Założenia zmian do ustawy o pomocy społecznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
ZAŁOŻENIA do zmian ustawy o pomocy społecznej
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt „POMOC – AKTYWIZACJA – WSPARCIE” Miejski Ośrodek Pomocy.
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
System wsparcia dziecka i rodziny
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
PRACA SOCJALNA – ZAWÓD NIOSĄCY POMOC W POTRZEBIE.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Propozycje do zmian w systemie POMOCY SPOŁECZNEJ
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Warszawa, r. Deinstytucjonalizacja usług – EFS
Rola pomocy społecznej w polityce społecznej miasta Gdańsk, 27 maja 2015 r. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie „Nasze wsparcie – Twoja samodzielność”
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
to 500 złotych miesięcznie na drugie i kolejne dziecko do ukończenia 18 roku życia Rodziny o niskich dochodach otrzymają także wsparcie na pierwsze dziecko.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
V ZLOT OGÓLNOPOLSKI ASYSTENTÓW RODZINY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Spotkanie informacyjne
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Komplementarność EFS z PO PŻ
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Założenia zmian do ustawy o pomocy społecznej Zuzanna Grabusińska luty 2014 rok

Pomoc społeczna obszarem polityki społecznej Pomoc społeczna jest odpowiedzialna za rozwiązywanie/łagodzenie problemów społecznych wynikających z: ubóstwa, niepełnosprawności, wykluczenia społecznego, starości, bezrobocia, i innych pośrednich problemów wynikających z najszerzej występujących zjawisk społecznych.

Zmiany społeczne wyznacznikiem kierunków zmian w pomocy społecznej; Pomoc społeczna jest odpowiedzią władz publicznych na problemy społeczne Zmiany społeczne wyznacznikiem kierunków zmian w pomocy społecznej; Zmiany społeczne motywatorem do przemodelowania wewnątrz systemu polityki społecznej.

DLACZEGO POTRZEBNA JEST MODYFIKACJA POMOCY SPOŁECZNEJ BO - stosowane rozwiązania sprawdzały się w początkowym okresie transformacji jednak, nie przystają do obecnej sytuacji społecznej,; Pojawiają się nowe wyzwania i nowe oczekiwania wobec systemu pomocy społecznej; brak jest rozwiązań nacelowanych na profilaktykę i skupienie na działaniach ratowniczych; brak jest instrumentów służących aktywizacji społecznej osób korzystających z pomocy społecznej; oferta katalogu usług społecznych adresowana do różnych kategorii odbiorców nie odpowiada na aktualne potrzeby; instytucje pomocy społecznej stały się niewydolne, nadmiernie zbiurokratyzowane z przewagą funkcji administracyjnych nad pracą socjalną;

dlaczego potrzebne są nowe rozwiązania? (c.d.) bo - brak jest świadomości i przekonania, że warunkiem rozwoju lokalnego jest również realizacja celów społecznych, a także brak jest wiedzy i świadomości decydentów o kosztach zaniechań w dziedzinie rozwoju usług społecznych; więc rola pomocy społecznej w całym systemie polityki społecznej jest słaba; brak jest dostatecznej koordynacji i współdziałania pomiędzy instytucjami; mechanizmy kontroli publicznej i społecznej nad działaniami samorządów w sferze pomocy społecznej są słabe, co powoduje zaniechania w działaniu

CEL PROPONOWANYCH ZMIAN: Poprawa efektywności działań wszystkich instytucji i podmiotów realizujących zadania w obszarze pomocy społecznej dla uzyskania skutecznego wsparcia, umożliwiającego przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych osób i rodzin tego wymagających. Wzmocnienie solidarnościowej misji pracy socjalnej, czyli umożliwienie wszystkim ludziom rozwoju ich pełnego potencjału, wzbogacanie ich życia i zapobieganie dysfunkcjom a także ingerowanie dokładnie tam gdzie dochodzi do wzajemnego oddziaływania ludzi i środowiska z zachowaniem zasady pomocniczości państwa.

