Kierunki zamawiane stan obecny i perspektywy Witold Biedunkiewicz Radom, dn. 13.10.2010r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Dział Wdrażania PO KL Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Piotr Krasiński
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
projekty stypendialne Centrum Studiów Zaawansowanych PW
Weryfikacja formalna wniosków o dofinansowanie w ramach działania 6.3 PO KL WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ZIELONEJ GÓRZE.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Departament Funduszy.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
Kryteria wyboru projektów
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Planowanie przyszłości edukacyjnej i zawodowej?
Konkursy IV Priorytetu POKL: SZKOLNICTWO WYŻSZE I NAUKA zaplanowane do ogłoszenia w 2012 r. przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Katolicki Uniwersytet.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Rekomendacje z badania: Prognoza zmian na rynku pracy wynikających z realizacji programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
1. Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach RPO WD – kryteria oceny merytorycznej Priorytet V Energetyka Działanie 5.4 Zwiększanie efektywności.
1 Procedura wyboru wniosków i zawierania umów w ramach Poddziałania POKL Piotr J. Majewski Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 17 kwietnia.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Procedura wyboru wniosków i zawierania umów w ramach Poddziałania POKL ogólnopolskie projekty otwarte Aleksandra Berg-Koza.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Fundusze strukturalne dla wyższych uczelni
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
WARUNKI REKRUTACJI na studia w Politechnice Wrocławskiej na rok akademicki 2008/2009 Doc. dr inż. Magdalena Rutkowska REKRUTACJA 2008.
PROGRAM UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Przygotowanie, nabór i ocena wniosków o dofinansowanie projektu systemowego Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Biuro Projektów Transferu Wiedzy Biuro Projektów Transferu Wiedzy 15 kwietnia 2011 r.
Możliwość finansowania przedsięwzięć telekomunikacyjnych z funduszy unijnych na lata Szczecin, 20 października 2009 r. Krzysztof Kozakowski Biuro.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Uatrakcyjnienie kształcenia na kierunkach zamawianych -3 letni program stypendialny (tzw. stypendia motywacyjne dla najlepszych) -Specjalistyczne kursy.
Kierunki zamawiane Stanowisko Konferencji Prorektorów ds. Studenckich i Kształcenia Polskich Uczelni Technicznych Witold Biedunkiewicz Wrocław, dn r.
Ocena zapotrzebowania gospodarki na absolwentów szkół wyższych kierunków matematycznych, przyrodniczych i technicznych.
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
2009 Warszawa, 27 lutego 2009 r. Procedura wyboru wniosków i zawierania umów w ramach Poddziałania POKL ponadregionalne projekty zamknięte Paweł
2010 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje studia podyplomowe Rafał Kamiński Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 2 marca 2010 r.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO WM dla Działania 8.1 oraz kryteria wyboru projektów.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Dokument ten ma charakter informacyjny. Każdorazowo należy sprawdzić na stronie uczelni szczegółowe zasady rekrutacji.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Inwestycje w infrastrukturę kształcenia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Spotkanie informacyjne
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
System wyboru projektów w ramach Podziałania
Zapis prezentacji:

Kierunki zamawiane stan obecny i perspektywy Witold Biedunkiewicz Radom, dn r.

POCZĄTKI PRZEDSIĘWZIĘCIA Koncepcja finansowania kierunków zamawianych powstała na podstawie badań przeprowadzonych przez MNiSW. Zgodnie w ówczesnymi prognozami na przestrzeni pięciu najbliższych lat (do 2012r.) na polskim rynku pracy zabraknie tyś. inżynierów różnych branż. Podjęto decyzję o zaangażowaniu środków pomocowych w ramach PO KL. Prace rozpoczęto jesienią 2007r., a pierwszy konkurs pilotaż rozpisano wiosną 2008r. Radom, dn r.

