INTELIGENCJE WIELORAKIE a wspieranie rozwoju dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
7 ścieżek do szkolnego sukcesu
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
SERDECZNIE ZAPRASZAMY NA PREZENTACJĘ POKAZU EFEKTÓW PRACY UCZNIÓW
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
SZKOŁA PODSTAWOWA W ZEGRZU POMORSKIM
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
dr Aldona Kopik mgr Monika Zatorska INTELIGENCJE WIELORAKIE a wspieranie rozwoju dziecka.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Przygotowanie dziecka do szkoły
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”
Twórcza aktywność dziecka
6-LATEK W SZKOLE.
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Metody przygotowujące do nauki matematyki
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Arteterapia – leczenie przez sztukę
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
INTELIGENCJE WIELORAKIE
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Dojrzałość szkolna dziecka
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
JAK ROZWIJAĆ ZAINTERESOWANIA I PASJE DZIECI Nie rodzimy się ze zdolnościami. Nie ma genów odpowiedzialnych za talent lub jakieś umiejętności. Nabywamy.
Nasz dzień w Przedszkolu Grupa 4 latki Wychowawca: mgr Jolanta Pawlik mgr Małgorzata Kolonko 1.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Praktyczne wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu i w szkole Toruń 2016 Magdalena Oleksy- Zborowska Toruń 2016.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Wszyscy jesteśmy zdolni!
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Inteligencja Marta Riess.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Zapis prezentacji:

INTELIGENCJE WIELORAKIE a wspieranie rozwoju dziecka

TWÓRCĄ teorii inteligencji wielorakich jest HOWARD GARDNER http://www.weac.org/aboutwea/conven97/gardner.htm TWÓRCĄ teorii inteligencji wielorakich jest HOWARD GARDNER amerykański psycholog i neurolog, profesor Uniwersytetu Harvarda i Uniwersytetu Bostońskiego, doktor honoris causa ponad 20 szkół wyższych i uniwersytetów

TEORIA HOWARDA GARDNERA To przede wszystkim: inne spojrzenie na możliwości rozwojowe dziecka i jego szanse edukacyjne spojrzenie na dziecko w sposób nieoceniający inna niż tradycyjna wizja szkoły inna wizja człowieka dorosłego

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA TEORII INTELIGENCJI WIELORAKICH Każdy człowiek posiada wszystkie typy inteligencji w różnym stopniu rozwinięte Tworzą one niepowtarzalny „profil inteligencji”, który podlega zmianom Wszystkie inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują Każdą inteligencję można rozwijać - „słabsze” inteligencje można rozwijać poprzez „mocniejsze” Rozwojowi inteligencji sprzyja właściwie zorganizowane środowisko domowe i przedszkolne/szkolne

RÓWNOPRAWNE INTELIGENCJE JĘZYKOWA /LINGWISTYCZNA / RUCHOWA /CIELESNO – KINESTETYCZNA/ MATEMATYCZNO – LOGICZNA WIZUALNO – PRZESTRZENNA PRZYRODNICZA /NATURALISTYCZNA/ MUZYCZNA INTERPERSONALNA INTRAPERSONALNA /AUTOREFLEKSYJNA/

PROFIL INTELIGENCJI

INTELIGENCJA JĘZYKOWA przejawia się w rozumieniu świata poprzez słowo mówione i pisane, we wrażliwości na rymy, znaczenie słów oraz dźwięki

INTELIGENCJA JĘZYKOWA Dzieci z przewagą tej inteligencji: Myślą „słowami” i lubią czytać Przejrzyście wypowiadają i spisują myśli Tworzą opowiadania, barwne historie Uczą się słuchając, czytając, dyskutując Używają bogatego słownictwa Szybko uczą się języków obcych , .

Dziecko/uczeń z rozwiniętą inteligencją językową ma znakomitą pamięć, np. potrafi zaskakiwać przypominaniem o błahostkach, przytaczać historie zasłyszane w rozmowach dorosłych lubi mówić, opowiadać, słuchać opowieści, np. podczas czytania przez rodzica bajki podpowiada ciąg dalszy lub układa własne, oryginalne historie chętnie i często zadaje pytania, np. podczas wykonywania codziennych czynności lub na spacerze przywiązuje się do schematów, np. zawsze powtarza pewne czynności i codzienne rytuały myśli symbolicznie np. z łatwością kojarzy nazwy liter lub zapamiętuje wygląd prostych wyrazów nie potrafiąc jeszcze czytać