Przeformułowanie celów pomocy społecznej Pomoc społeczna powinna polegać w szczególności na prowadzeniu działań profilaktycznych i aktywizujących, a w przypadkach, gdy jest to konieczne – ratowniczych, wobec osób i rodzin, zmierzających do odbudowy podmiotowego funkcjonowania zawodowego (przygotowanie osób do gotowości oddziaływania służb zatrudnienia) oraz do poprawy podmiotowego funkcjonowania pozazawodowego (w rodzinie, poza rodziną w sferze prywatnej oraz poza rodziną w sferze publicznej)

… oferowaniu różnych usług socjalnych: profilaktycznych, aktywizacyjnych, interwencyjnych różnych, dla różnych odbiorców umożliwiając im rozwój ich potencjału, wzbogacanie ich życia i zapobieganie dysfunkcjom, a także zapewnieniu osobom starszym, niepełnosprawnych oraz chorym zaspokojenie podstawowych potrzeb; wykonywaniu pracy socjalnej nastawionej na promowanie społecznych zmian, rozwiązywanie problemów we wzajemnych relacjach osób w rodzinach i środowisku lokalnym oraz na uniezależnianie od świadczeń pomocy społecznej; przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń dla osób i rodzin, będących w bardzo trudnej sytuacji życiowej i ekonomicznej i nie mogących własnymi siłami rozwiązać tych problemów;

Cztery założenia do zmian do ustawy o pomocy społecznej ZAŁOŻENIE nr 1: Wzmocnienie bezpieczeństwa socjalnego obywateli i rodzin przy jednoczesnym wzroście ich aktywności w rozwiązywaniu własnych problemów i trudności życiowych we współdziałaniu z instytucjami pomocy ZAŁOŻENIE nr 2: Podniesienie efektywności systemu organizacyjnego pomocy społecznej wraz z zapewnieniem jego kompatybilności z innymi systemami wsparcia ZAŁOŻENIE nr 3: Wzmocnienie na poziomie gminy i powiatu skuteczności podstawowych narzędzi i instrumentów pracy socjalnej dla wyprowadzania osób i rodzin ze sfery zagrożenia wykluczeniem społecznym ZAŁOŻENIE nr 4: Zmiany w obszarze instytucjonalnych form pomocy oraz wzmocnienie odpowiedzialności rodziny za swoich członków korzystających z tej formy wsparcia

USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIA DO ZMIAN DO USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIE nr 1: Wzmocnienie bezpieczeństwa socjalnego obywateli i rodzin przy jednoczesnym wzroście ich aktywności w rozwiązywaniu własnych problemów i trudności życiowych we współdziałaniu z instytucjami pomocy społecznej ZAŁOŻENIE nr 2: Podniesienie efektywności systemu organizacyjnego pomocy społecznej wraz z zapewnieniem jego kompatybilności z innymi systemami wsparcia ZAŁOŻENIE nr 3: Wzmocnienie na poziomie gminy i powiatu skuteczności podstawowych narzędzi i instrumentów pracy socjalnej dla wyprowadzania osób i rodzin ze sfery zagrożenia wykluczeniem społecznym ZAŁOŻENIE nr 4: Zmiany w obszarze instytucjonalnych form pomocy oraz wzmocnienie odpowiedzialności rodziny za swoich członków korzystających z tej formy wsparcia

Obszary zmian w założeniu nr 1: Przeformułowanie celów pomocy społecznej dla nadania priorytetu działaniom profilaktycznym i aktywizującym oraz usługom socjalnym, Wprowadzenie nowego pojęcia „minimalny dochód socjalny” oraz metody jego weryfikacji, Modyfikacja katalogu świadczeń pieniężnych i niepieniężnych pomocy społecznej wraz z uproszczeniem listy tych świadczeń.

Obszary zmian w założeniu nr 1: Przeformułowanie celów pomocy społecznej dla nadania priorytetu działaniom profilaktycznym i aktywizującym oraz usługom socjalnym, Wprowadzenie nowego pojęcia „minimalny dochód socjalny” oraz metody jego weryfikacji, Modyfikacja katalogu świadczeń pieniężnych i niepieniężnych pomocy społecznej wraz z uproszczeniem listy tych świadczeń.

