Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Zrealizowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Obserwatorium Kultury PROJEKT.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
SOCJOLOGIA EKONOMICZNA
Socjologia ekonomiczna Witold Morawski: „Socjologia Ekonomiczna” Problemy. Teroria. Empiria „Fizyk, który jest tylko fizykiem, może być pierwszej pierwszej.
Ekonomia a socjologia; istota „nowej gospodarki”
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
„Wszelka praca wykonywana z zamiłowaniem jest szczęściem,
Podstawy socjologii- wykład VI
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Wychowanie i wychowawcy wobec problemów płynnej nowoczesności
Uzależnienia a rozwój dziecka
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Biała Podlaska r.. Źródło: GUS 2 mln Polaków wyemigrowało.
Gnozeologia – epistemologia 2010
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Zaproszenie do programu Projekt jest realizowany dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej. Poglądy i opinie wyrażone w tym materiale są wyłącznie poglądami.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Rozwój społeczny dziecka
Prof. Aleksander Surdej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Wprowadzenie teoretyczne
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Etyka Patrycja Zalewska.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Konferencja: Współczesne nurty badawcze w naukach o zarządzaniu Analiza skuteczności zarządzania jednostką samorządu terytorialnego na tle wyzwań stawianych.
Programy wspierania rodziny
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Model przedsięwzięcia
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
„Między tablicą a smartphone”-
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Ocena społecznych oddziaływań technologii jako wyzwanie współczesności
Odpowiedzialność jako wyzwanie edukacyjne
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu

Współczesność nieustannego kryzysu Bezosobowe formy organizacji życia społecznego Masowość Infantylność i komercyjność współczesnej kultury Procesy demoralizacji życia społecznego Celebrowanie skrajnego indywidualizmu Zanik relacji wspólnotowych

Zygmunt Bauman …człowiek staje się źródłem doznań a nie odpowiedzialności; (…) w tej rzeczywistości bez problemów odnajdują się gracze, przedsiębiorcy i poszukiwacze rozkoszy, przygód i silnych wrażeń. Homo moralis pozostaje nie chcianym cudzoziemcem.

Cele współczesnej szkoły, Michel Crozier Szkoła powinna kształtować istoty ludzkie zdolne do wykazywania się aktywnością w całkiem odmiennym świecie; zdolne do zrozumienia i opanowania złożoności działań i stosunków międzyludzkich, z którymi będą miały do czynienia; zdolne do wzięcia na siebie wolności wyboru, który będzie ich wyborem, z jego szansami, lecz także odpowiedzialnością i niestabilnością, jaką ta wolność narzuca.

Zmiany w rozumieniu roli współczesnego nauczyciela Odejście od modelu adaptacyjnego technika, który działa według odgórnych założeń, w celu przystosowania uczniów do istniejącej rzeczywistości (nauczyciel jako cyborg w rękach zewnętrznych decydentów – P. McLaren, odejście od funkcjonowania na poziomie rytuałów).

Zmiany w rozumieniu roli współczesnego nauczyciela Przejście do rozumienia nauczyciela jako autonomicznego podmiotu (odejście od bycia w roli w stronę pojmowania bycia nauczycielem i bycia osobą jako integralnej całości – osobista odpowiedzialność, profesjonalny osąd, autonomiczne decyzje).

Zmiany w rozumieniu roli współczesnego nauczyciela Odejście od rozważań o nauczycielu i jego pracy utrzymanych w nurcie racjonalności instrumentalnej (od logiki zysku i straty, celu i środka, do etyki i logiki dialogu).

Zmiany w rozumieniu roli współczesnego nauczyciela Przejście od tego, co w rozważaniach o nauczycielu i jego pracy miało charakter instytucjonalny, do tego, co indywidualne, jednostkowe, niepowtarzalne.

Zmiany w rozumieniu roli współczesnego nauczyciela Mocne akcentowanie kompetencji moralnych nauczyciela, czy też sfery moralnej i etycznej działalności nauczyciela, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności związanej z nauczycielską refleksją i działaniem (mądrość praktyczna, takt, refleksyjność i odpowiedzialna troskliwość.

Zmiany w rozumieniu roli współczesnego nauczyciela Przejście w stronę postulowanego modelu nauczyciela jako przewodnika i tłumacza.

Zmiany w rozumieniu roli współczesnego nauczyciela Zdecydowany awans zjawiska odpowiedzialności, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnej, egzystencjalnej odpowiedzialności nauczyciela, której potrzeba jest ukazywana jako czynnik decydujący o jakości, skuteczności i efektywności jego pracy.