II Ogólnopolska Debata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Egzamin * kwiecień * 2014r. 1 GSU wrzesień 2013/14.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2014.
Informacja o sposobie dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
Sprawdzian w klasie VI opracowanie na podst
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Szczecin, 4 października 2012 r.
Sposoby dostosowania warunków i form sprawdzianu (egzaminu)
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Indywidualne nauczanie
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
MATURA 2011 Informacja dla zdających i ich rodziców Opracował: Jerzy Kowalski Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie dla zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
dostosowanie WARUNKÓW I FORM sprawdzianU
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich
SESJA EGZAMINACYJNA W 2015 ROKU SPRAWDZIAN. PROGRAM SPOTKANIA Podstawy prawne sprawdzianu Terminarz dyrektora Sprawdzian w nowej formule Arkusz egzaminacyjny.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
INFORMACJE DLA RODZICÓW
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN GIMNAZJALNY EGZAMIN GIMNAZJALNY od roku szkolnego 2011/2012.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
EGZAMIN MATURALNY 2017r. EGZAMIN MATURALNY 2017r..
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
EGZAMIN MATURALNY 2018r..
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Informacje dla uczniów:
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
MATURA 2017.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Kształcenie specjalne
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2018/19
Egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2018/2019
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

II Ogólnopolska Debata „EFEKTYWNE KSZTAŁCENIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SZANSĄ NA ICH SUKCES ZAWODOWO-SPOŁECZNY Egzaminy zawodowe – dostosowania – osiągnięcia absolwentów szkół Łódź, 10 kwietnia 2014 r.

Komunikat dyrektora CKE w sprawie szczegółowej informacji o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie do potrzeb i możliwości zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi od roku szkolnego 2013/2014 Podstawy prawne: § 111 ust. 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.), § 111a ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.), § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie egzaminów eksternistycznych (Dz. U. poz. 188),

Komunikat dyrektora CKE w sprawie szczegółowej informacji o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie do potrzeb i możliwości zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi od roku szkolnego 2013/2014 Podstawy prawne § 6 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1489, z późn. zm.), § 7 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490, z późn. zm.).

informacja o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, zwanego dalej egzaminem, od roku szkolnego 2013/2014 do potrzeb i możliwości zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Uczniowie lub absolwenci niepełnosprawni mogą przystąpić do egzaminu w warunkach i formach dostosowanych do rodzaju ich niepełnosprawności na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną. Uczniowie lub absolwenci niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym mogą przystąpić do egzaminu w warunkach dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną. Uczniowie lub absolwenci, którzy w roku szkolnym, w którym przystępują do egzaminu zawodowego, posiadali orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, mogą przystąpić do egzaminu zawodowego w warunkach dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie tego orzeczenia. Uczniowie (słuchacze) lub absolwenci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mogą przystąpić do egzaminu zawodowego w warunkach dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Opinię przedkłada się dyrektorowi szkoły wraz z deklaracją dotyczącą przystąpienia do egzaminu.  

informacja o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, zwanego dalej egzaminem, od roku szkolnego 2013/2014 do potrzeb i możliwości zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym W przypadku uczniów (słuchaczy) lub absolwentów szkół w zakładach poprawczych, zakładach karnych lub aresztach śledczych opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się, może wydać psycholog zatrudniony odpowiednio w zakładzie poprawczym, zakładzie karnym lub areszcie śledczym. Uczniowie (słuchacze) lub absolwenci chorzy lub niesprawni czasowo mogą przystąpić do egzaminu zawodowego w warunkach odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza. Uczniowie (słuchacze) lub absolwenci, którzy w roku szkolnym, w którym przystępują do egzaminu zawodowego, byli objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną, mogą przystąpić do egzaminu zawodowego w warunkach dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

informacja o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, zwanego dalej egzaminem, od roku szkolnego 2013/2014 do potrzeb i możliwości zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Opinia rady pedagogicznej jest wydawana na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem (słuchaczem) w szkole i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (słuchacza), lub na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (słuchacza). Sposób lub sposoby dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego do potrzeb i możliwości uczniów (słuchaczy) lub absolwentów, o których mowa w pkt. 1÷7 wskazuje rada pedagogiczna, wybierając spośród możliwych sposobów dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego określonych w Tabeli 1. Sposób lub sposoby dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego do potrzeb i możliwości uczniów (słuchaczy) lub absolwentów, o których mowa w pkt. 4 ÷ 6, oraz osób, o których mowa w pkt. 7, którzy ukończyli szkołę we wcześniejszych latach, wskazuje wybierając spośród możliwych sposobów dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego określonych w Tabeli 1.: w części pisemnej – przewodniczący zespołu egzaminacyjnego w porozumieniu z dyrektorem komisji okręgowej, b) w części praktycznej – kierownik ośrodka egzaminacyjnego w porozumieniu z dyrektorem komisji okręgowej.

