WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
PROJEKT INTERDYSCYPLINARNY URZĘDU m.st. WARSZAWY WARSZAWA PRZYJAZNA SENIOROM Warszawa, kwiecień 2009 r.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Rola samorządów w budowaniu współpracy lokalnej Jolanta Zientek-Varga Łochów, 9 grudnia 2009 r.
Program Partnerstwa Transgranicznego założenia i rezultaty Supraśl,
Program Socrates Comenius COMENIUS - komponent programu SOCRATES - stanowi wyzwanie dla 350 tysięcy szkół w Europie i 69 milionów uczniów. Wspiera inicjatywy.
Narodowa Strategia Spójności
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Doświadczenia ponad granicami - gdyńsko-helsingborskie partnerstwo na rzecz osób niepełnosprawnych Staże we współpracy z Vard och Omsorgsforvaltningen.
Nadleśnictwo Świeradów.
GRUDZIĄDZKIE CENTRUM CARITAS
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej.
Gazetki klasowe na temat partnerskich krajów
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
S PECJALNOŚĆ MULTIMEDIALNA Specjalność ma za zadanie wzmocnić pozycję studentów historii na rynku pracy: cel ten realizowany będzie poprzez możliwie pełne.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Udział Warszawy w projekcie MY GENERATION. Projekt My Generation Efektywne strategie w promocji pozytywnego potencjału młodej generacji ( Effective strategies.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
PROJEKT MIGRANTS+ realizowany w ramach Programu UE: Uczenie się przez całe życie, przy wsparciu Komisji Europejskiej.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
compulsory full-time education
STRATEGICZNY PROGRAM BADAWCZY PPT – BPP
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
„Zagraniczne praktyki i standardy pracy czynnikiem poprawy kompetencji zawodowych oraz zwiększenia szans na rynku pracy” Nr projektu: PL1-LEO
PROGRAM EKOPRZEDSZKOLAK By dbać o dobrą przyszłość naszej planety musimy działać w najmłodszych warstwach społeczeństwa. Prawidłowe, proekologiczne.
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Łączność pokoleń w sieci. Tylko z TIK!. Początek – szkolna debata Podczas debaty szkolnej uczniowie zaproponowali jeden z punktów kodeksu, który brzmiał:
Stowarzyszenie Przyjazna Szkoła ma na celu: Wprowadzenie i promowanie kształcenia innowacyjnego Równanie szans edukacyjnych Kształcenie i promowanie.
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
„Dzielimy się doświadczeniami”
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Studium Przypadków Gosia Bates i Drew Wilkins. Studium przypadków 2 i 4 Wszystko o mnie.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
REALIZACJA PROJEKTU pn.: AKCJA INFORMACYJNO-EDUKACYJNA „ODPADY POD KONTROLĄ” (2012 – 2014) Projekt dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
ISO 14001:2015 Spotkanie otwarte Stowarzyszenia Polskie Forum Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy ISO Biuro Usług Doskonalenia Zarządzania.
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Kurs szkoleniowy w zakresie ochrony zasobów Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego
Zapis prezentacji:

WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen 14-20 września 2009 r.

Organizator Institut fϋr Migrations- und Aussiedlerfragen (Instytut dla Migrantów i Przesiedleńców) Ośrodek Kształcenia St. Hedwigshaus Doświadczenie w organizowaniu seminariów, treningów, warsztatów w dziedzinie kształcenia: politycznego socjalnego kulturowego

Uczestnicy warsztatu Wśród uczestników znaleźli się przedstawiciele takich krajów jak: Bułgaria Estonia Grecja Niemcy Polska Rumunia Włochy Reprezentowane przez nich instytucje to między innymi ministerstwo spraw zagranicznych, ministerstwo edukacji, instytucje władz lokalnych czy organizacje pozarządowe.

Cele warsztatu Zaprezentowanie niemieckich doświadczeń związanych z integracją cudzoziemców Dotychczasowe formy integracji i ich skuteczność Nowe formy integracji – integracja poprzez świadomość ekologiczną Wymiana doświadczeń wśród uczestników warsztatu

Integracja poprzez świadomość ekologiczną Wysoka świadomość ekologiczna wśród ludności niemieckiej Segregacja odpadów i dbałość o środowisko jako część niemieckiego stylu życia Próby zwiększania świadomości ekologicznej wśród migrantów jako element integracji

Integracja poprzez świadomość ekologiczną Przedszkola i ich funkcja integracyjna Edukacja poprzez zabawę Ogrody przedszkolne Miejsce edukacji ekologicznej Miejsce integracji rodziców (wspólna praca w ogrodach rodziców dzieci niemieckich i dzieci migrantów)

Integracja poprzez świadomość ekologiczną Migranci mają zazwyczaj większą wiedzę na temat uprawy roślin. Dzięki możliwości pracy w ogródkach przedszkolnych razem z rodzicami dzieci niemieckich mogą dzielić się swymi doświadczeniami i zdolnościami. Ma to pozytywny wpływ na samoocenę migrantów, jak również na ich lepszą ocenę przez środowisko lokalne. Dodatkowo, rosnąca popularność przydomowych ogródków, których zakładanie zapoczątkowali migranci dowodzi, że mają oni wpływ na kształtowanie otoczenia i zachowań społeczności lokalnej.

Nowe kanały informacyjne Poszukiwanie nowych form kontaktowania się z migrantami (stopniowe odchodzenie od tradycyjnych form kontaktu takich jak ulotki czy informacje w prasie) Tworzenie siatek informacyjnych wśród migrantów Wykorzystanie zintegrowanych migrantów jako łączników pomiędzy władzami lokalnymi a nowymi migrantami Wykorzystanie lepszej znajomości języka niemieckiego przez uczniów i studentów z rodzin imigranckich do skuteczniejszego przekazywania istotnych informacji

Nowe kanały informacyjne Efekty nowych form komunikacji z migrantami: Większa grupa odbiorców Przystępniejsza forma przekazu Brak dodatkowych nakładów ze strony władz lokalnych Budowanie zaufania do władz lokalnych jako do instytucji interesujących się migrantami i wykorzystujących wszelkie kanały komunikacji Zaangażowanie migrantów w życie społeczności lokalnej – udział w kampaniach informacyjnych, organizacjach i stowarzyszeniach

Szkolenia dla migrantów Kursy i szkolenia z zakresu prawa, kultury, obyczajów itp. Pozwalają na odnalezienie się migrantów w nowej rzeczywistości Dostarczają informacji na temat działalności instytucji lokalnych Dostarczają niezbędną wiedzę na temat możliwości i zakresu korzystania z instytucji lokalnych i organizacji pozarządowych Umożliwiają nawiązanie pierwszych kontaktów nowych migrantów w środowisku lokalnym

Podsumowanie Integracja rozumiana jako motywowanie do samodzielnego działania oraz jako proces dwustronny (integracja migrantów ze społeczeństwem oraz społeczeństwa z migrantami) Integracja jest procesem złożonym, mają na nią wpływ wszystkie aspekty życia (działalność instytucji lokalnych, przedszkola, szkoły, ale również zachowania pożądane w społeczeństwie przyjmującym, np. świadomość ekologiczna) Integracji sprzyja brak wyraźnego podziału na migrantów i społeczność przyjmującą (próby postrzegania osoby poprzez jej zachowanie, a nie poprzez rasę, narodowość czy wyznawaną religię)

Kamila Parnicka Dominik Wach Dziękujemy za uwagę Kamila Parnicka Dominik Wach