Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

"Nowoczesny Nauczyciel
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
POKL /12. GRUPA DOCELOWA Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego zamieszkałych lub zatrudnionych na terenie.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Przykładowy model podziału środków
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie 06-400 Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.: 23 672 40 31 23 673 23 61 23 673 49 71 e-mail: ciechanow@mscdn.edu.pl www.ciechanow.mscdn.edu.pl Centrum funkcjonuje na podstawie: ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.); art. 24 ust. 1-10 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.) w związku z art. 85 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706); rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. Nr 200, poz. 1537 i Nr 218, poz. 1701) i statutu. Siedziba, organ prowadzący – Samorząd Województwa Mazowieckiego, organ nadzorujący – MKO. 1.   Celem działania Centrum jest doskonalenie zawodowe nauczycieli szkół i  placówek. Cel, o którym mowa w ust. 1 realizowany jest w szczególności przez: podnoszenie jakości i efektywności pracy nauczycieli, doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli.                                                  § 7. Do obowiązkowych zadań Centrum należy: opracowywanie, we współpracy z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, priorytetów doskonalenia zawodowego nauczycieli w województwie mazowieckim; przygotowywanie i realizacja, we współpracy z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, programów doskonalenia zawodowego nauczycieli-doradców metodycznych; przygotowywanie i realizacja programów doskonalenia zawodowego w zakresie zarządzania oświatą dla dyrektorów szkół i placówek, pracowników urzędów organów prowadzących szkoły i placówki oraz pracowników urzędów organów sprawujących nadzór pedagogiczny; organizowanie i prowadzenie, stosownie do potrzeb, doradztwa metodycznego dla nauczycieli, w tym dla nauczycieli: przedmiotów zawodowych nauczanych w zawodach unikatowych, zatrudnionych w szkołach z językiem nauczania mniejszości narodowych i etnicznych; prowadzenie wojewódzkiego systemu informacji pedagogicznej, w tym gromadzenie i udostępnianie informacji dotyczących dostępnych form kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli; organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń, w tym warsztatów, konferencji i seminariów, dla nauczycieli poszczególnych typów szkół i rodzajów placówek; wspieranie inicjatyw nauczycieli oraz wspomaganie samokształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli; organizowanie działań na rzecz rozwoju zawodowego nauczycieli, w szczególności we współpracy z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny; współpraca z organami prowadzącymi szkoły i placówki w zakresie doradztwa metodycznego dla nauczycieli. 1

Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Rola wojewódzkiej placówki doskonalenia nauczycieli w procesowym wspomaganiu szkół i przedszkoli Andrzej Kaliszewski Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie

Zmiana rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli W dniu 31.10.2012 r. weszło w życie rozporządzenie MEN z 26.10.2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2012 r. poz. 1196). Resort edukacji przyjął założenie, że beneficjentem sytemu doskonalenia ma być szkoła pojmowana jako wieloaspektowa organizacja. Wspomaganie szkoły ma być takim działaniem, które szanując autonomiczną rolę szkoły, nie narzuca je gotowych rozwiązań, a jedynie pomaga przy organizacji działań szkoły. Dopełnieniem i rozszerzeniem realizowanego w szkole wspomaganie będzie powstanie sieci skupiających nauczycieli, dyrektorów, psychologów, pedagogów, bibliotekarzy z różnych szkół i placówek. Sieć ma na celu utworzenie platformy współpracy, samokształcenia, wymiany doświadczeń, analizy dobrych praktyk i tworzenia innowacyjnych rozwiązań.

Nowy system doskonalenia nauczycieli Zorganizowany blisko szkoły; Pracuje na potrzeby szkoły oferta i proces doskonalenia dopasowane do konkretnych potrzeb, towarzyszenie szkole w całym procesie doskonalenia (od diagnozy po monitorowanie efektów); Wykorzystuje potencjał różnych instytucji świadczących usługi na rzecz doskonalenia nauczycieli: placówek doskonalenia nauczyli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych.

Nowy zakres obowiązków placówek doskonalenia prowadzonych przez JST W § 15 rozporządzenia ujednolicono zakres obowiązkowych zadań dla publicznych placówek doskonalenia nauczycieli prowadzonych przez samorząd województwa, powiat i gminę. Powinny realizować: doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie wynikającym z: a) kierunków polityki oświatowej państwa oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty, b) wymagań stawianych szkole lub placówce, których wypełnienie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego, c) realizacji podstaw programowych, d) wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego i egzaminów prowadzonych w szkołach – § 15 ust. 1; doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą – § 15 ust. 2.

