Dziesięciolecie warszawskiej oświaty w Unii Europejskiej 2004-2014 Warszawa, 1 maja 2014.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS konkurs 2010 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Program Uczenie się przez całe życie COMENIUS edukacja szkolna Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (BUWiWM)‏
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
PROGRAM COMENIUS.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych. Projekt jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
PARTNERSHIP FOR GOOD PARTNERSTWO NA DOBRE Konferencja końcowa projektu Wrocław, 20 kwietnia 2011 roku Wsparcie udzielone przez Norwegię poprzez dofinansowanie.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekty zrealizowane w ZS1
Sprawozdanie z udziału w projekcie ERASMUS+. Nauczyciele byłego Gimnazjum nr 3, a obecnie Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku w ramach projektu Erasmus.
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Zapis prezentacji:

Dziesięciolecie warszawskiej oświaty w Unii Europejskiej Warszawa, 1 maja 2014

Proeuropejskie cele Programu rozwoju edukacji w Warszawie w latach Rozwijanie umiejętności komunikowania się dzieci i młodzieży w językach obcych. Przygotowanie młodych ludzi do funkcjonowania w przestrzeni europejskiej. Rozwijanie współpracy i mobilności europejskiej nauczycieli. Skoncentrowanie środków pozyskiwanych z funduszy UE na zwiększaniu szans edukacyjno-zawodowych młodzieży. Warszawa – centrum współpracy międzynarodowej; miasto pośrednik UE – wschodnia Europa; partner projektów edukacyjnych.

Dofinansowanie projektów edukacyjnych Warszawy w latach Szkoły prowadziły wymiany szkolne, kursy, szkolenia i staże zawodowe; uczelnie skupiły się na mobilności studentów i kadry. Organizacje pozarządowe prowadziły projekty edukacji pozaformalnej. Finansowo wsparła 500 szkół, 50 uczelni i 730 organizacji pozarządowych. Projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki otrzymały dofinansowanie w wysokości 50 mln zł.

Najważniejsze projekty EFS i LLP realizowane przez Biuro Edukacji cz.1/3 Podnoszenie jakości edukacji Mam wsparcie, aktywnie szukam pracy – program doradczo szkoleniowy dla uczniów szkół specjalnych Zagrajmy o sukces Warszawski model wspomagania szkół i przedszkoli jako przykład systemowego rozwiązania dla obszarów metropolitalnych Edukacja ku niezależności Indywidualizacja procesu nauczania uczniów klas I-III szkół podstawowych Dziecięca akademia przyszłości Rozwój kompetencji kadr sportowych systemu oświaty m. st. Warszawy Dobre praktyki – dobrzy nauczyciele – skuteczna szkoła Praktyki pedagogiczne szansą na lepszy start studentów

Najważniejsze projekty EFS i LLP realizowane przez Biuro Edukacji cz.2/3 Edukacja cudzoziemców I Ty możesz dobyć wykształcenie w Warszawie Integracja kreatywna Tutorzy młodych uchodźców Integracja uczniów cudzoziemskich i ich rodzin poprzez edukację Doskonalenie umiejętności językowych i międzykulturowych Wychowanie w szkole w poszanowaniu praw człowieka i zasady równego traktowania

Najważniejsze projekty EFS i LLP realizowane przez Biuro Edukacji cz.3/3 Doskonalenie nauczycieli Rozwój szkolnictwa zawodowego dla potrzeb rynku pracy Zawody budowlane na rynku pracy Pilotażowy projekt potwierdzania kwalifikacji zawodowych w Warszawie Nowe możliwości – nowe kwalifikacje – konserwator urządzeń dźwigowych Motor edukacji zawodowej Młody fachowiec – warsztaty budowlane Kompleksowo zawodowi Doskonalenie kompetencji zarządzania warszawskimi gimnazjami i szkołami ponadgimnazjalnymi

Narzędzia wspierania mobilności edukacyjnej od e-Twinning do Study in Warsaw

Narzędzia wspierające współpracę międzynarodową w Warszawie

EDSM – Europejski Dom Spotkań Młodzieży Zadania EDSM: –Wspiera i inicjuje współpracę międzynarodową. –Pomaga w przygotowaniu pobytu grup młodzieżowych w Warszawie. –Promuje wiedzę o Unii Europejskiej. –Prowadzi Centrum Szkolnej Informacji Turystycznej. –Promuje Warszawę. Europejski Dom Spotkań Młodzieży od 2010 r. wspiera placówki oświatowe realizując projekty międzynarodowe. Z pobytu w EDSM skorzystali goście z 30 krajów z całego świata, m.in. takich jak: Niemcy, Rosja, Słowacja, Białoruś, Irlandia, Kanada, Czechy, Szwecja, Ukraina, Węgry, Wielka Brytania, Włochy, Austria, Izrael, Japonia, Litwa, Nigeria, Stany Zjednoczone, Bułgaria, Grecja, Holandia, Indonezja, Irlandia Północna, Belgia, Łotwa.

