System podatku akcyzowego na paliwa silnikowe po zmianach związanych z wejściem do Unii Europejskiej. - oleje mineralne, paliwa energetyczne i paliwa silnikowe jako wyroby akcyzowe - proces produkcyjny - zharmonizowane oleje mineralne
Podmioty podatku - ogólne pojecie podatnika podmioty nabywające lub posiadające wyroby akcyzowe - podmioty, u których powstają ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zleceniobiorcy - producenci olejów mineralnych zwolnienia podmiotowe
- stany faktyczne, zmiana stanów faktycznych oraz kumulacja Przedmiot opodatkowania - czynności prawne - czynności faktyczne - stany faktyczne, zmiana stanów faktycznych oraz kumulacja przedmiotu opodatkowania - zwolnienia przedmiotowe
Obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe - pojęcie oraz sposoby i skutki powstania obowiązku podatkowego w akcyzie - zawieszenie poboru akcyzy - moment powstania obowiązku podatkowego
pojecie sposób i moment powstania zobowiązania podatkowego w akcyzie w obrocie krajowym - sposób i moment powstania zobowiązania podatkowego w akcyzie w imporcie i niektórych przypadkach wewnątrzwspólnotowego nabycia - wysokość oraz sposób i moment wygaśnięcia zobowiązania podatkowego
Podstawa opodatkowania i stawki - pojęcie, szczególne ustalanie podstawy opodatkowania w obrocie z zagranicą - szacowanie podstawy opodatkowania - sposób ustalania stawek akcyzy i wymogi konstytucyjne - stawki obniżone i warunki stosowania stawek preferencyjnych
Harmonizacja akcyz - elementy konstrukcyjne podatku podlegające harmonizacji - istota zharmonizowanych akcyz - państwo uprawnione do poboru akcyzy - szczególny nadzór nad olejami mineralnymi w Unii Europejskiej
Fundusze unijne dla branży paliwowej. Dwa bloki ze względu na potencjalnych beneficjentów a) mikroprzedsiębiorców działających na rynku nie dłużej niż 3 lata b) mikroprzedsiębiorców działających dłużej niż 3 lata, małych i średnich przedsiębiorców ( SPO - WKP)
SPO – WKP - sektorowy program operacyjny „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw”, na który składają się następujące działania i poddziałania: 2.1 – wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw przez doradztwo 2.3 – wzrost i konkurencja małych i średnich przedsiębiorstw przez inwestycje
Na wykonanie indywidualnego projektu inwestycyjnego firma może otrzymać od 10tys. do 1,25mln zł. Przy dofinansowaniu przekraczającym kwotę 125 tys. zł część inwestycji musi być pokryta środkami z kredytu, funduszu inwestycyjnego lub w drodze leasingu.
Forma bezzwrotnych dotacji zarówno w ramach tego programu, jak i w ramach innych pomocowych programów unijnych, ma charakter refundacji wydatków poniesionych na realizowanie danego przedsięwzięcia inwestycyjnego. Oznacza to, że najpierw przedsiębiorca musi ponieść wydatki określone we wniosku i w biznesplanie zaakceptowanym przez Regionalną Instytucję Finansującą i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, a dopiero po tym otrzymuje się bezzwrotne dofinansowanie w maksymalnej wysokości 50% poniesionych kosztów.
Jaka firma może ubiegać się o dotacje? Małe lub średnie przedsiębiorstwo to takie, które zatrudnia mniej niż 250 pracowników oraz suma aktywów rocznego bilansu nie jest większa niż 27 mln euro lub roczny obrót nie przekracza 40 mln euro. Aby ubiegać się o dotację w ramach działania 2.3 firma musi spełniać jeden z poniższych warunków: zatrudniać co najmniej 10 pracowników i nie więcej niż 250 - prowadzić działalność gospodarczą co najmniej od 3 lat prowadzić działalność gospodarczą krócej niż 3 lata, ale musi ona opierać się na zaawansowanych technologiach - co oznacza technologie stosowane Polsce nie dłużej niż 3 lata.
