Serdecznie witamy w Gersheim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
? ? Ogrzewanie Domu Skąd bierze się energia cieplna?
Advertisements

Zmiany klimatyczne i ich skutki
Temat: Modele rozwoju gospodarczego
EFEKT CIEPLARNIANY ( efekt szklarni )
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
WSPÓŁCZESNE ZAGROŻENIA
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Człowiek zmienia środowisko swojego życia.
PROJEKT COMENIUS THE FUTURE IS IN THE HANDS OF THE EUROPEAN YOUTH - LETS STRUGGLE FOR A BETTER WORLD TOGETHER.
FAKTY. FAKTY DZIECI UMIERA CODZIENNIE Z GŁODU.
Zagadnienia edukacji ekologicznej społeczeństwa regulowane są przez akty prawne i dokumenty.
Dzieci dla Ziemi - Fundacja Fundacja powstała w 2010 roku z inicjatywy osób, które dostrzegają wielkie potrzeby pogłębiania świadomości ekologicznej naszego.
Autor: Jacek Kukawski III a
Dostępność czystej wody na świecie
Zmiany Klimatyczne.
EKOWAT Robert Specht sp. j.
Francja.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
2012 Eko-PARP Elżbieta Rochalska Warszawa, r.
Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój
1.
Pożytki z futurologii XXI wieku Julian Auleytner 22 kwietnia 2013.
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH ZAANGAŻOWANY W LOKALNY EKOROZWÓJ – OCENA DZIAŁAŃ SZKOŁY.
„Ekorozwój – ekologiczny transport w lokalnym środowisku.”
Uczyć się świata. Żyć Europą. Nauka na całe życie.
BIOLOGIA Efekt cieplarniany.
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
Woda Bez wody nie ma życia!!!.
Instytut na rzecz Ekorozwoju
Woda to dar.
problem ocieplania klimatu nierozerwalnie związany jest z funkcjonowaniem geosystemu, tj. skomplikowanej współzależności procesów zachodzących w litosferze,
Zasoby wody pitnej na naszej planecie
rozwoju zrównoważonego, a produkcją gazu z biomasy
AKTYWNY ŚWIADOMY ODPOWIEDZIALNY
Autor: Agata Kuliberda
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
ZAGŁADA LASÓW RÓWNIKOWYCH
Młodzi dla świata Youth 4 Earth projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i Urzędu Miasta Częstochowy Stowarzyszenie Wspierania Działań Młodzieży.
Rozwój przemysłu jako źródło degradacji środowiska przyrodniczego.
Autor: Sandra Tuptanowska, lat 14 Klasa 1 gimnazjum Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy nr 1 w Grudziądzu Nauczyciel: Piotr Piszkalski Specjalny Ośrodek.
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
1 Środowisko Europy PLAN 1.Wprowadzenie 2.Rozwój gospodarczy i związane z nim presje na środowisko 3.Kierunki rozwoju środowiska 4.Podsumowanie.
Jak dotrzeć do przyrody, która znajduje się
Energia wody.
Gospodarowanie a środowisko Konspekt 13 WNE UW Jerzy Wilkin.
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Znaczenie wody w życiu człowieka
Opracowała: Zuzanna Jeleśniańska
Ekozespoły Podstawowe informacje. Celem programu ekozespołów jest: - zmniejszenie wytwarzania odpadów i marnotrawstwa surowców, - niższe zużycie energii.
Prezentacje multimedialne pt. „Cztery ż ywio ł y Ziemi” przygotowali uczniowie klas IV-VI Szko ł y Filialnej w Zambskach Ko ś cielnych.
Ekologia wokół nas..
Proponowane tematy dla prac licencjackich Dr hab. Jerzy Śleszyński, prof. UW Uniwersytet Warszawski Wydział Nauk Ekonomicznych Warszawski Ośrodek Ekonomii.
Puchatek obudził się nagle z uczuciem dziwnego przygnębienia
EKOLOGIA.
Kruczkowska Gabriela Kl. VIA
Klub Alternatywy Młodzieżowej
EkoSmak Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wolborzu
Wpływ człowieka na środowisko
ŚLAD WODNY.
edukacja na rzecz Zrównoważonego Rozwoju
Czy klimat ma wpływ na konflikty na świecie? Wiktoria Maziarka Maja Kołodziejczyk Katarzyna Strzępek.
OCHRONA PRZYRODY. Prezentacja na warsztaty dla dzieci wykonana przez uczestniczki projektu Save our planet, Erasmus+
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
FUTURE OF RENEWABLE ENERGY.
Zapis prezentacji:

