WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Konfliktowi towarzyszą zwykle silne emocje.
realizacja VIII punktu
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Prawa i obowiązki ucznia.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wyszkach ID grupy:
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
ŚWIĄTECZNE TARGI TIK Szkoła z klasą 2.0
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Sposoby podejmowania decyzji
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła Promująca Zdrowie
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Lekcje z ZUS – uwagi metodyczne Wodzisław Śląski, 18 lutego 2014 r. Marcin Kopczyński.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
RODZICE W SZKOLE.
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Samorząd Uczniowski.
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Jak działa demokracja w szkole?
Postawa asertywna.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tarnawie Dolnej Część I. Utrwalenie wiadomości i umiejętności Rozdział I – Ja i moje otoczenie Klasa II B – 2013/2014 Opieka - Marek Drwięga Wersja: 1/jimo/14 Wszelkie prawa zastrzeżone ® ☺

INFORMACJE https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQik3vVJkkkgumAvVExnI4RHC5BuHtxKzb_-jGgiuN4gQwwEqMs Gdy klikniesz , to przełączysz się do slajdu „Spis treści”. Będziesz mogła/mógł przechodzić do każdego tematu niezależnie. Gdy klikniesz , to przejdziesz do slajdu zgodnego z podpisem („Mapa”, „Powrót” ...). Gdy klikniesz inne miejsce, to przejdziesz do następnego slajdu.

Ja, czyli kto? W poszukiwaniu siebie „Kim jestem?” Szukając siebie odkrywamy własną tożsamość, którą możemy podzielić na dwa rodzaje: - osobistą (obraz własnej osoby i tworzenie go poprzez dostrzeżenie swojej odrębności od innych) - społeczną (tworzy ją świadomość związków z innymi ludźmi oraz własnej przynależności do różnych grup). http://p.benc.pl/press/full/18/15/12/1367.jpg http://www.orlapolana.szkolnastrona.pl/container///dzieci1.jpg Wykonała - Monika Furdak

Z czego składa się tożsamość? Płeć Mądrość http://zwierciadlo.pl/wp-content/uploads/2012/07/dzieci-665x309.jpg http://www.naukawpolsce.pap.pl/Data/Thumbs/_plugins/information/394737/MzAweDIyNQ,13507620_11905236.jpg Inteligencja Światopogląd http://3.bp.blogspot.com/-IAG8vZQWSC0/UViUfg_ILWI/AAAAAAAAAC8/YAiP9bVpvQ0/s320/15136937-stare-ksiazki-otwarte-na-drewnianym-stole.jpg http://dosiegnij-marzen.blogspot.com/2011/12/hipisi.html Moralność Wygląd http://stosowana.wordpress.com/2011/01/06/neutralnosc-zaangazowanie-etyka/ http://i.imgur.com/endnkYo.jpg Umiejętności Charakter http://www.rzeszow4u.pl/upload/Sport/rzeszowianki-po-dogrywce-przegrywaja-w-ostrowie.jpg http://www.solaris-rozwojosobisty.pl/wp-content/uploads/2013/09/z%C5%82o%C5%9B%C4%87-dziecka-_1.jpg Wykonała - Monika Furdak

Czy lepiej być biernym, czy aktywnym? Ludzie, którzy nie mają własnych poglądów, powtarzają opinie zasłyszane od innych, a swój wolny czas poświęcają głównie na rozrywkę. Taki styl życia nazywamy biernym. Przeciwieństwem jest aktywny styl życia. Przejawia się on np. w twórczości artystycznej, uprawianiu sportu, działalności społecznej. http://www.medrodzinna.pl/img/ryciny/mro/2011/20110311_.gif Wykonała - Monika Furdak

