ZARYS HISTORI ORGANÓW Paweł markuzel.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Smart Studio Prezentuje Projekt pt..
Advertisements

PROJEKT „Fontanna Herona”.
Pierwsze powszechnie używane komputery nazywano mikrokomputerami
SYSTEMY ALARMOWE System alarmowy składa się z urządzeń: - decyzyjnych (centrala alarmowa) - zasilających - sterujących - wykrywających zagrożenia (ostrzegawczych-
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Muzyka Perkusja Mateusz Lisiewicz.
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
INSTRUMENTY MUZYCZNE. INSTRUMENTY MUZYCZNE wybrane RODZAJE INSTRUMENTÓW AEROFONY CHORDOFONY ELEKTROFONY IDIOFONY.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Liczby całkowite.
O NIEZWYKŁEJ RODZINIE INSTRUMENTÓW DĘTYCH.
Fizyka instrumentów muzycznych
w nauczaniu zintegrowanym
Instrumenty Dęte Blaszane Drewniane.
Instrumenty strunowe szarpane
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Instrumenty strunowe smyczkowe
MECHANIKA PŁYNÓW Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Instrumenty dęte blaszane
1.
CHORDOFONY INSTRUMENTY STRUNOWE mgr inż. Marek Miller.
Od hieroglifu po drukarnię
Akordeon Opr. Wołkowski Paweł.
Autor: Justyna Radomska
Budowa komputera.
Prezentacja multimedialna
KILKA SŁÓW NA POCZĄTEK Zapewne niejednokrotnie miałeś możliwość zasiąść przy komputerze, używać klawiatury, myszki, grać w gry komputerowe. Ale mając dostęp.
Instrumenty Muzyczne Natalia Rudnicka Kl. IA.
„Windup” w układach regulacji
EUKLIDES.
Algorytmy.
Skala pentatoniczna, starogrecka, średniowieczna i ich rodzaje oraz skala cygańska, góralska, całotonowa i dwunastodźwiękowa. Małgorzata Roszak.
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
II zasad termodynamiki
Historia Fortepianu Kuba Bronisz IV „a”.
Aplikacje internetowe
Czyli gospodarcze wykorzystanie energii mechanicznej płynącej wody.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Przegląd i budowa zaworów specjalnego przeznaczenia.
REMONT ORGANÓW W PARAFII ŚW. JÓZEFA W JEDLNI - LETNISKU
Historia metod komunikacji.
Metody komunikacji na odległość bliską i daleką
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Metody komunikacji na odległość bliską i daleką.
PRACA WYKONANA W RAMACH PROJEKTU
Metody komunikacji.
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
METODY KOMUNIKACJI NA ODLEGŁOŚĆ BLISKĄ I DALEKĄ
Metody komunikacji. Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od.
Metody komunikacji.
METODY KOMUNIKACJI. Komunikacja oznacza celową wymianę poglądów w dialogu, albo też przypadkowy sygnał. Wraz z upływem czasu liczba możliwych sposobów.
Metody komunikacji.
Komunikacja. Definicja komunikacji Komunikacja -to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę.
III STUDIUM ŚPIEWU GREGORIAŃSKIEGO Niepokalanów , sesja I.
Pompy Napędzane Pneumatycznie
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.
Źródło: Microsoft Clip Organizer Zacznijmy od samego początku… Do czego używamy komputera?
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Amortyzator.
Muzyka Perkusja Mateusz Lisiewicz.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Laura Lodowska i Samanta Machulak
Łuk i jego historia.
1.
Głośniki UTK. Głośnik dynamiczny Membrana Im niższe częstotliwości, tym lepiej służy im duża sztywność membrany, odpowiedzialna za dynamikę, a mniej.
Opracował Tomasz Durawa
Podstawy dynamiki płynów rzeczywistych Uderzenie hydrauliczne
Klasyfikacja instrumentów muzycznych I. Instrumenty strunowe Instrumenty muzyczne, w których źródłem dźwięku jest drgająca struna nazywamy instrumentami.
Zapis prezentacji:

ZARYS HISTORI ORGANÓW Paweł markuzel

POCZĄTKI Powszechnie uważa się, że organy wywodzą się od dużo prostszych w budowie instrumentów jakimi były: fletnia Pana (syrinx, multanki) oraz dudy. Powstanie organów było wynikiem ewolucji, w której siłą napędową była chęć zastąpienia bezpośredniego, ludzkiego zadęcia przez urządzenia sprężające powietrze i wentyle rozdzielające je do poszczególnych piszczałek. Rys.Figurka Syryjczyka z prototypem organów, Aleksandria, I w. p.n.e.

