EUROPEAN LANGUAGE LABEL Europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
EURYDICE Sieć Informacji o Edukacji w Europie, istnieje od 1980 r.
X Liceum OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Policach ul
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
U4energy Europejski konkurs dla szkół
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
BUŁHAK STOI JĘZYKAMI! Zespół językowy SSP 12.
Deutsch-Wagen-Tour w Polsce
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
We wszystkich przedsięwzięciach technologia informacyjna i komunikacyjna stanowiły ważne źródło informacji oraz narzędzie pracy. Komputer wykorzystywany.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Szkołą Odkrywców Talentów
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
compulsory full-time education
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Praktyczna nauka zawodu Zajęcia praktyczne Pion budowlany Pion gastronomiczny Praktyka zawodowa Firmy zewnętrzne.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Integracja europejska a nauczanie języków obcych
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Szkoła Kluczowych Kompetencji luty 2009 rok – grudzień 2012 rok. Zespoły Szkół Ponadgimnazjalnych w Lipsku i Siennie.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
XLIV Liceum Ogólnokształcące w Łodzi ul. Wacława 22/24 93 – 118 Łódź tel. do sekretariatu
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku
Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Szkoła Nauczycielem stoi
Science in English Innowacyjne nauczanie języka angielskiego
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Projekty zrealizowane w ZS1
Sprawozdanie z udziału w projekcie ERASMUS+. Nauczyciele byłego Gimnazjum nr 3, a obecnie Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku w ramach projektu Erasmus.
Współpraca szkół w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz promowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
Współpraca szkół w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz promowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
„HOTELARZE Z WODZICZKI – EUROPEJSKI RYNEK PRACY NA WAS CZEKA”
Zapis prezentacji:

EUROPEAN LANGUAGE LABEL Europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych

2 Komisja Europejska a kompetencje kluczowe Znajomość języka ojczystego, alfabetyzm matematyczny, przedsiębiorczość, kompetencje interkulturowe, kompetencje personalne, umiejętność uczenia się, wykorzystywanie nowoczesnych technologii informacyjno- komunikacyjnych, umiejętność posługiwania się językiem obcym jako kompetencja kluczowa niezbędna do funkcjonowania we współczesnym świecie i na współczesnym rynku pracy.

3 European Language Label Znak European Language Label jest przyznawany projektom promującym nowatorskie inicjatywy dotyczące nauczania i uczenia się języków, wyróżnia innowacyjne techniki kształcenia i promuje wiedzę na temat osiągnięć metodycznych i dydaktycznych w dziedzinie edukacji językowej. Wspieranie innowacyjnych projektów na poziomie lokalnym i ogólnokrajowym ma za zadanie podwyższać standardy nauczania języków obcych w całej Europie. Co roku nagrody otrzymują najbardziej innowacyjne projekty w każdym z krajów biorących udział w tym przedsięwzięciu. Konkurs jest koordynowany przez Komisję Europejską, a organizowany przez państwa członkowskie (w Polsce jest to FRSE i MEN) powołujące krajowe jury, kierujące się przy wyborze laureatów szczegółowymi kryteriami.

4 European Language Label Konkurs projektów instytucjonalnych: szkoły publiczne i niepubliczne, uczelnie wyższe, placówki kształcenia językowego dla dzieci i dorosłych, ośrodki prowadzące kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli języków, instytucje edukacyjne zajmujące się nauczaniem i promowaniem języków. Konkurs indywidualny dla nauczycieli; Konkurs projektów indywidualnych dla osób uczących się języków obcych pod hasłem: Języki to moja pasja.

5 Wymagania konkursu European Language Label Podejmowane inicjatywy muszą mieć wielostronny charakter; Metody i materiały edukacyjne stosowane w trakcie realizacji projektu powinny być wykorzystywane w sposób twórczy, aby motywować do uczenia się języków obcych; Realizowane projekty powinny wnosić tzw. wartość dodaną do dotychczasowych krajowych praktyk nauczania i uczenia się języków obcych; Działania podejmowane w ramach projektów powinny mieć wymiar europejski i promować językową różnorodność UE; Rezultaty projektów powinny być źródłem inspiracji dla innych. Powinny dawać możliwość ich zastosowania w nauczaniu języków obcych różnych grup wiekowych funkcjonujących w innych krajach i kontekstach kulturowych. Co roku nowe priorytety Komisji Europejskiej i krajowe W roku 2011: Nauka języka w społeczności lokalnej Umiejętności językowe jako przygotowanie do pracy zawodowej CLIL - (Content and Language Integrated Learning) - zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu.