Obowiązkowe zadania placówek doskonalenia nauczycieli prowadzonych przez samorząd województwa Organizowanie i prowadzenie, stosownie do potrzeb, doradztwa metodycznego dla nauczycieli: a) przedmiotów zawodowych nauczanych w zawodach unikatowych, b) zatrudnionych w szkołach z językiem nauczania mniejszości narodowych i etnicznych oraz językiem regionalnym. Prowadzenie wojewódzkiego systemu informacji pedagogicznej, w tym gromadzenie i udostępnianie informacji dotyczących dostępnych form kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Sposoby realizacji obowiązkowych zadań Organizowanie i prowadzenie w szkołach i placówkach wspomagania w zakresach obejmujących: a) pomoc szkole w diagnozowaniu potrzeb, b) ustalenia sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb lub rozwiązywania problemów, c) zaplanowanie adekwatnych do zdiagnozowanych potrzeb szkoły oraz jej możliwości form wspomagania i ich realizacja, d) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.

Sposoby realizacji obowiązkowych zadań Organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, w ramach których będą organizowane doskonalenia w różnych formach obejmujących zarówno spotkania z udziałem zewnętrznych ekspertów – wykłady, warsztaty, konsultacje grupowe, jak i wszelkie formy inicjowane przez organizatora i prowadzącego sieć – organizowanie lekcji pokazowych, omawianie dobrych praktyk, wspólne poszukiwanie optymalnych rozwiązań bieżących problemów dydaktycznych i wychowawczych. Upowszechnianie przykładów dobrej praktyki. Pozostawiono możliwość realizacji obowiązkowych zadań przez udzielanie konsultacji oraz prowadzenie doskonalenia, w tym seminariów, konferencji, wykładów i szkoleń.

Projekty realizowane w MSCDN rok 2012/2013 Mazowieckie Centra Talentu i Kariery (2010 r. – 2013 r.) Otwarte Przedszkola (2011 r. – 2013 r.) Mazowieccy Liderzy Nauczania (2011 r. – 2013 r.) Przedsiębiorczość i kreatywność w znajdowaniu nowych miejsc pracy w dobie globalnego kryzysu (2011 r. – 2012 r.) Innowacyjne szkolnictwo zawodowe na Mazowszu Płockim (projekt innowacyjny) – (2012 r. - 2014 r.)

Mazowieckie Centra Talentu i Kariery (2010 r. – 2013 r.) Projekt składa się z dwóch komponentów: Centra Talentu i Kariery – 7 szkół ponadgimnazjalnych, po jednej na terenie każdego wydziału MSCDN, Szkoły startu do kariery – 30 placówek; 6 na terenie działania Wydziału MSCDN w Ciechanowie.

Szkoły Startu do Kariery – działania obejmują: Diagnozę Raport uwzględniający potrzeby uczniów i nauczycieli; Start do kariery – wsparcie w budowaniu wieloletniego programu, który umożliwi uczniom uzyskiwanie lepszych wyników na sprawdzianie zewnętrznym; Monitoring indywidualnych postępów uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych; Zajęcia dodatkowe – ok. 700 godz. zajęć rozwijających kreatywność, motywację, umiejętność uczenia się; a także zajęć wyrównawczych rozwijających najsłabiej rozwinięte kompetencje opisane w diagnozie edukacyjnej szkoły; Doskonalenie – bogata oferta doskonalenia nauczycieli w zdiagnozowanych obszarach; Wsparcie dla uczniów – systematyczna opieka psychologiczno-pedagogiczna; Włączenie w szersze działania: dofinansowanie wycieczek edukacyjnych; możliwość udziału w przedsięwzięciach regionalnych projektu prezentujących jego efekty.

Miejsce projektu MSCDN w nowym systemie wspomagania szkół Szkoły Startu do Kariery Diagnoza potrzeb uczniów i nauczycieli Program Start do Kariery Bogata oferta doskonalenia Tworzenie przez nauczycieli programów zajęć dodatkowych Konsultacje programów, monitoring postępów uczniów Ewaluacja projektu Wspomaganie procesowe Wspólna diagnoza potrzeb Wspólne zaplanowanie działań Zorganizowanie najlepszej dla danej szkoły formy doskonalenia Zaangażowanie nauczycieli i dyrektora w procesie wprowadzania zmian Wsparcie nauczycieli we wdrażaniu nowych rozwiązań Ewaluacja procesu Wspólne opracowanie rekomendacji Narzędzia diagnostyczne są przygotowywane zgodnie z obowiązującą podstawą programową oraz standardami wymagań egzaminacyjnych. Szkoły przystępujące do badania otrzymają klasowe raporty umożliwiające przeprowadzenie ewaluacji kształtującej na starcie i na półmetku przygotowania do egzaminu maturalnego z języka polskiego i matematyki.

Akademia Profesjonalnego Nauczyciela Projekt systemowy zgłoszony do Planu Działania na rok 2013 (PO KL Priorytet IX, Działanie 9.4) Doskonalenie kompetencji nauczycieli wobec zmian wynikających z wdrażanej reformy systemu oświaty oraz dostosowanie kwalifikacji nauczycieli do zmieniającej się sytuacji na rynku edukacyjnym. Czas trwania projektu – 1 czerwiec 2013 r. – 30 czerwca 2015 r. Wartość projektu – 9 500 000 zł.

Komponenty projektu Akademia Profesjonalnego Nauczyciela szkoła KK DN JO W pakietach przygotowanych dla szkół znajdują się: testy dla zgłoszonych klas, instrukcje dla nauczycieli nadzorujących przebieg sprawdzianów oraz materiały dla nauczycieli sprawdzających testy.

Model profesjonalnego nauczyciela Diagnoza, monitorowanie, ewaluacja merytoryczna Wypracowanie efektów: - prace nauczycieli, - standardy doskonalenia, - sylwetka profesjonalnego nauczyciela Cykl wykładów otwartych w Akademii Profesjonalnego Nauczyciela

Kursy kwalifikacyjne Lp. Nazwa Wymiar godzin 1. KK przygotowujący do pracy z dziećmi z autyzmem 350 + 150 2. KK z tyflopedagogiki 270 3. KK z surdopedagogiki 4. KK pedagogiczno-metodyczny „język angielski” 280 5. KK z metodyki nauczania jęz. obcego w okresie wczesnoszkolnym 240 6. KK pedagogiczny dla nauczycieli PNZ 150 Uczestnicy sprawdzianów nie mogą korzystać z żadnych pomocy dydaktycznych. Uczniowie pracują samodzielnie. Prosimy o dopilnowanie wyłączenia komórek na czas pisania sprawdzianów.

III. Doskonalenie kompetencji społecznych nauczycieli IV III. Doskonalenie kompetencji społecznych nauczycieli IV. Doskonalenie przedmiotowe III. Opracowanie 2 programów 20-godzinnych kursów stacjonarnych, Realizacja w 60 grupach 20-osobowych. IV. Przygotowanie 11 programów 32-godzinnych kursów stacjonarnych (+8 godz. on-line), Realizacja w 120 grupach 20-osobowych.

Doskonalenie przedmiotowe 3 dni – doskonalenie ogólne 3 dni – doskonalenie przedmiotowe 4 seminaria wdrożeniowe 10 godzin on-line 2 dni – podsumowanie, prezentacje efektów Automatyczne generowanie raportów dla klas.

V. Doskonalenie kompetencji językowych VI V. Doskonalenie kompetencji językowych VI. Doskonalenie kadry kierowniczej V. Kursy językowe na trzech poziomach w formie hybrydowej (stacjonarnej i on-line), Przeszkolenie 210 nauczycieli w 30 grupach 7-osobowych. VI. Przygotowanie jednego 10-godzinnego kursu stacjonarnego (dla 6 grup), Przygotowanie jednego programu 30-godzinnego (dla 6 grup).

Doskonalenie kadry kierowniczej 10 godz. – kompetencje społeczne w pracy nauczyciela 30 godz. – ocenianie w szkole 10 godz. – wykorzystanie TIK przez kadrę kierowniczą

VII. Doskonalenie kompetencji wykorzystania TIK Kursy e-learningowe w zakresie dydaktyk przedmiotowych 11 programów 8-godzinnych, Realizacja w 120 grupach 20-osobowych. Kursy stacjonarne w zakresie wykorzystania TIK 2 programy 20-godzinne, Realizacja w 120 grupach 10-osobowych. Kurs stacjonarny dla kadry kierowniczej 1 program 10-godzinny, 6 grup.

Dziękuję za uwagę