Monitorowanie i ewaluacja LSR

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Advertisements

1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Podejście Leader – ostatnie nabory, zasady finalizujące okres Zegrze, 26 październik 2012 Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Operacja, aby mogła być realizowana w ramach LSR musi wpisywać się w cele horyzontalne osi 4 PROW 2007 – 2013; Spełniać kryteria przyznania pomocy i kryteria.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej PROW
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
WARSZTATY WYJAZDOWE Lokalna Grupa Działania „Brynica to nie granica” „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa.
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Działanie: M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER Poddziałanie: 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji Umowa o przyznaniu.
GRANTY Maj 2017 v.1.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Umowa o przyznaniu pomocy
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
„Aktualny stan wdrażania podejścia LEADER/RLKS w Polsce
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020
ELEMENTY PODLEGAJĄCE MONITORINGOWI W RAMACH ZAPISÓW LSR
Załączniki do wniosku o płatność
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Sprawozdanie roczne z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Stan na Warszawa, 24 maja 2018 r. Materiał.
Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Podejście Leader w latach :
ROZLICZENIE I KAMIENIA MILOWEGO
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Wyniki wyboru LSR w 2016 r. Czerwiec 2016 r.
Podsumowanie kwestii związanych z przyznawaniem dodatkowych środków przeznaczonych na operacje dotyczące rozwoju przedsiębiorczości.
Zapis prezentacji:

Monitorowanie i ewaluacja LSR Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Zadania LGD Zadania LGD obejmują: … monitorowanie wdrażania LSR i operacji będących przedmiotem wsparcia oraz przeprowadzanie szczegółowych działań ewaluacyjnych związanych z tą strategią Art. 34 ust. 3 lit. g rozporządzenia 1303/2013

Zobowiązania LGD Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 23 umowy ramowej z uwzględnieniem ostatnich zmian umowy LGD zobowiązuje się do monitorowania i ewaluacji LSR, w szczególności poprzez m.in.: monitorowanie wskaźników realizacji celów LSR oraz przedsięwzięć, składanie ZW do ostatniego dnia lutego każdego roku realizacji LSR sprawozdania z realizacji LSR, przeprowadzanie ewaluacji związanych z LSR zgodnie z procedurą określoną w LSR.

Zobowiązania LGD Zgodnie z rozporządzeniem i umową dla poddziałania 19.4 wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane LGD, jeżeli LGD zrealizowała lub realizuje zobowiązania określone w umowie dot. 19.4 oraz w umowie ramowej (§ 13).

Zobowiązania LGD Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 28 umowy ramowej z uwzględnieniem ostatnich zmian umowy LGD zobowiązuje się do stosowania wytycznych, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy PROW, art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy EFMR.

Monitoring i ewaluacja LSR vs tzw. „kamienie milowe” wypłata pomocy na funkcjonowanie LGD uzależniona jest od finasowego postępu w realizacji LSR % flat-rate a nie od wyników ewaluacji, poziomu wskaźników rzeczowych zmniejszenie/zwiększenie środków w umowie ramowej uzależnione jest od osiągnięcia tzw. „kamieni milowych” w oparciu o: osiągnięcie części wartości wskaźnika produktu zaplanowanej w LSR do osiągnięcia na koniec 2018 r. i na koniec 2021 r. oraz poziom wykorzystania środków finansowych z odpowiedniej puli środków zaplanowanych w LSR na lata 2016-2018 i 2016-2021 dla 2018 r. na podstawie umów o przyznanie pomocy, dla 2021 r. na podstawie płatności a nie od wyników ewaluacji

Monitorowanie i ewaluacja LSR przez LGD Monitoring i ewaluacja należy do zadań LGD Wyniki monitoringu i ewaluacji nie przekładają się na wysokość wsparcia w ramach podziałania 19.4 Wyniki ewaluacji dodatkowo nie przekładają się na wysokość środków na działanie 19.2 w ramach LSR (§ 8 umowy ramowej) Wyniki monitoringu mają przełożenie na wysokość środków na działanie 19.2 w ramach LSR (§ 8 umowy ramowej) Proces monitorowania i ewaluacji LSR przez LGD w bieżącym okresie programowania – „poligon doświadczalny” podjęcie wspólnej próby zmierzenia się z tematem, zdobywanie doświadczenia na przyszłość, zdobywanie dodatkowej wiedzy (więcej niż liczby) nt. przyczyn problemów i sukcesów w osiąganiu zakładanych efektów, weryfikacja przyjętych założeń i zdefiniowanych potrzeb.

REALIZACJA ZOBOWIĄZAŃ BRAK REALIZACJI ZOBOWIĄZĄŃ Zobowiązania LGD Zatem ważne jest by zobowiązania (w tym dot. monitorowania i ewaluacji) były realizowane! REALIZACJA ZOBOWIĄZAŃ BRAK SANKCJI BRAK REALIZACJI ZOBOWIĄZĄŃ SANKCJE (niewypłacenie transzy w ramach 19.4, w niektórych przypadkach kara – odpowiedni procent od budżetu 19.4; rozwiązanie umowy ramowej)

Monitoring i ewaluacja LSR vs tzw. „kamienie milowe”

Monitoring i ewaluacja LSR vs tzw. „kamienie milowe”

Zmiany w LSR § 10 umowy ramowej Brak generalnego zakazu zmiany LSR w tym wskaźników Zmiany muszą być uzasadnione w szczególności wynikać z analizy (ewaluacja) Zmiany musza być spójne wysokość środków – wysokość wskaźników Zmiany nie mogą prowadzić do obejścia postanowień umowy Nie można zmniejszać środków do końca 2018 i 2021 roku

Sprawozdanie z realizacji LSR LGD składa do zarządu województwa corocznie do końca lutego następnego roku według stanu na 31 grudnia roku za który składane jest sprawozdanie przedstawia dane w sposób narastający albo w odniesieniu do roku sprawozdawczego przy każdej części sprawozdania przypis wskazujący odpowiedni sposób prezentacji danych uniwersalny wzór sprawozdania części wspólne części właściwe dla poszczególnych funduszy.