Profilaktyka, podniesienie aktywności, usługi Praca socjalna ZAŁOŻENIE 1 PRZEFORMUŁOWANIE CELÓW POMOCY SPOŁECZNEJ DLA NADANIA PRIORYTETU DZIAŁANIOM PROFILAKTYCZNYM I AKTYWIZUJĄCYM ORAZ USŁUGOM SOCJALNYM Profilaktyka, podniesienie aktywności, usługi Praca socjalna Wypłata świadczeń

Rozwijanie nowych form usług socjalnych Usługi profilaktyczne (edukacja, samopomoc, profilaktyka) - pracownik socjalny pełniący asystenturę socjalną dla rodzin z objawami kryzysu – prewencyjne asystowanie rodzinie, w ramach realizowanych kontraktów socjalnych Usługi aktywizujące wybrane rodzaje kontraktu socjalnego; rozwój usług aktywizujących dla osób niepełnosprawnych Usługi interwencyjne - usługi opiekuńcze - sąsiedzkie usługi opiekuńcze - usługi świadczone w mieszkaniach chronionych (treningowych-przejściowych dla osób usamodzielnianych i wspomaganych dla osób starszych lub niepełnosprawnych.

Usługa sąsiedzka wymaga - określenia zakresu przedmiotowego takiej usługi, między innymi jaki rodzaj prac w domu czy spraw w imieniu osoby objętej usługą, - określenia kryteriów, jakie powinna spełnić osoba występująca w roli pomocy sąsiedzkiej, a także odbycia szkolenia, którego zakres będzie gwarantował jakość i rzetelność takiej usługi, - określenia warunków wykonywania sąsiedzkiej usługi opiekuńczej w ramach umowy na pomoc sąsiedzką, w tym: warunków wynagrodzeniowych lub warunków wolontariatu sąsiedzkiego. - określenia warunków nadzoru wykonywania usługi przez pracownika socjalnego, - określenie istotnych warunków wykonywania takiej usługi, w tym: ewentualnie zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych (do określonej kwoty ryczałtowej) dla osób świadczących takie usługi (emeryci, osoby na urlopach wychowawczych), ubezpieczenie osoby świadczącej usługę od odpowiedzialności cywilnej, oraz wyłączenia działalności polegającej na pomocy sąsiedzkiej z regulacji prawnych dotyczących swobody działalności gospodarczej.

Adresaci usług usługi profilaktyczne, osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym (osoby niemogące samodzielnie przezwyciężyć sytuacji trudnej, dzieci i młodzież ze środowisk zagrożonych, ofiary przemocy), usługi aktywizujące, osoby pozostające bez zatrudnienia, osób niepełnosprawnych, których dysfunkcje w sferze społecznej można kompensować usługami aktywizującymi lub specjalistycznymi, w ramach usług asystenckich, usługi interwencyjne, osoby niesamodzielne, niepełnosprawne, stare, osoby w kryzysie (przemoc, handel ludźmi, klęski żywiołowe i zdarzenia losowe).

Obszary zmian w założeniu nr 1: Przeformułowanie celów pomocy społecznej dla nadania priorytetu działaniom profilaktycznym i aktywizującym oraz usługom socjalnym, Wprowadzenie nowego pojęcia „minimalny dochód socjalny” oraz metody jego weryfikacji, Modyfikacja katalogu świadczeń pieniężnych i niepieniężnych pomocy społecznej wraz z uproszczeniem listy tych świadczeń.

Zakłada się likwidację pojęcia „kryterium dochodowe” i wprowadzenie pojęcia „minimalny dochód socjalny”, które oznaczać będzie kwotę gwarantującą zaspokojenie potrzeb egzystencjalnych rodziny. Minimalny dochód socjalny będzie wyliczany w zależności od liczebności rodziny, w ujęciu definicji pomocy społecznej oraz będzie on podstawą do: rozpatrywania uprawnień rodziny do korzystania z katalogu świadczeń pieniężnych i niepieniężnych oraz usług socjalnych, wyliczania wysokości świadczeń pieniężnych.

