwencje wizerunku kobiet w reklamie

PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Wprowadzenie współczesne media są nieustannie rozwijającym się sektorem życia społecznego, kształtują wartości, a także odzwierciedlają panujące w społeczeństwie poglądy, preferencje i stereotypy (Goban-Klas, 1996); stereotyp jako jedna z podstawowych technik kategoryzowania rzeczywistości społecznej jest szczególnie często wykorzystywany, m. in. w przekazie reklamowym; jedną z grup stereotypowo przedstawianych w reklamach są kobiety prezentowane najczęściej jako tradycyjne dbające o ognisko domowe matki i żony oraz kobiety nowoczesne stanowiące przedmiot seksualnych marzeń, przedstawiane jako próżne i skupione na własnym ciele lub jako pracujące zawodowo;

PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Cele celem prezentacji jest przeanalizowanie psychologicznych konsekwencji stereotypowego przedstawiania kobiet w przekazach reklamowych takich jak: kryzys tożsamości stres Tożsamość kobieca jest kreowana za pomocą mody, postawy związanej z kupowaniem i używaniem, ciągłym generowaniem nowych potrzeb, które należy zaspokoić poprzez stałą postawę konsumpcyjną (Szelendak, 2005). Kryzys tożsamości zostanie przedstawiony w odniesieniu do koncepcji podwójnego związania. Analiza związku wizerunku kobiet prezentowanego w reklamie ze stresem przedstawiona zostanie zgodnie z relacyjnym ujęciem stresu i rozważona w kontekście mieszczących się w tym nurcie koncepcji, do których należą m. in.: fenomenologiczno-poznawcze ujęcie stresu wg R. S. Lazarusa i S. Folkman, teoria zachowania zasobów S. Hobfolla (Heszen-Niejodek, 2000).

Reklama: ciąg komunikatów kodowanych w różnych formach zapisu PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Reklama: ciąg komunikatów kodowanych w różnych formach zapisu przewaga kodu wizualnego, jako najmocniejszego, najbardziej angażującego, sugestywnego i metaforycznego przekaz ma charakter symboliczny

wyodrębnienie produktu spośród innych PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Trzy funkcje reklamy RÓŻNICUJĄCA wyodrębnienie produktu spośród innych INFORMACYJNA niezbędne informacje o produkcie PERSWAZYJNA przekonywanie do nabycia produktu

Stereotyp a reklama: stereotyp: PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Stereotyp a reklama: stereotyp: to podstawowa technika kategoryzowania rzeczywistości społecznej to utrwalone i uproszczone poglądy na dany temat jest szczególnie często wykorzystywany w przekazie reklamowym

Wizerunki kobiet w reklamie: PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Wizerunki kobiet w reklamie: wizerunki kobiet w reklamie są stereotypowym przedstawieniem ról społecznych przypisywanych kobietom są to utrwalone i uproszczone poglądy na temat kobiet ułatwiające kategoryzowanie rzeczywistości społecznej można wyróżnić dwa wizerunki kobiet w reklamie: kobieta tradycyjna i nowoczesna

Stereotypowe wizerunki kobiet w reklamie: PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Stereotypowe wizerunki kobiet w reklamie: KOBIETA TRADYCYJNA KOBIETA, KTÓREJ PASJĄ JEST CZYSTOŚĆ MATKA KUCHARKA (KOBIETA KARMIĄCA) KOBIETA, NIEROZGARNIĘTA KOBIETA NOWOCZESNA, ALE „ZACOFANA”

Stereotypowe wizerunki kobiet w reklamie: PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Stereotypowe wizerunki kobiet w reklamie: KOBIETA NOWOCZESNA KOBIETA, OGARNIĘTA OBSESJĄ CIAŁA KOBIETA JAKO PRODUKT KOBIETA, POKAWAŁKOWANA

Stereotypowe wizerunki kobiet w reklamie: PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Stereotypowe wizerunki kobiet w reklamie: KOBIETA NOWOCZESNA KOBIETA PRACUJĄCA KOBIETA EKSPERT

