SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Advertisements

„Program rozwoju osobowości, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w wieku od 2 do 5 roku życia.” Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr.
Wada słuchu i zaburzenia mowy
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Język migowy Jego rola w komunikacji osób niesłyszących
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
DEKALOG DLA RODZICÓW Z KONWENCJI PRAW DZIECKA
„Pokój Rodzicielski” w przestrzeni szkoły
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Kompetencje komunikacyjne
Lucyna Biłgorajska Beata Pluta
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Etapy rozwoju mowy dziecka
Moje dziecko idzie do szkoły
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
w praktyce pedagogicznej
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Postawa asertywna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Metody Komunikacji.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO Milena Kamińska

Słyszący rodzice - niesłyszące dziecko Jeżeli po zdiagnozowaniu u dziecka głuchoty rodzicom udzieli się odpowiednich wskazówek i przekaże wiadomości na temat głuchoty i realiów życia niesłyszących, rodzice akceptują dziecko jako „równorzędny podmiot mówiący”. Rodzice dostrzegają fakt znajdowania się dziecka w odmiennej sytuacji i konieczność rozwoju umiejętności komunikowania się za pomocą języka migowego. Rodzicom trudno jest pogodzić się z faktem, że pomimo ich wysiłku i prób komunikacji słownej; dziecko nie rozwija się tak, jak oni uważają, że byłoby prawidłowo. Wzrok ma istotne znaczenie w komunikowaniu się matki z dzieckiem; dla dziecka bardziej zrozumiałe jest to co odbiera wzrokiem a nie słuchem(1r.ż)   Język migowy daje rodzicom możliwość porozumiewania się z dzieckiem. Dzięki kontaktom z dzieckiem rodzina otrzymuje wsparcie, co dodatkowo ją motywuje do podejmowania dalszych prób komunikowania się z dzieckiem. Język migowy dał słyszącym rodzicom możliwość lepszego poznania dziecka niesłyszącego oraz poczucie spełniania się w byciu rodzicem owego dziecka. Nawiązanie znajomości z dorosłymi niesłyszącymi, daje rodzicom możliwość stworzenia wizji przyszłego życia ich niesłyszącego dziecka. Dodatkowo rodzice dostrzegają istotę funkcji języka migowego, dzięki któremu niesłyszący mogą się swobodnie kontaktować i spełniać.

Rodzice dziecku niesłyszącemu powinni stawiać wymagania podobne do wymagań stawianych słyszącemu, powinni zdawać sobie sprawę, że rozwój dziecka możliwy jest tylko na drodze przezwyciężania trudności płynących z kalectwa, powinni dążyć do przełamania izolacji niesłyszącego od otaczającego je świata, do budzenia, rozwijania i utrwalania zainteresowań oraz kształcenia form postępowania i osiągnięcia pełnego rozwoju. Dokonać tego nie mogą sami, do pracy wychowawczej muszą włączyć się stopniowo wszystkie możliwe czynniki, jak wpływ osób dorosłych z otoczenia dziecka, wpływ kolegów i całego środowiska. Przełamanie i wyrwanie dziecka z izolacji jest głównym zadaniem rodziców. Dzieci niesłyszące muszą poznawać, uczyć się rozumieć wszelkie przejawy życia zachodzące w danym środowisku, gdyż jest to konieczne dla ich rozwoju. Spotyka się rodziny izolujące dzieci niesłyszące od wpływu środowiska-otoczenia, ogranicza to ich rozwój, wyrządza się im krzywdę. Strata szczególnie wartościowych dla rozwoju mowy pierwszych lat życia dziecka niesłyszącego, nie da się powetować nawet wielkim wysiłkiem ze strony dziecka i szkoły w latach nauki.

Głusi rodzice – Głuche dziecko Niesłyszący rodzice w pełni akceptują pojawienie się w rodzinie niesłyszącego dziecka. Rodzice zdający sobie sprawę, iż „gestowe” porozumiewanie się ma równe prawa co inne języki, doświadczają również poczucia posiadania równych praw w byciu rodzicem. Pragną oni również nauczyć dziecko porozumiewania się tym samym językiem co oni. Rodzice chcą by ich dziecko potrafiło porozumiewać się w różnoraki sposób – należało do społeczności głuchych, jak i słyszących. Dziecko zaczyna przejawiać pierwsze oznaki komunikacji bardzo wcześnie (matka mu w tym towarzyszy, komunikacją słowno- werbalną) Niesłyszące matki kierują do dzieci jasne wypowiedzi. Uwzględniając budowę zdań, stosują one zdania odpowiednio zbudowane, łącznie ze złożona konstrukcją zdań. Dla lepszego odbioru przekazu niesłyszące matki mówią wolniej.  

Sposoby komunikacji: Metoda migowa Daktylografia - mowa palcowa Fonogesty Metoda kombinowana Metoda totalnej komunikacji

Niesłyszące dzieci niesłyszących rodziców są w lepszym położeniu, niż niesłyszące dzieci słyszących rodziców, ponieważ ich rodzice maja świadomość jego oczekiwań dotyczących porozumiewania się i języka. Nie napotykają problemu jakim jest brak komunikacji, a dodatkowo od okresu wczesnego dzieciństwa uczą się posługiwania dwoma językami.