Zmiana sposobu liczenia dochodu W przypadku osób starszych oraz osób niepełnosprawnych minimalny dochód socjalny będzie wyliczany z wyłączeniem dodatku pielęgnacyjnego lub zasiłku pielęgnacyjnego, co spowoduje że świadczenia pieniężne dla tych osób będą wyższe od dotychczas przyznawanych. Osoby/rodziny, które nie wykażą gotowości do współpracy z pracownikami socjalnymi nie będą korzystały z tego rozwiązania, a jedynie z uprawnień do świadczeń rzeczowych z pomocy społecznej. Rezygnacja z badania progu interwencji socjalnej i coroczna weryfikacja kryterium w oparciu o liczone minimum egzystencji i przewidywany wzrost towarów i usług.

Obszary zmian w założeniu nr 1: Przeformułowanie celów pomocy społecznej dla nadania priorytetu działaniom profilaktycznym i aktywizującym oraz usługom socjalnym, Wprowadzenie nowego pojęcia „minimalny dochód socjalny” oraz metody jego weryfikacji, Modyfikacja katalogu świadczeń pieniężnych i niepieniężnych pomocy społecznej wraz z uproszczeniem listy tych świadczeń.

ZAŁOŻENIE 1 Świadczenia likwidowane Zasiłek celowy w formie biletu kredytowanego Zasiłek okresowy, pod warunkiem zwrotu części lub całości kwoty zasiłku, Katalog świadczeń Zasiłek socjalny, który zastąpi dotychczasowy zasiłek stały i okresowy, Socjalny dodatek motywacyjny, Socjalna dopłata do usług interwencyjnych

Przewiduje się zasady przyznawania uprawnienia do zasiłku dla osób, których dochód będzie poniżej minimalnego dochodu socjalnego, do określenia posiadanego dochodu nie będą brane dochody uzyskiwane w ramach aktywizacji osoby potrzebującej wsparcia, warunkiem bezwzględnym wypłacania zasiłku socjalnego dla osób rokujących powrót do samodzielności będzie obligatoryjne zawarcie i realizacja kontraktu socjalnego na określony czas, dolna granica zasiłku przewidywana jest na poziomie nie niższym niż 10 % minimalnego dochodu socjalnego, jeśli osoba potrzebująca wsparcia trafi na otwarty rynek pracy, wypłacanie zasiłku może być kontynuowane przez okres 6 miesięcy, w dotychczasowej wysokości, ale bez dodatku motywacyjnego.

Zasiłek socjalny Zasiłek socjalny finansowany będzie w 100% ze środków budżetu państwa, w przypadku przyznania go osobom, które ze względu na wiek lub niepełnosprawność nie mogą podjąć pracy. Natomiast pozostałym osobom ze środków budżetu państwa, zasiłek socjalny będzie gwarantowany do wysokości 60 % w pierwszym roku obowiązywania ustawy. W kolejnych latach gwarancja budżetu państwa będzie kształtowała się następująco: - w drugim roku obowiązywania ustawy w wysokości 70%, - w trzecim roku obowiązywania ustawy w wysokości 85%; - w czwartym i kolejnych latach obowiązywania ustawy w wysokości 100%.

USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIA DO ZMIAN DO USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIE nr 1: Wzmocnienie bezpieczeństwa socjalnego obywateli i rodzin przy jednoczesnym wzroście ich aktywności w rozwiązywaniu własnych problemów i trudności życiowych we współdziałaniu z instytucjami pomocy społecznej ZAŁOŻENIE nr 2: Podniesienie efektywności systemu organizacyjnego pomocy społecznej wraz z zapewnieniem jego kompatybilności z innymi systemami wsparcia ZAŁOŻENIE nr 3: Wzmocnienie na poziomie gminy i powiatu skuteczności podstawowych narzędzi i instrumentów pracy socjalnej dla wyprowadzania osób i rodzin ze sfery zagrożenia wykluczeniem społecznym ZAŁOŻENIE nr 4: Zmiany w obszarze instytucjonalnych form pomocy oraz wzmocnienie odpowiedzialności rodziny za swoich członków korzystających z tej formy wsparcia

Obszary zmian w założeniu nr 2: Wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej systemu pomocy społecznej na szczeblu gmin i powiatów, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej niepublicznych podmiotów, wykonujących na zlecenie usługi socjalne na obszarze gminy, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej standardów usług socjalnych przy określeniu ich minimalnego oraz optymalnego poziomu, Wprowadzenie usług elektronicznych w systemach informatycznych pomocy społecznej.

