Katarzyna Zielińska Tomasz Rojszyczyk Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Uni Europejskiej. Katarzyna Zielińska Tomasz Rojszyczyk
„Zjednoczona Europa naszą przyszłością” Logo debaty Hasło debaty: „Zjednoczona Europa naszą przyszłością”
Uczestnicy debaty Pan Bogdan Sośniak – wójt naszej gminy, Pan Grzegorz Zmorek - Dyrektor naszej szkoły, Pan Tomasz Macherzyński - nauczyciel historii, radny, przewodniczący komisji oświaty, członek Powiatowego Zarządu Ligii Obrony Kraju, Pani Małgorzata Sławuta – nauczyciel języka angielskiego i współopiekun Szkolnego Klubu Europejskiego Pani Agata Jabłońska – nauczyciel języka angielskiego, Pani Monika Cipcińska – starszy referent gimnazjum, uczestniczka wizyty studyjnej w Bawarii, nasz ekspert, Pani Izabela Olczyk – skarbnik komitetu rodzicielskiego, Oraz uczniowie
Sandra śpiewa … „Dla ukojenia naszych nerwów” nasza koleżanka z klasy 2c wprowadza nas w nastój liryczny.
Ranking korzyści płynących z członkostwa w UE Według naszych gości i zebranej publiczności ustaliliśmy następującą kolejność Zniesienie granic, Fundusze unijne, Praca, Projekty unijne Nauka, Obywatelstwo europejskie, Turystyka, Demokracja, Awans społeczny, Ochrona zdrowia.
Patryk prezentuje… Nasz kolega zrobił nam fajną prezentacje o tym jak uczymy się w naszej szkole o Europie: Konkursy, językowe, o Unii Europejskiej itp. Wycieczki za granicę, Kuchnie Europy, Dzień Europy, Nasze wyjazdy do Parlamentu Europejskiego w Brukseli Spotkania z wolontariuszami AISAC
Jak nasza gmina korzysta z funduszy unijnych Wójt mówił jakie warunki musi spełnić nasza gmina żeby mogła otrzymać fundusze unijne: Przygotowanie dokumentów Spełnienie wymogów formalnych Wkład własny „Unia Europejska dużo dała dla naszej gminy” Tak powiedział nasz wójt Bogdan Sośniak Dotacje do infrastruktury dróg Rozwój edukacji i wyposażenia sal lekcyjnych
Dlaczego nie korzystamy z dofinansowania unijnego tak jak chcemy? Mało czasu na przygotowanie dokumentów Ograniczony zasób własnych funduszy Słaba wiedza na temat pisania projektów Słabe zainteresowanie projektami unijnymi Zbyt duże oczekiwania
Co zrobić, żeby zachęcić do korzystania z funduszy unijnych Organizować szkolenia Informować o funduszach Organizować spotkania z ludźmi korzystającymi z funduszy Zachęcać do rozwijania umiejętności językowych Zachęcać do udziału w projektach
Szukamy pozytywnych działań Nasz radny Tomasz Macherzyński zwrócił uwagę, że wiele projektów wynika z potrzeb mieszkańców, m.in. orkiestra strażacka wzbogaciła się o instrumenty muzyczne zakupione ze środków unijnych
O czym myśli nasz dyrektor? Najwięcej radości sprawiają mu zajęcia unijne prowadzone w naszej szkole. A dlaczego? Bo : Dostaliśmy 15 nowych laptopów 2 tablice interaktywne 2 projektory multimedialne Pomoce dydaktyczne do nauki różnych przedmiotów Co nam jeszcze obiecano: Nowoczesną pracownie do nauki języków obcych
Z czego się cieszą nasze koleżanki i koledzy? Z atrakcyjnego cateringu Z ciekawych wycieczek unijnych po regionie Z poznawania interesujących zawodów. Z rozwijania własnych zainteresowań.
NAJBARDZIEJ zaintrygowało nas wystąpienie Pani Moniki Cipcińskiej, która okazała się super ekspertem w pisaniu projektów unijnych. Wyjechała na wizytę studyjna w Bawarii. W ramach programu „Uczenie się przez całe życie „ uczestniczyła w wizycie studyjnej w bawarskim miasteczku Wasserburg. Jest to program wymiany doświadczenia osób zaangażowanych w edukacje
Dlaczego uczymy się języków obcych? Bo są nam potrzebne w codziennym użyciu W kontaktach z rówieśnikami z poza kraju Do poprawnej obsługi komputera Do swobodnego poruszania się po świecie Świetnie zdanego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych W taki sposób zachęcały nas i nasza publiczność nauczycielki uczące języków obcych
Rodzice mają głos Pani Izabela Olczyk porównała, co zmieniło się w sytuacji młodzieży przed i po wejściu polski do UE: Łatwiejszy dostęp do edukacji, Mamy większe szanse na znalezienie pracy, Lepsza znajomość języka, Dostęp do Internetu i nowych technologii, Możemy podróżować po świecie bez przeszkód.