POCZĄTKI Curt Sachs - autor "Historii instrumentów muzycznych - doszukując się początków organów, "natrafił na aleksandryjską figurkę z terakoty z I wieku p.n.e., przedstawiającą siedzącą postać syryjskiego piszczka, śpiewającego i jednocześnie grającego. Człowiek ów w sposób właściwy wędrownym minstrelom wykonuje jednocześnie różne czynności. Parę centymetrów poniżej ust trzyma on fletnię Pana; jej długie basowe rurki trzcinowe łączą się z workiem, który za pośrednictwem elastycznej rury połączony jest z miechem obsługiwanym prawą stopą i uciskany ramieniem. Śpiewak ten gra na swej fletni niewątpliwie tylko w przerwach między wersetami, jako że śpiewanie wyklucza możliwość jednoczesnego zadęcia. Natomiast podczas śpiewania, jak się wydaje, uruchamiał on miech wydobywając z jednej z basowych piszczałek dźwięk burdonowy. Połączenie zestawu piszczałek typu fletni Pana z mechanizmem tłoczącym powietrze musiało być poprzedzone długą ewolucją. Paweł Markuzel

POCZĄTKI Instrument, który można nazwać organami w dzisiejszym tego słowa znaczeniu powstał w III wieku p.n.e. Jego konstruktorem był matematyk aleksandryjski Ktesibios. Ponieważ ciśnienie powietrza w tych organach regulowane było za pomocą zbiornika z wodą, instrument ten nazwano organami wodnymi. Paweł Markuzel

POCZĄTKI Nie ma dokładnych wiadomości na temat zakresu stosowania organów hydraulicznych w starożytności, wiadomo natomiast, "iż instrument ten zyskał szeroką popularność w epoce chrześcijaństwa, a zwłaszcza w rzymskich cyrkach. Jego głośny, przenikliwy dźwięk, tak odbiegający od powściągliwego brzmienia większości instrumentów greckich i rzymskich, nadawał się szczególnie do tych rozrywek. Paweł Markuzel

POCZĄTKI Nie wiadomo czy wszystkie starożytne organy były hydraulicznymi, wiadomo natomiast że w pewnym momencie mechanizm hydrauliczny sprężania powietrza zastąpiono skórzanymi miechami. Pierwszym, bezspornym dowodem istnienia organów pneumatycznych, czyli takich w których powietrze pod ciśnieniem wytwarzane było przy pomocy skórzanych miechów, jest odwzorowanie tego rodzaju organów zachowane na pochodzącym z 393 roku obelisku, wzniesionym za panowania bizantyjskiego cesarza Teodozjusza I Wielkiego Paweł Markuzel

POCZĄTKI Organy w pierwszych wiekach swego istnienia były instrumentem wybitnie świeckim. Kościół, w obawie przed przesiąkaniem do liturgii elementów pogańskich, wykluczał je całkowicie z muzyki kościelnej. Dopiero w drugiej połowie VII wieku papież Witalian I (657-672) wydał zezwolenie na wprowadzenie organów do liturgii Kościoła Zachodniego." Paweł Markuzel

POCZĄTKI W Europie organy budowano już w połowie V stulecia Były to coraz większe instrumenty, a szczytowym osiągnięciem pierwszego etapu historii organów wydają się być wielkie, jak na owe czasy, organy wzniesione w 980 r. w angielskim opactwie benedyktyńskim w Winchester. Instrument ten wyposażony był w dwie klawiatury umieszczone prawdopodobnie naprzeciwko siebie, co stwarzało konieczność zatrudnienia dwóch organistów (inne organy - organy wodne, na których gra równocześnie dwóch organistów przedstawia również rycina pochodząca z Psałterza Utrechckiego). Każdy z manuałów składał się z 20 klawiszy, włączających po 10 piszczałek naraz, a powietrze do wiatrownic pompowane było przy pomocy 26 miechów. Miechy te nie posiadały jeszcze stabilizatora ciśnienia w postaci zbiornika wyrównawczego, stąd nagłe nabrzmiewanie i wybrzmiewanie (zamieranie) dźwięku. Wielu ówczesnych kronikarzy podkreślało potężne brzmienie tych organów. Nic dziwnego skoro dotychczas używano skromnych i relatywnie cichych instrumentów, a w organach naciśnięcie jednego klawisza powodowało wydawanie dźwięku przez kilka piszczałek naraz (strojonych w unisonie, kwintach, oktawach, duodecymach lub podwójnych oktawach). Wszystkie piszczałki brzmiały równocześnie ponieważ w dalszym ciągu nie znano przyrządów rejestrowych, które mogłyby wyłączać niektóre z nich. I chociaż kronikarze pisali o zróżnicowanym dynamicznie brzmieniu tych organów (od grzmotów nawałnicy do słodkich dźwięków dzwoneczków), co mogłoby wskazywać na stosowanie rejestrów, badacze tłumaczą te odczucia różnicami brzmień instrumentu w niskich i wysokich partiach klawiatury. W średniowiecznych organach piszczałki miały jednakową średnicę, nie zmieniającą się w zależności od ich długości, jak w późniejszych instrumentach. W wyniku tego piszczałki wydające wysokie dźwięki, były nieproporcjonalnie szerokie (jak mawiają organmistrzowie: miały większą menzurę) i odznaczały się stosunkowo miękkim brzmieniem. I właśnie ze sposobem grania w dolnej, środkowej i wysokiej partii klawiatury mogły być związane odczucia słuchaczy dotyczące dynamiki ówczesnych organów. Paweł Markuzel

