Usługi opiekuńcze w systemie pomocy społecznej i ich finansowanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt ustawy o dodatkowym ubezpieczeniu zdrowotnym
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
Projekt: „Dostosowanie do obowiązujących uregulowań prawnych budynku gminnego w Kraśniczynie, w którym funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
Działania Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Rodziny
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
UBEZPIECZENIA ZDROWOTNE
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS UBEZPIECZENIE UCZNIÓW PRZYJEŻDŻAJĄCYCH Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Emerytury i system ubezpieczeń.
Budowanie systemu prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Propozycja Polskiej Izby Ubezpieczeń Luty 2008.
Realizacja usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Lokalna polityka społeczna wobec osób starszych
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
MIASTA CZŁONKOWSKIE ZWIĄZKU MIAST POLSKICH WOBEC ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ W LATACH Zasoby i funkcjonowanie prof. SGH dr hab. Piotr Błędowski.
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Posiedzenie Narodowej Rady Rozwoju
Warunki życia mieszkańców obszarów wiejskich
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Dowody ubezpieczenia w NFZ i uprawnienie do świadczeń
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
Wspieranie rodziny w systemach ubezpieczeń społecznych
Wydział Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Ubezpieczenie wypadkowe
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Wypłata emerytur z II filaru stycznia 2011.
Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
Świadczenia z tytułu wypadku przy pracy i choroby zawodowej
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Departament Pielęgniarek i Położnych
Dr hab. Ryszard Szarfenberg Warszawa,
dr Katarzyna Roszewska, WPiA UKSW Warszawa,
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Konsultant Krajowy w Dziedzinie Chorób Wewnętrznych
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Zmiany demograficzne w Polsce
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Inwestycje w polityce społecznej a idea kosztów zaniechania prof. SGH dr hab. Piotr Błędowski, Szkoła Główna Handlowa Projekt innowacyjny współfinansowany.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka DOTACJE NA INNOWACJE.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Elementy geometryczne i relacje
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Możliwości rozwoju gospodarstw opiekuńczych z wykorzystaniem funduszy unijnych Aleksandra Bielińska Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
POMOC SPOŁECZNA.
Posiedzenie Narodowej Rady Rozwoju
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Zapis prezentacji:

Usługi opiekuńcze w systemie pomocy społecznej i ich finansowanie Piotr Błędowski Instytut Gospodarstwa Społecznego Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Szczecin, 7 września 2009 r.

Czynniki determinujące zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze Demograficzne starzenie się społeczeństwa Zmiany w strukturze rodzin i gospodarstw domowych Stanowisko gminy wobec kierowania do dps Dostępność świadczeń opieki długoterminowej Sytuacja na lokalnym rynku pracy

Demograficzne starzenie się społeczeństwa (1) Wzrost odsetka ludności w wieku 65 lat i więcej „Podwójne starzenie się” – wzrost odsetka ludności w wieku 80 lat i więcej Spadek wartości wskaźnika potencjału pielęgnacyjnego 2007: 13,5% 2015: 15,6% 2007: 3,0% 2015: 3,9% 2007: 281 2015: 276

Demograficzne starzenie się społeczeństwa (2) Odsetek ludności w wieku 80+ w Polsce w latach 2007 i 2015 Miejsce zamieszkania Ogółem Mężczyźni Kobiety 2007 3,0 1,8 4,1 Miasto 2,9 1,7 3,9 Wieś 3,2 2,0 4,4 2015 2,5 5,2 4,0 2,6 3,8 2,4

Zmiany w strukturze rodzin i gospodarstw domowych Odwrócenie relacji między liczbą wnuków i dziadków w rodzinie Zmniejszenie przeciętnej liczby osób w rodzinie Przestrzenne rozproszenie rodziny Starsi wiekiem single – wybór z przymusu

Gospodarstwa jednoosobowe prowadzone w Polsce przez osoby w wieku 65 lat i więcej w latach 2002 - 2030 Grupy wieku Lata 2002 2030 w % w tys. 65 – 69 9,4 9,5 487,5 70 – 74 10,7 12,9 663,5 75 – 79 13,7 702,3 80 i więcej 9,2 17,3 886,9 RAZEM 38,7 53,3 2740,3