Na jakie inwestycje? modernizacja przedsiębiorstw dostosowanie technologii i produktów do wymogów dyrektyw unijnych wdrażanie i komercjalizacja technologii i produktów innowacyjnych zastosowanie i wykorzystywanie technologii informatycznych w procesach zarządzania przedsiębiorstwem
wprowadzenie i wykorzystanie technologii gospodarki elektronicznej wdrażanie wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych podejmowanych przez przedsiębiorstwa zakup wyników prac badawczo – rozwojowych oraz uzyskiwanie praw własności przemysłowej przez przedsiębiorstwa
innowacja produktowa lub procesowa Jaka inwestycja będzie kwalifikowała się do uzyskania dotacji w ramach działania 2.3, a jaka takiej kwalifikacji nie będzie miała? przedsięwzięcie, dzięki któremu w firmie zostanie wprowadzona innowacja produktowa lub procesowa
Ile, gdzie i dla kogo? Na wykonanie indywidualnego projektu firma może otrzymać od 10 tys. do 1,25 mln zł. Maksymalny udział pomocy finansowej w kosztach kwalifikowanych inwestycji zależy od lokalizacji projektu. Dofinansowanie przekraczające kwotę 125 tys. zł może być udzielone pod warunkiem, że wnioskodawca sfinansuje inwestycję środkami pochodzącymi z kredytu bankowego lub z funduszu inwestycyjnego w kwocie stanowiącej co najmniej 25 procent wnioskowanej wartości dofinansowania.
Koszty kwalifikowane. zakup nowych i używanych środków trwałych wraz z kosztami ich instalacji i uruchomienia leasing nowych środków trwałych, jednakże do wysokości raty kapitałowej zakup wartości niematerialnych i prawnych, np. patentów lub licencji zakup prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej do wysokości 10% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem
- zakup prawa własności lub prawa wieczystego - zakup robót i materiałów budowlanych - zakup prawa własności lub prawa wieczystego użytkowania nieruchomości zabudowanej - porady prawne, taksy notarialne, ekspertyzy techniczne i finansowe, jeśli są bezpośrednio związane z realizacją przedsięwzięcia - podatek od towarów i usług można uznać za koszt kwalifikowany jedynie wówczas, gdy przedsiębiorca korzystający ze wsparcia nie może odliczyć Vatu lub uzyskać jego zwrotu
Inwestycje w nowe środki trwałe mogą być także realizowane przy wykorzystaniu leasingu finansowego. Kosztem kwalifikowanym są wtedy raty kapitału z tytułu leasingu do wysokości równej wartości zakupu. Jednak niezbędnym warunkiem jest późniejsze przeniesienie własności tych środków (samochód, nieruchomości) na rzecz przedsiębiorcy.
Wniosek Wniosek składa się z czterech części – trzech opisowych oraz czwartej – najważniejszej, której treść jest w weryfikowana z najwyższą starannością. Tutaj zawarty jest opis projektu, jego uzasadnienie, definiowane są wskaźniki produktu, rezultatu i oddziaływania. Procedura oceny wniosku składa się z trzech części: formalnej, techniczno – ekonomicznej oraz oceny merytorycznej. Do wniosku dołączane są niezbędne załączniki.
Wypełniony wniosek wraz z załącznikami musi być złożony w oryginale oraz jednej kopii. Kopia musi być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez wnioskodawcę lub przez osobę upoważnioną przez wnioskodawcę. Do tych dokumentów należy dołączyć wersję elektroniczną wniosku na dyskietce lub na płycie CD.
Po otrzymaniu wniosku o dofinansowanie złożonego przez przedsiębiorcę, RIF rejestruje wniosek w systemie ewidencji. Nadaje mu niepowtarzalny numer. Do PARP-u podaje NIP wnioskodawcy i numer rejestracyjny. Generuje hasło oraz zaznacza, że przedsiębiorca jako beneficjent podlega uproszczonej procedurze wynikającej z ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
Jeżeli projekt zatwierdzony zostanie przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy do realizacji, PARP w ciągu miesiąca podpisuje z przedsiębiorcą umowę o udzieleniu dofinansowania w formie bezzwrotnej dotacji. W ciągu 25 dni od zakończenia realizacji projektu, przedsiębiorca składa do właściwego RIF sprawozdanie końcowe z realizacji przedsięwzięcia inwestycyjego