Marketing polityczny Dr Joanna Jonczek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marketing usług transportowych
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
WYBORY PARLAMENTARNE.
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
PREZES ZARZĄDU MR BANKU S.A.
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
badania rynku turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji
Marketing lokalny Dr Joanna Jonczek.
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
P O P Y T , P O D A Ż.
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Katedra Marketingu Usług
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rola Internetu w masowej personalizacji produktu
Cele przedsiębiorstwa i plan marketingowy
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Cele, rodzaje, charakterystyka społecznych usług publicznych
Internet na obszarach wiejskich szanse i możliwości Bartosz Margol Biuro Programów Wiejskich Fundusz Współpracy.
PROMOCJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ W POLSCE DOŚWIADCZENIA I WYZWANIA
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Nazwa projektu Osoba Projekt finansowany ze środków Miasta Gdańsk Sponsor.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Głosujesz swoimi pieniędzmi
INFORMACJA MARKETINGOWA
1. Strona tytułowa Strona tytułowa 2. Spis treści Spis treści 3. Słowo wstępu Słowo wstępu 4. Prawo do informacji publicznej Prawo do informacji publicznej.
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Promocja marki Szlaku Jana III Sobieskiego
Monopol.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Czym jest Wybór Konsumenta? Badanie konsumenckie, którego celem jest wyłonienie najlepszych marek dostępnych na rynku polskim. Wybór Konsumenta Jest.
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
" Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?".
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
TECHNIK HANDLOWIEC.
INTERNET TO ŹRÓDŁO WIEDZY, i PIENIĘDZY ! PROGRAM NetBiz.
Strategia Marketingowa i Handlowa KW SA
PRODUKT.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Modele zachowań wyborczych
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Promocja 10/15 Marketing polityczny. Marketing polityczny - definicja Marketing polityczny zaliczyć należy do marketingu non-profit. Polega na wykorzystaniu.
1 dr Izabela Sowa ekonomista, Akademia Ekonomiczna w Katowicach maj 2006 Racjonalność decyzji młodzieży – próba oceny.
WYKONALI: TOKARSKI RAFAŁ, ZAWIŚLIŃSKI MARCIN, TRZCIŃSKI ROBERT, MELION KRZYSZTOF, POŁEĆ ŁUKASZ, SZYMCZAK KONRAD. IMPORT ŻARÓWEK I RECYKLING Politechnika.
A.M. Zarzycka. Wpływ ogólnych wyobrażeń i opinii o kraju na ocenę produktów lub/i marek pochodzących z danego kraju Stereotyp wizerunku danego kraju A.M.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Adam Pawlicz Uniwersytet Szczeciński
Publiczne prawo konkurencji
Zapis prezentacji:

Marketing polityczny Dr Joanna Jonczek

O czym to będzie mowa??? Joanna Jonczek

Joanna Jonczek

Czym jest MARKETING… „Marketing jest procesem społecznym, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują TO, CZEGO POTRZEBUJĄ I CO PRAGNĄ OSIĄGNĄĆ poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów.” P. Kotler Joanna Jonczek

A czym jest marketing polityczny? Czy i gdzie dokonuje się wymiana posiadających wartość produktów? Powszechnie kojarzy się z wciskaniem, manipulowaniem i oszukiwaniem Dlaczego to, co jest PROPAGANDĄ nazwano MARKETINGIEM? Dlatego, że najstarszy sposób manipulacji językowej brzmi: zmień nazwę, a zmienisz rzeczywistość… Joanna Jonczek

Różnice między MP i MG Wszyscy wyborcy dokonują „zakupu” w tym samym czasie Konsumenci podejmują decyzje o zakupach w różnych okresach Joanna Jonczek

Różnice między MP i MG Badania sondażowe (badanie rynku wyborczego) dotyczą w znacznej mierze przyszłości Badania sondażowe (rynku konsumenckiego) dotyczą przede wszystkim decyzji już podjętych i zakupów już zrealizowanych Joanna Jonczek

Różnice między MP i MG Wyborca nie płaci za zakup w momencie zakupu (czy to znaczy, że w ogóle nie płaci?) Mikołaj Gomez Davilla: "Ludzie o wiele częściej waliliby się młotkiem w palec, gdyby ból występował dopiero po roku...". Konsument zawsze zna cenę towaru w danej chwili. Joanna Jonczek

Różnice między MP i MG Polityk i jego przyszłe działania są „towarem” niemożliwym do rozpakowania i przetestowania – wyborca może zmienić zdanie dopiero po upływie kadencji Konsument może w miarę szybko zweryfikować użyteczność zakupionych produktów (czasem nawet przed ich użyciem) i szybko może podjąć decyzję o zmianie Joanna Jonczek