Działania podnoszące atrakcyjność kształcenia: 1. Stypendia dla studentów 1000 zł x 9 miesięcy x 3 lata. Stypendia przyznaje się studentom podejmującym studia po raz pierwszy w życiu (początkowo stypendia miały być zwracane w wypadku nie ukończenia studiów przez studenta – później zrezygnowano z tego rozwiązania). Stypendia stanowiły oddzielną pulę finansowania (maksymalnie 30 studentów na Uczelnię, jednak nie więcej niż 50% przyjętych na I rok studiów ponad stan z dnia r. 2. Programy wyrównawcze z matematyki i/lub fizyka – 170 zł za godzinę. Uczelnia składała wniosek na co najmniej 1 grupę zajęć jednak nie więcej niż na 3 grupy. 3. Podniesienie atrakcyjności kształcenia (14 tyś zł za cały tok studiów dla jednego studenta). Kwota ta przypada na studenta przyjętego ponad liczbę studentów przyjętych w roku akad. 2007/2008 jednak nie więcej niż na 60 studentów. KONKURS 2008 – PILOTAŻ Radom, dn r.

KONKURS 2008 – PILOTAŻ Przedmiot zamówienia: 1. Specjalności studiów związanych z zastosowaniem najnowocześniejszej technologii w medycynie, realizowanych na kierunkach: inżynieria biomedyczna, mechatronika; 2. Specjalności studiów związanych z energooszczędnymi technologiami w budownictwie, realizowanych na kierunkach: budownictwo, inżynieria środowiska i energetyka; 3. Specjalności studiów związanych z zastosowaniem technologii informacyjnych w ramach kierunków: elektrotechnika, mechatronika, mechanika i budowa maszyn, automatyka i robotyka; 4. Specjalności studiów związanych z zastosowaniem matematyki na kierunku matematyka; 5. Specjalności studiów związanych z biotechnologią medyczną lub biotechnologią rolniczą na kierunku biotechnologia. Wprowadzono limity i w każdej z wyżej wymienionych specjalności przyjęto: (a) – maksymalnie 300 studentów, (b) – 30 grup kursów wyrównawczych. Radom, dn r.

KONKURS 2008 – PILOTAŻ 1. Kryteria formalne: uczelnia wyższa (publiczna lub niepubliczna), prawo prowadzenia kierunku studiów, deklaracja uatrakcyjnienia studiów, zwiększenia naboru, zgoda senatu na realizację zajęć wyrównawczych, terminy, podpisy, itp. 2. Kryteria merytoryczne: Potencjał jednostki: kadra, dorobek jednostki w zakresie kształcenia na kierunk-u (-ach), baza dydaktyczna (40 pkt.). Sposób realizacji kształcenia: plany studiów, praktyki zawodowe, limity przyjęć, projekt realizacji zajęć wyrównawczych, zasady przyznawania stypendiów (50 pkt.). Finanse: realność, zasadność i kwalifikowalność kosztów w oparciu o zasady PO KL (10 pkt.). 3. Kwota środków przeznaczona na realizację pilotażu: zł Radom, dn r.

KONKURS 2009 Działania podnoszące atrakcyjność kształcenia: 1. Program stypendialny dla studentów maksymalnie 1000 zł na jednego studenta (studiów stacjonarnych I stopnia), przy czym: dla 50% studentów przyjętych na kierunkach prowadzonych po raz pierwszy, dla 50% studentów przyjętych na kierunkach, na których przyjęto o 10% studentów więcej niż liczba studentów z dnia r., jeżeli wzrost był niższy niż 10% – dla różnicy liczby studentów przyjętych na rok akad. 2009/2010 i z dnia r. 2. Programy wyrównawcze z matematyki i/lub fizyka. 3. Wdrożenie nowych lub zmienionych programów nauczania. 4. Podniesienie atrakcyjności kształcenia. Radom, dn r.

KONKURS 2009 Radom, dn r. Przedmiot zamówienia stanowią następujące kierunki studiów (alokacja zł): 1. Automatyka i robotyka, 2. Biotechnologia, 3. Budownictwo, 4. Chemia, 5. Energetyka 6. Fizyka/fizyka techniczna, 7. Informatyka, 8. Inżynieria materiałowa, 9. Inżynieria środowiska, 10. Matematyka, 11. Mechanika i budowa maszyn, 12. Mechatronika, 13. Ochrona środowiska, 14. Wzornictwo.

KONKURS 2009 Kryteria formalne: nie podlegające korekcie lub uzupełnieniu: właściwa instancja złożenia wniosku, termin złożenia, język polski, kompletność wniosku, odpowiednie reguły finansowania, poprawne terminy realizacji, wykluczenia z ubiegania się o dofinansowanie z pomocy publicznej, wniosek stanowi odpowiedź na ogłoszony konkurs, poprawności sum kontrolnych; podlegające jednokrotnej korekcie: brak kompletu załączników, pieczęci wnioskodawcy, podpisów, nieprawidłowa liczba egzemplarzy, itp. Radom, dn r.

