Zespół Aspergera w praktyce. Edukacja domowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Metoda kierowanego nauczania
WPROWADZENIE Uczeń klasy II Maciej Kowalski uczestniczył w wypadku komunikacyjnym w dniu r. w którym zginęły 2 osoby- starsi koledzy.
Kształcenie specjalne
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
OPPOSITE DEFIANT DISORDER
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dzieciństwo jest snem rozumu
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Integracja sensoryczna
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Projekt: ZMYSŁOWY ŚWIAT DZIECKA. Stowarzyszenie „RÓWNE SZANSE” powstało w maju 2008 roku. W ramach swojej statutowej działalności prowadzi: - Niepubliczną.
Umiejętność obserwacji.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Szkodliwość hałasu w szkole
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Zespół Aspergera w praktyce. Edukacja domowa Iwona Kowalska

Co to jest edukacja domowa? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Co to jest edukacja domowa? Edukacja domowa (pozaszkolna) jest formą spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą, dopuszczoną w polskim systemie prawnym na podstawie ustawy o systemie oświaty (art. 16 ust. 8 do 14.) W tej formie edukacji dziecko uczy się w domu, a klasyfikowane jest na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych organizowanych przez placówkę, do której jest zapisane.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Zespół Aspergera Zespół Aspergera to zaburzenie należące do grupy całościowych zaburzeń rozwojowych, do których należy również autyzm. Za czynniki odróżniające zespół Aspergera od autyzmu w kategoriach diagnostycznych uznaje się prawidłowy rozwój mowy oraz prawidłowe tempo rozwoju poznawczego. Mimo pozornej łagodności objawów, zespół Aspergera jest poważnym zaburzeniem rozwoju, które może w sposób znaczący odcisnąć się na życiu dziecka, a nieprawidłowe podejście pedagogiczne może sprzyjać pojawianiu się zaburzeń wtórnych, takich jak depresja czy zaburzenia lękowe. Im wyższy potencjał intelektualny dziecka, tym trudniej nam przyjąć do wiadomości jego problemy w innych sferach. Łatwiej nam uwierzyć w zaburzenie, gdy dziecko ogólnie nisko funkcjonuje.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Gdy zdecydowałam się na samodzielne prowadzenie terapii oraz edukacji Krzysia, syn miał 6 lat i bardzo poważne problemy sensoryczne, które w połączeniu z deficytami charakterystycznymi dla spektrum determinowały ogromne problemy adaptacyjne, a proces edukacji był utrudniony w takim stopniu, że niemal niemożliwy. Ogrom deficytów Krzysia był przytłaczający. Problemy sensoryczne utrudniały proces edukacji w tak ogromnym stopniu, że trudno było znaleźć punkt zaczepienia.

ZABURZENIA SENSORYCZNE 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ZABURZENIA SENSORYCZNE Niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na funkcjonowanie osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu są zaburzenia w odbiorze i przetwarzaniu bodźców zmysłowych, które występują u większości osób z tym zaburzeniem. Zaburzenia te powinny być uwzględnione przy konstruowaniu programów edukacyjno – terapeutycznych. Wszystkie wyższe procesy umysłowe są uzależnione od sposobu w jaki układ nerwowy jest w stanie połączyć informacje płynące z poszczególnych zmysłów. Koordynacja ruchowa, percepcja słuchowa i wzrokowa, mowa, czytanie, pisanie, czy liczenie są zależne od procesów integracyjnych dokonujących się w ośrodkowym układzie nerwowym. Zdolność do koncentracji uwagi, samokontrola , możliwość adekwatnego wyrażania emocji są zależne od tego w jaki sposób przebiegają procesy organizacji bodźców zmysłowych. Warunki, w których uczy się dziecko mają OGROMNE znaczenie. Terapia wygaszania odruchów niemowlęcych Sekwencje stymulacyjne Delacato Terapia integracji sensorycznej Terapia Tomatisa Terapia Johansena

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Różnice w odbiorze wrażeń zmysłowych między osobą neurotypową a osobą z zaburzeniami sensoryki https://www.youtube.com/watch?v=plPNhooUUuc