Różnice między MP i MG O ostatecznym zakupie zrealizowanym decyduje większość – produkt zostaje ostatecznie nabyty, niezależnie od preferencji indywidualnego wyborcy. Ci o odmiennych preferencjach muszą się podporządkować (relacja między indywidualnym głosowaniem a wynikiem wyborów jest absolutnie nieistotna – liczy się jedynie ogólne rozłożenie preferencji w społeczeństwie Decyzja o nabyciu określonych towarów jest zupełnie niezależna od decyzji innych uczestników rynku Joanna Jonczek

Różnice między MP i MG W systemie proporcjonalnym istnieje trudność w stworzeniu trwałej marki – niektóre partie istnieją jak jętki jednodniówki (partie jednej kadencji). Istnieje wiele marek o ugruntowanej lokalnej, regionalnej i międzynarodowej renomie (możliwość kształtowania długoterminowych i globalnych strategii marketingowych Joanna Jonczek

Różnice między MP i MG Brak procedury reklamacyjnej Istnieje procedura reklamacyjna oraz możliwość dochodzenia odszkodowania, a na dostawcy dóbr i usług spoczywa obowiązek zadośćuczynienia za straty poniesione z jego winy Joanna Jonczek

Różnice między MP i MG Na rynku wyborczym wyborcy zachowują się nieracjonalnie – wynika to z faktu, że konsekwencje określonych decyzji politycznych są odłożone w czasie i wyborcom trudno znaleźć związki przyczynowo - skutkowe Na rynku konsumenci zachowują się racjonalnie – związki przyczynowo – skutkowe są zdecydowanie bardziej widoczne dla konsumentów Joanna Jonczek

Kategorie MARKETINGU Marketing mix 4 x P: Price – cena Promotion – promocja Product – produkt Place – miejsce (lokalizacja produktu, transport, dystrybucja, kontakt z klientem) Joanna Jonczek

Co sprzedaje marketing polityczny??? Joanna Jonczek

Kategorie marketingu POLITYCZNEGO Władza Rynek polityczny Miejsce transakcji politycznych Arena walki Realizacja aktu prawnego uruchamiającego i określającego kampanie wyborcze Towar Kontrakt polityczny Joanna Jonczek

Podmioty polityki Państwo (jako główny „organizator” życia społecznego i politycznego) Partie polityczne Ludzie polityki (politycy i wyborcy) Media Joanna Jonczek

Specyfika rynku politycznego Nieciągły, cykliczny charakter rynku wyborczego „organizowany” charakter rynku – rytm, specyfika, uczestnicy, rodzaj oferowanego towaru, czas trwania ustalone są normami prawa (ordynacja wyborcza jako koncesjonowany dostęp do rynku) Joanna Jonczek

Towar polityczny Co naprawdę jest towarem? Specyfika towaru: Co naprawdę jest towarem? Trudność (czy wręcz niemożność) wprowadzenia naprawdę nowego, oryginalnego produktu Konieczność pokonywania barier związanych z wejściem na rynek Triada surowcowa: Ideologie, doktryny, światopogląd Program wyborczy Zasoby ludzkie – politycy, osoby związane z określonymi ugrupowaniami, choć niekoniecznie zrzeszone Joanna Jonczek

Towar polityczny Na czarnym rynku (cena „zakupu” głosów) Specyfika ceny: Na rynku pierwotnym: Ceną jest czas poświęcony na przygotowanie się i zrealizowanie aktu wyborczego Ceną jest samo przyzwolenie na sprawowanie władzy Ceną jest każde obciążenie i każda konsekwencja, którą obywatele muszą ponieść Na czarnym rynku (cena „zakupu” głosów) Od osób fizycznych („bełty”) Od osób prawnych (kształtowanie prawa zgodnie z wymogami „płacących”, udział w przywilejach) Joanna Jonczek

Punktem odniesienia każdego towaru politycznego są Towar polityczny Punktem odniesienia każdego towaru politycznego są WYOBRAŻENIA związane z własnym życiem – pozycja i rola w społeczeństwie, pragnienie bogactwa i władzy, możność zrealizowania potrzeb, pragnień i aspiracji życiowych Joanna Jonczek

Czynniki stymulujące rozwój MP Rozwój technik komunikowania Rozwój technik badania opinii publicznej i rynku politycznego Zmiany w systemie politycznym Joanna Jonczek

Instrumenty MP - promocja Kampanie informacyjne i propagandowe Kampanie reklamowe (plakat, bilboard, reklama audiowizualna) Platformy internetowe Badania marketingowe (sondażowanie – problem społecznego dowodu słuszności) Obecność w mediach (dyskusja, debata, udział w uroczystościach) Joanna Jonczek