„Charlie i fabryka czekolady” Projekt edukacyjny realizowany w klasie IVa. Opracowała Alina Ciesielczyk.
Cele projektu: rozwijanie sprawności uważnego słuchania i czytania, kształtowanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu i wykorzystywania zdobytej wiedzy, rozwijanie umiejętności poszukiwania wiadomości i ich porządkowania, motywacja do pracy i uważnego czytania książek, okazja do wysiłku intelektualnego, współzawodnictwa, wyboru właściwej strategii pracy w grupie, wykazania się pomysłowością, wspomaganie rozwoju uczniów poprzez stwarzanie im sposobności do zaangażowania emocjonalnego i zabawy, trening twórczości, uczenie się poprzez działanie, doświadczanie, aktywne uczestnictwo, rozwijanie kultury czytania, promowanie czytelnictwa, kształcenie właściwych zachowań społecznych – promowanie zasad fair play.
Przebieg projektu: Ogłoszenie terminu omawiania lektury. Podział klasy na 5 zespołów wybranych w drodze losowania.(termin- luty). Przedstawienie zadań związanych z projektem. Omawianie lektury na lekcjach w marcu.
Zadania dla zespołów:
Zespół I Członkowie zespołu przygotowali informacje o bohaterach. Na lekcji w trakcie realizacji projektu każdy z członków zespołu wcielił się w postać wylosowaną spośród zdobywców Złotych Talonów, a następnie przedstawił swoje cechy wyglądu, charakteru, sytuację rodzinną, ulubione zajęcia. Przypomniał też, jaki był finał jego wizyty w fabryce.
Członkowie zespołu 1.
Nazywam się Verucy Salt …
Jestem Violet Beauregarde…
Jestem Charlie Bucket…
Nazywam się Mike Teeve
Zespół II. Członkowie tego zespołu przygotowali pytania do bohaterów, które zadali w trakcie konferencji prasowej zorganizowanej na kolejnej lekcji. Na pytania odpowiadali członkowie zespołu pierwszego, którzy na poprzedniej lekcji wcielili się w określone postacie.
Konferencja prasowa Verucy Salt.
Zespół III Członkowie tego zespołu wymyślili bohatera książki, który zdobył szósty Złoty Talon. Informacje o nim umieścili na pierwszej stronie specjalnego wydania „Wiadomości Wieczornych”. W trakcie kolejnej lekcji zaprezentowali bohatera, któremu nadali imię Antek.
Prezentacja specjalnego wydania „Wiadomości Wieczornych”.
Zespół IV Zespół IV na podstawie informacji z powieści przygotował do „Atlasu stworzeń literackich” stronę poświęconą Umpa-Lumpasom.
Prezentacja projektu strony przygotowanej do „Atlasu stworzeń literackich”
Zespół V Członkowie tego zespołu wyobrazili sobie, że Charlie chce powiększyć fabrykę czekolady. Zamierza produkować też lody. Wymyślili istoty, które mógłby zatrudnić do ich produkcji. Informacje o nich zapisali na przygotowanej karcie pracy.
Prezentacja informacji o lodoludkach – istotach zatrudnionych przy produkcji lodów.