Analiza potencjału firmy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Advertisements

Istota i przesłanki badań marketingowych
Budżetowanie kapitałów
Analiza ryzyka projektu
5. Analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zarządzanie strategiczne (ćwiczenia)
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Cz. 3 Analiza strategiczna przedsiębiorstwa
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Rynki konkurencji niedoskonałej
Analiza portfela produktów przedsiębiorstwa (na przykładach)
Zarządzanie projektami
Inwestycje i projekty inwestycyjne (menedżer projektu)
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Panel 5: Metodologia diagnozy strategicznej
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
MARKETING MIX CYKL ŻYCIA PRODUKTU Opracowała: Grażyna Nowak.
Rynek usług medycznych
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Mirosław Grybalow Business Development Manager SAS Polska
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Analizy portfelowe.
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Etapy przygotowania biznesplanu Przedsiębiorczy uczeń
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Wybór strategii marketingowej Projekt jest współfinansowany ze.
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 8. Modele portfelowe (macierzowe) - najbardziej znane modele tworzenia strategii KMN Podstawowym problemem KMN.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Zarządzanie strategiczne (ćwiczenia)
Rachunkowość zarządcza
1 Analiza konkurencji: Badania prowadzone w celu poznania własnych słabych i mocnych stron w porównaniu z z najważniejszymi konkurentami, określenia sposobu.
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
Wykład inauguracyjny. Analiza SWOT Przykład autor; Andrzej Stężały.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Segmentacja rynku.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Zarządzanie strategiczne 7
Zarządzanie strategiczne 5
Rodzaje zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa:
Prezentacja biznesplanu
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

Analiza potencjału firmy Analiza potencjału wewnętrznego firmy Analiza potencjału firmy Analiza zasobów Hofera-Schendela Metody portfelowe (macierz GE / McKinseya, BCG, ADL i Hofera) Cykl życia produktu Analiza łańcucha wartości Kluczowe czynniki sukcesu (SJB) Benchmarking

ich potencjału do zdobycia długo-okresowej przewagi konkurencyjnej; . Wybór strategii, która najlepiej wykorzystuje zasoby i zdolności firmy odpowiednio do możliwości rynku . Oszacowanie zasobów i zdolności firmy, które mogą generować zysk z punktu widzenia: ich potencjału do zdobycia długo-okresowej przewagi konkurencyjnej; wielkości stopy zwrotu zainwestowanego kapitału . Identyfikacja zdolności firmy - co firma może robić lepiej niż konkurenci. Oszacowanie zasobów potrzebnych do wykorzystania każdej zdolności oraz ich kompleksowości. . Identyfikacja i klasyfikacja zasobów firmy. Oszacowanie silnych i mocnych stron w stosunku do konkurentów. Rozważenie możliwości lepszego wykorzystania zasobów. STRATEGIA PRZEWAGA KONKU-RENCYJNA ZDOLNOŚCI ZASOBY . Identyfikacja luk w zasobach, które należy wypełnić. Inwestowanie w uzupełnienie, powiększenie i poprawienie bazy zasobów w firmie Wpływ zasobów i zdolności przedsiębiorstwa na jego strategię Źródło: K. Nizińska, Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw oraz sposoby jej osiągania i utrzymywania (cz. II), Handel Wewnętrzny 3/1995, s. 9

Cykl życia produktu (strategicznej jednostki biznesu) Istnienie cyklu życia produktu wiąże się ze starzeniem fizycznym i ekonomicznym wyrobów. Starzenie fizyczne ma miejsce, gdy materiały, z których wyroby są wykonane, tracą swe właściwości, natomiast starzenie ekonomiczne jest głównie skutkiem pojawiania się na rynku nowych, doskonalszych wyrobów, lepiej zaspokajających określone potrzeby

Cykl życia produktu (strategicznej jednostki biznesu) Faza I Wprowadzenie Faza II Wzrost Faza III Dojrzałość Faza IV Spadek

Typy krzywych cyklu życia produktu

Metody portfelowe Metody portfelowe stanowią zbiór narzędzi umożliwiających dokonanie oceny możliwości działania przedsiębiorstwa oraz określenie jego obecnej i przyszłej pozycji na rynku. Przedstawiają one w formie macierzy przewidywane rezultaty wzajemnego oddziaływania na siebie czynników kontrolowanych i nie kontrolowanych przez firmę

Strategiczne Jednostki Biznesu Z punktu widzenia analizy strategicznej metody portfelowe najczęściej wykorzystuje się do określania kierunków rozwoju poszczególnych strategicznych jednostek biznesu. Jednostki te (SBU, Strategic Business Unit) są wyodrębnionymi częściami organizacji, działającymi na zewnętrznych rynkach, mającymi własne strategie działania i kierowników odpowiedzialnych za ich rozwój. Niekiedy odpowiadają one jednostkom wyodrębnionym w formalnej strukturze organizacji np. działom.