Alternatywa instytucjonalna Spadek liczby osób skierowanych do dps powinien powodować wzrost liczby osób objętych świadczeniami opiekuńczymi Potrzeba ujednolicenia struktury zakładowej opieki długoterminowej (ZOL i ZPL) Organizacja zespołów (grup) opiekuńczych na bazie placówek instytucjonalnych

Sytuacja na lokalnym rynku pracy Bezrobocie jako czynnik wpływający na skalę zapotrzebowania na świadczenia opiekuńcze (możliwości pomocy w ramach rodziny i sytuacja materialna rodziny) Bezrobocie jako element podaży świadczeń - możliwości podjęcia pracy w sektorze usług

Korzystający ze świadczeń opiekuńczych w latach 1998-2008

Wydatki na świadczenia opiekuńcze w latach 1999-2008 w zł

Liczba korzystających i wielkości wydatków na świadczenia opiekuńcze w latach 1999-2008

Przeciętna liczba świadczeń na osobę w roku

Przeciętna liczba świadczeń na osobę w roku Rok ma 365 dni

Udział świadczeń opiekuńczych i korzystających (w %) Wydatki na świadczenia Liczba świadczeniobiorców

Dynamika wydatków na świadczenia opiekuńcze i liczby świadczeniobiorców (rok poprzedni = 100)

Wnioski: Finansowanie dalszego wzrostu liczby świadczeniobiorców korzystających ze świadczeń opiekuńczych i dostosowanie częstości udzielania świadczeń do faktycznych potrzeb jest przy obecnej strukturze świadczeń mało realne Samorządy będą obiektem coraz większego nacisku ze strony starszych mieszkańców

Możliwości finansowania świadczeń opiekuńczych ze środków publicznych Finansowanie świadczeń opiekuńczych Przy pomocy podatków Podatki bezpośrednie Podatki pośrednie Przy pomocy składek Dodatkowo w ramach ubezpieczenia zdrowotnego W ramach nowego ubezpieczenia pielęgnacyjnego Według metody repartycyjnej, zasada społeczna Według metody kapitałowej, zasada indywidualna

Potrzeba wprowadzenia społecznego ubezpieczenia pielęgnacyjnego Postępujące demograficzne starzenie się społeczeństwa i bezwzględny wzrost liczby osób w najwyższej grupie wieku spowoduje wzrost wydatków na leczenie; Zmiany w strukturze, wielkości i funkcjach rodziny ograniczają możliwości pełnienia przez nią funkcji pielęgnacyjnych; Podniesienie poziomu pielęgnacji wymaga używania nowoczesnych sprzętów, których obsługa pozostaje w gestii przeszkolonych pracowników; Według badań niemieckich 4% osób w wieku 60+ oraz 20% osób w wieku 80+ nie jest samodzielnych.

Zasady ubezpieczenia pielęgnacyjnego: solidarności społecznej samorządności samofinansowania prawa wyboru świadczeniodawcy przez ubezpieczonego prawa wyboru przez ubezpieczonego formy świadczeń z ubezpieczenia pielęgnacyjnego prymatu opieki i pielęgnacji domowej nad innymi formami udzielania świadczeń z ubezpieczenia pielęgnacyjnego zapewnienia równego dostępu do świadczeń gospodarności i celowości działania

Świadczenia z ubezpieczenia pielęgnacyjnego - CEL zwiększanie samodzielności, zapobieganie negatywnym skutkom niesamodzielności i kompensowanie utraconej samodzielności w szczególności w zakresie : 1) zapewnienia podstawowych potrzeb życiowych 2) bezpieczeństwa w otoczeniu 3) koegzystencji społecznej Zakres świadczeń z ubezpieczenia pielęgnacyjnego nie obejmuje świadczeń paliatywno-hospicyjnych

Obowiązek ubezpieczenia pielęgnacyjnego: osoby objęte powszechnym - obowiązkowym lub dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym Ubezpieczenie pielęgnacyjne realizowane jest przez Fundusz Ubezpieczenia Pielęgnacyjnego, który gromadzi środki finansowe, zarządza nimi, wydaje decyzje ustalające prawo niesamodzielnego do świadczeń oraz zawiera umowy ze świadczeniodawcami.

