Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji 4rd Transnational Project Meeting, Poznań, 17-22.10.2016
Przedmiot „ Podstawy przedsiębiorczości” realizowany jest w szkołach ponadgimnazjalnych: Liceum Ogólnokształcące (60 godzin) Technikum (60 godzin) Zasadnicza Szkoła Zawodowa (30 godzin).
Definicja przedsiębiorczości – „najczęściej przedstawiana jest jako zespół cech osobowościowych oraz proces. Rozpatrując przedsiębiorczość przez pryzmat cech przedsiębiorcy można określić 6 głównych obszarów analizy: Wiara we własne siły. Zorientowanie na rezultaty. Podejmowanie ryzyka. Przywództwo. Oryginalność Myślenie przyszłościowe”. („Być przedsiębiorczym” Podręcznik)
Słownik języka polskiego: „Przedsiębiorczość polega na poszukiwaniu zmiany i jej wykorzystaniu dla osiągnięcia korzyści. Ważnym elementem przedsiębiorczości jest podatność na innowacje i skłonność do podejmowania ryzyka w warunkach niepewności”.
Cel kształcenia Rozwijanie i wzmacnianie u uczniów cech człowieka przedsiębiorczego: Pozytywne nastawienie do życia, Poczucie możliwości wywierania wpływu na otoczenie, Umiejętność komunikowania się i współpracy w grupie, Umiejętność podejmowania decyzji w warunkach ryzyka, Gotowość do ponoszenia skalkulowanego ryzyka, Umiejętność negocjacji, Konsekwencja w działaniu, Kreatywność i zdolność twórczego rozwiązywania problemów, Umiejętność analizy sytuacji, Pewność i zdecydowanie w działaniu Odporność na stres Elastyczność w działaniu. („Być przedsiębiorczym” podręcznik)
Metody i narzędzia dydaktyczne: Metody podające (wykład i pogadanka), Metody aktywizujące (burza mózgów, metaplan, drzewo decyzyjne, debata, dyskusja, wywiad, sesja plakatowa, analiza przypadku, gry dydaktyczne – symulacje, drama – odgrywanie ról, projekt edukacyjny).
Lista umiejętności przedsiębiorczych Rozwinięte kompetencje społeczne – umiejętność komunikowania się, współpracy w grupie, umiejętność negocjacji, elastyczność, pewność siebie, zdecydowanie, pozytywne nastawienie do życia, zaangażowanie, entuzjazm. Umiejętność łączenia wiedzy z różnych dziedzin. Kreatywność. Wytrwałość – zdolność do podejmowania długotrwałego ryzyka, konsekwencja w działaniu. Refleksyjność – uczenie się na błędach. Otwartość na nowe doświadczenia. Umiejętność działania w trudnych warunkach – podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka, szacowanie i akceptacja ryzyka.