6 KONKURSU EUROPEAN LANGUAGE LABEL 2010

7 KOMITET SELEKCYJNY EUROPEAN LANGUAGE LABEL Prof. zw. dr hab. Hanna Komorowska – przewodnicząca komitetu selekcyjnego ELL Maria Bołtruszko – MNiSW dr Grażyna Czetwertyńska – doradca ministra edukacji Maria Gorzelak – ekspert w dziedzinie nauczania języków obcych Rotacyjnie przedstawiciele instytutów kultury i języka

8 Projekty IX edycji konkursu ELL Europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych Przedsięwzięcia służące doskonaleniu znajomości języka angielskiego i niemieckiego W 2010 roku następujące wybrane projekty : Liceum im. T.Czackiego - platforma moodle wykorzystywana do nauczania zdalnego j. angielskiego; Uczniowie szkoły Deutsche Schule z Siedlec realizowali projekt społecznościowy – ciasteczka z wróżbami; Dni anglojęzyczne w przedszkolu Akademia małych geniuszy w Poznaniu - obchodzenie tradycyjnych świąt związanych z kulturą brytyjską, walijską irlandzką i szkocką a także imprezy rozrywkowe typu pijamas party, English cooking day, etc., zajęcia terapeutyczne w j. angielskim – metody Weroniki Sherborne, Dennisona, bajkoterapia, muzykoterapia…; Projekt Razem w Europie - młodzież Zespołu Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Policach uczy osoby bezrobotne języków angielskiego i niemieckiego oraz podstawowej obsługi komputera (współpraca ZS z Powiatowym Urzędem Pracy i Stowarzyszeniem na rzecz Zespołu Szkół); Projekt Opoczyńscy policjanci podbijają Europę - integracyjne warsztaty językowe dla uczniów klas o ukierunkowaniu policyjnym w ZSPg w Drzewicy i czynnych zawodowo policjantów z terenu gmin Drzewica i Opoczno; Projekt Deutsch-Wagen-Tour - ogólnopolski program promujący język i kulturę niemiecką (pięć kolorowych samochodów wyposażonych w nowoczesne pomoce naukowe).

9 Projekty IX edycji konkursu ELL Europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych Wykorzystanie w nauce języków obcych nowoczesnych technologii komunikacyjnych: 1.Na poziomie przedszkola i szkoły podstawowej oznacza to porozumiewanie się w języku obcym, przy pomocy skypea lub a, z rówieśnikami mieszkającymi w innych krajach; 2.Na poziomie uniwersyteckim oznacza naukę np. j. angielskiego na odległość przy wykorzystaniu najnowszych osiągnięć technicznych i metod e-learningu uwzględniających nowy profil studentów, tzw. pokolenia sieci.

10 Projekty IX edycji konkursu ELL Europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych Interdyscyplinarny charakter projektów Podnoszenie kwalifikacji językowych uczestników projektów łączy się ze zdobywaniem wiedzy z innych dziedzin; Nauka języka obcego nie jest postrzegana jako realizacja programu nauczania odrębnego przedmiotu, lecz stanowi integralny element wszystkich sfer życia szkoły i społeczności lokalnej (w niektórych projektach instytucje współpracowały z lokalnymi władzami, biblioteką, szkołami, ogniskami zajęć pozalekcyjnych i stowarzyszeniami).

11 Projekty IX edycji konkursu ELL Europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych Promowanie wczesnego rozpoczynania nauki języków obcych, uczenia dzieci poprzez zabawę, angażowanie w proces kształcenia językowego rodziców. Doskonalenie umiejętność posługiwania się językiem obcym jako kluczowej kompetencji niezbędnej do funkcjonowania we współczesnym świecie i na współczesnym rynku pracy. Wynikające z tej zasady programy kształcenia językowego polegały na nauce terminów fachowych związanych z przyszłym profilem zawodowym uczniów, ćwiczeniu metod autoprezentacji w języku obcym, czy poznawaniu zasad i struktury funkcjonowania nowoczesnych przedsiębiorstw.

12 Ceremonia rozdania certyfikatów European Language Label odbędzie się 15 grudnia 2010 r. o godz. 10:30 w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Warszawie przy ul. Jasnej 14/16.

13 Upowszechnianie rezultatów projektów ELL Opisy nagrodzonych projektów umieszczane są na polskiej stronie internetowej programu European Language Label:

14

15

16 Upowszechnianie rezultatów projektów ELL Jako przykłady dobrej praktyki opisy nagrodzonych projektów umieszczane są w, znajdującej się na stronie internetowej Komisji Europejskiej, międzynarodowej bazie nagrodzonych projektów: Baza ta zawiera obecnie 1300 projektów z 27 krajów członkowskich UE.

17

18 Dzięki współpracy z ORE (Ośrodek Rozwoju Edukacji) w Warszawie opisy nagrodzonych projektów ELL umieszczane są w czasopiśmie dla nauczycieli języków obcych: JĘZYKI OBCE W SZKOLE Artykuł o laureatach IX edycji ukaże się wkrótce. Upowszechnianie rezultatów projektów ELL

19