Dokąd zmierza edukacja z klasą

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Badanie psychologiczne jako narzędzie ewaluacji wewnetrznej
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Rodzic jako doradca zawodowy
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
D EBATA SZKOLNA 2012/2013 KODEKS SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 ZSOS NR 17 Kielce.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Szkoła Podstawowa w Gostkowie w programie szkoła z klasą 2013/2014
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Założenia PROJEKTU
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Instytut Statystyki i Demografii
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Kreatywna szkoła, to twórczy uczeń
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Debata szkolna
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Jak osiągnąć sukces?! Jak osiągnąć dobry wynik ze sprawdzianu, testu?! Na przykładzie małej szkoły wiejskiej, której wyszło!!!
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
TIK w pracy nauczyciela
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Małe dziecko w systemie edukacji
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY (Wyzwania dla pracodawców i edukacji … oraz dla nas wszystkich) Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu Październik 2015 r.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Zapis prezentacji:

Dokąd zmierza edukacja z klasą Organizatorzy programu Partnerzy główni Program wspierają Wirtualne Pracownie wspierają Honorowy Patron

PO CO W OGÓLE JEST SZKOŁA? gruntownie uczyć wiedzy ogólnej i specjalistycznych umiejętności rys. Jacek Gawłowski

PO CO W OGÓLE JEST SZKOŁA? dobrze przygotować do rynku pracy i oczekiwań pracodawców rys. Jacek Gawłowski

PO CO W OGÓLE JEST SZKOŁA? uczyć kompetencji kluczowych (Unia Europejska) i kompetencji XXI wieku (Stany Zjednoczone) rys. Jacek Gawłowski

PO CO W OGÓLE JEST SZKOŁA? rozwijać młodego człowieka, dawać szczęście, poczucie własnej wartości i sprawczości, uczyć współpracy i empatii rys. Jacek Gawłowski

PO CO W OGÓLE JEST SZKOŁA? budować autonomię, krytycyzm, kreatywność i innowacyjność rys. Jacek Gawłowski

PO CO W OGÓLE JEST SZKOŁA? wyrównywać szanse, zmniejszać ryzyko segregacji: nadzieje i obawy związane z TIK rys. Jacek Gawłowski

TRENDY W EDUKACJI (OECD) żyjemy w coraz bardziej globalnym świecie (coraz szersze i głębsze powiązania, nowe technologie i niskie koszty transportu: przepływ dóbr, usług i idei, globalne problemy wymagające globalnych rozwiązań) wszyscy chcą dobrze żyć (megalopolis, wielkie miasta bardziej podobne do siebie niż do terenów wiejskich w swoich krajach, tu jest praca ale i problemy zdrowotne i społeczne) dynamika zmian: rynek pracy, demografia, kompetencje (kobieta pracująca, inwestuj w kompetencje, BiR i patenty, praca elastyczna, nierówności – edukacja może je zmniejszać albo zwiększać) rodzina wczoraj i dziś (zmiana modelu – rodzina mniejsza, rodzice pracują i są starsi, rozwody i samotni rodzice, nieznaczny wzrost dochodu, ambicje edukacyjne stale rosną, wpływ SES na wyniki nadal ogromny) „Trends Shaping Education 2013”, OECD edukacja podłączona i połączona (życie z komputerem i internetem 24/7, uczenie się zawsze i wszędzie, appsy do wszystkiego, szkoły w chmurze, bezpieczeństwo w sieci, prawa autorskie i otwarte zasoby)

TRIUMFY W PISA

PĘD DO WYKSZTAŁCENIA W 2012/2013 r. studiowało 52 proc. młodych Polaków i Polek, z tym że na sześć studentek przypadało tylko czterech studentów! Według niedawnych (2011) prognoz OECD studia w jakimś momencie życia podejmie aż 92 proc. młodych Polek i 70 proc. Polaków. *razem z liceami profilowanymi i średnimi szkołami artystycznymi, właściwie średnie szkoły zawodowe

EDUKACJA SIĘ OPŁACA Polak po wyższych studiach w porównaniu z Polakiem z maturą zarobi przez całe życie więcej aż o 231 tys. dolarów (przeliczonych wg siły nabywczej) i to „netto”, po odjęciu nakładów na edukację. Ten bonus za studia jest mocno powyżej średniej UE. Dla Polek jest niższy 166 tys. dolarów. Pracę (choćby śmieciową…) ma w Polsce 85% osób z wyższym wykształceniem i tylko 40% poniżej średniego! Niespotykana różnica w UE. grafika: Search Engine People Blog, Flickr, CC BY 2.0