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Trudności frustrowały Krzysia, powodowały, że zniechęcał się i demotywował. Wysiłek, który musiał włożyć w naukę był ogromny. Równie ogromny musiał być nakład pracy z mojej strony. Nadwrażliwość wzrokowa wykluczyła pracę ze zwykła liniaturą oraz korzystanie z komputera jako narzędzia wspomagającego. Próbując skupić wzrok na ćwiczeniach na białej kartce, Krzyś natychmiast odczuwał pieczenie oczu, łzawienie, ból głowy. Nie był też w stanie słuchać czytanego przeze mnie tekstu, jeśli ten nie był uzupełniony obrazem.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Podstawą do terapii było stworzenie optymalnego środowiska sensorycznego, a więc odpowiedniego otoczenia, ograniczenia ilości bodźców wzrokowych, słuchowych, węchowych. Wprowadzone zostały sekwencje stymulacyjne Delacato, zajęcia z zakresu integracji sensorycznej, wizyty w Sali Doświadczania Świata. Próby prowadzenia terapii SI przez terapeutę zakończyły się niepowodzeniem. Krzyś skupiał się na aktywnym unikaniu kontaktu z prowadzącą. Za wszelką cenę unikał dotyku. Przeniosłam więc ćwiczenia na grunt domowy. Moja rola ograniczyła się zmiany przyrządów i aranżowania zabaw.

Pracowaliśmy na materiale w którym: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Przez pierwsze 1,5 roku edukacji pracowaliśmy na przygotowanych przeze mnie materiałach edukacyjnych ponieważ wszystkie dostępne ćwiczenia, karty pracy nie nadawały się dla Krzysia ze względu na zbyt dużą ilość bodźców rozpraszających, źle dobraną czcionkę, interlinię lub poziom abstrakcji, który był całkowicie poza zasięgiem dziecka… Pracowaliśmy na materiale w którym: każde zadanie było na oddzielnej karcie zadania pozwalały na użycie różnych technik plastycznych, zależnie od preferencji dziecka (malowanie palcami, kolorowanie, wyklejanie) zadania były przygotowane w taki sposób, by umożliwiały osiągnięcie szybkiego, satysfakcjonującego dziecko efektu, pomimo niskiej sprawności manualnej.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

Powstała też liniatura w odcieniach szarości, 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Powstała też liniatura w odcieniach szarości, która niweluje problem nadwrażliwości wzrokowej. Obecnie opracowałam ją w formie zeszytu.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Do ćwiczeń związanych z czytaniem Krzyś używał folii optycznej i okularów fotochromowych. FOLIA OPTYCZNA Z uwagi na nadwrażliwość węchową, na początku używaliśmy wyłącznie bezwonnych farb w pędzelkach (bardzo łatwo nimi malować i mają mocne, ładne kolory). Używaliśmy też farb do malowania palcami, też bezwonnych. Krzyś tolerował, a nawet lubił ich konsystencję.

Jasna struktura i przewidywalność 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Jasna struktura i przewidywalność Zajęcia edukacyjno - terapeutyczne Krzysia mają jasną strukturę. Na początku dziecko otrzymuje informację, jak będą przebiegały, co będzie ich treścią. W każdym momencie zajęć, Krzyś ma świadomość, co zostało już wykonane, ile jeszcze zadań jest do zrobienia, co daje mu poczucie kontroli nad rzeczywistością oraz poczucie przewidywalności, które w znaczny sposób wpływa na obniżenie poziomu lęku. Na bieżąco dostosowuję intensywność zajęć do poziomu funkcjonowania dziecka w danym momencie.

Jasna struktura i przewidywalność 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Jasna struktura i przewidywalność Timery graficzne są bardzo pomocne w pracy. Używam ich do ustalania długości przerw między zadaniami. Bywają tez przydatne w wyznaczaniu czasu na ćwiczenie, którego dziecko nie lubi. Można użyć też klepsydry.