POCZĄTKI Rys. Organy wodne na rycinie z Psałterza Utrechckiego Paweł Markuzel

POCZĄTKI Wczesne organy posiadały klawisze nie naciskane, lecz przesuwane (linguae).Pobudzanie piszczałek do grania odbywało się wskutek otwierania lub zamykania dopływu powietrza przy pomocy przesuwania zasuw dźwiękowych. Zasuwy te były wyciągane i wsuwane bezpośrednio przez organistę (urządzenie takie zostało opisane jeszcze w X wieku). Tego typu klawiatura znacznie ograniczała możliwości techniczno-wykonawcze organów. Paweł Markuzel

POCZĄTKI Udoskonalenie mechanizmu gry przez zastąpienie zasuwek dźwigniami dało początek nowoczesnej konstrukcji klawiatury. I tak w XIII wieku pojawiły się pierwsze tego typu dźwignie, które znajdowały się jeszcze wewnątrz instrumentu, a uruchamiane były za pośrednictwem przycisków przypominających klawisze maszyny do pisania. Jeszcze w tym samym stuleciu niektóre instrumenty zaopatrzono w klawiaturę współczesnego typu z wystającymi klawiszami- dźwigniami, bezpośrednio naciskanymi palcami. Choć początkowo w trzyoktawowej skali organów nie było wszystkich półtonów, to jednak instrument ten jako pierwszy otrzymał pełną skalę chromatyczną. "Źródła tamtych czasów wyraźnie mówią, że musica ficta, tzn. melodie z półtonami innymi niż diatoniczne, jest szczególną właściwością organów." Początkowo wszystkie klawisze tak diatoniczne jak i chromatyczne, uszeregowane w jednym lub dwóch rzędach, były tego samego koloru, ale już na obrazach z XIV wieku można dostrzec instrumenty z nowoczesną klawiaturą." Paweł Markuzel

POCZĄTKI Również w XIV wieku pojawia się w organach klawiatura nożna tzw. pedał.Początkowo znaczenie pedału było raczej drugorzędne; nie był samodzielną klawiaturą i nie posiadał własnych rzędów piszczałek. Klawisze pedału połączone były za pomocą linek z klawiszami manuału i służyły głównie do ułatwienia gry na ciężko działających klawiszach manuału. Warto zauważyć, że Polska była jednym z krajów, w którym pedał wprowadzono do organów najwcześniej. "Najważniejsze źródła z XIV wieku dotyczą organów w Kętach. Zbudował je w 1381 roku w tamtejszym kościele św. Małgorzaty organmistrz Jan Wanc z Żywca. Jerzy Gołos odnalazł w miejscowej kronice parafialnej wzmiankę o tym, że organy w Kętach posiadały pedał." Paweł Markuzel

POCZĄTKI W XIV wieku istniały już instrumenty z trzema manuałami i pedałem (katedra w Halberstadt. Dzięki coraz to nowszym rozwiązaniom technicznym w dziedzinie budowy klawiatur i traktury, zmniejszeniu uległ ciężar gry, dzięki czemu możliwa było granie na organach palcami a nie jak przedtem pięściami i łokciami. Paweł Markuzel

POCZĄTKI Prawdopodobnie pod koniec XIV wieku zaczęto dodawać do organów głosy solowe, tj. szeregi piszczałek, z których każdy naśladował barwę brzmienia jakiegoś instrumentu. Głosy solowe kontrastowały z neutralnym brzmieniem stosowanego dotychczas pryncypału czy diapazonu, a z chwilą ich wprowadzenia do korpusu brzmieniowego organów, pojawiła się konieczność wynalezienia przyrządu umożliwiającego niezależne ich włączanie i wyłączanie. W XV wieku udoskonalono budowę wiatrownicy wprowadzając taki właśnie przyrząd; była nim listwa wystająca z obudowy instrumentu, której wyciągnięcie powodowało otwarcie dopływu powietrza do wybranego szeregu piszczałek. Drugą nowością w piętnastowiecznych wiatrownicach było zastąpienie ciężko działających zasuw dźwiękowych zaworami dźwiękowymi, co umożliwiało szybszą, sprawniejszą i lżejszą grę palcami Paweł Markuzel