MNIEJ PRACY, MNIEJ KASY dane dla gimnazjów, 2011 Wzrost zarobków od 2005 r.: UE + 11%, OECD + 6%, Polska + 67%

KŁOPOTY POLSKIEJ SZKOŁY NIE UCZY NOWOCZESNEGO ŚWIATA (katastrofa w rozwiązywaniu e-problemów; PISA 2012 - 481 pkt!) NIE UCZY WSPÓŁPRACY NUDZI (na lekcjach „często nudzi się” ponad połowa polskich uczniów, a w liceum aż dwie trzecie!) MĘCZY, STRESUJE, ZASMUCA ZAMYKA SIĘ NA RZECZYWISTOŚĆ KONSERWATYWNA, ZASTRASZONA… grafika: Marcin Polak, Flickr, CC BY 2.0

SKORO JEST TAK DOBRZE, CZEMU JEST TAK ŹLE? „Boost skills for jobs and well-being”, OECD badania kompetencji dorosłych: powyżej 30 r. życia - wyniki Polaków poniżej OECD

SKORO JEST TAK DOBRZE, CZEMU JEST TAK ŹLE? niska innowacyjność Polaków (z 43 miejsca w 2001 r. spadliśmy na 63 w 2012 r.) niskie finansowanie edukacji (2 razy mniej na U/U niż w zamożniejszych krajach UE – 6 tys. $) selekcja i trajektoryzacja młodych – do szkół ponadgimnazjalnych i na wyższe studia udostępnienie wykształcenia nie przechodzi w jakość pragmatyzacja i komercjalizacja edukacji - a gdzie formatywna funkcja edukacji? przedłużone dojrzewanie: młodzi ludzie nie potrafią się odnaleźć w życiu po szkole, eskapizm (np. internetowy), ucieczka w prywatne życie Technikum Specjalne nr 2, Lublin II Liceum Ogólnokształcące, Sopot

SKORO JEST TAK DOBRZE, CZEMU JEST TAK ŹLE? wysokie ambicje - potrzebny coaching edukacyjny szkoły zawodowe - ciągle niedopasowane do potrzeb (wydano 2,2 mld PLN) Zespół Szkół Politechnicznych, Września Zespół Szkół, Proszowice

JAK DOBRZE UCZYĆ? Nowe technologie jako szansa. Problemy i pytania: „do wygooglowania” i „do rozwiązania” (Googlable vs Non-Googlable). Te drugie są kluczowe. TIK: wyjść poza trywialne pytania i odpowiedzi, rozwiązywania problemów i współpracy. Szkoła Podstawowa nr 3, Włocławek

JAK DOBRZE UCZYĆ? Otwarte zasoby, otwarte kursy, otwarta edukacja. Człowiek uczy się stale, nie tylko w szkole. Możliwość personalizacji i dopasowania edukacji do potrzeb konkretnych grup uczniów, klas, szkół, itp. TIK: lekcje, zadania i projekty „szyte na miarę”. Platforma Szkoły z Klasą 2.0 Wrota Wiedzy Odblokujszkole.pl, Zespół Szkół, Gliwice

JAK DOBRZE UCZYĆ? Uczenie się jako proces społeczny. Przełamywanie izolacji, otwieranie się przestrzeni edukacji – pary, zespoły, grupy projektowe, sieci. TIK: sieci w sieci, zasoby otwarte i wspólnie tworzone, szkoła 2.0. Wirtualne Pracownie - Platforma Szkoły z Klasą 2.0 Szkoła Podstawowa, Glichów Szkoła Podstawowa nr 2, Bochnia

JAK DOBRZE UCZYĆ? Szkoła Podstawowa nr 6, Inowrocław Widoczne uczenie się (Visible learning): nauczyciele i uczniowie stale zbierają dowody na to, że a) uczniowie potrafią przedstawić cele uczenia się i kryteria sukcesu b) ich prace/kompetencje spełniają te kryteria c) uważają, że stanowią dla nich odpowiednie wyzwanie d) nauczyciele korzystają z tych informacji przy planowaniu następnych lekcji i dalszej pracy uczniów. TIK: sprawdzać na bieżąco oraz pokazywać, czego i jak U/U się uczą.