Projekty EDSM Organizacja wizyt studyjnych przedstawicieli Ukrainy i innych państw z Europy Wschodniej dot. edukacji, kultury oraz budowania społeczeństwa obywatelskiego i promowania Unii Europejskiej (np. wizyta studyjna EURO 2012: Ukrainian-Polish Youth Initiatives, seminarium Edukacja przedszkolna – szanse i wyzwania). Ścisła współpraca z Młodzieżową Radą m.st. Warszawy (projekt My Generation at Work program URBACT II). Współpraca z organizacjami pozarządowymi aktywizującymi młodzież i realizującymi wymiany młodzieżowe Europie. Współpraca z partnerami zagranicznymi w projektach edukacyjnych.

Projekt Study in Warsaw Realizowany od 2008 r. – w ramach trójporozumienia Miasta Stołecznego Warszawy, Konferencji Rektorów Uczelni Warszawskich i Fundacji Edukacyjnej Perspektywy. Cele: –Promocja stolicy jako europejskiego ośrodka edukacji i nauki, również dla studentów z zagranicy. –Pomoc w umiędzynaradawianiu stołecznych uczelni. –Tworzenie spójnego wizerunku warszawskich uczelni zagranicą, przygotowanie oferty eksportowej i budowa strategii obecności uczelni zagranicą. W Warszawie studiują głównie młodzi ludzie z Ukrainy, Białorusi oraz takich krajów Unii Europejskiej jak np. Szwecja.

Liczba zagranicznych studentów w Warszawie w latach

Kraje macierzyste zagranicznych studentów

Europejski Dzień Języków (EDJ) EDJ został ustanowiony przez Radę Europy w 2001 roku. Biuro Edukacji współpracuje z organizatorami Europejskiego Dnia Języków. Co roku, we wrześniu, prezentowane są osiągnięcia warszawskich szkół w zakresie nauczania języków obcych, odbywają się wydarzenia promujące wielojęzyczność, prowadzone są różne formy doskonalenia zawodowego nauczycieli - w tym międzynarodowe konferencje poświecone nauczaniu języków obcych.

Centrum Zasobów Dydaktycznych Języka Angielskiego w Warszawie - Young Learners Resource Center Działa od 2006 roku, na podstawie umowy o współpracy Urzędu m.st. Warszawy i Ambasady Stanów Zjednoczonych w Polsce. Prowadzi zajęcia dla nauczycieli i studentów pedagogiki. Współpracuje z edukatorami z USA, gromadzi materiały dydaktyczne przydatne głównie w nauczaniu wczesnoszkolnym.

Współpraca międzynarodowa z Wielką Brytanią Współpraca z Wielką Brytanią (Cardiff) - realizacja wspólnych projektów w ramach programu Uczenie się przez całe życie, komponent Comenius Regio. 1.Caerdydd-Warsaw Integracja Projekt. Integracja młodych ludzi i ich rodziców poprzez edukację czas realizacji: sierpień lipiec Doskonalenie umiejętności językowych i międzykulturowych czas realizacji: sierpień 2013 – lipiec Wychowanie w szkole w poszanowaniu praw człowieka i zasady równego traktowania czas realizacji: sierpień 2013 – lipiec 2015

Współpraca Biura Edukacji z Goethe Institut Cele projektu: –zwiększenie motywacji do nauki języków obcych na przykładzie języka niemieckiego –połączenie nauki języka i sportu - CLIL (współpraca nauczyciela języka i sportu) –integracja uczniów w klasie –przedstawienie obrazu współczesnych Niemiec –Promocja języka niemieckiego

Współpraca Biura Edukacji z Instytutem Francuskim Inicjatywa wspierana przez Instytut Francuski w Polsce. Wymiana licealistów z Polski, Francji i Niemiec. Dzięki wymianie szkolnej uczniowie mogli zapoznać się z funkcjonowaniem systemów szkolnych, w tym samorządu uczniowskiego w innych krajach. Celem projektu jest zwiększenie zaangażowana młodzieży w życie społeczne na poziomie europejskim, krajowym i na poziomie struktur szkolnych.