Obszary zmian w założeniu nr 2: Wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej systemu pomocy społecznej na szczeblu gmin i powiatów, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej niepublicznych podmiotów, wykonujących na zlecenie usługi socjalne na obszarze gminy, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej standardów usług socjalnych przy określeniu ich minimalnego oraz optymalnego poziomu, Wprowadzenie usług elektronicznych w systemach informatycznych pomocy społecznej.

„Centrum Pomocy i Usług Socjalnych”. ZAŁOŻENIE 2 NOWA STRUKTURA ORGANIZACYJNA POMOCY SPOŁECZNEJ NA SZCZEBLU GMINY I POWIATU Przeprofilowanie celów pomocy społecznej, z nastawieniem w pierwszej kolejności na funkcje profilaktyczne i aktywizujące oraz funkcje usługowe, zostanie poparte w rzeczywistości zmianą struktury organizacyjnej jednostek i zmianą ich nazw. Dotychczasowa nazwa „ośrodek pomocy społecznej” zostanie zmieniona na: „Centrum Pomocy i Usług Socjalnych”.

Szczebel gminy i powiatu Gminne Centrum Pomocy i Usług Socjalnych Realizuje zadania gminy Powiatowe Centrum Pomocy i Usług Socjalnych Realizuje zadnia powiatu

ZAŁOŻENIE 2 WEWNĘTRZNA STRUKTURA ORGANIZACYJNA POMOCY SPOŁECZNEJ NA SZCZEBLU GMINY I POWIATU tu zmniejsz – dół powiększ Centrum Pomocy i Usług Socjalnych Działy obligatoryjne Dział Pracy Socjalnej Dział Usług Socjalnych Dział fakultatywny Kasa Wsparcia Dochodowego

Zadania kasy wsparcia dochodowego przygotowywania decyzji administracyjnej; wypłacania świadczeń pieniężnych (np. zasiłki socjalne, dodatki motywacyjne) oraz rozliczania dopłat do usług interwencyjnych, obowiązujących w ustawie o pomocy społecznej; prowadzenia obsługi księgowo-finansowej w tym związanej z opłatami usług zewnętrznych, wykonywanych na zlecenie Centrum Pomocy i Usług Socjalnych. Przewiduje się wprowadzenie zakazu łączenia stanowisk w centrum i kasie.

Zadania centrum pomocy i integracji diagnozę i monitoring sytuacji społecznej w gminie ; prowadzenie pracy socjalnej na obszarze gminy ; organizowanie gminnego systemu usług socjalnych , w tym: zakup usług socjalnych od organizacji pozarządowych, centrów i klubów integracji społecznej oraz spółdzielni socjalnych w obszarze reintegracji społecznej i zawodowej, które będą posiadać status Agencji Usług Socjalnych (opis dalej); świadczenie usług socjalnych według przyjętych standardów ich wykonywania; działania wynikające z przepisów ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; inicjowanie, organizowanie i nadzorowanie lokalnych projektów aktywizacji i integracji społecznej ; podejmowanie decyzji administracyjnych uprawniających do skorzystania przez osoby / rodziny do świadczeń pieniężnych, bez technicznego ich przygotowywania oraz kierowanie wniosków o wydanie decyzji oraz wypłatę świadczeń pieniężnych do Kasy Wsparcia Dochodowego współpraca z rożnymi instytucjami oraz podmiotami zaliczonymi do sieciowego modelu wsparcia i pomocy na obszarze gminy,

Obszary zmian w założeniu nr 2: Wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej systemu pomocy społecznej na szczeblu gmin i powiatów, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej niepublicznych podmiotów, wykonujących na zlecenie usługi socjalne na obszarze gminy, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej standardów usług socjalnych przy określeniu ich minimalnego oraz optymalnego poziomu, Wprowadzenie usług elektronicznych w systemach informatycznych pomocy społecznej.

Agencja usług socjalnych Status Agencji Usług Socjalnych będą mogły uzyskać m.in.: organizacje pozarządowe, instytucje określone w przepisach o zatrudnieniu socjalnym oraz spółdzielnie socjalne. O status agencji będą mogły występować także podmioty, założone przez osoby fizyczne, dysponujące odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi (np. pracownicy socjalni) prowadzące wspólnie działalność gospodarczą. Status nadawany przez Marszałka na okres 5 lat.

