Aspekty gospodarcze wdrożenia dyrektywy 2000/53 ELV

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
Advertisements

Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Temat: Odpady jako surowce wtórne, a nie tylko śmieci.
Środowiskiem jest ogół elementów przyrodniczych : powierzchnia ziemi, kopaliny, wody, powietrze, świat roślinny i zwierzęcy, krajobraz a także klimat.
Warszawa, 25 października 2011 r.
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Biuro Warszawskie Tomasz Tatomir Obowiązki przedsiębiorców w zakresie odpadów opakowaniowych w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
Czyli o tym czym jest azbest i co zrobić, aby nie był dla nas groźny?
Ochrona środowiska naturalnego
Gospodarka odpadami Analiza produkcji, zapotrzebowania oraz odzysku tworzyw sztucznych w Europie w 2011 roku Janusz Sokołowski ZTNiC PW luty 2013r. Agnieszka.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwo Środowiska
Wymagania ustawy o bateriach i akumulatorach
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
1 1 Uregulowania w zakresie podatku akcyzowego Ustawa o podatku akcyzowym – zgodnie z jej art. 25 ust. 1 pkt 1 zwolnienie z akcyzy (całkowite bądź częściowe)
w zakresie rozwiązań systemowych zagospodarowania ZSEE
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Recykling Czyli co i jak :).
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Finansowanie gospodarki odpadami z środków NFOŚiGW w roku 2009
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Opłata produktowa i depozytowa dr hab. inż. Janusz Mikuła
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Segregacja odpadów, recykling, odzysk
Nadrzędnym celem polityki w zakresie gospodarki odpadami jest zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez rozwiązywanie problemu odpadów „u źródła”, odzyskiwanie.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Najważniejsze zmiany legislacyjne dla rozwoju obszarów wiejskich Warszawa, 21 września 2010 r. Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Środowiska.
Chroń środowisko Jak dasz rade , To twój ostatni świat.
Program Szkolny Reba „Zbieraj baterie, chroń Ziemię, chroń siebie”
Sytuacja rynkowa gospodarki odpadami i jej wpływ na ceny produktów.
Ochrona Środowiska Nasza miejscowość nie może być śmietniskiem, co można zrobić z odpadami?
By nie utonąć w śmieciach...
Według młodzieży w wieku 14 lat: Często segreguje się śmieci. Według młodzieży w wieku 15 lat: W ich domach nie segreguje się śmieci nigdy. Według młodzieży.
Koszty zbiórki Odpadów Opakowaniowych a dopłaty Organizacji Odzysku „SPOŁECZNY MONITORING GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI I POUŻYTKOWYMI” Osieczany.
Planowanie przepływów materiałów
PROBLEMY RECYKLINGU SAMOCHODÓW W POLSCE W ASPEKCIE OCHRONY ŚRODOWISKA I DZIAŁAŃ LEGISLACYJNYCH Beata B. Kłopotek Warszawa, 16 maja 2003 r.
System recyklingu wg propozycji FORS
Konferencja „Quo Vadis Recykling samochodów”
Przygoda Śmiecia Jakub Śmietana kl. 4c.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Finansowanie gospodarki odpadami ze środków NFOŚiGW Kraków, 3 października 2011 roku.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
CZY EUROPA MOŻE PRZEJŚĆ W PEŁNI NA RECYKLING
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
Gospodarka odpadami Mgr Michał Kiedrzynek, POŚ, SNP(Z)
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami DEPARTAMENT ŚRODOWISKA WYDZIAŁ OPŁAT I BAZ DANYCH O ŚRODOWISKU Poznań, 2016 rok.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
„Unieszkodliwianie i zagospodarowanie odpadów w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów w Nowym Dworze w gminie Chojnice” Tuchola/Tleń 5-7 września 2013r.
ALTERNATYWNE PALIWA Z ODPADÓW POWSTAJĄCYCH W WYNIKU DEMONTAŻU WYEKSPLOATOWANYCH POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH Odpady powstają na wszystkich etapach działalności.
podsumowanie ustawy dot. F-gazów
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
„Ustawa o Recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji”- możliwe korzyści dla STACJI KONTROLI POJAZDÓW Adam Małyszko Prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami
Inspekcja Transportu Drogowego
Michał Korkozowicz - Prezes Zarządu REBA O.O. S.A.
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami
Temat: Sgregacja odpadów, jak żyć ekologicznie. Odpady są jednym z najważniejszych problemów środowiskowych w Polsce i na świecie. W Polsce obecnie wytwarza.
Zapis prezentacji:

Aspekty gospodarcze wdrożenia dyrektywy 2000/53 ELV Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Arkadiusz Dzierżanowski Warszawa 16 maja 2003 r.

Zakres dyrektywy 2000/53 Artykuł 3 Dyrektywy Zakres dyrektywy obejmuje: produkcję pojazdów postępowanie z pojazdami sklasyfikowanymi jako odpady, włączając postępowanie z poszczególnymi komponentami pojazdów oraz zużytymi do ich wytworzenia materiałami Dyrektywa ponadto określa wytyczne dla postępowania z częściami wymontowanymi w trakcie serwisowania pojazdów oraz ponownego stosowania części wymontowanych z pojazdów

Co należy osiągnąć? (państwo członkowskie) WPROWADZIĆ OBOWIĄZKI DLA PRODUCENTÓW W ZAKRESIE: art. 4 produkcji nowych pojazdów i informowaniu o sposobach ich demontażu art. 8 stosowania w produkcji materiałów dających się poddać recyklingowi STWORZYĆ SYSTEM ZAPEWNIAJĄCY ODZYSK I RECYKLING POJAZDÓW BĘDĄCYCH ODPADAMI w roku 2006 - 85% odzysk masy pojazdów wycofanych z eksploatacji, przy 80% recyklingu wraz z powtórnym użyciem części pojazdów, w roku 2015 - 95% odzysk masy pojazdów wycofanych z eksploatacji, przy 85% recyklingu wraz z powtórnym użyciem części pojazdów.