Mieszkańcy gminy Mieszkańcy gminy reprezentowani przez Tomasza Macherzyńskiego i Izabelę Olczyk, częściowo korzystają z inwestycji finansowanych z funduszy unijnych, tj. kanalizacja, droga gminna
Ewaluacja Jakie wrażenia odniosła publiczność z naszej debaty? Poznała zasady dobrej debaty Zapoznała się z przykładami dobrych praktyk Wymieniła się z nami swoim doświadczeniem Dowiedziała się czegoś fajnego o Europie Spędziła z nami fajne czas
Do jakich wniosków doprowadziła nas praca w grupach? Pomogła nam wypracować wnioski z debaty, Lepiej nam się debatowało, Wspólnie wykonywaliśmy ćwiczenia aktywizujące, Dobrze się bawiliśmy
Spróbuj rozwiązać :D
Kto nam jeszcze umilał debatowanie. Taniec Ady, Weroniki, Martyny i Patrycji. Pokaz jak ułożyć kostkę Rubika.
Wnioski z debaty 1 Gmina ma wiele korzyści z członkostwa Polski w UE . 2 Głównie wykorzystujemy fundusze unijne na inwestycje w drogi i infrastrukturę. 3 Przed nasza gmina stoi wiele szans związanych z członkostwem w UE. 4 Wart o zachęcać mieszkańców gminy do korzystania z projektów unijnych. 5 Zachęcanie do korzystania z dotacji może się odbywać przez: - Organizowanie kursów szkoleń, - Informowanie ludzi o możliwości otrzymania funduszy, - Pomaganie w wypełnianiu i kompletowaniu dokumentów. 6 Szkoła ma wiele korzyści z funduszy unijnych. 7 Uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania i rozwijać swoje kompetencje interpersonalne . Organizowane są wycieczki studyjne. 8 Szkoła dzięki Zajęciom unijnym otrzymała nowoczesne laptopy , a od września zostanie uruchomiona pracownia językowa na 24 stanowiska. 9 Każdy obywatel Uni Europejskiej może napisać własny może napisać własny projekt i starać się o dofinansowanie z UE. 10 Według uczestników debaty największą korzyścią płynącą z członkostwa jest demokracja i zniesienie granic. 11 Najmniejsze znaczenie dla debatujących ma obywatelstwo europejskie, oraz awans społeczny.
12 Trzeba uświadamiać ludzi nt. korzyści płynących z członkostwa w UE. 13 Będziemy rozmawiać z uczniami w szkole nt : Czy wiecie jakie mamy korzyści z członkostwa w UE. 14 Ogłosimy konkurs na najfajniejszy plakat pokazujący nasze korzyści płynące z Uni oraz ilustrujące temat co dają nam języki. 15 Zorganizujemy Tydzień europejski. Od poniedziałku do piątku w naszej szkole będą odbywać się konkursy o tematyce europejskiej ,spotkania z uczniami naszej szkoły. 16 W naszej szkole mamy wiele okazji aby uczyć się o Europie. 17 Organizowane są wycieczki do Paryża i Londynu. 18 Co roku organizujemy w naszej szkole konkurs wiedzy o Uni europejskiej. W nagrodę jeździmy do Brukseli. 19 Języki dają nam wiele możliwości. Możemy podróżować po całym świecie, mieć lepszą pracę, swobodnie porozumiewać się z innymi , poznawać ludzi z całego świata. 20 Przeprowadzimy ankiety wśród uczniów nt :Co dają nam języki oraz Nasze korzyści z członkostwa w UE. 21 Zorganizujemy konkurs języka niemieckiego. 22 Wyjazdy studyjne dają możliwość rozwinięcia swoich zainteresowań, dlatego warto brać w nich udział. 23 Nawiążemy współpracę ze szkołą w Niemczech i zorganizujemy polsko- niemiecka wymianę młodzieży
Dziękujemy: Zaproszonym gościom, Publiczności i uczestnikom, Pani Elżbiecie Smolińskiej – za pomoc, wsparcie i ,,nocowanie’’ z nami w szkole, Pani Aleksandrze Rojszczyk – za pomoc w sytuacjach kryzysowych, Sekretarzom – Sandrze i Gosi, Fotografom – Ani i Dominice, Kamerzyście - Patrykowi.