Organizacja i czasu trwania studiów dwustopniowych w zakresie nauk technicznych Prof. Antoni Tajduś Dwustopniowy system kształcenia, a wymiana międzynarodowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
i jego oferta wyjazdów na praktyki zagraniczne
Advertisements

Oferta dla doktorantów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
dr Janina Pietrzak Dyrektor
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Projektowanie programów studiów
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
1 System kształcenia na WETI w świetle nowego prawa o szkolnictwie wyższym i nowych standardów kształcenia Projekt Opracował: Krzysztof Goczyła.
Lider projektu - Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego Partner projektu – Związek Nauczycielstwa Polskiego PREZENTACJA PROJEKTU.
Podyplomowe Studia Surdopedagogiki
Podyplomowe Studia Neurologopedii
PROGRAM UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU
1 Maria Ziółek - Ekspert Boloński Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 15 stycznia 2009 r. Wielostopniowy model studiów – jak wykorzysta.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Centrum Szkolenia Zawodowego jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego i praktycznego.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Na podstawie interpretacji MNiSW z dnia
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Uwarunkowania prawne realizacji studiów technicznych
Nauczanie przedmiotów podstawowych na kierunkach technicznych Bohdan Macukow Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Politechnika.
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Definiowanie wymagań USOS. Dlaczego ważne jest precyzyjne definiowanie wymagań w USOS? Wymagania są odzwierciedleniem programu studiów. Przyczynia się
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
HUMANISTYKA W SZKOLE. POLONISTYCZNO – HISTORYCZNE STUDIA NAUCZYCIELSKIE STUDIA LICENCJACKIE (I STOPNIA)
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Dlaczego warto? wykształcenie inżynierskie + poszukiwane na rynku pracy specjalności ciekawa i dobrze płatna praca po studiach.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zmiany programów nauczania KIERUNEK LEKARSKI
STUDIA W JĘZYKACH OBCYCH cel czy narzędzie? na przykładzie Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej Tomasz Saryusz-Wolski, Politechnika.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Studiujesz – praktykuj.
Studiujesz – praktykuj! Program stażowy dla studentów WES
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Europass.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Konkursy dla ABK - podsumowanie
STUDIA I PRAKTYKI ZA GRANICĄ
PRAKTYKI STUDENCKIE podstawowe informacje
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu „uczenie się przez całe życie” – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Zapis prezentacji:

Organizacja i czasu trwania studiów dwustopniowych w zakresie nauk technicznych Prof. Antoni Tajduś Dwustopniowy system kształcenia, a wymiana międzynarodowa studentów Prof. Jerzy Lis

KSZTAŁCENIE DWUSTOPNIOWE NA KIERUNKACH TECHNICZNYCH Obecne standardy kształcenia PKA A. STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA I. WYMAGANIA OGÓLNE Studia pierwszego stopnia trwają nie krócej niż 7 semestrów. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System) nie powinna być mniejsza niż 210Studia pierwszego stopnia trwają nie krócej niż 7 semestrów. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System) nie powinna być mniejsza niż 210 ……………………………………………………………………………………………… IV.PRAKTYKI ZAWODOWEIV.PRAKTYKI ZAWODOWE Praktyka powinna trwają nie krócej niż 4 tygodnie (6 lub 8 tygodni) Zasady i formy odbywania praktyk ustala jednostka uczelni prowadząca kształcenieZasady i formy odbywania praktyk ustala jednostka uczelni prowadząca kształcenie B. STUDIA DRUGIEGO STOPNIA I. WYMAGANIA OGÓLNE Studia drugiego stopnia trwają nie krócej niż 3 semestry. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 900. Liczba punktów ECTS nie powinna być mniejsza niż 90Studia drugiego stopnia trwają nie krócej niż 3 semestry. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 900. Liczba punktów ECTS nie powinna być mniejsza niż 90 ……………………………………………………………………………………………… PRAKTYKI ZAWODOWEPRAKTYKI ZAWODOWE Brak wymagań odnośnie praktykBrak wymagań odnośnie praktyk

KSZTAŁCENIE DWUSTOPNIOWE NA KIERUNKACH TECHNICZNYCH Krajowe Ramy Kwalifikacji Projekt Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Krajowe Ramy Kwalifikacji w szkolnictwie wyższym jako narzędzie poprawy jakości kształcenia Priorytet IV PO KL, Działanie 4.1. Poddziałanie AUTONOMIA PROGRAMOWA UCZELNI Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego

KSZTAŁCENIE DWUSTOPNIOWE NA KIERUNKACH TECHNICZNYCH Krajowe Ramy Kwalifikacji A. STUDIA i STOPNIA A. STUDIA i STOPNIA 7 semestrów (210 punktów ECTS); 7 semestrów (210 punktów ECTS); w przypadku prowadzenia studiów o profilu praktycznym/zawodowym: 8 semestrów (240 punktów ECTS)w przypadku prowadzenia studiów o profilu praktycznym/zawodowym: 8 semestrów (240 punktów ECTS) B. STUDIA II STOPNIA B. STUDIA II STOPNIA 3-4 semestry ( punktów ECTS) dla absolwentów studiów I stopnia o wymiarze co najmniej 210 punktów ECTS;3-4 semestry ( punktów ECTS) dla absolwentów studiów I stopnia o wymiarze co najmniej 210 punktów ECTS; 4 semestry (120 punktów ECTS) dla absolwentów studiów I stopnia o wymiarze 180 punktow ECTS4 semestry (120 punktów ECTS) dla absolwentów studiów I stopnia o wymiarze 180 punktow ECTS Założono przy tym, że każdy semestr obejmuje co najmniej 15 tygodni zajęć dydaktycznych

PRAKTYKI Zaproponowano następujące wymagania dotyczące praktyk: Studia I stopnia: Studia I stopnia: praktyka w wymiarze 4-8 tygodnipraktyka w wymiarze 4-8 tygodni jedno-semestralna praktyka przemysłowa (30 punktów ECTS) dla studiów o profilu praktycznym/zawodowym; jest zalecane, aby była ona powiązana z tematyką projektu dyplomowego (pracy dyplomowej)jedno-semestralna praktyka przemysłowa (30 punktów ECTS) dla studiów o profilu praktycznym/zawodowym; jest zalecane, aby była ona powiązana z tematyką projektu dyplomowego (pracy dyplomowej) Studia II stopnia: praktyka – do decyzji uczelni – do decyzji uczelni KSZTAŁCENIE DWUSTOPNIOWE NA KIERUNKACH TECHNICZNYCH Krajowe Ramy Kwalifikacji

KSZTAŁCENIE DWUSTOPNIOWE NA KIERUNKACH TECHNICZNYCH KONKLUZJA: -Przyjęty powszechnie model 7+3 semestry Gdyż: -Dotacja MNiSW na studenta pokrywa 5 lat studiów stacjonarnych Dodatkowy problem: -Rekrutacja na II stopień na semestr letni (styczeń, luty)

SYSTEM studiów na świecie 4 semestralne studia II stopnia (120 ECTS) Systemy 6+4 lub 8+4 semestry Studia rozpoczynają się semestrze parzystym Studia II stopnia w kierunkach technicznych obejmują przeważnie 3-6 miesięczną praktykę zawodową PRZYJĘTY Z KRAJU SYSTEM 3 SEMESTRY NA II STOPNIU DLA KIERUNKÓW TECHNICZNYCH STWARZA WIELE PROBLEMÓW ORGANIZACYJNYCH TAKŻE W WYMIANIE MIĘDZYNARODOWEJ

WYMIANA STUDENTÓW obecnie Odbywa się w ramach programów ERASMUS, TEMPUS i umów bilateralnych wymiana obecnie koncentruje w ostatnich semestrach studiów (8-10) program pobytu obejmuje głównie przedmioty specjalistyczne w tym zajęcia laboratoryjne częsta korelacja z wykonywaną praca dyplomową przygotowanie wyjazdu ok. 3 miesiące wcześniej często pobyt jest wydłużany do 2 semestrów

PROBLEMY ORGANIZACYJNE: trudności z wysyłaniem studentów na semestrach rekrutacyjnych i dyplomowych tj. 7, 8. i 10; stąd konieczność koncentracji wymiany w 9 semestrze zbyt krótki - 3 semestralnym tryb studiów i zaburzenia w wykonywaniu pracy dyplomowej w wypadku wyjazdu studenta na 1-2 semestry trudności w rekrutacji studentów na II stopniu (przygotowanie formalności trwa ok. 3 miesiące) Stąd: Konieczność zmiany organizacji wymiany z większą koncentracją na studiach I stopnia (5 i 6 semestr) ZAGROŻENIA: Ograniczenie wymiany zwłaszcza w początkowym okresie Ograniczenia w systemie Podwójnych dyplomów na II stopniu WYMIANA STUDENTÓW WYMIANA STUDENTÓW System 7+3