Kto poniesie koszty ? Dyrektywa Art. 5 ust. 1 OPERATORZY GOSPODARCZY (producenci, sprzedawcy, firmy ubezpieczeniowe, firmy prowadzące odzysk, demontaż, recykling unieszkodliwianie oraz inni uczestnicy rynku pojazdów i odpadów) uruchomią systemy gromadzenia wszystkich pojazdów wycofywanych z eksploatacji Art. 5 ust. 4 PRODUCENCI POJAZDÓW pokryją różnicę pomiędzy kosztem demontażu pojazdu a zyskiem uzyskanym z przetworzenia i sprzedaży części elementów i materiałów jedynie dla pojazdów kompletnych i jeśli różnica ta jest ujemna Art. 5 ust. 4 akapit 2 PRODUCENCI POJAZDÓW pokryją całość lub znaczną część kosztów wdrożenia systemu zbiórki i przekazywania pojazdów kompletnych WŁAŚCICIELE POJAZDÓW STACJE DEMONTAŻU

Koszty dla punktów zbierania odpadów i stacji demontażu Aneks I do Dyrektywy określa minimalne wymagania dla stacji demontażu pojazdów i punktów zbierania pojazdów oraz sposobu demontażu pojazdów zużytych lub nienadających się do użytkowania

Koszty dla punktów zbierania Planowane wymagania dla punktów zbierania Punkt zbierania powinien posiadać WYZNACZONE MIEJSCE, utwardzone i uszczelnione przed przeciekami wód opadowych do gruntu, wyposażone w instalacje kanalizacyjną ze zbiornikiem wód opadowych oraz ścieków z okresowego zmywania powierzchni. Miejsce zbierania i magazynowania powinno być wyposażone dodatkowo w instalację wodną na potrzeby zmywania powierzchni utwardzonych, oświetlenie zewnętrzne, urządzenia i materiały gaśnicze, zapas sorbentów do likwidacji rozlewów odpadów w postaci ciekłej. Punkt zbierania powinien być ogrodzony w sposób uniemożliwiający przedostawanie się osób postronnych.

Koszty dla stacji demontażu Planowane wymagania dla punktów demontażu To samo co dla punktu zbierania oraz urządzenia do osuszania pojazdów z płynów stanowiących odpady niebezpieczne; oddzielne pojemniki lub zbiorniki do magazynowania: akumulatorów, filtrów, kondensatorów zawierających PCB, paliwa, olejów odpadowych smarowych, przekładniowych i hydraulicznych, płynów chłodzących, płynu odmrażającego, czynników chłodniczych z układów klimatyzacyjnych oraz innych płynów znajdujących się w pojeździe wycofanym z eksploatacji wydzielone miejsca, spełniające wymagania do magazynowania zużytych opon oraz części zawierających substancje niebezpieczne.

Minimalne wymagania dla demontażu OBOWIĄZEK USUWANIA SUBSTANCJI I ELEMENTÓW NIEBEZPIECZNYCH, W SZCZEGÓLNOŚCI: 1) akumulatorów; 2) elementów zagrażających wybuchem; 3) zbiorników na gaz płynny; 4) paliw, olejów silnikowych, przekładniowych i hydraulicznych, płynów chłodzących, płynów odmrażających, płynów hamulcowych, czynników chłodniczych i wszelkich innych płynów znajdujących się w pojeździe o ile nie są one potrzebne do ponownego użycia przedmiotowych części; 5) w miarę możliwości wszystkich części zawierających rtęć.

Minimalne wymagania dla demontażu DEMONTAŻ POJAZDÓW Z PRZEZNACZENIEM DO RECYKLINGU POWINIEN OBEJMOWAĆ WYSEGREGOWANIE NASTĘPUJĄCYCH CZĘŚCI: 1) katalizatorów; 2) metalowych części i elementów zawierających miedź, aluminium i magnez, jeżeli metale te nie będą oddzielone w procesie rozdrabniania; 3) opon oraz elementów z tworzyw sztucznych, jeżeli materiały te nie będą oddzielone w procesie rozdrabniania w sposób umożliwiający ich ponownie użycie; 4) elementów ze szkła.

Obowiązki i przywileje ostatniego posiadacza pojazdu PRZEKAZAĆ ODPAD DO STACJI DEMONTAŻU POJAZD KOMPLETNY (silnik i nadwozie) Art. 5 ust. 4 ustanowienie bezpłatnego przekazania pojazdu do stacji demontażu POJAZD NIEKOMPLETNY (brak silnika, nadwozia lub zawartość innych odpadów) ustanowiony system może (lecz nie musi) obciążyć ostatniego właściciela pojazdu kosztami demontażu i recyklingu takiego pojazdu.

Ułatwienia dla stacji demontażu i podmiotów zajmujących się recyklingiem Dyrektywa Art. 8 ust. 1 Producenci, w porozumieniu z wytwórcami materiałów i wyposażenia, zastosują normy kodowania komponentów i materiałów, w celu ułatwienia identyfikacji tych komponentów i materiałów, które nadają się do ponownego użycia lub recyklingu. Art. 8 ust. 3 Producenci dostarczą informacje o metodach demontażu każdego nowego pojazdu wprowadzanego na rynek, w ciągu sześciu miesięcy od wprowadzenia pojazdu na rynek.

Dziękuję za uwagę