Agencji Usług Socjalnych – kryteria ZAŁOŻENIE 2 Agencji Usług Socjalnych – kryteria Dysponowanie przez podmiot ubiegający się o status Agencji Usług Socjalnych min. 2-oma pracownikami socjalnymi (wskazane jest posiadanie przez nich określonych specjalizacji), oraz innymi specjalistami w zależności od rodzaju podejmowanej do realizacji usługi socjalnej, Wykonywanie działalności pożytku publicznego w obszarze określonym w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie związane z pomocą społeczną oraz reintegracją społeczną i zawodową, Działalność prowadzona minimum w okresie 2 lat poprzedzających ubieganie się o status, Zrealizowanie na rzecz społeczności lokalnych min. 2-ówch projektów aktywizacji społecznej i zawodowej, potwierdzonych odpowiednimi dokumentami (oświadczeniami), Dysponowanie bazą lokalową, przystosowaną do realizacji określonych usług.

Obszary zmian w założeniu nr 2: Wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej systemu pomocy społecznej na szczeblu gmin i powiatów, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej niepublicznych podmiotów, wykonujących na zlecenie usługi socjalne na obszarze gminy, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej standardów usług socjalnych przy określeniu ich minimalnego oraz optymalnego poziomu, Wprowadzenie usług elektronicznych w systemach informatycznych pomocy społecznej.

Obszary zmian w założeniu nr 2: Wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej systemu pomocy społecznej na szczeblu gmin i powiatów, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej niepublicznych podmiotów, wykonujących na zlecenie usługi socjalne na obszarze gminy, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej standardów usług socjalnych przy określeniu ich minimalnego oraz optymalnego poziomu, Wprowadzenie usług elektronicznych w systemach informatycznych pomocy społecznej.

Nowoczesne narzędzie wspierające pracowników JOPS w pracy terenowej ZAŁOŻENIE 2 TERMINALE MOBILNE Nowoczesne narzędzie wspierające pracowników JOPS w pracy terenowej Transfer danych do bazy lokalnej OPS Pracownik socjalny wyposażony w mobilny terminal

USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIA DO ZMIAN DO USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIE nr 1: Wzmocnienie bezpieczeństwa socjalnego obywateli i rodzin przy jednoczesnym wzroście ich aktywności w rozwiązywaniu własnych problemów i trudności życiowych we współdziałaniu z instytucjami pomocy społecznej ZAŁOŻENIE nr 2: Podniesienie efektywności systemu organizacyjnego pomocy społecznej wraz z zapewnieniem jego kompatybilności z innymi systemami wsparcia ZAŁOŻENIE nr 3: Wzmocnienie na poziomie gminy i powiatu skuteczności podstawowych narzędzi i instrumentów pracy socjalnej dla wyprowadzania osób i rodzin ze sfery zagrożenia wykluczeniem społecznym ZAŁOŻENIE nr 4: Zmiany w obszarze instytucjonalnych form pomocy oraz wzmocnienie odpowiedzialności rodziny za swoich członków korzystających z tej formy wsparcia

Obszary zmian w założeniu nr 3: Wprowadzenie nowych specjalności zawodowych pracowników socjalnych, niezbędnych dla realizacji zmian w systemie pomocy społecznej, Wprowadzenie nowych form kontraktu socjalnego, ukierunkowanych na rodzinę, oraz lokalną grupę społeczną, chcącą wyeliminować dysfunkcje.

Obszary zmian w założeniu nr 3: Wprowadzenie nowych specjalności zawodowych pracowników socjalnych, niezbędnych dla realizacji zmian w systemie pomocy społecznej, Wprowadzenie nowych form kontraktu socjalnego, ukierunkowanych na rodzinę, oraz lokalną grupę społeczną, chcącą wyeliminować dysfunkcje.

