RADA SZKOLENIOWA DNIA 6.04.2017.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Ekorozwój.
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
i edukacja dla bezpieczeństwa w nowej podstawie programowej
w nowej podstawie programowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Program Polskiej Akcji Humanitarnej pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Opracował J. Stryjkowski
Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Intergracyjnymi Nr 8 Sopot
Zaproszenie do programu Projekt jest realizowany dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej. Poglądy i opinie wyrażone w tym materiale są wyłącznie poglądami.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
WPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA opracowała : mgr Jolanta Witczak.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Małe dziecko w systemie edukacji
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Wychowanie ekologiczne
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
„Czysta energia w mieście” Konkurs dla szkół podstawowych w ramach konkursu „Szanuj energię, chroń klimat” – VI edycja 2016.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

RADA SZKOLENIOWA DNIA 6.04.2017

Wychowanie zgodne z ideą rozwoju zrównoważonego

Zrównoważony rozwój - harmonijny, naturalny proces wzrostu, odnoszący się do wszystkich sfer funkcjonowania człowieka: zmysłów, fizyczny, emocjonalny, intelektualny, intuicyjny, wolitywny, etyczny, w konsekwencji prowadzący do zbudowania zdrowej osobowości dziecka, dorosłego, rodziny, społeczności i środowiska. Oznacza to, że dotyczy on każdego człowieka.

Osiągnięcia nauki, szybkie tempo życia w dobie komputeryzacji stały się wyzwaniem dla nauk pedagogicznych, dlatego wychowanie musi uwzględniać zmianę warunków życia spowodowaną rozwojem cywilizacyjnym oraz wzrostem nauki i techniki. Szybki rozwój niestety niesie ze sobą konieczność dokonywania ciągłego wyboru oraz umiejętność odróżniania wartości pozytywnych od negatywnych. Realizacja zadań przybliżających działania szkoły do wymogów codziennego życia, wymusza nowe oddziaływania edukacyjne.

Dylematem współczesnego wychowania jest konieczność ukształtowania takiego poczucia odpowiedzialności za świat, aby działania, podejmowane zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym, były ściśle kontrolowane i nie wpływały negatywnie na środowisko oraz na człowieka. Efektywne poczucie odpowiedzialności powinno wskazywać proekologiczne zachowania pozwalające chronić środowisko i pozostawić je w zadawalającym stanie następnym pokoleniom.

Zazwyczaj ludzi nie cechuje poczucie odpowiedzialności za świat. Głównymi przeszkodami takiego stanu rzeczy jest: głód w niektórych rejonach świata i konsumpcyjny styl bycia w innych; brak dostatecznej wiedzy o zagrożeniach i ich przyczynach; nieuświadomienie związków istniejących między własnymi zachowaniami i sytuacją w środowisku społecznym i przyrodniczym.

Wychowanie współczesnego pokolenia jest bardzo trudne Wychowanie współczesnego pokolenia jest bardzo trudne. Nie może się ono przystosować do obecnych warunków, zagrożeń i nieprawidłowości. Kolejne pokolenie powinno nie tylko posiąść znacznie większą wiedzę na temat środowiska, ale przede wszystkim proekologiczne podstawy i nawyki, które pozwolą naprawiać otaczającą ich rzeczywistość. To bardzo trudne zadanie edukacyjne wymusza szereg zmian i nowe podejście do wychowania. Powinno ono być prowadzone systematycznie, aby trwale ukształtować postawy młodych ludzi.

Działania podejmowane przez szkoły powinny wpływać na zmianę zachowań i nawyków wśród dzieci i dorosłych. Koniecznym jej elementem jest odpowiednie przygotowanie uczniów do podejmowania racjonalnych działań, służących ochronie przyrody, poprawie stanu środowiska, dostrzegania zagrożeń cywilizacyjnych oraz rozwiązywania problemów stwarzanych w środowisku przez człowieka. Coraz częściej widzimy zależności między własnym życiem a stanem środowiska, w którym żyjemy.

Przygotowaniem dzieci i młodzieży do pełnienia różnych ról społecznych zajmuje się szkoła. Edukacja przeprowadzona przez nią powinna przedstawiać szerokie spektrum problematyki środowiskowej. Sama wiedza o problemach środowiskowych jest niewystarczająca, trzeba wyzwolić u uczniów chęć działania na rzecz środowiska i spowodować, że będą sami podejmować takie działania w ich życiu codziennym. Droga od teorii do praktyki nie jest prosta, dlatego potrzebne są dobre pomysły na przekazanie uczniom w ciekawy sposób wiedzy, przybliżając znaczenie harmonii między aspektem przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym, kulturowym i gospodarczym w każdym ludzkim działaniu. Edukacja środowiskowa to nie tylko teoria lecz przede wszystkim kształtowanie osobowości, postaw i nawyków. Szkoła poprzez swoje działania- stara się zmieniać nastawienie dzieci i młodzieży do spraw środowiska naturalnego.

Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju realizuje następujące cele:

Analizując treści zamieszczane w różnych programach szkolnych należy wyciągnąć wniosek, że głównym celem wychowawczym nie jest tylko adaptacja dzieci do aktualnych warunków życia, ale przygotowanie ich do kierowania i wpływania na życie swoje i innych oraz do funkcjonowania w środowisku.

Programy Wychowawcze powinny zawierać również bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Szczególnie te dziedziny edukacji i wychowania, które wychodzą naprzeciw zapotrzebowaniom rozwojowym dzieci i młodzieży, a jednocześnie przybliżają do rozwiązywania aktualnych problemów środowiska lokalnego, cieszą się dużym zainteresowaniem. Część dzieci widzi konieczność udziału w takich formach edukacyjnych, dzięki którym poznają potrzeby ogólnospołeczne, mogą również nabyć umiejętność kierowania swoją dalszą drogą życiową, co w rezultacie ma wpływ na późniejszą karierę zawodową.

Bibliografia Cichy D. Idee przewodnie kształcenia dla zrównoważonego rozwoju, [w:] D. Cichy (red.) Edukacja środowiskowa założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej, PAN, Warszawa, 2002. Kurdybacha B., Troska o środowisko naturalne w wymiarze globalnym fundamentem edukacyjnej wspólnoty, [w:] Edukacyjna wspólnota na rzecz społeczeństwa dla wszystkich, A.Sajdak (red.), Wydawnictwo UJ, Kraków 2005. Nowak L. Realizacja idei ekorozwoju w edukacyjnej ścieżce ekologicznej. [w:] D. Cichy (red.) Podstawy kształcenia dla zrównoważonego rozwoju, PAN, Warszawa, 2000.

Dziękuję za uwagę.

Przygotowała: mgr Agata Jaworska