PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
AUTOEWALUACJA WYNIKÓW SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE Na podstawie publikacji „Autoewaluacja w szkole promującej zdrowie. Metody i narzędzia.” – redakcja Barbary Wojnarowskiej. Rok szkolny 2016/2017
AUTOEWALUACJA Ewaluacja przeprowadzona była w obszarze czterech standardów. Badaniami objęci byli: Uczniowie klas szóstych Nauczyciele Rodzice uczniów klas szóstych Pracownicy, którzy nie są nauczycielami
AUTOEWALUACJA W badaniu klimatu społecznego zbadano dodatkowo uczniów klas: II, III a, III b – techniką „Narysuj i napisz” IV – za pomocą pracy pisemnej
AUTOEWALUACJA Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród społeczności szkolnej – uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły.
STANDARD PIERWSZY Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
Średnia liczba punktów STANDARD PIERWSZY Wymiar Średnia liczba punktów 1. Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz pracy i życiu szkoły 5,0 2. Struktura dla realizacji programu szkoły promującej zdrowie 3. Szkolenia, systematyczne informowanie i dostępność informacji na temat koncepcji szkoły promującej zdrowie 4. Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia Ocena łączna
STANDARD PIERWSZY MOCNE STRONY: Nasza szkoła pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć koncepcję pracy szkoły promującej zdrowie w sposób prawidłowy i zgodny z wymogami standardu pierwszego. Wysoki jest poziom znajomości i akceptacji koncepcji Szkoły Promującej Zdrowie wśród nauczycieli, uczniów, pracowników niepedagogicznych i rodziców. Społeczność szkolna dobrze zna swoją rolę i zadania w tworzeniu SzPZ. PROBLEM PRIORYTETOWY WYMAGAJĄCY ROZWIĄZANIA: Urozmaicać ofertę działań szkoły dla uczniów, rodziców i pracowników o nowe pomysły rozszerzające wiedzę o koncepcji SzPZ.
STANDARD PIERWSZY
STANDARD DRUGI Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
Średnia liczba punktów STANDARD DRUGI Badana grupa Średnia liczba punktów Uczniowie 4,5 2. Nauczyciele 4,8 3. Pracownicy niepedagogiczni 5,0 4. Rodzice Ocena łączna
STANDARD DRUGI
STANDARD DRUGI: UCZNIOWIE MOCNE STRONY: Wysoko oceniają wsparcie ze strony nauczycieli, którzy: Traktują ich sprawiedliwie Są dla nich życzliwi Ustalają z nimi reguły pracy na lekcji Dostrzegają to, w czym są dobrzy Pomagają im, kiedy mają kłopoty lub trudności Czują się w swojej klasie akceptowani, są dla siebie życzliwi PROBLEM PRIORYTETOWY WYMAGAJĄCY ROZWIĄZANIA: Wzmacniać prawidłowe relacje między uczniami.
STANDARD DRUGI: NAUCZYCIELE MOCNE STRONY: Nauczyciele wysoko oceniają współpracę z dyrekcją szkoły. Nauczyciele chętnie ze sobą współpracują, relacje między nimi są dobre, otrzymują pomoc od innych nauczycieli, gdy jej potrzebują. Współpraca z uczniami układa się prawidłowo, czują się lubiani i traktowani z szacunkiem. Większość uczniów przestrzega ustalonych reguł pracy na lekcji. Relacje z rodzicami są bardzo dobre. PROBLEM PRIORYTETOWY WYMAGAJĄCY ROZWIĄZANIA: Zachęcać nauczycieli do wyrażania zdania i opinii na temat życia i pracy szkoły.
STANDARD DRUGI: PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI MOCNE STRONY: Bardzo dobrze oceniają stosunek uczniów, nauczycieli i dyrekcji do siebie. Mają satysfakcję z pracy. Prawidłowo oceniają relacje między sobą. PROBLEM PRIORYTETOWY WYMAGAJĄCY ROZWIĄZANIA: Umożliwić większy udział pracowników niepedagogicznych na rzecz promocji zdrowia.
STANDARD DRUGI: RODZICE MOCNE STRONY: Rodzice bardzo wysoko oceniają: Jasno określone zasady współpracy z rodzicami Życzliwość nauczycieli i dyrekcji Udział w życiu i pracy klasy lub szkoły Udzielanie wyczerpujących informacji o postępach i zachowaniu swojego dziecka Nauczyciele są wobec jego dziecka życzliwi, sprawiedliwi, pomagają mu, kiedy ma jakieś kłopoty PROBLEM PRIORYTETOWY WYMAGAJĄCY ROZWIĄZANIA: Zachęcać rodziców do większego udziału w życiu klasy i szkoły oraz wyrażania zdania i opinii na temat pracy szkoły.
