Zarządzanie procesami - ćwiczenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU

Charakterystyka systemów zarządzania w przedsiębiorstwie
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Audity Opracował: Tomasz Greber
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Definicje operacji.
Kontrola jakości.
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jak pisać pracę dyplomową?
Zadanie 1.
Narzędzia Systemów workflow
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Zarządzanie zmianami w systemie bezpieczeństwa - rozwiązania Check Point i partnerów OPSEC dr inż. Mariusz Stawowski
Innowacje organizacyjne w usługach
Jak optymalizować procesy. Jak działać efektywniej
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Instrukcja MILO moduł klienta.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Microsoft Solution Framework
ZBIOROWY SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W GRUPIE PFRN PREZENTACJA PROGRAMU DGA QUALITY SŁUŻĄCEGO DO PREZENTACJI SZJ UŻYTKOWNIKOM ORAZ DO NADZORU NAD SZJ.
Zarządzanie jakością projektu
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Szkolenia, Coaching, PR.
Metodyki zarządzania projektami
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Bezpieczeństwo a zarządzanie projektami
Title Slide 1 It starts with you
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Zadanie 1.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Szkoła Przyjazna dla Sprawiedliwego Handlu Procedura uzyskania tytułu.
Zarządzanie projektami
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Zarządzanie zmianą Sesja 5 Zarządzanie interesariuszami – stronami procesu zmiany.
Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płomińska. Dziesięć kroków doskonalenia procesów (Page 2010)  1. Sporządź listę procesów  2. Wybierz proces i przygotuj.
Zgłoszenie do konkursu Złota Słuchawka 2016 zlotasluchawka.pl Prezentację oraz formularz zgłoszeniowy należy wysłać na adres
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
Zarządzanie Procesami mgr Natalia Płominska
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
T. 25 Więcej o wartości dodanej
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Co to jest RA7? RA7 jest kombinacją narzędzi i technik bazujących na opatentowanej technologii Nemesysco – Wieloparametrowej Analizie Głosu (Layered Voice.
Zgłoszenie do konkursu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Jak napisać dobry konspekt?
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zgłoszenie w ramach kategorii Razem
Zapis prezentacji:

Zarządzanie procesami - ćwiczenia Dr Urszula Starakiewicz-Krawczyk Page S. (2010). The power of business Process Improvement. NY:Amacom

Słowem uzupełnienia do wstępu… Efektywność – koncentracja na kliencie Wydajność – koncentracja na zasobach Elastyczność Aby skutecznie zmienić proces musisz mieć poparcie wystarczająco mocnego sponsora w organizacji! Zadbaj o to!

Czym się zająć - punkt wyjścia Narzekania klientów (w tym klientów wewnętrznych) – efekty poniżej oczekiwań, zbyt długi czas obsługi, zbyt pracochłonny; Zbyt drogi proces; Powtarzające się błędy; Potrzeba uporządkowania chaosu (młode firmy), w tym zwiększenie kontroli i zapewnienie jakości; Co jeszcze?

Jak zabrać się do inwentaryzacji procesów? Obserwacja pracy konkretnego działu, osoby; rozmowa; Punkt widzenia klienta (też wewnętrznego); Wykorzystaj zdroworozsądkową wiedze o pracy danej organizacji – wydziel i nazwij główne procesy, naprowadź rozmówcę na procesowe myślenie. Zrób listę procesów. Podziel je na podprocesy, jeśli z warto. Zidentyfikuj i przypisz właściciela każdego procesu.

Ćwiczenie Zidentyfikuj 5 procesów na Wydziale Zarządzania, w których jako student jesteś stroną / interesariuszem. Zaproponuj kryteria według których można by dokonać priorytetyzacji i wyboru procesu który powinien ulec poprawie.

Kryteria oceny procesów Wpływ (Impact) Wdrożenie (Implementation) Stan obecny (Current state) Wartość (Value)

Wpływ Wdrożenie Ilu osób dotyczy proces? Jak wysoko w hierarchii są osoby, których dotyczy proces? Wdrożenie Jak szybko można wdrożyć zmianę? Ile to będzie kosztować? Kiedy nastąpi najbliższy cykl procesu?

Wartość – potencjalny zysk z optymalizacji Stan obecny Satysfakcja klienta końcowego Aktualna kłopotliwość procesu Czy proces w ogóle istnieje? Wartość – potencjalny zysk z optymalizacji

Stwórz tabelę Jaka skala? 1-3, 1-10? Wagi Oceń, zrób wyliczenia i wybierz proces, który zdobył najwięcej punktów! Pułapki: Przyznawanie punktów – logika (np. brak procesu – 0 czy 1?) Zdrowy rozsądek a niekończące się negocjacje i ustalenia (tu zaczyna się polityka…) Zbierz twarde jeśli są.

Przykład

Ćwiczenie Stwórz kryteria i oceń 3 procesy. Przypisz wagi do poszczególnych kryteriów, policz wynik i wybierz proces do optymalizacji. NA NASTĘPNY TYDZIEŃ: W wybranej organizacji zróbcie inwentaryzację procesów. Zidentyfikujcie minimum 5. Ustalcie kryteria, dopiszcie wagi i wybierzcie proces do optymalizacji, na którym będziecie pracować do końca semestru.

Po co rysować mapę procesu? Zrozumienie jak obecnie wygląda; Wskazanie elementów, które generują najwięcej pracy; Identyfikacja „obszarów niczyich” (handoffs); Wstępne ustalenie potencjału do poprawy; Mapa procesu – graficzne przedstawienie serii czynności czy zdarzeń, które są ze sobą powiązane i generują istotny dla klienta efekt końcowy.