Serdecznie witamy w Gersheim Jerzy Węgrzynowski 1

Ośrodek Ekologiczny „Spohns Haus” powstał w 2004 w Gersheim. Gersheim jest małą miejscowością, położoną na granicy niemiecko- francuskiej. 2

Gersheim Gersheim leży w Bliesgau, w powiecie Saarpfalz-Kreis. W miejscowości mieszka około 1300 mieszkańców. 3

Bliesgau Bliesgau jest regionem w Kraju Saary położonym nad rzeką Blies, prawobrzeżnym dopływem rzeki Saara. 26 maja 2009 Bliesgau został uznany przez UNESCO jako Rezerwat Biosfery. Wszystkie leżące w Bliesgau gminy poparły tę decyzję jednogłośnie. 4

Nasi goście przyjeżdżają jednak z całej Europy. Rola Spohns Haus Spohns Haus jest najważnieszą instytucją zajmująca się edukacją ze zrównoważonego rozwoju wśród dzieci i młodzieży w Kraju Saary . Nasi goście przyjeżdżają jednak z całej Europy. 5

Co tak naprawdę robimy? Koncepcja pedagogiczna opiera się na rozpowszechnianiu wiedzy ze zrównoważonego rozwoju. W tym celu rozwijane są koncepcje pedagogiczne i praktyczne oferty dla szkół. Spohns Haus został 5 razy odznaczony przez UNESCO jako modelowy projekt „Dekady Edukacji dla zrównoważonego rozwoju”. 6

Edukacja dla zrównoważonego rozwoju A co to w ogóle jest? 7

Definicja „Sustainable development is development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs” "Zrównoważony rozwój to rozwój, który zaspokaja potrzeby dzisiejszego pokolenia, nie zagrażając możliwości realizacji tych potrzeb przyszłym pokoleniom". Nachhaltig ist eine Entwicklung, die den Bedürfnissen der heutigen Generation entspricht, ohne die Möglichkeiten künftiger Generationen zu gefährden, ihre eigenen Bedürfnisse zu befriedigen " 8

Czy sytuacja jest rzeczywiście dramatyczna? Cześć Ziemio! Jak się czujesz? Ach wiesz, cierpię z powodu Homo sapiens! Nie martw się, to już nie będzie trwało długo!

Czy sytuacja jest rzeczywiście dramatyczna? Ekologiczne skutki zmian powstałych w wyniku działalności człowieka Efekt cieplarniany Topnienie pokrywy lodowej Podwyższenie poziomu wody Putynnienie Anomalie pogodowe Skażenie gleb 10

Czy sytuacja jest rzeczywiście dramatyczna? Zmniejszenie zasobów pitnej wody Rolnictwo (70%) Przemysł (20%) Gospodarstwa domowe (10%) Skutki: Brak wody, Woda staje się luksusem, choroby, wojny o zasoby wodne 11

Czy sytuacja jest rzeczywiście dramatyczna? Wycinka lasów Rolnictwo (uprawa soi) Przemysł (papier, meble) Skutki: degradacja ekosystemów, wyniszczenie wielu gatunków roślin i zwierząt 12

Czy sytuacja jest rzeczywiście dramatyczna? Wzrost liczby ludności na świecie 13

Czy sytuacja jest rzeczywiście dramatyczna? Ekonomiczne i społeczne skutki - zubożenie - nierówny dostęp do edukacji i służby zdrowia - nierówny dostęp do żywności i zasobów naturalnych - wyzysk i nowe niewolnictwo w pracy (plantacje, fabryki) 14

(politycy, biznesmeni, mieszkańcy wysoko rozwiniętych krajów) Kto jest temu winien? MY!!! (politycy, biznesmeni, mieszkańcy wysoko rozwiniętych krajów) 15

Historia lubi się powtarzać... 16

Zrównoważony rozwój jedynym rozwiązaniem dla przyszłości... Zrównoważony rozwój łączy w sobie rozwój gospodarczy ze sprawiedliwością społeczną i ochroną środowiska. Przekazuje wiedzę na temat zrównoważonego planowania i działania. MYŚL GLOBALNIE, DZIAŁAJ LOKALNIE! 17