informacja o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, zwanego dalej egzaminem, od roku szkolnego 2013/2014 do potrzeb i możliwości zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Sposób lub sposoby dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego do potrzeb i możliwości uczniów (słuchaczy) lub absolwentów, o których mowa w pkt. 1÷7 wskazuje rada pedagogiczna, wybierając spośród możliwych sposobów dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego określonych w Tabeli 1.

informacja o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, zwanego dalej egzaminem, od roku szkolnego 2013/2014 do potrzeb i możliwości zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym 8. Osoby, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy lub osoby, które spełniają warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych: niewidome, słabowidzące, niesłyszące, słabosłyszace, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera mogą przystąpić do egzaminu zawodowego w warunkach i formie dostosowanych do rodzaju ich niepełnosprawności, na podstawie zaświadczenia potwierdzającego występowanie danej dysfunkcji wydanego przez lekarza. Zaświadczenie to osoby te przedkładają odpowiednio dyrektorowi komisji okręgowej wraz z pisemną deklaracją dotyczącą przystąpienia do egzaminu wraz z zaświadczeniem o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego – w przypadku osób, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy, z wnioskiem o dopuszczenie do egzaminu eksternistycznego potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie – w przypadku osób, które spełniają warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych. sposób lub sposoby dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego do potrzeb i możliwości osób, o których mowa w pkt. 9 wskazuje dyrektor komisji okręgowej lub upoważniona przez niego osoba, wybierając spośród możliwych sposobów dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego określonych w Tabeli 1

informacja o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, zwanego dalej egzaminem, od roku szkolnego 2013/2014 do potrzeb i możliwości zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Opinię tę przedkładają dyrektorowi komisji okręgowej odpowiednio wraz z deklaracją dotyczącą przystąpienia do egzaminu lub z wnioskiem o dopuszczenie do eksternistycznego egzaminu zawodowego. 11. Osoby, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy lub osoby, które spełniają warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych chore lub niesprawne czasowo mogą przystąpić do egzaminu zawodowego w warunkach odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza. 12. Dostosowując warunki i formę przeprowadzania egzaminu, nie można wykroczyć poza sposoby wymienione w Tabeli 1., z zastrzeżeniem pkt. 15. 13. W szczególnych przypadkach, w tym nieujętych w Tabeli 1, decyzję o dostosowaniu warunków i form przeprowadzania egzaminu do potrzeb ucznia (słuchacza) lub absolwenta podejmuje przewodniczący zespołu egzaminacyjnego (dyrektor szkoły)/ kierownik ośrodka egzaminacyjnego w porozumieniu z właściwą okręgową komisją egzaminacyjną.  

informacja o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, zwanego dalej egzaminem, od roku szkolnego 2013/2014 do potrzeb i możliwości zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym 14. Opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, przedkłada się najpóźniej wraz z deklaracją dotyczącą przystąpienia do egzaminu zawodowego lub z wnioskiem o dopuszczenie do egzaminu eksternistycznego zawodowego. 15. Na podstawie § 2 ust 3 i 4 pkt. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wydana na którymkolwiek etapie kształcenia zachowuje swoją ważność na egzaminach w kolejnych latach dla tych, którzy nie zdali części/egzaminu. 16. Dyrektor szkoły/placówki lub pracodawca/upoważniony pracownik jako przewodniczący zespołu egzaminacyjnego/ kierownik ośrodka egzaminacyjnego informuje zdającego na piśmie o dostosowaniu warunków i formy przeprowadzania egzaminu do jego dysfunkcji. Zdający, który nie zamierza skorzystać z przyznanych mu dostosowań, składa pisemne oświadczenie o rezygnacji.

informacja o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, zwanego dalej egzaminem, od roku szkolnego 2013/2014 do potrzeb i możliwości zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym 17. W przypadku ucznia /absolwenta posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawności sprzężone istnieje możliwość skorzystania z dostosowań przewidzianych dla poszczególnych niepełnosprawności w porozumieniu z okręgową komisją egzaminacyjną. O niepełnosprawnościach sprzężonych mówimy, gdy u ucznia /absolwenta niesłyszącego, słabosłyszącego, niewidomego, słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, występuje co najmniej jeszcze jedna z wymienionych niepełnosprawności. 18. W czasie przeprowadzania egzaminu dla uczniów /absolwentów niepełnosprawnych należy zapewnić obecność specjalisty z zakresu danej niepełnosprawności, w szczególności: tyflopedagoga (w przypadku zdających niewidomych i słabowidzących), surdopedagoga lub tłumacza języka migowego (w przypadku zdających niesłyszących), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym i pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych.  