Mieć, czy być? Wielu ludzi dąży do samorealizacji, czyli do doskonalenia swoich uzdolnień, pogłębiania wiedzy, prowadzenia działalności społecznej lub charytatywnej. Ludzie, którzy kierują się przede wszystkim chęcią posiadania, reprezentują postawę życiową nazywaną konsumpcjonizmem. http://polnocna.tv/sites/default/files/styles/medium/public/field/image/wosp_0.jpg?itok=rDZiRB5V http://gfx.dlastudenta.pl/photos/kariera/czytelnia/winner_439197_80220216_320x240.jpg http://www.e-sukces.com.pl/wp-content/zarobicpieniadze.jpg Wykonała - Monika Furdak

Styl życia a autorytety Jan Paweł II http://www.dw.de/image/0,,16932062_403,00.jpg Justyna Kowalczyk Za autorytety uważa się ludzi, którzy cieszą się powszechnym szacunkiem czy są poważani z powodu osiągnięć w określonej dziedzinie. W mediach występują postaci (np. niektóre gwiazdy muzyki i filmu), które należy określić jako autorytety pozorne. Mogą być one podziwiane m.in. za oryginalny styl ubierania, nietypowe zachowanie. http://static.polskieradio.pl/files/23295040-111c-4550-b3d3-1ab55762af65.file Johnny Depp http://www.blickers.com/en/johnny-depps-glasses/ Wykonała - Monika Furdak

CZŁOWIEK ISTOTĄ SPOŁECZNĄ Społeczna natura człowieka Człowiek może istnieć, działaś i rozwijać się tylko dzięki związkom z innymi osobami. Oznacza to, że jest istotą społeczną. Dzięki innym ludziom możliwe jest przeżycie i prawidłowy rozwój danej osoby.. Nieutrzymywanie kontaktów międzyludzkich przez człowieka powoduje utrudnienie lub uniemożliwienie prawidłowego funkcjonowania. http://www.ngoinfo.pl/wp-content/uploads/2012/05/581255_401947963161443_396289890393917_1259618_1699225081_n-600x303.jpg Autor – Gabriela Stach

Co to jest socjalizacja? http://x02.szkolnictwo.pl/rysunki_lekcje/2801/Clipboard04.gif Socjalizacja polega na tym, iż człowiek nabywa normy i zasady, które obowiązują w jego najbliższym otoczeniu. Przyswaja sobie również system wartości oraz wzory zachowań. Socjalizacja rozpoczyna się w dzieciństwie i trwa całe życie. Najważniejszą rolę odgrywają rodzice, następnie nauczyciele i rówieśnicy. Człowiek i społeczeństwo cały czas wzajemnie na siebie oddziaływują. Autor – Gabriela Stach

Różne role społeczne Autor – Gabriela Stach http://4.bp.blogspot.com/-jaOi3LU50Ow/UJozMOKny7I/AAAAAAAAFUY/oFyArASRoFc/s1600/1.JPG http://x02.szkolnictwo.pl/rysunki_lekcje/2801/Clipboard10.gif Człowiek od najmłodszych lat pełni w społeczeństwie wiele ról. Z każdą rolą wiążą się różne wymogi, zasady, nakazy itp. Jeśli osoba nie wywiąże się ze swoich obowiązków musi spodziewać się konsekwencji ze strony otoczenia, a nawet wystąpi poczucie braku samorealizacji. Każda rola wymaga opanowania odpowiednich umiejętności i wiedzy. Do konfliktu ról dochodzi wtedy, gdy nie jest możliwe bycie np. politykiem i obiektywnym dziennikarzem. Autor – Gabriela Stach