Historia dyskursu na temat zrównoważonego rozwoju 1972 1987 1992 1997 2000 2002 Club of Rome: „Granice wzrostu“ Komisja Brundtland: „Sustainability“ Szczyt Ziemi w Rio de Janeiro: „Agenda 21“ wystąpienie Severn Suzukis https://www.youtube.com/watch?v=Sj00vO48MTk Szczyt Klimatyczny w Kyoto: „Protokół z Kyoto“ Szczyt Milenijny w Nowym Yorku: „Cele milenijne“ Szczyt ONZ w Johannesburgu, „Dekada Edukacji dla zrównoważonego rozwoju“ (2005-2014)

Tematy EZR

Bloki tematyczne Ochrona klimatu (zużycie energii, śmieci...) Energia (energia atomowa, odnawialne źródła energii...) Żywność (soja z Brazylii, Pomidory z Hiszpanii...) Konsumpcja (komórki, jeansy, produkty fair- trade...) Woda (jezioro Aralskie, okoń z jeziora Wiktorii...) Różnorodność przyrodnicza (biosfera, lasy tropikalne...) Mobilność (krytyczna analiza własnej mobilności, mobilność zrównoważona) 20

Spodnie jeansowe 21

Spodnie jeansowe 1. Ile kilometrów pokonuje średnio jedna para spodni jeansowych, zanim kupimy ją w sklepie w Europie? 2. Jakie negatywne skutki ma produkcja spodni jeansowych na systemy ekologiczne? 3. Jakie negatywne skutki ma produkcja spodni jeansowych dla pracowników? 4. Co składa się na cenę spodni jeansowych? Wpisz swoje przypuszczenia! https://www.youtube.com/watch?v=sPVZxCZwDK4 22

Co mam(y) wspólnego z wycinką lasów tropikalnych? Brazylia jest jednym z najbardziej zasobnych w żyzne gleby krajów świata i zarazem największym eksporterem soi na świecie. Mimo to prawie jedna czwarta ludności cierpi z powodu głodu. Ze sprzedaży soi profitują tylko wąskie elity. Soja uprawiana jest na ziemiach, na których pierwotnie rosły lasy tropikalne a następnie wysyłana na eksport do Europy, Chin, Japonii. Europa importuje 90% soi jako pokarm dla masowej produkcji zwierząt. 1. Jak duża jest obecnie powierzchnia uprawy soi w Brazylii? Proszę porównać ją z powierzchnią Polski? 2. Czy nasza konsumpcja mięsa ma coś wspólnego z uprawą soi w Brazylii? 3. Co może uczynić każdy z nas, aby zmniejszyć wycinkę lasów amazońskich? 23

NASZE ŚRODKI TRANSPORTU Mobilność NASZE ŚRODKI TRANSPORTU Zadanie 1: Znajdź możliwie wiele zalet i wad następujących środków transportu: Grupa 1: rower, autobus, metro, tramwaj Gruppe 2: samochód, pociąg, samolot, statek Zadanie 2: Który środek lokomocji byłby sensowny przy wyszczególnionych na dole mobilnościach. Zdecyducje, uwzględniając przy Waszym wyborze nie tylko aspekt czasowy, ale także zanieczyszczenie środowiska. 24

Warsztaty przyszłości Wywiady i zwiedzanie pozaszkolnych miejsc nauki Metody EZR Nauka na stacjach SOL Metoda projektów Service Learning Warsztaty przyszłości Gry symulacyjne Wywiady i zwiedzanie pozaszkolnych miejsc nauki Pedagogika przeżyć Wspólne zadania podczas trwania projektu (segregacja śmieci, dyżury w kuchnii itd.) 25

Co chcemy osiągnąć? Czy mamy stać sią ascetami? Nie! Powinniśmy jedynie przemyśleć nasze nawyki konsumpcyjne. Zadaniem EZR jest: nauczenie działania i podejmowania decyzji zarówno w pojedynkę jak i w grupie (Gestaltungskompetenz) 26

„Wzrost gospodarczy“ w kuchnii... 27

„Wzrost gospodarczy“ w kuchnii... 28

Rezultat 29

Dziękuję za Państwa uwagę! 30