KONKURS 2009 Radom, dn r. Szczegółowe kryteria dostępu (ocena 0-1) (niespełnienie jednego kryterium odrzuca wniosek): czas trwania projektu (minimum 36 miesięcy), wysokość finansowania ( – zł), szkoła wyższa, uprawnienia do prowadzenia kierunku, zgodność kierunków studiów z ogłoszonymi w konkursie, wniosek musi obejmować system stypendialny oraz zajęcia wyrównawcze. Ogólne kryteria horyzontalne (ocena 0-1) (niespełnienie jednego kryterium odrzuca wniosek): zgodność z właściwymi politykami i zasadami wspólnotowymi (polityka równych szans, i koncepcja zrównoważonego rozwoju), zgodność z prawodawstwem krajowym (zamówienia publiczne), zgodność ze Szczegółowym Opisem Priorytetów PO KL, Zgodność z Planem Działania.

KONKURS 2009 Radom, dn r. Ogólne kryteria merytoryczne dotyczące: 1. Jakości projektu: uzasadnienie potrzeby realizacji projektu w kontekście celów szczegółowych określonych dla Priorytetu IV PO KL (20/12), sposób wyboru i zapewnienia udziału w projekcie określonych grup docelowych (15/9), wartość dodana projektu, adekwatność doboru instrumentów służących realizacji projektu do sytuacji i potrzeb grupy docelowej (15/9), rezultaty projektu (25/15), racjonalność harmonogramu działań. (każde kryterium tematyczne co najmniej 60% wartości maksymalnej)

KONKURS 2009 Radom, dn r. Ogólne kryteria merytoryczne dotyczące: 2. Beneficjenta (projektodawcy): sposób zarządzania projektem, wiarygodność – doświadczenie w zarządzaniu projektami, potencjał instytucjonalny (w tym potencjał kadrowy i finansowy) (10/6). 3. Finansowania projektu: niezbędność wydatku do realizacji projektu i osiągania jego celów, efektywność wydatków projektu (relacja nakład/rezultat), kwalifikowalność wydatków (15/9). (każde kryterium tematyczne co najmniej 60% wartości maksymalnej)

KONKURS 2009 Radom, dn r. Szczegółowe kryteria strategiczne (ocena 0-1) (każda ocena 1 daje 5 punktów – max. 20 punktów): projekt obejmuje więcej niż jedną formę działalności dydaktycznej, beneficjent/wnioskodawca brał udział w tworzeniu spółek spin-off, w ostatnich dwóch latach jednostka brał udział w projektach Programów Ramowych UE, beneficjent/ wnioskodawca prowadzi ewaluację sposobu kształcenia.

KONKURS 2010 Działania podnoszące atrakcyjność kształcenia: 1. Program stypendialny dla studentów maksymalnie 1000 zł na jednego studenta (studiów stacjonarnych I i II stopnia), przy czym: dla 50% studentów przyjętych na kierunkach prowadzonych po raz pierwszy, dla 50% studentów przyjętych na kierunkach, na których przyjęto o 10% studentów więcej niż liczba studentów z dnia r., jeżeli wzrost był niższy niż 10% – dla różnicy liczby studentów przyjętych na rok akad. 2010/2011 i z dnia r. 2. Programy wyrównawcze z matematyki i/lub fizyka (studia I stopnia) lub kluczowych przedmiotów (studia II stopnia). 3. Wdrożenie nowych lub zmienionych programów nauczania. 4. Podniesienie atrakcyjności kształcenia. Radom, dn r.

KONKURS 2010 Radom, dn r. Przedmiot zamówienia stanowią następujące kierunki studiów (alokacja zł): 1. Automatyka i robotyka, 2. Biotechnologia, 3. Budownictwo, 4. Chemia, 5. Energetyka 6. Fizyka/fizyka techniczna, 7. Informatyka, 8. Inżynieria materiałowa, 9. Inżynieria środowiska, 10. Matematyka, 11. Mechanika i budowa maszyn, 12. Mechatronika, 13. Ochrona środowiska, 14. Wzornictwo. Dodatkowo, wsparcie może być skierowane również do makrokierunków, kierunków unikatowych, studiów międzykierunkowych pod warunkiem spełnienia 50% treści programowej jednego z kierunków podstawowych albo 80% treści programowej kierunków podstawowych. Minimum 10 studentów.