Ćwiczenia teorii umysłu i centralnej koherencji 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Ćwiczenia teorii umysłu i centralnej koherencji połączone z ćwiczeniem pisania

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nauka w trybie edukacji domowej daje możliwości bardzo elastycznego podejścia do całego procesu edukacyjno – terapeutycznego dziecka. Mam możliwość ciągłego śledzenia potrzeb i możliwości dziecka, by dynamicznie reagować na zmiany w funkcjonowaniu i do tych zmian na bieżąco dostosowywać działania. W nauczaniu domowym mam większą możliwość wyczekiwania na gotowość dziecka do opanowania umiejętności zawartych w podstawie programowej, niż ma to miejsce w placówce edukacyjnej, gdzie tempo wprowadzania treści jest zazwyczaj „uśrednione”.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Gdy Krzyś gorzej funkcjonuje mogę sobie pozwolić na odejście od planowanych zajęć, na rzecz działań relaksujących – malowania, lepienia, masażu, obejrzenia filmu edukacyjnego…

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Dzięki edukacji domowej mam możliwość spójnego połączenia nauki z terapią, co znacznie odciąża dziecko.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Mam możliwość doboru zajęć grupowych dla syna w taki sposób, by odpowiadały jego aktualnym możliwościom i nie przeciążały układu nerwowego.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Pierwszym krokiem do pokonywania problemów adaptacyjnych były wizyty w Sali Doświadczania Świata. Kolejnym krokiem był udział Krzysia w zajęciach rytmiczno-ruchowych z elementami metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. Krzyś brał udział w zajęciach ze mną w roli asystenta - cienia. Kolejnym etapem było uczestnictwo w projekcie „Godzina Zdrowia”. W ramach programu Krzyś uczestniczył w zajęciach ze wspinaczki. Ponownie ze mną w roli cienia.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Przez 3 lata edukacji z terapią syn zrobił ogromne postępy w każdej sferze. Coraz częściej odnajduje się wśród rówieśników. Przestał się bać i unikać dzieci. Szuka z nimi kontaktów. Nadal ma problemy z rozumieniem sytuacji społecznych i wymaga wsparcia w tym zakresie. Nadwrażliwości sensoryczne nadal się utrzymują, ale są znacznie mniej nasilone. Krzyś, czyta, korzysta z komputera wyszukując sobie prezenty na allegro ;)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 W pewnej książce przeczytałam, że terapia dziecka z tego rodzaju deficytami, to plan kilkudziesięcioletni. Trzeba mieć tego świadomość. Trzeba mieć świadomość celu, do którego dążymy, a którym jest wyposażenie dziecka w maksymalnie dużo kompetencji, by w przyszłości mogło być w jak największym stopniu samodzielne. Ale z doświadczenia wiem, że bardzo łatwo jest zatracić się w terapii dziecka. Dlatego warto również pamiętać o tym, by cały długi proces terapeutyczny nie zdominował życia dziecku i jego rodzinie. Warto dołożyć starań, by proces ten wplótł się w codzienność dziecka i jego bliskich w jak najmniej „inwazyjny” sposób. Ponieważ terapia w założeniu ma poprawić jakość życia dziecka i jego najbliższych. Jest to bardzo trudne i w przypadku każdej rodziny będzie przebiegało inaczej i wymagało indywidualnych, być może unikalnych rozwiązań.

Dziękuję za uwagę. Iwona Kowalska iwonek12@op.pl

BIBLIOGRAFIA i polecane pozycje „Dzieci z zaburzeniami łączonymi” Martin L. Kutscher, Tony Attwood, Robert R. Wolff „Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia” Ewa Pisula „Byłam dzieckiem autystycznym” Temple Grandin, Margaret M. Scariano „Uwięziony umysł. Opowieści o ludziach z autyzmem” Peter Szatmari „Barwne cienie i nietoperze. Życie w autystycznym świecie” Axel Brauns „Dziecko własnym terapeutą” Hanna Olechnowicz „Uczę się przez ruch” Maria Kuleczka – Raszewska, Dorota Markowska „Gdybym mógł z wami rozmawiać” Dietmar Zöller „Patrz mi w oczy” – John Elder Robison „Dziwne, niepojęte dziecko autystyczne” Carl Delacato „Przetwarzanie informacji płynących z wybranych kanałów sensorycznych. Nieprawidłowości istotne dla procesu uczenia się.” Joanna Ławicka