INTELIGENCJA RUCHOWA przejawia się w rozumieniu świata poprzez ruch i kontakt fizyczny oraz umiejętnością wykorzystania własnego ciała do wyrażania emocji

Dzieci z przewagą tej inteligencji: INTELIGENCJA RUCHOWA Dzieci z przewagą tej inteligencji: Wykorzystują ruch w sposób celowy Mają wyczucie czasu i przestrzeni Są uzdolnione manualnie Mają dobrą koordynację ruchową Lubią wycieczki i zajęcia w terenie

INTELIGENCJA MATEMATYCZNO – LOGICZNA przejawia się w rozumieniu świata poprzez liczby, ciągi zdarzeń, myślenie logiczne i kreatywne rozwiązywanie problemów

INTELIGENCJA MATEMATYCZNO – LOGICZNA Dzieci z przewagą tej inteligencji: Mają uzdolnienia matematyczne Lubią porządek i precyzyjne instrukcje Są konkretne i dociekliwe Badają i zbierają informacje Lubią gry, łamigłówki i zagadki Potrafią rozwiązywać problemy Umiejętnie szeregują, klasyfikują i wnioskują .

Dziecko z rozwiniętą inteligencją matematyczno-logiczną dąży do osiągnięcia celu, np. nie wstanie od biurka, dopóki nie pokoloruje do końca obrazka jest cierpliwe, np. lubi układanki z drobnymi elementami, puzzle jest dokładne i zorganizowane, np. ciężko jest mu się skupić w bałaganie lubi liczyć wszelkie napotkane przedmioty potrafi sprawnie i szybko rozwiązywać zagadki chętnie eksperymentuje np. poznaje rzeczywistość bardziej przez doświadczanie niż przez opowieści.

INTELIGENCJA WIZUALNO – PRZESTRZENNA przejawia się w rozumieniu świata poprzez myślenie obrazami, wrażliwość wzrokowo – przestrzenną, wizualizację i orientację przestrzenną

INTELIGENCJA WIZUALNO – PRZESTRZENNA Dzieci z przewagą tej inteligencji: Są twórcze i pomysłowe Doskonale orientują się w przestrzeni trójwymiarowej Wiernie odtwarzają w pamięci obrazy Dużo rysują oraz dobrze konstruują Czytają mapy, tabele i diagramy Mają bogatą wyobraźnię

Dziecko z rozwiniętą inteligencją wizualno - przestrzenną jest wrażliwe na otaczające przedmioty, kolory, wzory lubi rysować, malować, konstruować ma rozwinięty zmysł dotyku, np. często dotyka widziane przedmioty, zawsze domaga się, by oglądane rzeczy dostać do rąk myśli używając wyobraźni i obrazów lubi tworzyć używając różnego typu materiałów ma wyobraźnię przestrzenną, np. lubi grać w gry logiczne, poszukiwania skarbów, w chowanego, lubi układać puzzle, klocki, układanki, itp.

INTELIGENCJA PRZYRODNICZA przejawia się w rozumieniu świata poprzez otoczenie, środowisko, umiejętność rozpoznawania i kategoryzowania świata fauny i flory oraz innych obiektów przyrodniczych

INTELIGENCJA PRZYRODNICZA Dzieci z przewagą tej inteligencji: Rozumieją świat roślin i zwierząt Rozpoznają i kategoryzują obiekty przyrody Dostrzegają wzorce funkcjonujące w naturze Lubią przebywać na świeżym powietrzu Kochają przyrodę, pasjonują się ekologią Klasyfikują przedmioty w hierarchie

INTELIGENCJA MUZYCZNA przejawia się w rozumieniu świata poprzez rytm i melodię, zdolnością słuchową, wrażliwością na dźwięki, rymy i kompozycje

INTELIGENCJA MUZYCZNA Dzieci z przewagą tej inteligencji: Rozumieją świat poprzez rytm i melodię Potrafią aktywnie słuchać Łączą muzykę z emocjami Są wrażliwe na odbiór dźwięków Mają poczucie rytmu, lubią śpiewać Zmieniają w muzykę wszystko, co robią Uczą się przy muzyce

Dziecko z rozwiniętą inteligencją muzyczną jest wrażliwe na dźwięki, nie tylko muzyczne, np. szybko uczy się odróżniać śpiew ptaków odczytuje ton głosu, np. pyta mamę, dlaczego jest smutna, nawet gdy mama stara się to ukryć przeżywa muzykę, np. ma swoje ulubione piosenki wywołujące określone reakcje i zachowania, lubi głośno śpiewać, nuci podczas zabawy Uczy się i wykonuje różne czynności przy muzyce, np. nie potrafi siedzieć spokojnie słysząc dźwięki piosenek zapamiętuje rytmy, ma dobry słuch muzyczny