Świadczeniodawcy Świadczeń z ubezpieczenia pielęgnacyjnego mogą udzielać: świadczeniodawcy profesjonalni świadczeniodawcy nieprofesjonalni Istotą takiego rozwiązania jest wprowadzenie możliwości decydowania przez osobę niesa- modzielną o wyborze świadczeniodawcy i stworzenie rynku usług opiekuńczych.

Umowa o udzielanie świadczeń z ubezpieczenia pielęgnacyjnego Świadczeniodawcy profesjonalni zgłaszają z własnej inicjatywy lub w odpowiedzi na ogłoszenie Funduszu, do oddziału wojewódzkiego Funduszu ofertę udzielania świadczeń z ubezpieczenia pielęgnacyjnego Umowa ramowa o udzielanie świadczeń z ubezpieczenia pielęgnacyjnego jest zawierana na czas określony

Orzekanie o niesamodzielności Należy rozważyć wprowadzenie trzech stopni niesamodzielności: 1. niesamodzielność pierwszego stopnia orzeka się w stosunku do ubezpieczonych, którzy wymagają pomocy przy pielęgnacji ciała, odżywianiu lub mobilności codziennie przez całą dobę, w tym w nocy, a ponadto kilka razy w tygodniu potrzebują pomocy w zaopatrzeniu gospodarstwa domowego 2. niesamodzielność drugiego stopnia orzeka się w stosunku do ubezpieczonych, którzy potrzebują pomocy przy pielęgnacji ciała, odżywianiu lub mobilności przynajmniej trzy razy dziennie o różnych porach, a ponadto kilka razy w tygodniu potrzebują pomocy w zaopatrzeniu gospodarstwa domowego 3. niesamodzielność trzeciego stopnia orzeka się w stosunku do ubezpieczonych, którzy potrzebują pomocy przy pielęgnacji ciała, odżywianiu lub mobilności przynajmniej raz dziennie i w przynajmniej dwóch rodzajach czynności, a ponadto kilka razy w tygodniu potrzebują pomocy w zaopatrzeniu gospodarstwa domowego

Postępowanie w sprawie przyznawania świadczeń z ubezpieczenia pielęgnacyjnego Po orzeczeniu stopnia niesamodzielności (lekarz) ustala się szczegółowo formę, rodzaj, zakres i ilość świadczeń niezbędnych niesamodzielnemu dla zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych Ustalenia rodzaju, zakresu i ilości świadczeń dokonuje zespół do spraw świadczeń, po dokonaniu przez niesamodzielnego wyboru formy świadczeń W skład zespołu wchodzą: pielęgniarka i pracownik socjalny W razie potrzeby, na wniosek zespołu, jego skład może zostać powiększony o dodatkowe osoby posiadające wiedzę specjalistyczną konieczną w danym przypadku dla prawidłowego ustalenia rodzaju i zakresu świadczeń niezbędnych niesamodzielnemu.

Formy i rodzaje świadczeń Świadczeniami rzeczowymi są : 1) świadczenia pielęgnacyjne 2) świadczenia opiekuńcze

Formy i rodzaje świadczeń Świadczeniem pielęgnacyjnym jest pomoc w niezbędnych regularnie powtarzanych czynnościach dnia codziennego w zakresie: 1) pielęgnacji ciała 2) odżywiania 3) mobilności Świadczeniem opiekuńczym jest towarzyszenie i pomoc w niezbędnych i regularnie powtarzanych czynnościach dnia codziennego w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego, funkcjonowania w społeczeństwie. Świadczenia opiekuńcze przysługują niesamodzielnemu wyłącznie w przypadku, gdy przysługują mu świadczenia pielęgnacyjne

Dziękuję za uwagę W razie pytań lub uwag proszę o kontakt piotr.bledowski@sgh.waw.pl