Projekty europejskie warszawskich szkół – wybrane przykłady

W cyfrowym Matrixie czyli w świecie fruwających liczb Cel: Samodzielne projektowanie i wykonywanie modeli uk ł adów cyfrowych wraz z zastosowaniem ich w pomiarach kwantowo- mechanicznych na lekcjach fizyki. Liczba uczestników projektu: 20 uczniów Termin realizacji projektu: – Szczególne osi ą gni ę cia uczestników projektu: Finali ś ci Olimpiady Fizycznej – 2 uczniów; Finali ś ci Konkursu Fizycznego Mazowieckiego Kuratora O ś wiaty i Politechniki Warszawskiej – 2 uczniów. Nauczyciel realizuj ą cy projekt: mgr Ł ukasz G ł az

MustLearnIT - ICT jako narzędzie pracy w nauczaniu na odległość w małych szkołach Ośrodkiem koordynującym w Polsce był Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, jako jeden z sześciu partnerów uczestniczący w międzynarodowym projekcie w ramach programu Sokrates Minerva Kraje partnerskie: Wielka Brytania, Finlandia, Cypr, Grecja, Polska Miasta partnerskie w Polsce: Warszawa, Dłużec, Fornetka, Szkoła Podstawowa nr 217 z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie była szkołą bazowa, w której prowadzone były lekcje języka angielskiego dla uczniów z Małych Szkół. Uczniowie poprzez wideo konferencje uczestniczyli w zajęciach prowadzonych na odległość przez nauczyciela z SP r. odwiedził szkołę Komisarz UE ds.wielojęzyczności Leonard Orban – zainteresowany tą formą nauczania. Wcześniej SP217 gościła wszystkich realizatorów projektu. z krajów partnerskich.

Sign me English- pierwsza w Polsce platforma edukacyjna do nauki języka angielskiego dla osób niesłyszących w Polskim Języku Migowym. Strona zawiera m.in.: wideosłownik filmy z gramatyką języka angielskiego filmy z dialogami filmy o Wielkie Brytanii testy online materiały dla nauczycieli

Korzyści z programów europejskiej wymiany i współpracy edukacyjnej Na podstawie badań zleconych przez Komisję Europejską i Ministerstwo Edukacji Narodowej (cytowane za: 20 lat Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji , FRSE, Warszawa 2013) polscy uczestnicy programów europejskiej wymiany i współpracy edukacyjnej wskazywali głównie na następujące efekty udziału w projektach.

Korzyści z programów europejskiej wymiany i współpracy edukacyjnej cz.1/3 Dla uczniów: –wzrost zainteresowania innymi krajami, rozwój postaw otwartości i tolerancji dla innych kultur, zwiększenie identyfikacji z Europą, –podniesienie umiejętności językowych oraz wzrost zainteresowania nauką języków obcych, –zwiększenie motywacji do nauki i rozwoju osobistego, wzrost poczucia własnej wartości, –wzrost zagranicznej mobilności, –doskonalenie kompetencji z zakresu wykorzystania nowoczesnych technologii.

Korzyści z programów europejskiej wymiany i współpracy edukacyjnej cz.2/3 Dla nauczycieli: –polepszenie relacji z uczniami, –zainteresowanie doskonaleniem zawodowym, wykorzystanie nowych metod i narzędzi pracy z uczniem, wykorzystanie na lekcjach metody projektu edukacyjnego, –podniesienie umiejętności językowych oraz zwiększenie motywacji do nauki języków obcych, –doskonalenie kompetencji z zakresu wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, –wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań w zakresie nauczania.

Korzyści z programów europejskiej wymiany i współpracy edukacyjnej cz.3/3 Dla szkół: –otwarcie na partnerstwa międzynarodowe, uczestnictwo w europejskiej przestrzeni edukacyjnej, włączenie zagranicznych partnerów w codzienne życie szkoły, –zaangażowanie w działania projektowe, rozpowszechnienie kultury projektowej oraz kultury ewaluacji i monitoringu, –wzrost prestiżu, rozwijanie współpracy ze środowiskiem lokalnym, –integracja społeczności szkolnej oraz polepszenie atmosfery panującej w szkole, –wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań w zakresie zarządzania placówką, –zmiana wyposażenia oraz aranżacji sal lekcyjnych, przystosowanie do pracy w zespołach.

Warszawa, zabierając głos w jakiejkolwiek sprawie, przemawiać musi jak stolica – pod tym, co mówi, pulsować musi to, co najnowsze, najmniej odgadnione, najbardziej przyszłościowe… JANUSZ KORCZAK