„Nowe klucze do kompetencji kluczowych”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
dr Anna Okońska-Walkowicz Warszawa, r.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Konstruktywizm w dydaktyce
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Duże dzieci – wielkie sprawy
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Zadawanie pytań.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
WYCHOWAWCA –JAK BUDOWAĆ AUTORYTET
Małe dziecko w systemie edukacji
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Dobra szkoła: uwarunkowania i mechanizmy Zakopane ( m.n.p.m.) Grzegorz Mazurkiewicz.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
The Leader in Me.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Europejskie Kompetencje Kluczowe
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

„Nowe klucze do kompetencji kluczowych”

Adam Jagiełło-Rusiłowski Interpretacja wyników oraz prezentacja dobrych praktyk edukacyjnych

Co jest kluczowe w wynikach? . 1. Liczne silne korelacje między elementami postaw we wszystkich badanych kompetencjach a słabsze między wiedzą z poszczególnych obszarów sugerują, że w metodzie dramy liczy się JAKOŚĆ interakcji, mniej treści kształcenia 2. Silne interakcje opierają się na inicjatywności uczniów a ta koreluje z otwartością postawionego zadania, problemu danej sesji 3. Drama istotnie zmienia postawy – przekonania o sobie i świecie, przesuwa umiejscowienie poczucia kontroli (locus of control) z zewnątrz do wewnątrz 4. Im bardziej otwarta postawa tym aktywniejsze eksplorowanie pomysłów i perspektyw „innych/obcych”, przez to uczenie się z i od innych, w oparciu o zaufanie i więzi (pole bezkarne) 5. Najbardziej spektakularne zmiany nie dotyczą uzdolnionych aktorsko, wrażliwych, lubiących się pokazywać

1.są wyżej oceniane przez nauczycieli W kompetencjach liczy się „performance” – umiejętność wprowadzania pomysłów w czyn, W kontekście szkolnym to umiejętność ekspresji, wrażenia , zwrócenia uwagi i przywództwo

są bardziej pewne swoich umiejętności czytania i rozumienia zadań Drama rozwija umiejętności językowe poprzez doświadczenie narracji (Trzebiński: rozumienie siebie i świata)- wyrabia struktury poznawcze: podmiot i jego cele – strategie postaci – finał historii

Lepiej funkcjonują w dialogu Drama daje doświadczenie używania „nie swojego” głosu, maski, która ośmiela i uwalnia z presji prezentacji siebie

Postrzegają się jako twórczy Drama opiera się na zadaniach otwartych – promuje oryginalne rozwiązania (powstałe w wyniku współpracy wspólnoty uczącej się) Stąd także większa umiejętność rozwiązywania problemów i radzenia sobie ze stresem i kryzysem (dystansowanie się JA – Nie JA)

Lubią szkołę i zajęcia szkolne ????????????????????????? Kwestia poczucia kontroli : Chcą (współ)decydować jak i czego się uczyć Wychodzą z inicjatywą, negocjują Widzą sens w interakcji, sa nastawieni na współpracę Otrzymują uwagę (jako wzmocnienie) od nauczycieli

tolerancyjne wobec mniejszości i obcokrajowców Przykład GAZY: liczy się poczucie kontroli w interakcjach, poznanie innych, niekoniecznie obcych, zmiana perspektywy Przykład „Pawła i Gawła” – zaangażowanie w konflikt po jednej i drugiej stronie jako grupa, poznanie mechanizmów nakręcających konflikt i technik negocjacyjnych

Aktywne obywatelstwo, głosowanie, partycypacja Sedno dramy to „działanie” w przestrzeni publicznej, gdzie kształtują, ścierają się interesy, perspektywy co daje poczucie wpływu na bieg wydarzeń, wiarę w moc samostanowienia, demokracji, wolności, solidarności, sprawiedliwości, wyższości wartości ogólnoludzkich, nad rynkiem, tożsamości kulturowej, porozumiewania się na różne sposoby, dialogowania, ale też obrony tych bezbronnych, słabszych,

Empatia i szacunek dla innych Doświadczenie „wchodzenia” w obcą skórę pomocne w rozwiązaniu problemu wymusza zmianę postawy Nie wystarczy tu proste odegranie roli, do zmiany potrzebne jest głębsze eksplorowanie strategii (docenienie wysiłku, ryzyka, czasami cierpienia) Kluczowe znaczenie poczucia sukcesu działania zespołowego

Przedsiębiorczość, planowanie przyszłości Doświadczenie przekładania idei w działanie, rezultat i informacja zwrotna o jego wartości (brawa, śmiech, jakakolwiek reakcja/uwaga)

Nie tylko teatr!!! Drama rozbudza potrzeby wyższego rzędu, przekraczania granic tu i teraz, obcowania ze sztuką jako formą transcendencji

Dom, rodzina, ale też sport i turystyka Drama uczy wchodzenia i wychodzenia z różnorodnych ról, godzenia na pozór sprzecznych celów, interesów Nie tylko wyobraźnia, fikcja, ale ponad wszystko ZAINTERESOWANIE CZŁOWIEKIEM BLISKIM I DALEKIM, poznanie , akceptacja siebie i swojej fizyczności jako punkt otwarcia na innych

Gwiazdy socjometryczne Piasty (hubs) – umiejętności tworzenia więzi jako „rzadko” występujące w populacjach konformi-stycznych

Humor  Drama uczy poprzez dystans, daje poczucie „bezkarności” Ryzyko i ewentualne potknięcia są okazją do nauki

Specyfika nauczyciela znającego dramę Wyprowadzanie celów z potrzeb indywidualnych i grupowych Umiejętność doboru metod do wybranego celu, wysoka spójność i zrozumienie podstawowych pojęć pedagogicznych w przełożeniu na teorię dramy Nacisk na własne ( i młodzieży) doświadczenie różnorodności (wymiany zagraniczne, szkolenia, festiwale itp. – przykład Oktawii Gorzeńskiej z I Gimnazjum w Gdyni) Nacisk na (samo)ewaluację, poszukiwanie różnorodnych wskaźników sukcesu (zainteresowanie kompetencjami nie-akademickimi) Dystans do formalnej oceny i treści „programowych”

Podsumowanie: drama a innowacyjne uczenie Elementy wspólne: Podzielenie się władzą, nauczyciel jako przewodnik Aktywizacja uczenia w grupach, twórcza praca nad otwartym problemem, projektem Poszukiwanie partnerstwa, więzi, wymiana kulturalna, dialog Wartość dodana dramy Wchodzenie i dystansowanie się do roli jako sposób uczenia się z różnych perspektyw Narracja – łączenie przyczynowo-skutkowe wzbogacone o wchodzenie w obcą skórę ( dziedzictwo kulturowe) Dystans i zaangażowanie