Psychologiczne konsekwencje wizerunku kobiet w reklamie PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Psychologiczne konsekwencje wizerunku kobiet w reklamie ZABURZENIA LUB PROBLEMY TOŻSAMOŚCIOWE STRES

KONCEPCJA PODWÓJNEGO ZWIĄZANIA PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 KONCEPCJA PODWÓJNEGO ZWIĄZANIA prezentowane w reklamie wizerunki kobiet zawierają w sobie sprzeczność implikują wymóg realizowania sprzecznych ról przez kobiety reklama przekonuje, że każdy z tych wizerunków jest ważny i powinien stać się częścią tożsamości kobiety

KONCEPCJA PODWÓJNEGO ZWIĄZANIA PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 KONCEPCJA PODWÓJNEGO ZWIĄZANIA ŻONA KOBIETA ROBIĄCA KARIERĘ MATKA RYWALKA MĘŻCZYZNY GOSPODYNI UWODZICIELKA (atrakcyjna seksualnie)

Tożsamość a wizerunki kobiet w reklamie PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Tożsamość a wizerunki kobiet w reklamie tożsamość jest: procesem nieuświadomionym kształtuje się przez: identyfikację, ocenę siebie na tle innych, przyjmowanie ról społecznych, odniesienie grupy społecznej może być analizowana na trzech wymiarach: rozwojowym fenomenologicznym klinicznym

Tożsamość a wizerunki kobiet w reklamie PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Tożsamość a wizerunki kobiet w reklamie pomieszanie tożsamości jako przykład zniekształceń tożsamości: rozpatrywane w trzech aspektach: intymność – problemy z budowaniem własnej sfery intymnej, przymus potwierdzania siebie, nieakceptowanie swojego ciała rozmycie perspektywy czasowej – chęć zatrzymania procesu starzenia, lęk związany z przyszłością, nieakceptowanie zmian zakłócenia produktywności – poświęcanie się tylko jednej czynności np. zafiksowanie na temacie ciała, utrzymaniem nienagannej figury i kondycji fizycznej

Tożsamość a wizerunki kobiet w reklamie PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Tożsamość a wizerunki kobiet w reklamie GENEROWANIE CORAZ TO NOWYCH POTRZEB, POSTAWA UŻYWANIA NIEAKCEPTOWANIE CZASU JAKO WYMIARU EGZYSTENCJI LUDZKIEJ BRAK POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA PRZYMUS POTWIERDZANIA SIEBIE SILNY NIEPOKÓJ ZWIĄZANY Z PRZYSZŁOŚCIĄ PROBLEM Z ZACHOWANIEM WŁASNEJ INTYMNOŚCI NEGOWANIE NATURALNYCH PROCESÓW WIĄZANYCH Z CIAŁEM DĄŻENIE DO IDEALNEJ SYLWETKI I KONDYCJI FIZYCZNEJ BRAK PRZYZWOLENIA NA STARZENIE SIĘ OBSESYJNA DBAŁOŚĆ O WŁASNĄ ATRAKCYJNOŚĆ

Tożsamość a wizerunki kobiet w reklamie PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Tożsamość a wizerunki kobiet w reklamie 2 główne sposoby radzenia sobie: TEORIA SYMBOLICZNEGO SAMOUZUPEŁNIANIA natychmiastowe uzupełnienie braku pewnego elementu tożsamości przez zakup dobra mają wartość symboliczną = wartość terapeutyczną JEŚLI KUPISZ EKSKLUZYWNY PRODUKT  SAMA JESTEŚ EKSKLUZYWNA WYKAZYWANIE GOTOWOŚCI ANOREKTYCZNEJ wyrzekanie się naturalnych potrzeb na rzecz perfekcjonizmu/dążenia do ideału obsesyjna kontrola nad ciałem iluzoryczne/złudne poczucie samowystarczalności, niezależności, bezpieczeństwa UMIEJĘTNOŚĆ SPRAWOWANIA KONTROLI NAD SWOIM CIAŁEM KONTROLI NAD SWOIM ŻYCIEM =