System Podwójnych dyplomów oparty jest o umowy bilateralne między uczelniami uznające wzajemnie programy kształcenia i ustanawiające zasady otrzymania dyplomu partnerskiej uczelni dla studentów realizujących częściowo program studiów na drugiej uczelni. Przewiduje się – przeważnie - wykonywanie wspólnej pracy dyplomowej. Umowy respektują przepisy formalne obowiązujące w obu krajach System Podwójnych dyplomów dotyczy głównie studiów II i III stopnia Bardzo atrakcyjna i perspektywiczna forma współpracy międzynarodowej zwłaszcza z krajami poza UE AGH posiada obecnie ok. 70 umów bilateralnych umożliwiających realizację programów podwójnych dyplomów (Niemcy, Francja, Hiszpania, USA, Japonia, …) PODWÓJNE DYPLOMY

PROBLEMY - Nieuznawanie przez partnerów 3 semestralnych studiów (90 ECTS) jako pełnych studiów II stopnia typu MSc. - Niemożliwe zaliczenie brakujących punktów z I stopnia (studia traktowane są jako niezależne organizacyjnie i programowo) - Brak praktyki na II stopniu studiów technicznych - Brak możliwości pobytu naszego studenta przez 2 semestry, co w większości jest konieczne w takich umowach - Trudności związane z naborem w semestrach nieparzystych Umowy o Podwójnych dyplomach stały się nieaktualne i wymagają renegocjacji PODWÓJNE DYPLOMY PODWÓJNE DYPLOMY System 7+3

Czy i jak: Wrócić do układu symetrycznego z naborem na studia jesienią? Wprowadzić studia II stopnia jako 4 semestralne odpowiadające studiom MSci. na świecie ? Wprowadzić opcjonalnie lub obowiązkowo praktykę zawodową na II stopniu studiów? W powyższych - co z dotacją w studiach stacjonarnych? A może….. Dodać semestry stażu przemysłowego Wrócić do jednolitych studiów na kierunkach technicznych czy model 8+4 !!! PYTANIA

PROPOZYCJA 8+4 K RK: WIEDZA+UMIEJĘTNOŚCI+KOMPETENCJE

Proponowany model semestrów st. inżynierskie –zawodowe + 4 semestry studia magisterskie UZASADNIENIE: Studia inżynierskie mają na celu przygotowanie zawodowe, tak aby absolwent mógł podjąć pracę zawodową bez konieczności dodatkowych studiów (II stopnia, podyplomowe itp.) W wielu wypadkach nie da się – w aktualnym systemie 7-o semestralnym zapewnić jednoczenie: - solidnego kształcenia z przedmiotów tzw. podstawowych z równoczesnym kształceniem zawodowym tzn. zdobycie umiejętności koniecznych do wykonywania zawodu (wymagane praktyki, staże itp. itd.) - zdobycia wymaganych uprawnień zawodowych (budowlane, górnicze, itp.) OBECNIE PRZEMYSŁ NIE AKCEPTUJE ABSOLWENTÓW 7 SEMESTRALNYCH STUDIÓW I STOPNIA (badania ankietowe OBA CK AGH) PROPOZYCJA 8+4

KORZYŚCI: - Pełna realizacja studiów zawodowych I stopnia z wykształceniem specjalisty zgodnie z oczekiwaniami rynku - Studia II stopnia odpowiadające standardom światowym - Symetryczny charakter studiów odpowiadający systemowi na świecie - Możliwość pełnej realizacji praktyk i staży zawodowych - Kompatybilność z innymi krajami i ułatwienie wymiany międzynarodowej -……………………………… MINUSY Wydłużenie czasu studiów, stąd wyższe koszty edukacji. ………………………………………… PROPOZYCJA 8+4

SKUTKI FINANSOWE Aktualnie ocenia się, że między 50-60% absolwentów studiów I stopnia podejmie studia II stopnia. Można przyjąć, że studia I stopnia - trwające 4 lata - pozwolą wykształcić PEŁNEGO specjalistę dla rynku. Będą więc końcem kształcenia dla 50% studentów, a jedynie drugie 50% podejmie studia 2-go stopnia, W sumie całkowite finansowanie ze strony budżetu (tzw. składnik studencki dotacji) pozostanie bez zmian. PROPOZYCJA 8+4

EEC 2010, Katowice 1 June,