informacja o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, zwanego dalej egzaminem, od roku szkolnego 2013/2014 do potrzeb i możliwości zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym 20. Egzamin powinien odbywać się w oddzielnym pomieszczeniu, jeżeli zdający korzysta z co najmniej jednego z następujących dostosowań: czas przedłużony, korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, korzystanie z płyty CD zawierającej dostosowane materiały egzaminacyjne, udział nauczyciela wspomagającego (członka zespołu nadzorującego część pisemną lub członka zespołu nadzorującego część praktyczną egzaminu). W przypadku gdy do przystąpienia do egzaminu w oddzielnym pomieszczeniu uprawnionych jest dwóch lub więcej zdających, którym przysługują różne sposoby dostosowania, możliwe jest przeprowadzenie egzaminu dla tych zdających w jednym pomieszczeniu, pod warunkiem, że przebieg egzaminu żadnego z nich nie będzie zakłócony.

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie 25. Nauczycielem wspomagającym jest: członek zespołu nadzorującego – w przypadku części pisemnej egzaminu, członek zespołu nadzorującego część praktyczną – w przypadku części praktycznej, wyznaczony odpowiednio przez przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego lub kierownika ośrodka egzaminacyjnego.   Jeżeli zdający korzysta z pomocy nauczyciela wspomagającego, przebieg egzaminu musi być rejestrowany za pomocą urządzenia zapisującego dźwięk. Zapis dźwiękowy stanowi integralną część arkusza egzaminacyjnego/materiałów egzaminacyjnych 26. Stanowiska egzaminacyjne przygotowuje się do rodzaju niepełnosprawności z wyposażeniem w odpowiedni sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, na podstawie opinii poradni, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub kształcenia specjalnego. Za przygotowanie stanowisk odpowiada w części pisemnej egzaminu – przewodniczący zespołu egzaminacyjnego (dyrektor szkoły/placówki/pracodawca), w części praktycznej – kierownik ośrodka egzaminacyjnego.

Tabela 1. Możliwe sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu zawodowego Uprawnieni do dostosowania Sposoby dostosowania Część pisemna Część praktyczna niesłyszący (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego występowanie dysfunkcji) przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 30 minut słabosłyszący

Tabela 1. Możliwe sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu zawodowego niewidomi (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego występowanie dysfunkcji) arkusz egzaminacyjny w piśmie Braille’a albo arkusz egzaminacyjny nagrany na płycie CD (pliki dźwiękowe – arkusz czyta lektor i pliki zapisane w formacie MS Word), albo arkusz nagrany na płycie CD i możliwy do odtworzenia tylko za pomocą programu komputerowego Ezzy (arkusze nagrane na płycie CD możliwe tylko wtedy, gdy zdający korzysta z dostosowanego komputera) korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który odczytuje zadania oraz zapisuje odpowiedzi zdającego (możliwe tylko w przypadku zdającego, który nie korzysta z zestawu w piśmie Braille’a) przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu o 50 procent czasu przewidzianego na rozwiązanie zadań z arkusza egzaminacyjnego standardowego w przypadku arkusza w piśmie Braille’a; w pozostałych przypadkach nie więcej niż o 30 minut arkusz egzaminacyjny w piśmie Braille’a albo arkusz egzaminacyjny nagrany na płycie CD (pliki dźwiękowe – arkusz czyta lektor i pliki zapisane w formacie MS Word, (dostosowanie możliwe tylko wtedy, gdy zdający korzysta z dostosowanego komputera) korzystanie z maszyny do pisania pismem Braille’a lub dostosowanego komputera korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który odczytuje zadanie oraz zapisuje odpowiedzi zdającego (możliwe tylko w przypadku zdającego, który nie korzysta z zestawu w piśmie Braille’a);

Tabela 1. Możliwe sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu zawodowego słabowidzący (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego występowanie dysfunkcji) arkusz egzaminacyjny zapisany czcionką 16 pkt. albo nagrany na płycie CD (pliki dźwiękowe – arkusz czyta lektor i pliki zapisane w formacie MS Word), albo arkusz nagrany na płycie CD i możliwy do odtworzenia tylko za pomocą programu komputerowego Ezzy (arkusze nagrane na płycie CD możliwe tylko wtedy, gdy zdający korzysta z dostosowanego komputera) korzystanie z przyborów optycznych, którymi zdający posługuje się na co dzień oświetlenie stanowiska pracy dostosowane do dysfunkcji korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który odczytuje zadania oraz zapisuje odpowiedzi zdającego (możliwe tylko wtedy, gdy wada wzroku utrudnia lub uniemożliwia zdającemu czytanie i pisanie) przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 30 minut arkusz egzaminacyjny zapisany czcionką 16 pkt. albo nagrany na płycie CD (pliki dźwiękowe – arkusz czyta lektor i pliki zapisane w formacie MS Word), (drugie dostosowanie możliwe tylko wtedy, gdy zdający korzysta z dostosowanego komputera) korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu zadania oraz przy zapisywaniu odpowiedzi zdającego (możliwe tylko wtedy, gdy wada wzroku utrudnia lub uniemożliwia zdającemu czytanie i pisanie)