JAK DOBRZE UCZYĆ? Informacja zwrotna dla ucznia. Zadania i sprawdziany bez omówienia i bez możliwości poprawy = bez sensu. Błędy jako okazja do uczenia się – dla wszystkich, także nauczycieli! Bo jeszcze ważniejsza jest informacja zwrotna dla nauczyciela, zbierana na bieżąco i systematycznie. TIK: korekty, komentarze, uwagi, minisprawdziany, sondy.

JAK DOBRZE UCZYĆ? www.pinterest.com/szkolazklasa/ Lekcja odwrócona, klasa odwrócona – czy naprawdę szansa na przełom w edukacji? Nowa odsłona konstruktywizmu. Wersja zmodyfikowana: też zamiana miejsc, tylko wszystko dzieje się w szkole. TIK: informacje z sieci, platformy edukacyjnej... Gimnazjum, Puszcza Mariańska www.pinterest.com/szkolazklasa/ Szkoła Podstawowa nr 5, Ostrów Wielkopolski

JAK DOBRZE UCZYĆ? Uczeń w centrum uwagi – jak sprawić, żeby chciał/a się uczyć, żeby się zaciekawił/a, żeby miał/a motywację. Strategie i sposoby („sposób na lekcję”). TIK: zaangażowanie, uwaga i frajda, personalizacja i motywacja.

JAK DOBRZE UCZYĆ? Uczyć/się myślenia wyższego rzędu - nie odtwarzanie, tylko przetwarzanie, wnioskowanie, operacje symboliczne, analogie. Przeprojektować lekcje, tematy, problemy do rozwiązania. Jak inaczej definiować problemy? Jak formułować pytania? Rola dobrych wzorów i prototypów. TIK: szkoda czasu na ustalanie faktów. „Odkrywanie na lekcji przedmiotów przyrodniczych”, Intel „Odkrywanie na lekcji przedmiotów przyrodniczych”, Intel

JAK DOBRZE UCZYĆ? Uczenie się od siebie i ze sobą (peeragogy). Edukacja prefiguratywna, mit „cyfrowych tubylców”. Ale oni wcale nie są ekspertami w uczeniu się przy pomocy TIK! TIK: uczymy innych, uczymy się z TIK. Szkoła Podstawowa nr 2, Kwidzyn Pierwsze zdjęcie - trzej uczniowie klasy VI – Patryk, Adam i Michał. Tematem zajęć było tworzenie awatarów w programie Voki. Do tego celu przygotowano specjalne samouczki dla każdego ucznia. Po prezentacji wykonania przykładowego, własnego awatara, który rusza się i mówi chłopcy z klasy VI pomagali młodszym koleżankom i kolegom w indywidualnej pracy. Drugie zdjęcie: NOC W SZKOLE – uczniowie brali udział w chemicznych warsztatach z naukowcami z Centrum Chemii w Małej Skali Szkoła Podstawowa nr 5, Ostrów Wielkopolski

JAK DOBRZE UCZYĆ? Społeczności praktyki, w szkole i międzyszkolne. Szkoły uczące się – nauczyciele, dyrektorzy, personel szkoły. TIK: komunikacja, wspólna praca, wspieranie się, pogotowie TIK. Szkolenie nauczycieli „Mistrzowie Kodowania” Zespół Szkół Politechnicznych, Września konferencje Szkoły z Klasą 2.0

… CZYLI JAK NAUCZAĆ, ŻEBY ONI (I ONE) SIĘ UCZYLI? NEURODYDAKTYKA … CZYLI JAK NAUCZAĆ, ŻEBY ONI (I ONE) SIĘ UCZYLI? czy XIX-wieczna szkoła ma jeszcze rację bytu w XXI wieku? nauczyciele nie są źródłem informacji, ale przewodnikami po świecie nadmiaru informacji mózg człowieka pracuje inaczej, niż oczekuje tego szkoła – chce przetwarzać informacje, wyławiać najważniejsze, tworzyć reguły, przewidywać, rozwiązywać problemy współpraca ważniejsza niż rywalizacja, a zaufanie lepsze niż lęk „Long Term Potentiation”, blog.lib.umn.edu

Szkoła Podstawowa nr 5, Ostrów Wielkopolski Szkoła Podstawowa, Miłaczew Szkoła Podstawowa nr 11, Wejherowo

Targi Szkoły z Klasą 2.0 Warszawa, 11 kwietnia 2014 r. Organizatorzy programu Partnerzy główni Program wspierają Wirtualne Pracownie wspierają Honorowy Patron