Beata Potemska Sylwia Menkarska-Milczarek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Advertisements

Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
| Centra Usług Wspólnych (CUW) w jednostkach samorządu terytorialnego Wojciech Lachiewicz, Ryszard Grobelny, Mateusz Klupczyński Poznań, 30 maja 2016 r.
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
Reorganizacja oświaty w gminie Inowrocław. Gmina Inowrocław, jak wszystkie inne gminy w kraju, w wyniku przeprowadzonej reformy oświaty, przejęła obowiązek.
Kielce, 9 października 2014 r. Wstępne założenia dotyczące wnoszenia i oceny wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków EFS w latach
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Naukowe Koło Marketingu MERITUM. Kontekst projektu  Nowoczesny i sprawnie funkcjonujący system IT ma istotny wpływ na poprawę konkurencyjności turystyki;
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Rachunkowość w jsfp Audyt prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora publicznego Ministerstwo Finansów 30 kwietnia 2015 r. 1.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Cele i instrumenty realizacji polityki rozwoju województwa na przykładzie województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
„System obsługi wsparcia finansowanego ze środków PFRON”
zmiany od września w naszych placówkach

DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Sześciolatek idzie do szkoły
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
Lokalne źródła prawa – zarys
kapitałem intelektualnym w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
WYCENA NIERUCHOMOŚCI Katedra Inwestycji i Nieruchomości
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata
PROJEKT BUDŻETU GMINY FRAMPOL NA ROK 2019.
Finansowanie programu
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Finansowanie zadań oświatowych
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Nasza działalność KLAVO to firma zajmująca się dostarczaniem usług dla instytucji kultury. Chcemy, aby zwiększały one jakość obsługi zwiedzających. Celem.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Zapis prezentacji:

Beata Potemska Sylwia Menkarska-Milczarek Centra Usług Wspólnych -konsolidacja działań wspomagających realizację podstawowych zadań w samorządzie terytorialnym. Beata Potemska Sylwia Menkarska-Milczarek

Wspólna obsługa w samorządzie do 1.01.2016 roku. Dotychczasowy system prawny nie przewidywał możliwości zorganizowania wspólnej obsługi funkcji wsparcia w stosunku do innych jednostek organizacyjnych niż oświatowo-wychowawcze. W efekcie do każdej z pozostałych jednostek organizacyjnych gminy miały zastosowanie przepisy art. 53 i art. 54 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) obligujące kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych oraz głównych księgowych do zapewnienia obsługi finansowej w każdej jednostce sektora finansów publicznych.

Dwie podstawowe formy organizacji usług wsparcia w odniesieniu do placówek oświatowo-wychowawczych System tradycyjny – oparty na dotychczasowej praktyce rozproszenia obsługi administracyjnej i finansowej, tj. zorganizowaniu jej w każdej placówce oświatowej. System scentralizowany – oparty na konsolidacji obsługi finansowo- księgowej i administracyjnej w wyodrębnionej jednostce organizacyjnej – tzw. ZEAS-sie.

Wspólna obsługa w samorządzie od 1.01.2016 roku. co z dalszym funkcjonowaniem ZEAS-ów powołanych na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty?

Analiza doktryny, przepisów prawa oraz odpowiedzi strony rządowej na interpelacje poselskie wskazuje, iż akceptowane są następujące warianty: Dostosowanie prawno-organizacyjne funkcjonującego na dotychczasowych zasadach zespołu ekonomiczno-administracyjnego szkół oraz placówek oświatowych do nowych przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Likwidacja z jednoczesnym powołaniem nowej jednostki, albo dokonanie decentralizacji skonsolidowanych do tej pory usług pomiędzy poszczególne jednostki, które były obsługiwane. Włączenie funkcjonujących na dotychczasowych zasadach ZEAS-ów do utworzonego po 1 stycznia 2016 roku Centrum Usług Wspólnych.

Nie powinno się dopuścić do takiej sytuacji ! W przypadku nie podjęcia jakichkolwiek działań do końca 2016 roku ZEAS utraci byt prawny. Nie powinno się dopuścić do takiej sytuacji ! należności i zobowiązania gminy przynależne ZEAS-owi przejdą na urząd gminy, natomiast stosunki pracy nie zostaną przekształcone w stosunek pracy z CUW lub z urzędem gminy (nie będzie miał tu zastosowania art. 231 kodeksu pracy).

