DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

informacje i wskazówki dla rodziców
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Specyficzne trudności w uczeniu się
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
6-latek w szkole – radość czy problem?.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Dojrzałość szkolna o czym każdy rodzic powinien wiedzieć zanim jego dziecko pójdzie do pierwszej klasy Pedagog szkolny Nina Majewska 1.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Gotowość szkolna 1 1.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
Cechy rozwojowe sześciolatka
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna Nie wszystkie kwiaty zakwitają razem. Każdy ma swój czas i porę....
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
„Sześciolatek w szkole”
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA

Dojrzałość szkolna to „moment równowagi między wymaganiami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka” (Tyborowska) lub też dynamicznie – jako długotrwały proces przemian psychofizycznych, który prowadzi do przystosowania się dziecka do szkolnego systemu nauczania początkowego (Muszyński).

Dojrzałość szkolna nie jest uwarunkowanym Dojrzałość szkolna nie jest uwarunkowanym biologicznie etapem samorzutnego rozwoju, lecz składają się na nią różnorodne doświadczenia dziecka w sferze motorycznej, umysłowej, emocjonalnej i społecznej. Ocena stopnia dojrzałości szkolnej jest zarazem oceną poziomu rozwoju dziecka w danym momencie – ocena ta dokonana jest jednak z określonego punktu widzenia: - gotowości do rozpoczęcia nauki w szkole, uzależnionej m.in. od dotychczasowego biegu życia dziecka, od tego, czy uczęszczało ono, czy też nie do przedszkola, czy miało okazję współdziałać z rodzeństwem lub innymi dziećmi w najbliższym otoczeniu, czy dorośli zaspokajali jego potrzeby poznawcze i uczuciowe, czy stawiano mu wymagania dostosowane do jego możliwości, a jednocześnie rozwijające pożądane społecznie zachowania.

DOJRZAŁOŚĆ POZNAWCZA /umysłowa/ Pełna gotowość Dziecko wykazuje pełną orientację w najbliższym otoczeniu (wie, gdzie mieszka, jak się nazywa, gdzie pracują rodzice, posiada informacje o swoim rodzeństwie). Wypowiada się poprawnie pełnymi zdaniami. Zadaje dużo pytań, interesuje je otoczenie, pragnie wiedzieć i znać wszystko, co go otacza, co spostrzega i obserwuje. Interesuje się czytaniem, pisaniem, liczeniem Chętnie rysuje na określony temat, odwzorowuje, układa klocki, rysunek dziecka wykazuje dobry poziom wypowiedzi graficznej. Umie liczyć ze zrozumieniem do 10 lub 20.

Dziecko o prawidłowym rozwoju ruchowym potrafi: DOJRZAŁOŚĆ FIZYCZNA Dziecko o prawidłowym rozwoju ruchowym potrafi: Stać na jednej nodze Skakać na jednej nodze Przeskakiwać przez przeszkody Szybko biegać Ruchy rąk są zharmonizowane Jeździ na rowerze, rolkach, nartach ... Dziecku niedojrzałemu ruchowo te czynności sprawiają trudności.

DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNO-EMOCJONALNA Pełna gotowość Szybko nawiązuje kontakty z obcymi rówieśnikami Chętnie bawi się, rozumie zasady gier i zabaw. Potrafi ubrać się, jeść, utrzymuje porządek, chętnie wykonuje polecenia rodziców, wychowawców. Podporządkuje się poleceniom dorosłych, pracuje starannie, jest wytrwałe i cierpliwe.

DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNO-EMOCJONALNA Dziecko nie gotowe Nie nawiązuje kontaktów , ma kłopoty z dostosowaniem społecznym. Stoi na uboczu, nie bawi się z rówieśnikami ,mimo zachęty nadal stroni od nich. Niesamodzielne, nie próbuje dbać o porządek, nie wykonuje poleceń.

DZIECKO NIE GOTOWE DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE Dziecko nie wykazuje orientacji w swoim otoczeniu. Wypowiada się z trudem, jednym zdaniem, wyrazem. Nie potrafi opowiadać, nie zadaje pytań, nie wykazuje zainteresowania otoczeniem, nie pragnie wyjaśnień. Niechętnie podejmuje pracę związaną z rysowaniem , odwzorowaniem, wycinaniem, ma trudności w zakresie sprawności manualnej.

D Z I Ę K U J Ę Opracowała: Pedagog szkolny mgr Karolina Smarz Literatura: 1. H. Muszyński „Zarys teorii wychowania”, PWN 1981 wyd. 5. 2. K. Tyborowska – Wiek przedszkolny w „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”, red. M. Żebrowska, Warszawa 1976, PWN wyd. 7