KONKURS 2010 Radom, dn r. Szczegółowe kryteria dostępu (ocena 0-1) – bez zmian, Ogólne kryteria horyzontalne (ocena 0-1) – bez zmian, Ogólne kryteria merytoryczne (każde kryterium tematyczne co najmniej 60% wartości maksymalnej) – bez zmian,

KONKURS 2010 Radom, dn r. Szczegółowe kryteria strategiczne (ocena 0-1) (każda ocena 1 daje odpowiednią liczbę punktów – w sumie maksymalnie 40 punktów): projekt obejmuje w ramach dodatkowych form działalności dydaktycznej staże studenckie u potencjalnych pracodawców – 15 pkt., w ostatnich dwóch latach jednostka brała udział w projektach Programów Ramowych UE – 8 pkt., beneficjent/ wnioskodawca prowadzi ewaluację sposobu kształcenia przynajmniej od początku roku akademickiego 2008/2009 – 5 pkt., beneficjent posiada ocenę wyróżniającą PKA (na danym kierunku) – 12 pkt.

Radom, dn r. UWAGA GENERALNA!!! Projekt kierunki zamawiane powinien funkcjonować w przyszłych latach. PROPOZYCJE ZMIAN (do dyskusji) w zasadach przyznawania grantów: 1. System stypendialny powinien obejmować mniejszy odsetek studentów na roku (np. od 20 do 30%) przy nie wprowadzaniu bazowej liczby studentów lat poprzednich oraz konieczności przewyższenia tej liczby (niż demograficzny). Takie podejście zwiększa konkurencyjność naukową wśród studentów oraz umożliwi zwiększenie liczby jednostek korzystających z grantów. 2. Odrzucenie kryteriów horyzontalnych w całości. Projekt kierunki zamawiane jest zdefiniowany przez MNiSW stąd spełnienie tych kryteriów powinno być i jest nieodłącznym elementem kształcenia i funkcjonowania Uczelni (np. zasady rekrutacji, przyznawania stypendiów). Kryteria: zasada równych szans, koncepcja zrównoważonego rozwoju, przestrzeganie przepisów zamówień publicznych, zgodność ze Szczegółowym Opisem Priorytetów PO KL. PODSUMOWANIE

PODSUMOWANIE Radom, dn r. 3. Zdecydowana przebudowa kryteriów merytorycznych. W moim przekonaniu najtrafniej zdefiniowano kryteria w pierwszej edycji tj. w konkursie 2008 – pilotaż. Są to: Potencjał jednostki: kadra, dorobek jednostki w zakresie kształcenia na kierunk-u (-ach), baza dydaktyczna (40 pkt.). Sposób realizacji kształcenia: plany studiów, praktyki zawodowe, limity przyjęć, projekt realizacji zajęć wyrównawczych, zasady przyznawania stypendiów (w tym miejscu należy przestrzegać równości szans) (50 pkt.). Finanse: realność, zasadność i kwalifikowalność kosztów w oparciu o zasady PO KL (10 pkt.).

PODSUMOWANIE 4. Kryteria strategiczne – poprawne (kryteria z 2010r.). Są to: projekt obejmuje w ramach dodatkowych form działalności dydaktycznej staże studenckie u potencjalnych pracodawców – 15 pkt., w ostatnich dwóch latach jednostka brała udział w projektach Programów Ramowych UE – 8 pkt., beneficjent/ wnioskodawca prowadzi ewaluację sposobu kształcenia przynajmniej od początku roku akademickiego 2008/2009 – 5 pkt., beneficjent posiada ocenę wyróżniającą PKA (na danym kierunku) – 12 pkt. Radom, dn r.

PODSUMOWANIE 5. Zrezygnowanie z zasady oceny wniosków nadesłanych z jednej Uczelni przez te same dwie osoby. 6. Umiejętny dobór osób oceniających. Zakładając, że wszystkie Uczelnie Techniczne składają wnioski to grono oceniających pozbawione jest specjalistów w zakresie kształcenia na kierunkach technicznych. Proszę o dalsze uwagi i propozycje zmian: 7. …………….. 8. …………….. 9. ……………..

Dziękuję za uwagę Radom, dn r.