Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół i przedszkoli poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wrocławskim Działalnie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmodernizowany system doskonalenia nauczycieli i wspomagania szkół oraz przedszkoli w powiecie m. Wałbrzych Wałbrzych lipiec 2013.
Advertisements

"Nowoczesny Nauczyciel
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
"Nowoczesny Nauczyciel
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Źródło dofinansowania projektu: Europejski Fundusz Społeczny
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
Pilotaż sukcesem zmian
Sieć współpracy i samokształcenia
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, r.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Zaproszenie do Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dyrektor kluczem do sukcesu szkoły Kielce, wrzesień 2014.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie świdnickim.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
Sieć współpracy i samokształcenia Nowa forma doskonalenia nauczycieli i rozwoju szkoły dr Danuta Elsner.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Biblioteka pedagogiczna – sieci współpracy jako forma wspomagania szkoły DBP we Wrocławiu Szkolenie WDN Wrocław, Beata Malentowicz.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapis prezentacji:

Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół i przedszkoli poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wrocławskim Działalnie 3.5 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Cel: podniesienie jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wrocławskim oraz stworzenie planów wspomagania szkół i przedszkoli spójnych z ich rozwojem w obszarach wymagających szczególnego wsparcia. Okres realizacji projektu: od 01.01.2014 r. do 31.10.2015 r. Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty. Działalnie 3.5. Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół

Program konferencji: 12:00 – 12:10   12:00 – 12:10 Przywitanie gości i rozpoczęcie konferencji Starosta Roman Potocki 12:10 – 12:30 Założenia teoretyczne i cele projektu Zarządzający projektem, dyrektor Powiatowego Zespołu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych we Wrocławiu Michał Iwan 12:30 – 13:00 Przykład dobrej praktyki Kompleksowy system doskonalenia nauczycieli - powiat wołowski Koordynator merytoryczny projektu, dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Wołowie. Krystyna Adaśko 13:00 – 13:30 Informacje organizacyjne, pytania i dyskusja

zarządzający projektem Założenia teoretyczne i cele projektu Michał Iwan zarządzający projektem Dyrektor Powiatowego Zespołu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych we Wrocławiu

Geneza zmian:   2010 – 2011 Kompleksowa diagnoza placówek oświatowych – program ekspercki MEN Raport końcowy – konieczność zmian: Zgodnie z rekomendacjami przedstawionymi przez ekspertów* nowoczesny system wspomagania rozwoju oświaty w Polsce powinien być nakierowany na pracę ze szkołą, służyć wspieraniu jej w wykonywaniu zadań nakładanych przez państwo, jak również wspomagać w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.  *Elsner D, Bednarek K., 2010, Pomoc doradców metodycznych i konsultantów placówek doskonalenia nauczycieli w opinii jej beneficjentów. Raport końcowy z badań, Warszawa, Owczarska B., 2010, Kiedy doskonalenie zawodowe nauczycieli jest skuteczne, maszynopis; Raport z pilotażowej diagnozy potrzeb rozwojowych szkół, 2011, praca zbiorowa, Wszechnica UJ,; Taraszkiewicz M., Bednarek K., 2010, Mapa źródeł informacji do kompleksowej diagnozy potrzeb szkoły w zakresie doskonalenia nauczycieli, Warszawa.

Nowy system:   Podstawowe założenia przyjęte dla nowego systemu wspomagania szkół i placówek są następujące: - Wspomaganie jest adresowane do szkoły, nie zaś wyłącznie do poszczególnych osób lub grup, takich jak dyrektor czy nauczyciele. - Wspomaganie pomaga szkole w rozwiązywaniu własnych problemów, a co za tym idzie – nie wyręcza jej i nie narzuca rozwiązań. - Wspomaganie wynika z analizy indywidualnej sytuacji szkoły i odpowiada na jej specyficzne potrzeby. - Wspomaganie jest procesem, czyli odchodzi od pojedynczych, samodzielnych form doskonalenia. 