[1] nie dotyczy absolwentów z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim Tabela 1. Możliwe sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu zawodowego z upośledzeniem umysłowym (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego występowanie dysfunkcji) korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, z których zdający korzysta na co dzień, w tym z komputera przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 30 minut korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, z których zdający korzysta na co dzień, w tym z komputera z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który odczytuje zadania oraz zapisuje odpowiedzi zdającego, przedłużenie czasu o 50 procent czasu przewidzianego na rozwiązanie zadań z arkusza egzaminacyjnego standardowego, obecność na sali osoby niezbędnej do uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu zadania oraz przy zapisywaniu odpowiedzi zdającego przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 30 minut,

Tabela 1. Możliwe sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu zawodowego niepełnosprawni ruchowo, w tym z afazją (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego występowanie dysfunkcji) korzystanie ze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, z których zdający korzysta na co dzień, w tym z komputera, korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który odczytuje zadania oraz zapisuje odpowiedzi zdającego (możliwe tylko wtedy, gdy stopień niesprawności zdającego utrudnia lub uniemożliwia zdającemu czytanie i pisanie), przedłużenie czasu o 50 procent czasu przewidzianego na rozwiązanie zadań z arkusza egzaminacyjnego standardowego przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 30 minut

Tabela 1. Możliwe sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu zawodowego chorzy lub niesprawni czasowo, w tym czasowo niesprawni ruchowo (na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania) korzystanie ze sprzętu medycznego i z leków koniecznych ze względu na chorobę przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu o przerwy niezbędne dla zastosowania leków korzystanie z odpowiedniego sprzętu i środków dydaktycznych, w tym z komputera korzystanie ze sprzętu medycznego i z leków koniecznych ze względu na chorobę

[1] Tabela 1. Możliwe sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu zawodowego ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (na podstawie opinii poradni psychologiczno –pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 30 minut pisanie pracy na komputerze (możliwe tylko wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie i dokonanie prawidłowej oceny pracy egzaminacyjnej i gdy zdający korzysta z dostosowanego komputera) przez trudności specyficzne w uczeniu się należy rozumieć trudności w uczeniu się odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej, którzy mają trudności w przyswajaniu treści nauczania, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania percepcyjno-motorycznego i poznawczego, nieuwarunkowane schorzeniami neurologicznymi.

Tabela 1. Możliwe sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu zawodowego objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) przedłużenie czasu przeprowadzania egzaminu nie więcej niż o 30 minut przystąpienie do egzaminu w od- dzielnej sali

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie Zestawianie zdawalności absolwentów zasadniczych szkół zawodowych w 2013 roku: ogółem i niesłyszący.

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie Zestawianie zdawalności absolwentów zasadniczych szkół zawodowych w 2013 roku: ogółem i niesłyszący.

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie zdawalność absolwentów niepełnosprawnych, którzy w roku 2013 przystępowali do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe: 42,86% – zima 2013 r., 43,85% – lato 2013 r. w tym: absolwentów upośledzonych umysłowo: 45,33% (1160 zdających)- lato 2013, 100% (2 zdających) - zima 2013 absolwentów z dysfunkcjami narządu ruchu: 35,94% (69 zdających) - lato 2013, 25% (2 zdających) - zima 2013 absolwentów z dysfunkcjami wzroku: 51,26% (142 zdających) - lato 2013, 66,67% (2 zdających) - zima 2013 absolwentów z dysfunkcjami słuchu: 26,14% (80 zdających) - lato 2013, 42,86% (3 zdających) - zima 2013 absolwentów z dysfunkcjami sprzężonymi: 37,04% (20 zdających) - lato 2013, zima 2013 – brak zdających

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie -wyniki zdawalność egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie pracownik pomocniczy obsługi hotelowej: lato 2013 r. – 87%, zima 2013 r. – brak zdających; zdawalność egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik masażysta, wyłącznie przez osoby niepełnosprawne: lato 2013 r. – 45%, zima 2013 r. – brak zdających; zdawalność egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie asystent osoby niepełnosprawnej: lato 2013 r. – 90%, zima 2013 r. – 80,8%; zdawalność egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie asystent osoby niepełnosprawnej, kwalifikacja Z.8 Udzielanie pomocy i organizowanie wsparcia osobie niepełnosprawnej – 47,95%; liczba absolwentów niepełnosprawnych, którzy w roku 2013 przystępowali do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe: 21 – zima 2013 r., 3 448 – lato 2013 r.;

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