Elementy mapy Czynności przynoszące wartość dodaną do procesu – czasownik! Akceptacja, opracowanie, wygenerowanie, stworzenie itp. Strzałka – efekt na wyjściu/ wejściu, konieczna logika przyczynowo - skutkowa

Przykład prostej mapy

Mapa szczegółowa / ogólna Duża rotacja pracowników; Mapa często używana; Jest podprocesem większego procesu, Brak zgody co do szczegółowego przebiegu procesu w organizacji; Proces złożony; Proces ma wiele wariantów; Skłąda się z licznych podprocesów.

Co jeszcze na mapie?

Rozwidlenie procesu

Komentarze

Ikonki – Microsoft Visio

Proces z uwzględnieniem działów

Stwórz dokumentację procesu

Ćwiczenie W grupach projektowych narysujcie mapę procesu: Zapisywania się na zajęcia; Dopuszczenia do obrony pracy licencjackiej; Inny?

Szacowanie czasu procesu Czas trwania procesu = czas realizacji zadań + czas oczekiwania Jak ustalić czas trwania procesu? Rozmowy z pracownikami; Obserwacja; Eksperyment.

Tabela czasu realizacji zadań

Szacowanie czasu oczekiwania

Koszty procesu Koszty osobowe; Koszty użycia narzędzi; Koszty ogólne;

Koszty osobowe Ile razy proces rocznie? Ile trwa wykonywanie zadań w procesie jednorazowo? Przeliczenie na rok Przeliczenie na pełne etaty (FTE) Wynagrodzenie x FTE = koszt osobowy

Koszt użycia narzędzi i koszty ogólne Punkt wyjścia – FTE Koszt użycia narzędzi = FTE x roczny koszt licencji Koszt ogólne – ustalona marża na pracownika Suma kosztów procesu Weryfikacja z kluczowymi interesariuszami

Techniki usprawnienia Cel usprawnień procesu w Twoim przypadku – jak zostanie zmierzony sukces usprawnień? Stosuj jedną technikę na raz Trzymaj się zaproponowanej kolejności Używaj rożnych kolorów do eliminacji

Eliminowanie zbędnej biurokracji Przyczyny nadmiernej biurokracji: Realizowanie potrzeby władzy – nadmierna kontrola; Strach przed popełnieniem błędu; Chęć zabezpieczenia, w przypadku pojawienia się błędu; Efekt czasu. Uwaga na SALT (statutory, audit, legal, tax)

Pytania pomocnicze Ile jest stopni akceptacji? Dlaczego? Czy możemy to zmniejszyć? Czy decyzje podejmowane są w odpowiednim miejscu? Ile jest pracy papierkowej w procesie – czy jest potrzebna? Ile jest kopii papierowych dokumentów – po co? Czy rozumiemy co dzieje się z raportami przesyłanymi dalej? Czy jakiś pracownik sprawdza pracę innej osoby? Dlaczego? Ile jest formularzy do wypełnienia i na ile można je uprościć? Ile kosztuje potencjalny błąd w procesie i czy zapobieganie się opłaca?

Wartość dodana Czy klient wiedząc o danej aktywności w procesie chciałby za nią zapłacić? Wartość dodana dla klienta vs. wartość dodana dla organizacji lub brak wartości dodanej

Eliminacja powtórzeń Przechowywanie tego samego dokumentu w różnych miejscach; Prowadzenie oddzielnych baz danych; Uwaga każdorazowo na przejścia pomiędzy działami! Zlecenia: Jedno źródło danych; Eliminuj podobne zadania robione przez dwie osoby; Eliminuj przechowywanie dokumentów, szczególnie w dwóch miejscach.

Uproszczenie zadań Czy wszystkie zbierane informacje są potrzebne? Jak często zaangażowane osoby muszą się ze sobą kontaktować, żeby wypełnić wymagane dokumenty? Ile maili przesyłanych jest w poszczególnych sprawach? Ile pojawia się błędów, na jakich etapach i dlaczego? Czy wszyscy rozumieją proces? Do czego używane są raporty generowane w procesie?

Zredukowanie czasu trwania procesu Łączny czas procesu ważny! (klient, zaangażowanie zasobów) Które zadania zabierają najwięcej czasu? Na które trzeba najdłużej czekać? Z czego wynikają opóźnienia i jak można je rozwiązać?

Automatyzacja Automatyzacja procesu, który nie został uproszczony tylko przyspiesza obieg bzdurnych informacji! Najpierw usprawnij proces innymi technikami, automatyzacja na koniec! Proste tanie techniki – np. Slack, Asana, Remember the Milk, inne?

Ostatnie uzupełnienia Kontrola wewnętrzna Wskaż i zaznacz zadania, na których mogą pojawiać się błędy; Intensywność kontroli vs. zysk / koszty błędu; Narzędzia wspierające Wytyczne; Check-listy; Formularze. Wskaźniki operacyjne Cel procesu! Efektywność, wydajność, elastyczność

Test i wdrożenie Test: Wdrożenie – zarządzanie zmianą Na kim, kiedy, gdzie, jak Plan testu, ustal scenariusz, przeprowadź test, zbierz informację zwrotną, popraw i od początku Wdrożenie – zarządzanie zmianą Analiza wpływu – co trzeba zmienić w organizacji, kogo zmiana dotyczy; Plan komunikacji – kto, co, kiedy; Plan szkoleń – kto, zakres, kto odpowiedzialny, kiedy, gdzie.

Podsumowanie zarządcze (executive summary) Cel – pokazać swoją pracę sponsorowi. W ramach zajęć – zaimponować mi! Uzasadnienie wyboru danego procesu, krótki opis; Cele zmiany procesu; Podsumowanie – opowiedz historię pracy nad procesem, pokaż konkretne osiągnięcia; Kluczowe ustalenia; Materiały (deliverables) – wszystkie wytworzone dokumenty pisane