Stres a wizerunki kobiet w reklamie PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Stres a wizerunki kobiet w reklamie RELACYJNE UJĘCIE STRESU TEORIA ZACHOWANIA ZASOBÓW S. E. HOBFOLL FENOMENOLOGICZNO – POZNAWCZE UJĘCIE STRESU R. LAZARUS I S. FOLKMAN Stres to reakcja wobec otoczenia, w którym istnieje: zagrożenie utratą zasobów netto utrata zasobów netto brak wzrostu zasobów następujący po ich zainwestowaniu (Hobfoll, 1989, s. 516) Stres to relacja z otoczeniem, która zostanie subiektywnie oceniona przez jednostkę jako: obciążająca przekraczająca jej zasoby zagrażająca dobrostanowi (Heszen – Niejodek, 2000)

Teoria zachowania zasobów PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Teoria zachowania zasobów WZBUDZANIE PRAGNIENIA POSIADANIA NOWYCH ZASOBÓW WIZERUNEK KOBIETY W REKLAMIE WZBUDZANIE POCZUCIA ZAGROŻENIA UTRATY ZASOBÓW OGRANICZONA MOŻLIWOŚĆ POSIADANIA REKLAMOWANYCH PRODUKTÓW BRAK WZROSTU ZASOBÓW PRZY ZAINWESTOWANIU UZALEŻNIENIE POSIADANIA ZASOBÓW (tj. szczęśliwa rodzina) OD REKLAMOWANYCH PRODUKTÓW STRES

Fenomenologiczno – poznawcze ujęcie stresu PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Fenomenologiczno – poznawcze ujęcie stresu WIZERUNEK KOBIETY W REKLAMIE KONIECZNOŚĆ ŁĄCZENIA WIELU RZEDSTAWIANYCH W REKLAMIE RÓL ILUZJA SZCZĘŚLIWOŚCI, IDEALNY ŚWIAT, MODELOWE RODZINY A RZECZYWISTOŚĆ CHEĆ UPODOBNIENIA SIĘ DO ATRAKCYJNYCH BOHATEREK REKLAM SUBIEKTYWNIE SPOSTRZEGANE OBCIĄŻENIE PRZEKROCZENIE ZASOBÓW ZAGROŻENIE DOBROSTANOWI JEDNOSTKI STRES

Reklamy przełamujące stereotypowy wizerunek kobiety: PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Reklamy przełamujące stereotypowy wizerunek kobiety: reklamy stacji benzynowych STATOIL kampania „Sprawdź jakie masz prawa” cykl reklam LINII UJĘDRNIAJĄCEJ firmy Dove

PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Wnioski Przedstawione w prezentacji mechanizmy oddziaływania reklamy na odbiorcę oraz konsekwencje ich stosowania ukazują, iż przekaz reklamowy ma znaczący wpływ na wiele obszarów funkcjonowania kobiety. Może prowadzić do powstawania stresu, a także przyczyniać się do kryzysu tożsamości. Analizując zjawisko psychologicznych konsekwencji wizerunku kobiety w reklamie należy pamiętać o tym, że wizerunek ten stanowi odbicie stereotypów obecnych w społeczeństwie i dopiero przemiany społeczne mogą przyczynić się do jego zmiany.