POROZUMIEWAMY SIĘ Jak się skutecznie porozumiewać? b) Niewerbalny (mowa ciała) - za pomocą gestów, tonu głosu, mimiki, postawy ciała i tempa mówienia W komunikacji międzyludzkiej muszą uczestniczyć dwie osoby: Komunikacja międzyludzka przebiega w sposób: a) Werbalny - za pomocą słów (ustnie lub pisemnie) - Nadawca - Odbiorca Komunikacja może być: http://www.womkat.edu.pl/files/standaryzacja/grupa43/Koziol_komunikacja_interpersonalna/12.jpg a) Jednokierunkowa – jeśli nadawca, przekazując informację, nie oczekuje na odpowiedź b) Dwukierunkowa – jeśli nadawca otrzymał potwierdzenie przekazanego komunikatu http://blog.wirtualnemedia.pl/wp-content/uploads/2012/09/komunikacja.jpg Autor – Szymon Błażowski

Sposoby porozumiewania się Wiedza na temat sposobów komunikowania się pomaga w nawiązywaniu i utrzymywaniu właściwych relacji z ludźmi. Z tego powodu coraz częściej wykorzystywana jest ona w życiu codziennym http://forzaitalianfootball.com/wp-content/uploads/2011/04/Ancelotti.jpg http://bi.gazeta.pl/im/af/c0/cf/z13615279V,Waldemar-Fornalik--podczas-meczu-eliminacji-do-Mis.jpg Wyprostowany palec wskazujący podkreśla wagę wypowiadanych słów. Ma także zmusić słuchacza do uległości http://static.polskieradio.pl/files/2d9922a6-053b-4990-bc76-dfd559f0609a.file Palec wskazujący położony na ustach oznacza prośbę o ciszę Ręce rozłożone w bok, uniesione ramiona oraz skierowane ku górze oczy sugerują niepewność i niewiedzę rozmówcy, również rozczarowanie Dłonie układane w „wieżyczkę” u osoby wyrażającej swoją opinię lub przedstawiającej pomysły oznaczają pewność wygłaszanych poglądów Ręce skrzyżowane na piersiach – tzw. postawa zamknięta – wyraża nieufność i brak akceptacji dla słów wypowiadanych przez rozmówcę Autor – Szymon Błażowski http://graphic.com.gh/archive/images/Maradona.jpg

Jak wygłosić dobre przemówienie? Umiejętność publicznych wystąpień Umiejętność wystąpień publicznych to taka umiejętność, którą nie każdy posiada, a posiąść ją nie jest łatwo. Podczas wystąpień publicznych może towarzyszyć nam trema. Umiejętność ta szczególnie ważna jest w polityce Jak wygłosić dobre przemówienie? http://www.zaklinaczpsow.pl/wp-content/uploads/2012/07/pies-medytuj%C4%85cy1.jpg http://s3.flog.pl/media/foto/2664162_znudzony-baset.jpg http://d.naszemiasto.pl/k/r/08/9c/52568754b2f4a_o.jpg?588987994 Słowa trzeba wypowiadać głośno, spokojnie, wyraźnie Przede wszystkim trzeba panować nad swoimi emocjami Wystąpienie nie powinno być zbyt długie, gdyż może znużyć słuchaczy Należy skoncentrować się na przekazywanej treści oraz dostosować ją do poziomu odbiorców Aby ponownie skupić uwagę odbiorców, doświadczeni mówcy opowiadają żart lub anegdotę http://1.bp.blogspot.com/_nTyqA9Pd6eQ/TDHkr5Q6qTI/AAAAAAAAAlo/oGn8k4jurZg/s1600/my%C5%9Blenie.jpg http://p3.kciuk.pl/p3.kciuk.pl/1d63d80ae882a0fd02e1bbd04036dfb8.jpg Autor – Szymon Błażowski

