Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA Aktualizacja na lata Departament Strategii i Planowania Przestrzennego.
Advertisements

Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Strategia rozwoju kraju do roku wizja Polski do roku 2020 sprawne państwo aktywne społeczeństwo konkurencyjna gospodarka.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
ZIT ZIT Plus = METROPOLIA.
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ciechanowskiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
- najlepsza inwestycja
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Strategia Zintegrowanego Rozwoju Łodzi 2020+
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w Regionie Świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Aktualizacja Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata (2030) Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Warszawa, 23 stycznia.
Zapis prezentacji:

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi NOWE PODEJŚCIE DO ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH - PRIORYTETY I ZADANIA Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność w ramach Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju 19 września 2016r. godz. 10

PLAN NA RZECZ ODPOWIEDZIALNEGO ROZWOJU od Planu do Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju Uchwała Nr 14 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2016 r. w sprawie przyjęcia „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju” Sektor rolno-spożywczy ROW Organizacja instytucji na rzecz rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich

NOWA STRATEGIA ŚREDNIOOKRESOWA Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zastępuje SRK Krajowa strategia rozwoju regionalnego – regiony – miasta - obszary wiejskie UCHWAŁA RM z dnia 13 lipca 2010 r. Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko UCHWAŁA Nr 58 RM z dnia 15 kwietnia 2014 r. Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2012-2020 UCHWAŁA Nr 163 RM z dnia 25 kwietnia 2012 r. STRATEGIA NA RZECZ ODPOWIEDZIALNEGO ROZWOJU Strategia rozwoju kapitału ludzkiego UCHWAŁA Nr 104 RM z dnia 18 czerwca 2013 r. zastępuje ŚREDNIOOKRESOWĄ STRATEGIĘ ROZWOJU KRAJU 2020 podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym, regionalnym i przestrzennym, realizowany przez strategie rozwoju oraz przy pomocy programów Strategia Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego RP 2011-2020/22 UCHWAŁA Nr 67 RM z dnia 9 kwietnia 2013 r. Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki UCHWAŁA Nr 7 RM z dnia 15 stycznia 2013 r. Strategia rozwoju kapitału społecznego UCHWAŁA Nr 61 RM z dnia 26 marca 2013 r. Strategia rozwoju transportu UCHWAŁA Nr 6 RM z dnia 22 stycznia 2013 r. Sprawne państwo UCHWAŁA Nr 17 RM z dnia 12 lutego 2013 r.

DOKUMENTY STRATEGICZNE O WSI I ROLNICTWIE PAKT dla obszarów wiejskich, Strategia dot. wsi i rolnictwa ŚREDNIOOKRESOWA STRATEGIA ROZWOJU KRAJU 2020 STRATEGIA NA RZECZ ODPOWIEDZIALNEGO ROZWOJU PROGRAM DZIAŁAŃ MINISTERSTWA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI NA LATA 2015-2019 Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2012-2020 (SZRWRiR) Aktualizacja Strategii Instrumenty wdrożeniowe (m.in. Programy operacyjne) PAKT dla obszarów wiejskich Instrumenty wdrożeniowe (m.in. Programy operacyjne)

STRUKTURA SOR 1 Obszar: Reindustrializacja CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków dla wzrostu dochodów mieszkańców Polski przy jednoczesnym wzroście spójności w wymiarze społecznym, ekonomicznym i terytorialnym CEL I – Trwały wzrost gospodarczy oparty na dotychczasowych i nowych przewagach 1 Obszar: Reindustrializacja 2 Obszar: Rozwój innowacyjnych firm 3 Obszar: Małe i średnie przedsiębiorstwa 4 Obszar: Kapitał dla rozwoju 5 Obszar: Ekspansja zagraniczna CEL II – Rozwój społecznie i terytorialnie równoważony 1 Obszar: Spójność społeczna 2 Obszar: Rozwój zrównoważony terytorialnie CEL III - Skuteczne państwo i instytucje gospodarcze służące wzrostowi oraz włączeniu społecznemu i gospodarczemu 1 Obszar: Prawo w służbie obywatela i gospodarki 2 Obszar: Instytucje prorozwojowe i strategiczne zarzadzanie rozwojem 3 Obszar: E-państwo 4 Obszar: Finanse publiczne 5 Efektywność wykorzystania środków UE OBSZARY Wpływające na osiągnięcie celów strategii 1 Kapitał ludzki i społeczny 2 Transport 3 Energia 4 Środowisko naturalne 5. Bezpieczeństwo narodowe Główne działania dot. rozwoju sektora rolno-spożywczego Główne działania dot. rozwoju regionalnego obszarów wiejskich Główne działania dot. warunków dla rozwoju sektora rolno -spożywczego i rozwoju regionalnego obszarów wiejskich

ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c. d ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c.d.  rozwój obszarów wiejskich wybrane zagadnienia Działania SOR dotyczą wszystkich obszarów wiejskich Odrębne działania poświęcono: wsparciu horyzontalnemu obszarów wiejskich (odrębny kierunek interwencji w celu II SOR „Rozwój obszarów wiejskich – wsparcie horyzontalne”); rozwojowi obszarów wiejskich w oparciu o endogeniczne potencjały gospodarcze (odrębny kierunek interwencji w celu II SOR „Rozwój obszarów wiejskich w oparciu o endogeniczne potencjały gospodarcze”); obszarom wiejskim należącym do aglomeracji; obszarom wiejskim zagrożonym trwałą marginalizacją, w tym obszarom popegeerowskim

ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR  rozwiązania systemowe W celu III SOR zaprojektowano utworzenie w ramach Komitetu ds. polityki rozwoju Podkomitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich, którego zadaniem będzie przygotowywanie rekomendacji w zakresie zwiększenia stopnia komplementarności i synergii interwencji podejmowanych na obszarach wiejskich, finansowanych z różnych źródeł mając na uwadze cele i zadania SOR. Komitet będzie prowadził monitorowanie – zarówno rzeczowe, jak i finansowe wsparcia dla obszarów wiejskich, z uwzględnieniem Polityki Spójności oraz będzie służył realizacji PAKTU dla obszarów wiejskich i Strategii dotyczącej rozwoju wsi i rolnictwa.

ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c. d ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c.d.  projekty strategiczne i flagowe MRiRW- przykłady Państwowa Inspekcja Bezpieczeństwa Żywności Polski Narodowy Holding Spożywczy Platforma żywnościowa Projekty Paktu dla obszarów wiejskich (w tym m.in. infrastruktura techniczna i dot. zasobów naturalnych, projekty dot. przedsiębiorczości) Odtworzenie i wsparcie rozwoju lokalnych rynków rolnych Wsparcie realizacji instrumentu Rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS) ze środków EFS i EFR w regionalnych programach operacyjnych (RPO) w formule pośredniej „Nowe szanse na wsi” - program aktywizacji zawodowej rolników dla potrzeb pozarolniczego rynku pracy

ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c.d.  wybrane działania Kierunek interwencji 2. Aktywizacja obszarów zagrożonych trwałą marginalizacją (Cel II), działania: Poprawa zdolności lokalnej administracji do skutecznego zarządzania procesami rozwojowymi, także we współpracy z JST niezagrożonymi trwałą marginalizacją), m.in. poprzez rozwój i upowszechnienie wykorzystania narzędzi analityczno– prognostycznych do oceny ekonomicznej efektywności planowanych inwestycji i profesjonalne doradztwo w tym zakresie, upowszechnienie narzędzi monitoringu usług publicznych i jakości życia, udoskonalenie narzędzi komunikacji i współpracy z lokalną społecznością, system zachęt dla dobrowolnego łączenia się gmin dla wzmocnienia rozwojowego potencjału całego obszaru, koordynacja rozwoju na poziomie powiatu i województwa, upowszechnienie innowacyjnych sposobów świadczenia wysokiej jakości usług publicznych, wsparcie instytucjonalne i doradztwo dla JST realizujących ZPR

ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c.d.  wybrane działania Kierunek interwencji 2. Aktywizacja obszarów zagrożonych trwałą marginalizacją (Cel II) działania c.d. Wsparcie inicjatyw lokalnych i pobudzenie aktywności społeczności lokalnych na poziomie gmin w zakresie budowania społeczeństwa obywatelskiego i wspierania lokalnych liderów (inicjatywy w ramach funduszu sołeckiego, budżety partycypacyjne, programy lokalnego crowdfundingu), rozwój partycypacji społecznej w procesie zarządzania rozwojem lokalnym (promocja dobrych praktyk konsultacji w lokalnych społecznościach, kampanie fundraisingowe), współpraca z lokalnymi grupami działania (LEADER) Bardziej efektywne wykorzystanie istniejących źródeł finansowania przedsięwzięć o charakterze rozwojowym (m.in. preferencje dla obszarów zagrożonych marginalizacją w ramach środków polityki spójności UE (kryteria wyboru projektów, dedykowane konkursy, projekty pozakonkursowe), rezerwy wykonania, budżetu państwa, środki własne JST oraz zapewnienie dodatkowych środków finansowych (m.in. „janosikowe” w nowej formule – dotacja wyrównawcza, dedykowane środki w ramach nowej perspektywy Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, mobilizowanie kapitału prywatnego do współfinansowania przedsięwzięć o charakterze rozwojowym)

ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c. d ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c.d.  przykładowe projekty strategiczne Cel II Kierunek interwencji 2. Aktywizacja obszarów zagrożonych trwałą marginalizacją (Cel II) Program dla obszarów zagrożonych trwałą marginalizacją - skoncentrowany na pobudzania ich rozwoju społeczno- gospodarczego, realizowany w formule zintegrowanego programu rozwoju (ZPR), tj. nowego instrumentu polityki rozwoju o zasięgu lokalnym lub ponadlokalnym, służącemu terytorialnemu ukierunkowaniu procesu planowania i wdrażania prorozwojowej interwencji publicznej i prywatnej

ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c. d ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c.d.  przykładowe projekty strategiczne Cel II Kierunek interwencji 7. Wzmocnienie sprawności administracyjnej samorządów terytorialnych oraz partnerstw z innymi podmiotami do prowadzenia działań rozwojowych Samorząd lokalny zdolny do kreowania rozwoju – poprawa zdolności instytucjonalnych samorządów gminnych i powiatowych w zakresie umiejętności i kompetencji wdrażania polityki rozwoju i podniesienia jakości decyzji publicznych (szkolenia, upowszechnienie dobrych praktyk, wymiana doświadczeń, wzajemne uczenie się); specjalne komponenty dotyczące koordynacji strategicznego planowania i wdrażania polityk, wspierania przedsiębiorczości, świadczenia usług publicznych dla obszarów zagrożonych trwałą marginalizacją oraz miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze. Powołanie powiatowych rad rozwoju, które zapewnią lepszą koordynację rozwoju na poziomie lokalnym poprzez uspójnienie gminnych strategii lub wypracowanie wspólnej strategii dla powiatu, uzgadnianie kierunków rozwoju, kluczowych inwestycji i działań rozwojowych o zasięgu szerszym niż gmina, organizację usług publicznych, rozwój przedsiębiorczości - jako forma zinstytucjonalizowanego partnerstwa starosty, wójtów i przedstawicieli urzędu marszałkowskiego.

ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c. d ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c.d.  przykładowe projekty strategiczne Cel III Kierunek interwencji 2. Wzmocnienie zintegrowanego podejścia do rozwoju (Cel III) Opracowanie i wdrożenie (na początku w formie pilotażu) Zintegrowanych Programów Rozwoju (ZPR) - nowy instrument polityki rozwoju o zasięgu lokalnym lub ponadlokalnym, służący terytorialnemu ukierunkowaniu procesu planowania i wdrażania prorozwojowej interwencji publicznej i prywatnej. ZPR będą wdrażane za pomocą wiązek przedsięwzięć dostosowanych do specyficznych i konkretnych potrzeb obszaru objętego wsparciem, wybranych z pakietów działań określonych w Strategii i realizujących ścieżkę rozwojową opracowaną dla obszaru objętego ZPR. Sfinansowanie przedsięwzięć wynikających z ZPR będzie możliwe dzięki zmianie systemu kryteriów wyboru projektów w ramach istniejących instrumentów wsparcia (głównie krajowe i regionalne programy operacyjne na lata 2014-2020) oraz uruchomieniu dodatkowych środków w ramach zmienionej formuły „janosikowego”, środków EOG oraz kapitału prywatnego

ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c. d ROLNICTWO I OBSZARY WIEJSKIE W SOR c.d.  przykładowe projekty strategiczne Kierunek interwencji 5. Profesjonalizacja oferty usług świadczonych przez instytucje otoczenia biznesu (IOB) oraz wspieranie sieciowej kooperacji między IOB i biznesem oraz w Specjalnych Strefach Ekonomicznych (SSE) Program Innowacyjnych Partnerstw Terytorialnych - instrument zacieśniania powiązań pomiędzy KIS a regionalnymi systemami specjalizacji, wiodącymi branżami regionalnymi oraz klastrami, które wpływają na rozwój gospodarki regionów poprzez przygotowywanie i realizację projektów flagowych (dotyczących ww. działań) zidentyfikowanych w ramach krajowych branż i sektorów opartych na KIS, a zlokalizowanych w danym regionie, wykorzystujących lokalną siłę produkcyjną i istniejącą infrastrukturę otoczenia biznesu.

Dziękuję za uwagę