Każda gmina, na terenie której została zorganizowana wspólna obsługa w ramach ZEAS-u musi przeanalizować swoją sytuację i odpowiedzieć na pytania: czy utrzymać dotychczasowy zakres podmiotowy i przedmiotowy dotychczasowej wspólnej obsługi i jedynie dostosować sposób funkcjonowania dotychczasowego ZEAS-u do obowiązujących aktualnie przepisów? czy rozszerzyć kompetencje tej jednostki i utworzyć CUW? a może dokonać jej likwidacji i przywrócić obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną w każdej szkole i placówce, które były do tej pory jednostkami obsługiwanymi?

Dokonując wyboru należy kierować się racjonalnymi przesłankami i nie zapominać o idei zorganizowania wspólnej obsługi w samorządzie. Z jednej strony ma ona doprowadzić do zredukowania kosztów związanych z obsługą usług wsparcia. Z drugiej do usprawnienia funkcjonowania jednostek organizacyjnych gminy zaliczanych do sektora finansów publicznych i podniesienia jakości świadczonych przez nie usług. Jednostka powołana do wspólnej obsługi nie może być kolejnym biurokratycznym tworem zorganizowanym jedynie „dla obsługi samego siebie”, który jeszcze bardziej podniesie, utrzymujące się i tak na bardzo wysokim poziomie, wydatki budżetowe na obsługę administracyjno – finansową.

Najbardziej odpowiednie do konsolidacji są procesy: Rutynowe Powtarzalne Charakteryzujące się dużą ilością podobnych transakcji, które angażują istotne zasoby Nie wymagają bezpośredniej interakcji z klientami zewnętrznymi

Usługi CUW - przykłady Finansowo-księgowe Kadrowo-płacowe Administracyjne Informatyczne Zakupy Ewidencja księgowa Rekrutacja Ochrona mienia Zarządzanie bazami danych Wspólne zakupy Sprawozdawczość Szkolenia Utrzymanie czystości Planowanie i Rozwój Zarządzanie dostawcami towarów i usług Ewidencja składników majątkowych Administracja kadrowa Obsługa nieruchomości Pomoc użytkownikom Obsługa należności i zobowiązań Doradztwo Zarządzanie flotą samochodową Archiwizacja Pomoc prawna Udostępnianie informacji

Warianty CUW w samorządzie ZAKRES OBSŁUGI - Wyspecjalizowane (sektorowe, wąskie) - Kompleksowe (wiele dziedzin, szeroki zakres) RODZAJ INSTYTUCJI OBSŁUGUJĄCEJ - Jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego - Urząd gminy/starostwo powiatowe/urząd marszałkowski ZASIĘG TERYTORIALNY - Lokalny, tj. tworzony przez i dla JST - Ponadlokalny, tj. dla związku międzygminnego, powiatowy, powiatowo-gminny Wybór modelu organizacyjnego CUW zależy od wewnętrznych uwarunkowań każdego samorządu. Samorząd może utworzyć jednostkę organizacyjną do wąskiego zakresu usług (np. obsługi finansowej oświaty). Może również pójść dalej i objąć tą obsługą również inne jednostki budżetowe, a nawet samorządowe instytucje kultury z terenu gminy.

Indywidualne podejście Decyzje w przedmiocie zorganizowania wspólnej obsługi zarówno w wymiarze przedmiotowym, jak i podmiotowym powinny stanowić autonomiczne rozstrzygnięcia organów jednostek samorządu terytorialnego i muszą wynikać ze specyfiki danej jednostki, jej kondycji finansowej oraz zakresu realizowanych zadań.

Nie możemy zatem mówić o uniwersalnym modelu CUW, stworzonym na potrzeby administracji samorządowej. Istnieje konieczność indywidualnego podejścia do zorganizowania wspólnej obsługi funkcji wsparcia w każdej JST.

Dziękujemy za uwagę. Beata Potemska Sylwia Menkarska-Milczarek