ZAŁOŻENIE 3 Asystentura i mediacja socjalna Cel - wspieranie osób/ rodzin w przezwyciężaniu pierwszych objawów kryzysu oraz tworzenie warunków sprzyjających uwolnieniu ekspresji do współpracy z pracownikami socjalnymi (podmiotowość, świadomy wybór propozycji pomocy), a także podejmowanie mediacji nakłaniających do zmiany postawy wobec propozycji udzielenia wsparcia i pomocy Usługa socjalna o charakterze profilaktycznym. Organizator usług socjalnych Cel – inicjowanie, budowanie lokalnych sieci usług socjalnych, partnerstw lokalnych pomiędzy instytucjami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, zaliczanymi do sektora ekonomii społecznej. Usługa instytucjonalna – umiejscowiona w Centrach Pomocy i Usług Socjalnych (lub w organizacjach pozarządowych, a także niepublicznych agencjach socjalnych) ) nastawiona na tworzenie lokalnych agencji usług socjalnych, doradztwo w budowaniu lokalnej sieci agencji socjalnych na obszarze powiatu. Usługa o charakterze interwencyjnym. Animator społeczności lokalnych Cel – wspieranie i pomoc dla najbardziej aktywnych osób/ rodzin oraz współudział w wyszukiwaniu nowych grup wśród beneficjentów pomocy społecznej dla samoorganizowania się, podejmowania i wdrażania projektów aktywności lokalnej w obszarze pomocy społecznej i innych ściśle związanych z nim. Usługa instytucjonalna - umiejscowiona w Centrach Pomocy i Usług Socjalnych (lub w organizacjach pozarządowych, a także w niepublicznych agencjach usług socjalnych). Usługa o charakterze aktywizacyjnym. ZAŁOŻENIE 3

Obszary zmian w założeniu nr 3: Wprowadzenie nowych specjalności zawodowych pracowników socjalnych, niezbędnych dla realizacji zmian w systemie pomocy społecznej, Wprowadzenie nowych form kontraktu socjalnego, ukierunkowanych na rodzinę, oraz lokalną grupę społeczną, chcącą wyeliminować dysfunkcje.

ZAŁOŻENIE 3 Wzmocnienie (rozszerzenie) katalogu narzędzi pracy socjalnej o nowe formy kontraktu socjalnego, takie jak: rodzinny kontrakt socjalny – to zwiększenie relacji, współodpowiedzialności i konieczności uczestnictwa wszystkich członków rodziny w wypełnianiu postanowień zawartej umowy; grupowy kontrakt socjalny – to narzędzie do stosowania wobec społeczności lokalnych, gdzie podobne problemy zmuszają do poszukiwania wspólnych rozwiązań (samopomoc, pomoc sąsiedzka). Prawidłowe wypełnianie postanowień kontraktu będzie traktowane jako możliwość skorzystania z preferencji np. w dostępie dzieci do przedszkoli, do rozpatrywania wniosków o dofinansowanie własnych inicjatyw uruchomienia działalności gospodarczej w formie spółdzielni socjalnej.

USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIA DO ZMIAN DO USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIE nr 1: Wzmocnienie bezpieczeństwa socjalnego obywateli i rodzin przy jednoczesnym wzroście ich aktywności w rozwiązywaniu własnych problemów i trudności życiowych we współdziałaniu z instytucjami pomocy społecznej ZAŁOŻENIE nr 2: Podniesienie efektywności systemu organizacyjnego pomocy społecznej wraz z zapewnieniem jego kompatybilności z innymi systemami wsparcia ZAŁOŻENIE nr 3: Wzmocnienie na poziomie gminy i powiatu skuteczności podstawowych narzędzi i instrumentów pracy socjalnej dla wyprowadzania osób i rodzin ze sfery zagrożenia wykluczeniem społecznym ZAŁOŻENIE nr 4: Zmiany w obszarze instytucjonalnych form pomocy oraz wzmocnienie odpowiedzialności rodziny za swoich członków korzystających z tej formy wsparcia

Obszary zmian w założeniu nr 4: Wprowadzenie rozwiązań, które doprowadzą do poprawy funkcjonowania domów pomocy społecznej, Wprowadzenie procedury ustalania odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej przez członków rodziny oraz ustalenie reguł partycypacji osoby umieszczonej w domu pomocy społecznej, której stan majątkowy pozwala na regulowanie odpłatności.

