Czym jest zdrowie? Według Światowej Organizacji Zdrowia : „zdrowie to nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności, lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła Promująca Zdrowie
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
w nowej podstawie programowej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
MAMO, tato NIE PAL PRZY MNIE
Zdrowie samo w sobie jest bogactwem. Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012 Zespół Szkół Publicznych.
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROGRAMU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROJEKTU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
Szkoła Promująca Zdrowie
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Szkoła promująca zdrowie
Cel priorytetowy : Cel priorytetowy : PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA WŚRÓD UCZNIÓW SP STARE KUROWO Cele szczegółowe:  Zapewnienie warunków sprzyjających.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE. Promocja zdrowia jest procesem społecznym, w którym wszyscy powinniśmy brać udział, procesem daleko wykraczającym poza zadania.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE W dniu 23 listopada 2000 podpisano Porozumienie o współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej, Ministrem Zdrowia i Ministrem.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Szkoła Podstawowa nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Zdrowie prezentacja.
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Szkoła Promująca Zdrowie.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
7 Nawyków – mapa wdrożenia
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Czym jest zdrowie? Według Światowej Organizacji Zdrowia : „zdrowie to nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności, lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego”

Zasady zdrowego stylu życia Przestrzeganie zasad higieny osobistej. Podtrzymywanie wysokiego poziomu wszechstronnej aktywności ruchowej. Prawidłowe odżywianie się. Hartowanie organizmu. Utrzymywanie sił obronnych organizmu w stałej gotowości. Rozwijanie umiejętności walki ze stresem. Kształtowanie i umacnianie postawy aktywnej, zapewniającej radzenie sobie w różnych sytuacjach życiowych. Wyeliminowanie nałogów. Życzliwość dla innych.

Cztery wymiary (aspekty) zdrowia: Zdrowie fizyczne – prawidłowe funkcjonowanie organizmu, wszystkich jego układów i narządów; Zdrowie psychiczne, a w jego obrębie zdrowe: * umysłowe - zdolność do jasnego, logicznego, myślenia, *emocjonalne – zdolność do rozpoznawania uczuć i wyrażania ich w odpowiedni sposób; umiejętność radzenia sobie ze stresem i napięciami, depresją, lękiem; Zdrowie społeczne – zdolność do utrzymywania prawidłowych relacji z innymi ludźmi oraz pełnienia ról społecznych; Zdrowie duchowe – u niektórych ludzi jest związane z wierzeniami i praktykami religijnymi, u innych dotyczy ich osobistego „credo”, zasad, zachowań i sposobów utrzymywania wewnętrznego spokoju.

Zdrowie zależy od: 1- stylu życia ( ok.50% „udziału”), 2 - środowiska fizycznego i społecznego życia, pracy, nauki (ok. 20% ), 3- czynników genetycznych (ok. 20% ), 4 - służby zdrowia (ok.10% )

Zdrowie jest …   Wartością, dzięki której jednostka lub grupa może realizować swoje aspiracje i potrzebę satysfakcji oraz zmieniać środowisko i radzić sobie z nim; Zasobem, (bogactwem) dla społeczeństwa, gwarantującym jego rozwój społeczny i ekonomiczny; tylko zdrowie społeczeństwo może tworzyć dobra materialne i kulturalne, rozwijać się osiągać odpowiedni poziom jakości życia; Środkiem, do codziennego życia (a nie jego celem), umożliwiającym lepszą jakość.

Światowy Dzień Zdrowia co roku odbywa się pod innym hasłem Światowy Dzień Zdrowia co roku odbywa się pod innym hasłem. Obchodzony jest corocznie 7 kwietnia, na cześć powstania Światowej Organizacji Zdrowia w 1948 r. Jego celem jest zwrócenie szczególnej uwagi na najbardziej palące i zaniedbane problemy zdrowotne społeczeństw na świecie. Tematem przewodnim tegorocznego Światowego Dnia Zdrowia są choroby przenoszące przez tzw. wektory . Wektorami mogą być organizmy, które są nosicielami patogenów i pasożytów. W Polsce są to przede wszystkim kleszcze, które wywołują choroby zagrażające zdrowiu lub życiu człowieka. Zapalenie mózgu, boreliozę.

Ostatnia stosunkowo ciepła pogoda sprawiła, że już teraz pojawiły się kleszcze. Największe ryzyko spotkania z nieprzyjemnie wyglądającym pajęczakiem istnieje na łąkach bądź w lasach, dlatego udając się tam, powinniśmy zakładać jasne ubrania z długimi rękawami, długie spodnie, czapkę, spryskać się środkami odstraszającymi owady, a po powrocie do domu dokładnie obejrzeć całe ciało. Często też celem kleszcza są nasi czworonożni pupile. Choć na boreliozę nie ma jeszcze odpowiedniej szczepionki, warto udać się na szczepienie zapobiegającemu kleszczowemu zapaleniu mózgu. Warto zaszczepić się już teraz, by uodpornić się przed niebezpiecznymi pajęczakami, których największa aktywność przypada w okresie od kwietnia do października.