Bibliografia: Albin K., (2000). Reklama. Warszawa: PWN. PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Bibliografia: Albin K., (2000). Reklama. Warszawa: PWN. Antonides G., Raaij W., (2003). Zachowania konsumenta. Warszawa: PWN. Antonovsky A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja IPiN. Aronson E., Wilson T.D., Arket, R.M., (1997). Psychologia społeczna: serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka. Bordo, S., (1993). Unbearable Weight. Feminism, Western Culture and the Body, Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press. Brzozowska B., (2005). Gen X. Pokolenie konsumentów. Kraków: Rabid. Budzyński W., (2000). Public relations. Warszawa: Poltext. Denison D., Tobey L., (1994). Podręcznik reklamy. Lublin: Wydawnictwo M&A Communications Polska Sp. Z.O.O. Doliński D., (1999). Psychologia reklamy. Wrocław: „Aida” S.C. Donaldson C., Donaldson M., (1999). Negocjacje. Warszawa: Wydawnictwo „Read Me”. Erikson, E., (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka. Falkowski A., Tyszka T., (1996). Psychologia zachowań konsumenckich. Warszawa: PWN. Gajewski S., (1994). Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing. Łódź Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Goban – Klas T., (1996). Proces komunikowania masowego. W: Bauer Z., Chudziński E. (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków: Oficyna Cracovia. Hales C., (1999). Opakowanie jako instrument marketingu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Heszen – Niejodek, I. (2000 b). Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.III, s.465-492). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44, 513-524. Kall J., (1994). Reklama. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. Kaschak E., (2001). Nowa psychologia kobiety. Gdańsk: GWP. Koniarek, J., Dudek, B., Makowska, Z. (1993). Kwestionariusz Orientacji Życiowej. Adaptacja The Sense of Coherence Questionnaire (SOC) A. Antonovsky’ego. Przegląd Psychologiczny, XXXVI, 4, 491 – 502. Lachowicz W., (2000). Przeklinam cię ciało. Kotwice: Videograf II. Laszczak M., (2000). Psychologia przekazu reklamowego: dla twórców i odbiorców komunikatów reklamowych. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

Bibliografia internetowa: PRZEGLĄD TERAPEUTYCZNY NR 3/2007 Łodziana - Grabowska J., (1996). Efektywność reklamy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. McLuhan M., (1997). Media, research, technology, art, communication. Amsterdam: G+B Arts International. Melosik, Z., Szkudlarek, T., (1998). Kultura, tożsamość i edukacji: migotanie znaczeń. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Miluska J., (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Rutkowski, J. (2002). Rynek pracy w Polsce: percepcja i rzeczywistość. W: M. Marody (red.) Wymiary życia społecznego w Polsce. Polska na przełomie XX i XXI w. (s. 111 – 126) Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Szczurkiewicz P., (1998). Rozwój psychospołeczny a tożsamość. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Sęk, H. (2002) Cykl wykładów: Psychologia stresu życiowego i radzenia sobie. Instytut Psychologii UAM Poznań. Sęk, H., Ścigała, L. (1996). Stres i radzenie sobie w modelu salutogenetycznym. Promocja Zdrowia. Nauki społeczne i Medycyna, III, 8-9, 21-33. Stasiakiewicz M., (1999). Człowiek w świecie reklamy. W: Sęk H., Kowalik S., (red.), Psychologiczny kontekst problemów społecznych. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humanitora. Szlendak T., (2005). Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza. Wolska M., (1999). Zaburzenia odżywiania w perspektywie kulturowej i społecznej. W: Józefik B (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Bibliografia internetowa: Bator J., 1998. Wizerunek kobiety w reklamie. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. www.isp.org.pl/files/13667696150944500001139572806.pdf Kowalczyk I. Kobieta w reklamie. http://free.art.pl/konsola/konsola.htm?teksty/o_reklamie_main.htm Rozmowa z filozof Joanną Bator o stereotypach w reklamie. http://kobieta.gazeta.pl/kobieta/1,55341,169766.html Wycisk J. To tylko kobiecość. Rozumienie anoreksji w ujęciu feministycznym. http://free.art.pl/konsola/konsola.htm?teksty_main.htm Wykorzystywanie kobiety w reklamie. Z Agatą Araszkiewicz rozmawia Paulina Skirgajłło – Krajewska. http://kobieta.gazeta.pl/kobieta/1,66916,1890534.html Radek Rakowski: Kobieta wielką jest. http://www.tutej.pl/cms.php?i=1172 Prezentacja przygotowana na podstawie artykułu :Psychologiczne konsekwencje wizerunku kobiet w reklamie” prezentowanego na II Ogólnopolskim Seminarium Naukowym Media-Komuniakcja: Zdrowie i Psychologia „Szanse i Zagrożenia” w Bydgoszczy 18.04.2007 Zdjęcia wykorzystane w prezentacji pochodzą z Internetu i nie są własnością autorek