INTELIGENCJA INTERPERSONALNA to zdolność rozumienia innych ludzi, współodczuwania, negocjowania i wypracowywania kompromisów oraz patrzenia na świat oczyma innej osoby

INTELIGENCJA INTERPERSONALNA Dzieci z przewagą tej inteligencji: Lubią i potrafią pracować w grupie Łatwo nawiązują kontakty z ludźmi Mają zdolności przywódcze Są komunikatywne Są asertywne przy konfrontacji

INTELIGENCJA INTRAPERSONALNA to zdolność rozumienia samego siebie, własnych uczuć, patrzenia na świat ze swojego punktu widzenia, umiejętność kierowania własnym postępowaniem

INTELIGENCJA INTRAPERSONALNA Dzieci z przewagą tej inteligencji: Lubią pracować samodzielnie Znają własne mocne strony Budują wewnętrzną motywację Poszukują odpowiedzi na trudne pytania

KAŻDE DZIECKO JEST ZDOLNE

Każde dziecko jest zdolne Jeśli dziecko gorzej radzi sobie w jakiejś dziedzinie, nie znaczy to, że jest gorsze od rówieśników Dziecko może mieć świetnie rozwiniętą np. inteligencję ruchową czy interpersonalną, przez co lepiej od innych radzi sobie w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami lub w sporcie Każdy człowiek ma jedne rodzaje inteligencji silniej rozwinięte, a inne słabiej. Kiedy uda się określić co jest mocną, a co słabą stroną dziecka, można potem tę wiedzę wykorzystać wspierając jego rozwój

Kiedy uda się określić co jest mocną, a co słabą stroną dziecka, można potem tę wiedzę wykorzystywać… 1. Można używać silnych inteligencji do przyswajania wiadomości w tych dziedzinach, w których dziecko jest słabsze -silną inteligencję muzyczną można wykorzystywać do radzenia sobie z matematyką poprzez... …wyśpiewywanie wzorów matematycznych, co pozwala dziecku zapamiętać wzór dużo szybciej, niż kiedy zmuszone jest kilkakrotnie czytać i zapamiętywać powtarzając regułkę -silną inteligencję ruchową można wykorzystać zachęcając dziecko, aby zapamiętywało np. skacząc w określonym rytmie -inteligencję wizualno – przestrzenną można wykorzystać prosząc, aby dziecko opracowało makietę mieszkania i w ten sposób nauczyło się nazw przedmiotów w języku angielskim

Kiedy uda się określić co jest mocną, a co słabą stroną dziecka, można potem tę wiedzę wykorzystywać… 1. Można budować wysoką samoocenę dziecka, które z jednej strony uświadamia sobie, że  w jakiejś dziedzinie nie najlepiej sobie radzi, ale za to np. szybko uczy się słówek w języku angielskim, pięknie maluje, buduje wspaniałe konstrukcje, czy też błyskawicznie zapamiętuje rytmy, które usłyszy. 2. Dziecko przekonuje się, że słabe strony można rozwijać, wykorzystując mocne. 3. Trzeba wspierać i rozwijać zdolności, aby dziecko odnosiło sukcesy w dziedzinach, które go interesują.

Warunki stosowania teorii Gardnera w edukacji Określenie profilu inteligencji nauczyciela, aby wyeliminować nieświadome preferowanie metod nauczania zgodnych z jego profilem. Określenie profilu inteligencji każdego dziecka, korzystając w przypadku młodszych dzieci głównie z obserwacji, a w przypadku starszych – przeprowadzając odpowiednie testy (program „Młody mistrz”. www.mistrz.edu.pl). Określenie profilu dominacji (w zakresie: ręki, nogi, oka, półkuli mózgowej oraz zmysłów: wzroku, słuchu, ruchu).

Warunki stosowania teorii Gardnera w edukacji c.d. Dobieranie metod nauczania, uczenia się stosownie do profilu inteligencji i dominacji każdego dziecka. Urządzenie Sali przedszkolnej / klasy tak, aby dzieci znalazły w niej kąciki zapewniające wielointeligentne funkcjonowanie. Zapoznanie rodziców z profilem inteligencji dziecka, by mogli stosownie do niej organizować jego środowisko pozaprzedszkolne.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ !