Edukacja Globalna w III b
Edukacja Globalna jest edukacją, która otwiera ludziom oczy i umysły na świat oraz uświadamia konieczność podejmowania działań na rzecz większej sprawiedliwości, równości i zagwarantowania respektowania praw każdego człowieka. Uczniowie klasy III b zainteresowali się problematyką różnorodności świata, wielokulturowością oraz powiązaniami łączącymi ich z całym światem. Wyruszyli w podróż po krajach Azji, największego i najludniejszego z kontynentów, który zamieszkuje ponad 60% mieszkańców naszej planety.
Zajęcia rozpoczęto od prezentacji mapy świata, położenia poszczególnych kontynentów , przypomnienia ich nazw , przyporządkowania im zwierząt zamieszkujących dane terytorium.
Po zapoznaniu się z tekstami informacyjnymi dotyczącymi państw Azji , uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Każda z grup miała za zadanie wykonanie prezentacji wybranych państw.
Po wykonaniu plansz Japonii i Chin, uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzą, zaprezentowali kolegom swoje prace.
Bogactwo kulturowe państw to także poznawanie rozmaitych dzieł materiałów, opowiadań, gier i zabaw. Jak wszystkie dzieci, również najmłodsi Chińczycy i Japończycy mają swoje tradycyjne gry i zabawy, przekazywane z pokolenia na pokolenie. Podczas zajęć wychowania fizycznego , uczniowie poznali japońską zabawę bieżną „ Cheetal, cheetah” oraz chińską grę „ Hong - Lui - Ten”, które dostarczyły im wiele radości.
Do chińskiej gry Hong-Lui-Ten potrzebny był sędzia, zaopatrzony w kolorowe karty, który ustalał zasady przemieszczania się uczestników. W tej roli Julka wypadła znakomicie.
Święto Wiosny, czyli Chiński Nowy Rok to najbardziej znane i popularne w Chinach, tradycyjne święto, podczas którego Chińczycy ,przy akompaniamencie bębnów i petard maszerują w korowodzie ze smokiem. Wykorzystując opakowania i rolki po papierze toaletowym, na zajęciach plastycznych, uczniowie wykonali chińskiego smoka .
„ Origami” to japońska sztuka składania papieru „ Origami” to japońska sztuka składania papieru. Według instrukcji nauczyciela uczniowie stworzyli kolorowe ptaki, którymi ozdobili klasę.
W krajach południowo-wschodniej Azji : Wietnamie, Chinach, Laosie, Indonezji mieszkańcy noszą stożkowy kapelusz, wyplatany z palmowych liści, nazywany „ non la”, który ma wiele zastosowań. Może służyć za miskę do ryżu lub naczynie na wodę. Podczas zajęć technicznych uczniowie III b wykonali kapelusze „ non la” z papieru.
Kolejnym sposobem poznania kultury danego kraju jest słuchanie muzyki i nauka tańca. Wykorzystując papierowe wachlarze , kapelusze oraz podkłady muzyczne , uczniowie stworzyli własne choreografie i zaprezentowali układy taneczne.
Dziewczęta przedstawiły taniec japońskich gejsz, chłopcy - chiński „taniec smoka”.
Podczas zajęć uczniowie poczuli się prawie, jak mieszkańcy krajów azjatyckich. Przekonująco wcielili się w rolę uczniów wietnamskiej szkoły, gdzie w szatni zamiast kurtek wiszą kapelusze.
W Polsce mieszka wielu Wietnamczyków i stanowią oni najliczniejszą grupę obcokrajowców w naszym kraju. Podstawą diety mieszkańców Wietnamu jest ryż. Kolejnym zagadnieniem , jakie realizowała klasa III b były powiązania łączące ich z tym krajem i całym światem. Uczniowie próbowali ustalić pochodzenie produktów, które codziennie spożywają.
Po narysowaniu produktów, które jedli i pili w ciągu ostatnich dni, uczniowie zapisywali w tabelach te, które ich zdaniem pochodzą z Polski i te, pochodzące z zagranicy.
Następnie poznali pojęcie food miles , dowiedzieli się, skąd sprowadzane są niektóre produkty spożywcze, jaką odległość muszą pokonać, aby trafić na polskie stoły oraz co można zrobić, żeby ograniczyć food miles.
Na zakończenie uczniowie wypełniali karty pracy będące podsumowaniem zdobytej podczas zajęć wiedzy. Beata Strzałkowska wychowawca klasy III b