Idea Szkoły Promującej Zdrowie wywodzi się z koncepcji promocji zdrowia, zainicjowanej w latach 70-tych przez Światową Organizację Zdrowia, która jest międzynarodową komórką (agencją zdrowia) działającą przy ONZ. W bardzo istotny i podstawowy sposób nadaje ona ton i kierunek trendom współczesnej medycyny. WHO została powołana do istnienia 07.IV.1948 i zrzesza obecnie 192 państwa członkowskie.

Polska od 1992r. jest członkiem Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Od roku 1999 w naszym kraju działa 7 sieci wojewódzkich, które zachęcają samorządy lokalne do wspierania tych szkół na swoim terenie, które dążą do uzyskania certyfikatu „Szkoły Promującej Zdrowie„.

Tworzenie szkoły promującej zdrowie jest procesem długotrwałym i niekończącym się. Wynika to z faktu, że w szkole ciągle zmieniają się uczniowie i rodzice, zmieniają się też pracownicy, pojawiają się nowe problemy i zadania. Charakterystycznymi cechami takiej szkoły jest współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną, partnerstwo we wspólnym rozwiązywaniu problemów.

GŁÓWNE CELE SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby w rodzinie zachęcanie do zdrowego stylu życia, stwarzanie uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywanie zdrowych wyborów umożliwianie uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego, wzmacniać ich poczucie własnej wartości zapewnienie sprzyjającego zdrowiu środowiska fizycznego pracy i nauki

włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia i bezpiecznego środowiska fizycznego włączyć do działań szkoły służbę zdrowia zwłaszcza do edukacji zdrowotnej oraz do pomocy uczniom we wchodzeniu w rolę aktywnego konsumenta opieki zdrowotnej.

GŁÓWNE CECHY SKUTECZNEJ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE życzliwe i wspierające relacje międzyludzkie: empatia, docenianie/szacunek, szczerość w stosunku do uczniów i nauczycieli; wszyscy kształtują umiejętności skutecznego porozumiewania się; współdziałania, komunikowania się, aktywnego słuchania, budowania poczucia własnej wartości; struktura szkoły (organizacja, etos, system oceniania itd.) wspiera i docenia ludzi (a nie „podłamuje”); uczestnictwo całej społeczności: wspólnota celów, wartości, programów; duch otwartości, współpracy, dzielenia; partnerstwo wszystkich pracowników, uczniów, rodziców, społeczności lokalnej we wszystkich działaniach (zarządzaniu, planowaniu, nauczaniu i uczeniu się); równość tzn. niewyłącznie nikogo ze względu na warstwę społeczną, poziom zdolności;

klarowność (jasność widoczność) przepisów, zasad, oczekiwań, struktury, ról: wszyscy wiedzą „na czym stoją” i mają poczucie bezpieczeństwa; jasna i konsekwentnie wdrażana polityka dotycząca promocji zdrowia, zapobiegania przemocy, dyscypliny, relacji dom – szkoła; autonomia: odpowiedzialność, niezależność, krytyczne myślenie, samoświadomość (przeciwieństwo uległości i posłuszeństwa); koncentracja na uczeniu się a nie nauczaniu; kształtowanie poczucia wiary w siebie; uczniowie uczą się podejmowania decyzji, nauczyciele kontrolują ich wyniki.

A zaczęło się od… Rady Szkoleniowej dotyczącej głównych założeń i standardów programu, Powołania Zespołu ds. Szkoły Promującej Zdrowie, Rady Szkoleniowej „Trening zastępowania agresji”, Zmian w Programie Wychowawczym Szkoły oraz Szkolnym Programie Profilaktyki, Zapoznania z ideą uczniów,

Przeprowadzenia diagnozy wśród wszystkich członków społeczności szkolnej, Ustalenia wniosków i problemów priorytetowych na podstawie analizy wyników diagnozy, Pracy koncepcyjnej nad planem wszystkich członków zespołu, Zatwierdzenia ostatecznej wersji planu pracy szkoły

Plan pracy naszej szkoły w związku z programem Propagowanie wiedzy psychologicznej w szczególności dotyczącej samoświadomości, mechanizmów powstawania stresu i technik obniżających jego poziom, Przeprowadzenie szkolenia Rady Pedagogicznej z dziedziny neurodydaktyki, Przeprowadzanie krótkich ćwiczeń wyciszających, relaksujących w trakcie zajęć lekcyjnych i dodatkowych,

Piątki muzyczne, Miejsca do odpoczynku, Pokaz i nauka mini układu tanecznego w czasie przerw, zorganizowane formy ruchu, Dzień Życzliwości