STANDARD DRUGI PROBLEM PRIORYTETOWY DLA STANDARDU DRUGIEGO: Wzmacniać prawidłowe relacje między uczniami, nauczycielami i pracownikami szkoły.
STANDARD TRZECI Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
Średnia liczba punktów STANDARD TRZECI Wymiar Średnia liczba punktów 1. Realizacja edukacji zdrowotnej zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego 4,9 2. Aktywny udział uczniów w procesie edukacji zdrowotnej, współpraca z rodzicami i społecznością lokalną 4,6 3. Działania dla poprawy jakości i skuteczności edukacji zdrowotnej 5,0 4. Edukacja zdrowotna nauczycieli i pracowników niepedagogicznych 4,0 Ocena łączna
STANDARD TRZECI
STANDARD TRZECI MOCNE STRONY: Nasza szkoła w sposób prawidłowy i na wysokim poziomie prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności. Edukacja zdrowotna zajmuje znaczące miejsce w działalności szkoły, dyrektor akceptuje jej wartość. Działania są zaplanowane na podstawie diagnozy i ewaluacji W szkole realizowane są zewnętrzne programy profilaktyczne dotyczące zdrowia oraz spotkania ze specjalistami. Nauczyciele regularnie uczestniczą w szkoleniach z zakresu edukacji zdrowotnej i potrafią współpracować w realizacji zadań. Uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczą w ciekawych przedsięwzięciach zdrowotnych. W zakresie współpracy szkoła wykorzystuje zasoby środowiska, angażując w tym rodziców.
STANDARD TRZECI PROBLEMY PRIORYTETOWE WYMAGAJĄCE ROZWIĄZANIA: Zachęcać wszystkich pracowników do udziału w warsztatach i szkoleniach prozdrowotnych. Angażować uczniów i rodziców do większego wpływu na wybór treści w zakresie edukacji zdrowotnej.
STANDARD CZWARTY Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Średnia liczba punktów STANDARD CZWARTY Wymiar Średnia liczba punktów Wybrane pomieszczenia i ich wyposażenie oraz organizacja pracy 4,9 2. Czystość szkoły 4,7 3. Organizacja przerw międzylekcyjnych 5,0 4. Wychowanie fizyczne oraz aktywność fizyczna członków społeczności szkolnej 4,5 5. Żywienie w szkole 4,8 Ocena łączna
STANDARD CZWARTY
STANDARD CZWARTY MOCNE STRONY: Budynek szkoły jest w bardzo dobrym stanie technicznym i estetycznym, środowisko fizyczne szkoły jest bezpieczne. Szkoła jest systematycznie wzbogacana w odpowiednie meble, stoliki, krzesła oraz pomoce dydaktyczne. Systematycznie zapewniamy środki higieniczne w sanitariatach, pracujemy nad rozwiązaniem problemu nadmiernego hałasu, podczas przerw różnymi metodami i przez wdrażanie różnych projektów we współpracy z samorządem uczniowskim. Posiadamy salę gimnastyczną, właściwie wyposażoną i systematycznie wzbogacaną o sprzęt sportowy. Wysoką ocenę zyskujemy również dzięki placowi zabaw oraz kompleksowi boisk do piłki nożnej, siatkówki i koszykówki. Organizowane są drugie śniadania oraz ciepłe posiłki szkolne dla uczniów z wykorzystaniem zasad racjonalnego żywienia. Szkoła uczestniczy w programach Agencji Rynku Rolnego: „Mleko w szkole” oraz „Owoce i warzywa w szkole”.
STANDARD CZWARTY PROBLEM PRIORYTETOWY WYMAGAJĄCY ROZWIĄZANIA: Wzmacniać wśród uczniów aktywność fizyczną w celu korygowania wad postawy.
WYNIKI AUTOEWALUACJI STANDARD WYNIK 5,0 4,8 4,6 Ocena łączna I. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz ich skuteczności i długofalowości 5,0 II. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów 4,8 III. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie 4,6 IV. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samo-poczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami Ocena łączna
WYNIKI AUTOEWALUACJI
Dziękujemy za uwagę.