Sprawozdanie z realizacji LSR Format: obecnie .doc (na potrzeby konsultacji) docelowo .xls (bardziej użyteczny) część danych będzie podlegać agregacji na poziomie PROW 2014-2020 wykorzystywane zarówno do oceny realizacji podejścia LEADER jako działania PROW 2014-2020 jak również na potrzeby sprawozdawcze Komisji Europejskiej

Sprawozdanie z realizacji LSR Skąd LGD będzie miała dane do wypełnienia sprawozdania? Dane z WOPP/umów o przyznanie pomocy/WOP/Ipro przekazywane przez SW do LGD w formacie .xls kwartalnie Dostęp do bazy danych ARiMR?

Sprawozdanie z realizacji LSR Do czego posłużą te dane? do gromadzenia informacji użytecznych podczas ewaluacji/badań zlecanych przez MRiRW/SW do bieżącej informacji nt. realizacji działania LEADER w ramach PROW 2014-2020 do monitorowania realizacji „kamieni milowych” do weryfikacji „kamieni milowych”

Sprawozdanie z realizacji LSR Liczba osób zatrudnionych w LGD na podstawie umowy o pracę Problem: czy wszystkie osoby mające umowę o pracę, np. osoba sprzątająca dotyczy osób zatrudnionych w LGD w związku z realizacją LSR liczba pracowników może być zmienna w ciągu roku – należy podać stan średnioroczny wymiar czasu pracy dodano: Liczba osób wykonujących zadania w ramach realizacji LSR na podstawie umowy o wolontariat oraz umowy o staż

Sprawozdanie z realizacji LSR Liczba członków organu decyzyjnego LGD: Problem: częste zmiany składy w danym roku dana ta jest zmienna w ciągu roku, ale na potrzeby sprawozdania – stan na 31 XII, czyli ostatni stan w roku sprawozdawczym (po zaakceptowaniu tej zmiany) Liczba projektów w ramach KSOW, w których LGD wzięło udział Problem: co rozumie się pod pojęciem „udział” niezależnie od charakteru zaangażowania, np. jako uczestnik, organizator, itp.

Sprawozdanie z realizacji LSR Środki otrzymane przez LGD, z wyłączeniem środków otrzymanych w ramach programów, z których finansowana jest LSR: Problem: jakie środki, czy składki członkowskie też? środki, które zostały LGD wypłacone środki pochodzące ze składek członkowskich środki pochodzące z darowizn środki pochodzące ze wsparcia przez gminy wsparcia z innych programów pomocowych Nie należy podawać środków wypłaconych w ramach realizacji LSR, w ramach programów, z których finansowana jest LSR.

Sprawozdanie z realizacji LSR Kody PKD wsparte w ramach rozwoju przedsiębiorczości: Problem: brak możliwości wskazania wiodących kodów, każdy jest inny tylko PROW 2014 – 2020 (19.2) 5 najbardziej popularnych kodów wyłącznie dane dotyczące operacji zakończonych kody PKD wg klasyfikacji z rozporządzenia w sprawie PKD jeśli w LGD nie ma powtarzających się, wspartych kodów PKD, należy wskazać te kody (maksymalnie 5), które najlepiej wpisują się we wsparcie, na które ukierunkowana jest dana LSR

Sprawozdanie z realizacji LSR Dezagregacja na poziomie podmiotów z grup defaworyzowanych: Problem: nie można wskazać 1 grupy, bo projekt skierowany jest do kilku grup dopuszczalne jest wskazanie tylu grup, do ilu skierowany jest projekt, np. utworzono miejsce pracy dla bezrobotnej kobiety 50+ (2 grupy) (sumowanie grup nie musi zrównać się z wartością „ogółem”) Problem: grupy docelowe wskazane w LSR różnią się od tych wskazanych dla wskaźników obowiązkowych - należy wskazać je w kategorii „inne”

Sprawozdanie z realizacji LSR Liczba podmiotów, którym udzielono indywidualnego doradztwa Problem: dlaczego liczymy tylko tych, którzy otrzymali wsparcie, czy sukces w pozyskiwaniu środków powinien być miarą efektywności doradztwa doprecyzowano: Liczba podmiotów, którym udzielono indywidualnego doradztwa, które złożyły wniosek o przyznanie pomocy – sprawiedliwe podejście (niezależnie od liczby spotkań z potencjalnym wnioskodawcą oraz poświęconego czasu, które mogą być różne w LGD, do wyliczenia efektywności doradztwa pod uwagę będzie brany efekt finalny - fakt uzyskania dofinansowania przez wnioskodawcę (złożył wniosek do LGD), który otrzymał doradztwo)

Sprawozdanie z realizacji LSR Liczba podmiotów, które otrzymały wsparcie po uprzednim udzieleniu indywidualnego doradztwa w zakresie ubiegania się o wsparcie na realizację LSR, świadczonego przez LGD Problem: co oznacza „otrzymały wsparcie” otrzymały wsparcie = przyznana pomoc (zawarta UPP) nie dotyczy wnioskodawców, którzy wycofali się z realizacji WOPP przez zawarciem UPP

Dziękuję za uwagę