Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Wirtualny system spo ł ecznego wsparcia dla budowania pozytywnych relacji mi ę dzyludzkich w ś wiecie rzeczywistym.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
Dojrzałość szkolna dziecka
w społecznym kontekście rozwoju nastolatka
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Zespól Szkól Szpitalnych
Recepta na sukces nauczyciela
Życie nastolatka.
Karoliny Kazimierczak
PRZEDSZKOLE W TYKOCINIE. Przedszkole w Tykocinie w roku 2013 roku po raz pierwszy uczestniczyło w programie Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Edycja nosiła.
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
O korzeniach i skrzydłach…
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Psychologia rozwoju dziecka
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Podstawowe umiejętności pomagania
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
O potrzebie dziecka bycia zauważanym
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia Dr hab. Barbara Weigl Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Akademia Pedagogiki Specjalnej

Jak żyć – spytał mnie w liście ktoś, kogo ja zamierzałam spytać o to samo. Znowu i tak jak zawsze, co widać powyżej, nie ma pytań pilniejszych od pytań naiwnych. Wisława Szymborska, fragment wiersza „Schyłek wieku”

„Rewolucja kopernikańska”. Pomiędzy okresem poniemowlęcym, a pójściem dziecka do szkoły Warunkiem późniejszego sukcesu (a zarazem celem kolejnych osiągnięć) staje się względna gotowość do opuszczenia domu rodzinnego i gotowość do radzenia sobie z typowymi sytuacjami szkolnymi Nim dziecko pójdzie do szkoły – musi wiele osiągnąć!

Wybrane zadania rozwojowe wczesnego dzieciństwa opanowanie języka do opisu najbliższej społecznej i fizycznej rzeczywistości myślenie słowne; określanie świata jako: ja, ty, moje, mnie początki kształtowania się pojęć uczenie się podstawowego różnicowania dobra i zła początki sądzenia i decydowania początki samokontroli, zdolność mówienia „tak” i „nie” pojawienie się wstydu fantazjowanie i zabawa; odróżnianie fikcji od rzeczywistości

Wybrane zadania rozwojowe wczesnego dzieciństwa kształtowanie się orientacji na cele, etos działania uogólniona ciekawość, eksperymentowanie z przedmiotami i innymi ludźmi początki „walki” o samodzielność kształtowanie się fundamentalnych sprawności motorycznych i intelektualnych uwikłanych w pisanie, czytanie, liczenie uczenie się różnic związanych z płcią zabawa grupowa uczenie się reguł uczenie się „bycia z rówieśnikami” bez dorosłych

Nie wszystkim dzieciom, nie w każdych warunkach równie łatwo pokonać tę drogę!

Najważniejsze psychiczne potrzeby małych dzieci: Poczucie bezpieczeństwa – rozumianego jako bezpieczeństwo fizyczne i społeczne, poczucie bycia akceptowanym, kochanym Poczucie własnej wartości – aprobaty dla siebie samego i własnych działań zarówno w rodzinie, jak i grupie rówieśniczej Poczucie, że życie ma sens – że warto jest żyć, że doświadczenia dzieci i ludzi dorosłych są ciekawe, ważne i prawdziwe, a nie banalne, niepoważne i sztuczne

Najważniejsze psychiczne potrzeby małych dzieci: Pomoc w zrozumieniu doświadczeń – dzieci potrzebują mądrych dorosłych, którzy pomogą im zrozumieć ich własny świat i przybliżą przeżycia innych ludzi Potrzeba autorytetu – jasnych i zrozumiałych granic – dzieci potrzebują w swoim otoczeniu takich dorosłych, którzy potrafią wytyczyć jasne granice, a jednocześnie dać dziecku zrozumienie, bliskość i akceptację nawet jeśli postępuje ono niezgodnie z regułami. (wg. Anna Brzezińska, materiały FRD)

Każdemu dziecku trzeba, w wielu momentach, dać wsparcie i informacje; Niekiedy trzeba zorganizować bądź przeorganizować środowisko dziecka; Czasem należy nauczyć rodziców dziecka tego, czego nie potrafią.

Wielki spór klasyków o rolę dorosłego w nauczaniu i rozwoju dziecka Lew S. Wygotski: …nauczanie może zmieniać bieg rozwoju, bo może modyfikować proces dojrzewania. Dzieje się tak wtedy, gdy nauczanie nie jest zorientowane na zakończony już u dziecka cykl rozwojowy, ale ma orientację w przód, czyli na następny cykl w rozwoju

Wielki spór klasyków o rolę dorosłego w nauczaniu i rozwoju dziecka Jean Piaget: …za każdym razem, gdy uczycie dziecko czegoś, uniemożliwiacie mu odkrycie tego od nowa…

Wielki spór klasyków o rolę dorosłego w nauczaniu i rozwoju dziecka Erik H. Erikson: …jestem tym co wyraża moja wolna wola… … jestem tym kogo umiem sobie wyobrazić jako siebie…

Dorośli w życiu dziecka W czasie wczesnego dzieciństwa dziecko powinno nauczyć się zwracać o pomoc do dorosłych Dorośli dostarczają wiedzy i doświadczeń które pomogą dziecku zrozumieć i uporządkować świat Dziecko powinno umieć uczyć się pod kierunkiem starszych

Dorośli w życiu dziecka Mądry dorosły ma szansę być przewodnikiem małego dziecka po skomplikowanym i niedostępnym świecie społecznym Jednocześnie, dziecko powinno umieć modyfikować nabyte w domu wzory działania i dopasowywać je do nowego środowiska

Dlaczego jednak przedszkole? W edukacji nie ma wyborów obojętnych! Albo świadomie proponuje się jakieś działania, albo zaniedbuje okazje edukacyjne…

Jakie przedszkole? podążające za dzieckiem; podążające za domem wspierające dziecko; wspierające dom rozwijające dziecko; rozwijające rodziców

Po co przedszkole? W życiu istnieje ciągłość W życiu chodzi o coś ważnego Świat da się zrozumieć i można przewidzieć, co będzie dalej Istnieją ramy i struktury życiowe, w których mogę się odnaleźć Mam mocne poczucie przynależności do swojego otoczenia Aleksander Perski „Poradnik na czas przełomu. O stresie, wypaleniu oraz drogach powrotu do życia w równowadze”, 2004