Dyskutujemy i debatujemy Dyskusja to wymiana zdań, której uczestnicy próbują udowodnić swoje racje za pomocą odpowiednich argumentów. Bardziej zorganizowaną formą dyskusji jest debata Ważna jest rola prowadzącego Debata http://static.polskieradio.pl/files/2f555604-3e9f-4971-b67d-ebc48f870321.file Dyskusja może mieć charakter Publiczny – w licznym gronie przysłuchujących się osób Prywatny - czyli odbywać się bez świadków Wystąpieniom przysłuchuje się publiczność, która w wyznaczonym czasie może zadawać pytania Pomaga w znalezieniu najlepszego rozwiązania określonego problemu Istotny jest sposób przedstawienia swojego stanowiska http://uxbite.com/wp-content/uploads/2010/07/dymki-300x212.jpg http://www.ronet.pl/zdjecia/inne/229/200cc6ea01f3cbdb4d72d7c3188638587145f823.jpg Duże znaczenie ma dobór słów, styl wypowiedzi oraz ton głosu Autor – Szymon Błażowski

Tworzymy jeden zespół W życiu społecznym ważną rolę odgrywa praca zespołowa. Jej skuteczność zależy od umiejętności porozumiewania się i współdziałania osób należących do danej grupy Inne sposoby podejmowania decyzji w grupie: W trakcie rozwiązywania problemów pomocna jest burza mózgów Osiąganie zgody (consensus) - przedstawiony pomysł musi zostać zaakceptowany przez wszystkich członków zespołu Głosowanie – każdy członek grupy samodzielnie ocenia konsekwencje danej decyzji, następnie w tajnym lub jawnym głosowaniu oddaje swój głos. Przyjęta zostaje propozycja z największą ilością głosów http://producerposts.com/.a/6a01156f4ae097970b011571f64f47970b-pi http://katywroclawskie.com/galeria/niusy/wybory.gif http://wheatfromchaff.net/blog/wp-content/uploads/2007/02/brainstorming.jpg 5. Wybór najlepszego rozwiązania Decyzja lidera – przyjęcie lub odrzucenie danego rozwiązania - należy do osoby sprawującej władzę w danym zakresie Etapy burzy mózgów: 1. Określenie problemu do rozwiązania 4. Omówienie przedstawionych rozwiązań http://befreak.pl/wp-content/uploads/2013/01/decyzja-lidera.jpg 2. Zgłaszanie pomysłów 3. Zapisywanie propozycji Autor – Szymon Błażowski

Skąd się biorą konflikty? NIE TAKI KONFLIKT STRASZNY Skąd się biorą konflikty? Dwa odmienne zdania na pewien temat Próba gwałtownego zapobiegnięcia naruszenia interesów pewnej osoby Odmienne religie ... Autor – Karol Rosiek

Jeden konflikt, różne zachowania Sposoby postępowania Rywalizacja - podejście do konfliktu jak do gry Uleganie - rezygnacja z własnych celów Wspólne rozwiązywanie problemu Unikanie konfliktu Postawa kompromisowa - uleganie obu stron Autor – Karol Rosiek

Rozwiązywanie konfliktów Negocjacje Zachowania potrzebne do skutecznej negocjacji: Opanowanie emocji Odpowiednia argumentacja - uzasadniać dlaczego ta propozycja jest lepsza Nieocenianie rozmówcy - nie obrażać drugiej osoby Propozycje rozwiązań Elastyczność – „dopuścić” inne możliwości Autor – Karol Rosiek

Autor – Karol Rosiek Adresy obrazków http://static.pb.pl/picture/30934,23479/f663x450 http://4.bp.blogspot.com/-kz_o5JoyOU8/UIRApezIIGI/AAAAAAAAAVI/VU85DcdeF4Y/s1600/5174354-3d-czlowiek-zastanawia-sie-przed-czerwonym-znakiem-zapytania-wysoka-rozdzielczosc-3d-render-izolowan.jpg https://lh4.ggpht.com/v6okX0L3NSyzgHNG_9Tq-7sMeSYsY9GjhWjSzC1rT9GgTFl_Gxcz340UmPaNW_EEq_wM6w=s114 https://lh4.ggpht.com/69ao3ZRZO6-QnNkNRG6ldRURCHUi1cjeIjLQrvAbkyKuDYbRUPeQihDOjFI8dTnGzF75kQ=s85 https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSMzPdAwLsIri4P3-7NWUkGTdzrnxUKiGo-Vvzvzs6pauwysKkdqYRLYZam http://feszyn.com/wp-content/uploads/2013/10/12.jpg http://img3.imageshack.us/img3/6821/kompjc.jpg http://www.coachingbalance.pl/wp-content/gallery/ref/negocjacje.jpg http://ocdn.eu/images/pulscms/MTg7MDQsMCwyMywzZTgsMjMyOzA2LDMyMCwxYzI_/f04b013e87cb81b5fc9a4bd7cd767932.jpg Autor – Karol Rosiek

GRUPY SPOŁECZNE Czym jest grupa społeczna? Temat wolny. Do opracowania przez chętną osobę. Autor – ten, kto opracował slajd!!!!

Jak zorganizowane są grupy społeczne? Autor – ten, kto opracował slajd!!!!

Podział grup społecznych Autor – ten, kto opracował slajd!!!!

Dlaczego rodzina jest wartością? Autor – ten, kto opracował slajd!!!!

Rodzina dawniej i dziś Autor – ten, kto opracował slajd!!!!

Jak funkcjonuje szkoła? Życie szkoły Jak funkcjonuje szkoła? Szkolną społeczność tworzą: http://www.rozental.pl/gfx/nauczyciel.gif http://albert.zgora.pl/images/stories/uczen.gif http://www.ps1.szkoly.lodz.pl/images/rodzice.gif Nauczyciele Uczniowie Rodzice Autor - Patryk Brzeziński

Prawa i obowiązki szkolne Prawa Obowiązki http://www.madzik.pl/szkola/plan_camel.jpg http://bi.gazeta.pl/im/2/11292/z11292182Q,nauka.jpg m. in. otrzymanie informacji na temat planu zajęć, zakresu wymagań, czy kryteriów ocen m. in. systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych, przestrzeganie przepisów szkolnych, godne reprezentowanie szkoły Autor - Patryk Brzeziński

Nasza szkoła Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. http://www.gimtarnawa.zagorz.info/ Autor - Patryk Brzeziński

Współdziałanie dla dobra szkoły Dyrektor: zarządza finansami szkoły, odpowiada za poziom nauczania w szkole, zatrudnia i zwalnia pracowników szkoły oraz przyznaje im nagrody lub wymierza kary. Rada szkoły: uchwala statut szkoły, ocenia działalność dyrektora i innych pracowników, może samodzielnie starać się o środki na rzecz szkoły. Rada pedagogiczna: zatwierdza plan pracy szkoły, podejmuje decyzję w sprawie usunięcia ucznia ze szkoły, przygotowuje projekt statutu szkoły i jego zmian. Autor - Patryk Brzeziński

Wybory przewodniczącego SU Aktywność uczniowska Rada samorządu uczniowskiego - dba o szkołę pod względem kulturalnym i sportowym, godnie ją reprezentuje. Samorządy klasowe - reprezentują interesy klasy na forum szkoły, planują działania na cały rok szkolny. http://www.gimtarnawa.zagorz.info/ Wybory przewodniczącego SU (są też wybory do rady rodziców, samorządu uczniowskiego i samorządów klasowych) Autor - Patryk Brzeziński

NORMY I ZASADY Czym są normy społeczne? - Norma społeczna - wskazówka właściwego zachowania w danej sytuacji. Normy jakim podlega dana osoba są określane przez jej pozycję społeczną i odgrywaną przez nią rolę społeczną. Normy formalne - zasady sformułowane w postaci pisanych regulaminów lub przepisów. Normy nieformalne - niespisane normy, obowiązujące zwyczajowo w ramach danej grupy lub społeczeństwa. Autor – Marcin Kieca

Autor – Marcin Kieca Normy społeczne Normy formalne Normy prawne Normy nieformalne Normy religijne Normy obyczajowe Normy moralne Autor – Marcin Kieca