Do najbardziej znanych i najczęściej stosowanych w praktyce zarządzania metod portfelowych należą: macierz BCG; macierz GE (McKinseya); macierz ADL; macierz Hofera Macierz BCG Jedną z najbardziej znanych metod portfolio jest macierz opracowana przez Boston Consulting Group. Macierz BCG, czyli macierz wzrostu udziału rynkowego - Względnego udziału w rynku, który może być określony przez stosunek sprzedaży produktów danego przedsiębiorstwa do ogólnej sprzedaży analizowanych produktów na danym rynku bądź do sprzedaży jednego lub kilku wybranych konkurentów. - Tempa wzrostu sprzedaży, do określenia którego najczęściej stosuje się przeciętny roczny wzrost sprzedaży w cenach stałych lub cenach bieżących.

Względny udział w rynku Gwiazdy Znaki zapytania Dojne krowy Psy 4 10 20 16 10 wysoka wysoki niski niska Względny udział w rynku 22 18 14 12 8 6 2 4 1 0,5 0,1 Stopa wzrostu rynku 1 3 5 7

Praktyczny przykład opracowywania Macierzy BCG   SBU Marka „Alfy” i jej udział w rynku Marka Hortexu i jej udział w rynku Względny udział w rynku Tempo wzrostu sprzedaży Udział w strukturze asort. 1.       Soki, napoje i nektary w kartonach „C” 4% Hortex 23% 0,17 7% 71% 2.       Soki o podwyższonych walorach zdrowotnych w kartonach „H” 6% Witaminka 19% 0,31 8,5% 3.       Soki, nektary i napoje w szklanych butelkach „G” 3% 12% 0,25 6,5% 8% 4.       Napoje dla dzieci „O” 5% Hortexowy Sok 18% 0,28 15%

Względny udział w rynku 2,5 0,5 wysoki niski 1 2 3 4 16 12 8 5 Względny udział w rynku 2,5 0,5 wysoki niski Tempo wzrostu sprzedaży

Gwiazdy Dojne krowy Znaki zapytania Psy Schemat sukcesu Schemat porażki

Względny udział w rynku Gwiazdy Trudne dzieci Dojne krowy Psy +  B+R Mierny produkt Innowator Naśladowca Niepowodzenie Generowanie gotówki Względny udział w rynku Wymagania finansowe Stopa wzrostu rynku Trajektoria innowatora Trajektoria naśladowcy Trajektoria niepowodzenia Trajektoria miernego produktu

Znając swoją strukturę asortymentową przedsiębiorstwo może wyznaczyć dla każdej jednostki strategicznej cele, strategie i budżet. Możliwe są tu cztery następujące strategie: 1.    Inwestowanie (build) - celem tej strategii jest wzrost udziału w rynku, nawet kosztem bieżących wpływów. Jest to właściwa strategia dla słabszych „gwiazd” oraz „znaków zapytania”, których udziały muszą się zwiększyć, jeżeli mają stać się „gwiazdami”. 2.    Utrzymywanie (hold) - strategia skierowana na zachowanie dotychczasowego udziału w rynku. Jest ona odpowiednia dla „gwiazd” oraz dla silnych „dojnych krów”, jeżeli mają nadal dostarczać gotówki. 3.    Zebranie żniw (harvest) - celem jest krótkookresowy wzrost wpływów z SBU, bez względu na konsekwencje w długim okresie. Jest to odpowiednia strategia dla słabych „dojnych krów”, których przyszłość jest niepewna i z których można w ten sposób uzyskać więcej środków finansowych. 4.    Wycofanie się (divest) - strategia ta oznacza sprzedaż lub likwidację SBU, aby efektywniej wykorzystać posiadane zasoby. Stosuje się ją wobec „psów” i słabych „znaków zapytania”.