Obszary zmian w założeniu nr 4: Wprowadzenie rozwiązań, które doprowadzą do poprawy funkcjonowania domów pomocy społecznej, Wprowadzenie procedury ustalania odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej przez członków rodziny oraz ustalenie reguł partycypacji osoby umieszczonej w domu pomocy społecznej, której stan majątkowy pozwala na regulowanie odpłatności.

Zmiany w obszarze funkcjonowania domów pomocy społecznej ZAŁOŻENIE 4 WPROWADZENIE ROZWIAZAŃ, KTÓRE DOPROWADZĄ DO POPRAWY FUNKCJONOWANIA DOMÓW POMOCY SPOŁECZNEJ Zmiany w obszarze funkcjonowania domów pomocy społecznej wyrównanie deficytów finansowych dla domów pomocy społecznej, w których przebywają mieszkańcy umieszczeni tam przed 2004 r. na tzw. „starych zasadach” umożliwienie domom pomocy społecznej pozyskiwania środków finansowych z zewnątrz (możliwość prowadzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych); wprowadzenie rozwiązań zrównujących uprawnienia osób mieszkających w domach pomocy społecznej i placówkach ochrony zdrowia, konsumując zasadę sprawiedliwości społecznej wynikającej z ubezpieczenia zdrowotnego;

Obszary zmian w założeniu nr 4: Wprowadzenie rozwiązań, które doprowadzą do poprawy funkcjonowania domów pomocy społecznej, Wprowadzenie procedury ustalania odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej przez członków rodziny oraz ustalenie reguł partycypacji osoby umieszczonej w domu pomocy społecznej, której stan majątkowy pozwala na regulowanie odpłatności.

ZAŁOŻENIE 4 ZMIANY W ZAKRESIE PROCEDURY USTALANIA ODPŁATNOŚCI ZA POBYTW DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ PRZEZ CZŁONKÓW RODZINY ORAZ USTALENIE REGUŁ PARTYCYPACJI OSOBY UMIESZCZONEJ W DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ, KTÓREJ STAN MAJĄTKOWY POZWALA NA REGULOWANIE ODPŁATNOŚCI Modyfikacja procedury ustalania odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej członków rodziny osoby umieszczonej w domu pomocy społecznej: Tryb sądowy (orzeczenie stwierdzające obowiązek danej osoby do złożenia oznaczonego oświadczenia woli, które będzie zastępowało oświadczenie woli osoby - przypadku odmowy zawarcia umowy o odpłatności jak również odmowy przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego, W przypadku nie wywiązywania się przez osobę z zawartej umowy o odpłatności za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej również w sytuacji, w której sąd zastępczo za osobę złożył oświadczenie woli w trybie art.64 Kc gmina będzie zastępczo wnosiła odpłatność za osobę zobowiązaną, w przypadku posiadania przez mieszkańca znacznych zasobów finansowych lub majątkowych (np. lokat pieniężnych, nieruchomości) różnica pomiędzy własnym dochodem, a średnim miesięcznym kosztem utrzymania będzie pokrywana z tego majątku.

SKUTKI FINANSOWE PROJEKTOWANYCH REGULACJI

Rok Ogółem Dla budżetu państwa Dla budżetu gminy 2014r. 459.918 tys. zł 450.018 tys. zł 9.900 tys. zł 2015r. 452.115 tys. zł 442.115 tys. zł 10.000 tys. zł 2016r. 491.738 tys. zł 481.738 tys. zł 2017r. 558.805 tys. zł 548.805 tys. zł 2018r. 339.772 tys. zł 329.772 tys. zł

OCZEKIWANE SKUTKI SPOŁECZNE PROJEKTOWANEJ REGULACJI

Zmiana społecznego odbioru systemu pomocy społecznej poprzez wyraźne podkreślenie oddziaływań na rodzinę i jej członków, zwiększenie bezpieczeństwa obywateli Zmiana roli i znaczenia pracownika socjalnego, zwiększenie współodpowiedzialności społeczności lokalnej Zmiana relacji pomiędzy administracją samorządów gminnych i powiatowych Wzmocnienie kompatybilności systemu pomocy społecznej z innymi, w tym przede wszystkim z systemem usług reintegracji społecznej i zawodowej

Dziękuję za uwagę