Funkcje norm społecznych Funkcje norm społecznych - istnieją normy, które mają za zadanie chronić istotne dla człowieka wartości (by chronić najważniejszą wartość życia ludzkiego stworzono zasadę ,,nie zabijaj”). Jeżeli człowiek chce być szanowany i akceptowany przez społeczeństwo powinien przestrzegać norm powszechnie przyjętych. http://wzrostwiary.blogspot.com/2013/06/10-przykazan-bozych.html Autor – Marcin Kieca

Kraj wolnych obywateli By zagwarantować każdemu obywatelowi wolność, państwa na świecie przyznały swoim mieszkańcom liczne prawa obywatelskie. Prawa obywatelskie Polaków to m.in.: - wolność słowa, - prawo własności, - swoboda poruszania się i wyboru miejsca pobytu, - wolność sumienia i religii. http://www.da.wroclaw.dominikanie.pl/dominik/groups/view/27?fn_mode=fullnews&fn_id=181&url=groups/view/27 Autor – Marcin Kieca

Tolerancja i rodzaje nietolerancji Tolerancja: jest to tolerowanie zwyczajów i zachowań, które odstępują od norm. Wyklucza ona różnego rodzaju dyskryminacje ludzi ze względu na ich wygląd wyznania czy rasę. Obejmuje również tolerancję dla osób o odmiennych światopoglądach. Jest bardzo potrzebna we współczesnym świecie, buduje ona relacje między ludźmi. Nietolerancja: - Nietolerancja religijna - odrzucanie ludzi o innej religii. - Nietolerancja czyjegoś stylu życia. - Nietolerancja polityczna - nie szanujemy kogoś, cudzych poglądów politycznych. - Nietolerancja rasowa - odrzucamy ludzi o innym kolorze skóry, z innego kontynentu, kraju... http://nasze.dziemiany.net/16-xi-%E2%80%94-miedzynarodowy-dzien-tolerancji/ Autor – Marcin Kieca

Przyczyną nietolerancji jest zwykle chęć dowartościowania się. Nietolerancja w szkole Z przejawami nietolerancji spotykamy się też w szkole. Prawie w każdej klasie są uczniowie, którzy różnią się oryginalnym ubiorem, nietypowym sposobem bycia czy rzadko spotykanymi poglądami. Nietolerancja potrafi zamienić szkolną codzienność w koszmar, a nawet doprowadzić do tragedii. Przyczyną nietolerancji jest zwykle chęć dowartościowania się. http://www.bravo.pl/news/temat-bravo-rasizm-w-polskich-szkolach/ida,306869/ Autor – Marcin Kieca

SPIS TREŚCI Informacje Treści slajdów przygotowano w oparciu o podręcznik, z którego korzystają uczniowie w szkole - „Dziś i jutro. Wiedza o społeczeństwie. Podręcznik z ćwiczeniami dla gimnazjum”. Część pierwsza: I. Janicka, A. Kucia, T. Maćkowski, Wydawnictwo Era Sp. z o.o., Warszawa 2009 Informacje Ja, czyli kto? (tożsamość, styl życia: bierny, aktywny, samorealizacja, konsumpcjonizm, autorytety rzeczywiste i pozorne) Koniec Człowiek istotą społeczną (istota społeczna, socjalizacja, role społeczne) Porozumiewamy się (komunikacja werbalna i niewerbalna, nadawca i odbiorca, mowa ciała, trema, dyskusja i debata, praca zespołowa, burza mózgów) Nie taki konflikt straszny (konflikt, zachowania w czasie konfliktu, rozwiązywanie konfliktów) Grupy społeczne (...) Życie szkoły (dyrektor, rada pedagogiczna, rada szkoły, samorządy uczniowskie, statut, prawa i obowiązki) Normy i zasady (normy społeczne formalne i nieformalne, funkcje norm, wolność, tolerancja i nietolerancja)