Wizerunek jako forma komunikacji publicznej Urban Weronika socjologia UAM
Czym jest wizerunek ? To obraz danej osoby, produktu wytworzony w oczach jego otoczenia Wizerunek jest: uproszczeniem, sloganem. oscyluje pomiędzy wyobraźnią a rzeczywistością. jest syntetycznym profilem osobowościowym. stanowi reakcję na zgłaszane zapotrzebowanie tworzy emocjonalne więzi
Transfer pojęcia wizerunek P. Kotlera i S. Levy Sfera ekonomiczna Sfera społeczna Wizerunek marki, produktu Wizerunek polityka a. pełniącego funkcje b. kandydata Wizerunek przedsiębiorstwa Wizerunek partii Wizerunek reklamowy Wizerunek instytucji państwowych
Rynek polityczny współcześnie definiowanej polityki Partie polityczne Grupy nacisku Politycy Machina wyborcza Strategia działań Wizerunek
Znaczenie wizerunku w sferze publicznej To relacja miedzy pragnieniem a rzeczywistością Wywołuje pożądane skojarzenia na poziomie emocjonalnym Ma zapewnić poparcie polityczne Jest determinowany przez reguły polityczno prawne Zależy od obowiązującego systemu wyborczego Zależy od obowiązującej kultury politycznej
Komunikacja w sferze publicznej oznacza: Zarządzanie informacją, jej przekazywanie, odbieranie, przetwarzanie w obrębie środowiska społecznego Proces zachodzący w określonym kontekście społecznym, masowym, międzykulturowym Proces kreatywny, dynamiczny, wielofazowy, celowy i świadomy Łączy uczestników określonymi stosunkami
Wizerunek w komunikacji publicznej Tworzony jest z nastawieniem na masowy odbiór Jest plastycznym pojęciem, posiada narzędzia do jego realizacji w międzykulturowym kontekście Cechuje go interakcyjność, łączenie podmiotów specyficznymi więziami Świadomość, kreatywność są gwarantem sukcesu wyróżniającej się oferty
Schemat procesu komunikacji politycznej POLITYK NADAWCA WYBORCY ODBIORCA WIZERUNEK KOMUNIKAT KANAŁ SPRZEŻENIE ZWROTNE SZUMY KONTEKST
Schemat procesu komunikacji politycznej Kontekst w jakim ma miejsce komunikacja ( miejsce, czas, aspekt kulturowy, atmosfera) Sprzężenie zwrotne to odpowiedź, mówiąca o zauważeniu, zrozumieniu komunikatu np. wybory
Schemat procesu komunikacji politycznej Uczestnicy przyjmują rolę nadawcy (polityk, kandydat) i odbiorcy ( opinia Odbiorcy jako podmiot komunikacji politycznej Odbiorcy jako przedmiot komunikacji politycznej ( perswazja, manipulacja)
Schemat procesu komunikacji politycznej Komunikat struktura złożona ze znaków, symboli, znaczeń osadzonych kulturowo Niesie ze sobą szereg informacji, wartości, emocji przekazanych do odkodowania. Nie powinien naruszać w swojej treści obowiązujących zasad
Schemat procesu komunikacji politycznej Kanał dostarczyciel komunikatu od nadawcy w stronę odbiorcy Tworzą go : Symbole i znaczenie Obrazy Środki masowego przekazu
Schemat procesu komunikacji politycznej Środki masowego przekazu media masowe same decyduję, co i w jaki sposób zaprezentuję zestawiają różne informacje liczy się długość częstotliwość i sposób prezentacji informacji polityk odbierany jest przez obywateli w ich własnych domach
Schemat procesu komunikacji politycznej sposób prezentacji w telewizji komunikatu wizerunkowego determinuje wyobrażenia wyborców relacja różnorodnych mediów z podmiotami politycznymi „metaprzekazy”, czyli ramy interpretacyjne stasowane przez odbiorców programów telewizyjnych
Schemat procesu komunikacji politycznej Szumy szumy zewnętrzne; temperatura, hałas, uszkodzony odbiornik radiowy; szumy wewnętrzne; predyspozycje uczestników procesu, stereotypy, uprzedzenia; szumy semantyczne; związane z kodem blokującym odkodowanie komunikatu przez odbiorcę np. gwara
Wizerunek jako forma komunikatu POŚREDNIK KANAŁ ODBIORCA WYBORCY NADAWCA POLITYK KOMUNIKAT SZUMY Sprzężenie zwrotne I Opóźnione sprzężenie
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej Ze względu na swój wieloaspektowy charakter stanowi element wspólny komunikowania publicznego oraz politycznego Jest narzędziem wykorzystywanym w procesie przekazu informacji.