Nowy system: W procesie edukacyjnym biorą udział następujące podmioty:   W procesie edukacyjnym biorą udział następujące podmioty: uczniowie, nauczyciele, dyrektorzy, szkoła jako placówka. Projekt zakłada korzyści dla każdego z tych podmiotów

Korzyści – uczniowie Zostaną objęci wszechstronną diagnozą Otrzymają wsparcie w rozwoju swoich talentów, uzdolnień Otrzymują wsparcie w zakresie specjalistycznych zajęć dydaktycznych Podniesienie wyników nauczania Dostosowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia

Korzyści – nauczyciele Inna forma doskonalenia niż dotychczas, dostosowana do realnych, rzeczywistych potrzeb danej szkoły, realizowana na miejscu w szkole (bliżej nauczyciela) Możliwość wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami danego przedmiotu z innych placówek Wsparcie merytoryczne zgodne z potrzebami nauczycieli i zespołów nauczycieli Wzrost kompetencji Bez kosztów Świadomość wspólnego tworzenia polityki oświatowej Towarzyszenie eksperta we wdrażaniu zmiany w szkole, klasie

Korzyści – dyrektorzy Wspólne działania – wymiana doświadczeń w sieci Szkolenia rad pedagogicznych zgodnie z potrzebami jednostek Promocja szkoły Dobrze wykwalifikowana kadra pedagogiczna Wsparcie szkoły w rozwiązywaniu konkretnych problemów Podniesienia jakości pracy szkoły Integracja rady pedagogicznej Zwiększenie prestiżu szkoły w środowisku lokalnym Uznanie ze strony organu prowadzącego Przygotowanie dyrektora do projektowanych zmian w ustawie o systemie oświaty

Korzyści – szkoły Poprawa wyników nauczania Dostosowanie oferty edukacyjnej do indywidualnych potrzeb szkoły Podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności nauczycieli. Modelowanie spójnego systemu współpracy zespołowej w jednej szkole Rozwiązywanie problemów konkretnej szkoły Bliskość pomocy, wygoda – oferta w szkole Optymalne warunki – brak delegacji, bezpłatna usługa edukacyjna

Korzyści - Samorządy Zwiększa się budżet Promocja powiatu, gminy Impuls do zmiany Impuls do dyskusji o oświacie i jej wspomaganiu Przegląd/analiza zasobów i potrzeb Współpraca między organami i jednostkami oświatowymi Podniesienie jakości kształcenia i zatrzymanie młodzieży w szkołach gminnych i powiatowych

Działania w ramach projektu: Najważniejsze zadania zmodernizowanego systemu wspomagania wynikają z dostosowania działań do potrzeb konkretnej szkoły. 1. Opracowanie (we współpracy z dyrektorem i nauczycielami) szczegółowej diagnozy potrzeb szkoły i pracujących w niej n-li 2. Pomocy w zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań niezbędnych do rozwiązania zdiagnozowanych problemów, 3. Pomoc w dobraniu najlepszej dla danej szkoły formy doskonalenia (np. szkolenie czy konsultacje) oraz w realizacji tej oferty, 4. Wsparcie szkoły we wdrażaniu nowych rozwiązań do praktyki zawodowej nauczycieli, aby wprowadzona zmiana rzeczywiście przyczyniła się do poprawy jakości pracy danej szkoły, 5. Udostępnianie niezbędnych materiałów i narzędzi merytorycznych.

Działania w ramach projektu: Aby udało się z powodzeniem zrealizować te działania, zaplanowano w projekcie dwie specyficzne funkcje SORE (Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji) koordynator sieci współpracy i samokształcenia

Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji (SORE) Specjalista zewnętrzny bezpośrednio współpracujący z placówką w realizacji Rocznego Planu Wspomagania. Do jego zadań należą: pomoc w diagnozie potrzeb szkoły/przedszkola oraz dostosowaniu oferty doskonalenia do zdiagnozowanych potrzeb, a następnie pomoc w zbudowaniu Rocznego Planu Wspomagania (RPW) szkoły. W ramach realizacji RPW organizuje szkolenia (warsztaty, konsultacje, wykłady), pomaga nauczycielom wdrażać do praktyki szkolnej nowe umiejętności, przygotowuje sprawozdanie z realizacji działań. SORE ma pod opieką 4-5 szkół/przedszkoli, z którymi utrzymuje ścisły kontakt podczas realizacji rocznego planu wspomagania (rok szkolny).

Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji (SORE) wspólna z dyrektorem i RP diagnoza potrzeb zaplanowanie działań zorganizowanie formy doskonalenia zaangażowanie nauczycieli i dyrektora udostępnianie niezbędnych materiałów i narzędzi wspieranie nauczycieli we wdrażaniu nowych rozwiązań włączenie oceny efektów procesu do ewaluacji wewnętrznej szkoły wspólne opracowanie rekomendacji

Koordynator sieci współpracy i samokształcenia Sieci współpracy i samokształcenia, to jeden z elementów zmodernizowanego systemu doskonalenia i wspomagania szkół. W ramach projektów wdrożeniowych w powiatach powstają sieci przedmiotowe lub problemowe, które mogą być adresowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych oraz dyrektorów szkół. Szkoły w sieci to metoda współpracy i samokształcenia umożliwiająca wymianę doświadczeń oraz wspólne rozwiązywanie problemów. Uczestnicy sieci będą brać udział w spotkaniach, natomiast bieżący kontakt oraz gromadzenie zasobów umożliwi im platforma cyfrowa. Do udziału w niektórych spotkaniach sieci będą zapraszani eksperci wspierający pracę jej członków w zakresie wybranych problemów

Koordynator sieci współpracy i samokształcenia Zadania koordynatora sieci: przygotowanie planu dziania sieci współpracy i samokształcenia zgodnego z potrzebami zgłoszonymi przez uczestników, organizacja spotkań (przygotowanie i prowadzenie, zapraszanie metodyków, ekspertów z określonych dziedzin – w ramach realizacji zaplanowanych działań), moderowanie forum dyskusyjnego na platformie cyfrowej, zamieszczanie na platformie cyfrowej materiałów samokształceniowych i innych zasobów edukacyjnych łączących się z tematyką sieci, Sporządzenie cyklicznego sprawozdania z pracy sieci i przedstawienie go uczestnikom, promocja działań sieci.

Cztery Sieci współpracy i samokształcenia w powiecie wrocławskim: 1. Sieć dyrektorów szkół i przedszkoli - koordynator sieci 1 2. Sieć wychowawcza (przykład) - koordynator sieci 2 3. Sieć pedagogów szkolnych (przykład) - koordynator sieci 3 4. Sieć matematyczno-informatyczna (przykład) - koordynator sieci 4

Charakterystyka sieci jako nowego typu organizacji Grupa osób lub instytucji Powstaje z potrzeb Nie wymaga żadnych czynności prawnych Działa poza kontrolą władz Działa na zasadach samoorganizacji Działa w oparciu o aktywność członków Struktura płaska, w której nie ma typowego członu kierowniczego Członków łączą więzi współpracy Niski stopień sformalizowania działań Jest bardziej procesem niż efektem

Zmiana podejścia do doskonalenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli Od doskonalenia kwalifikacji zawodowych z oderwaniem od pracy do czynienia tego w miejscu pracy Od prymatu wiedzy teoretycznej do nobilitacji wiedzy praktycznej Od nauczania do uczenia się Od indywidualnego uczenia się do uczenia się w zespole Od metod podających i aktywizujących do opartych na badaniu, dociekaniu, refleksji Od efektu indywidualnego do efektu organizacyjnego

SIEĆ

Sieć jako ucząca się społeczność zawodowa Wszyscy członkowie są zaangażowani w proces uczenia się Uczą się zespołowo – z innymi i od innych Podstawą uczenie się są problemy wynikające z praktyki Uczą się działając i działają ucząc się Miarą efektywności uczenia się są postępy uczniów

Formy i metody zespołowego uczenia się Wizyty w szkołach Obserwacje koleżeńskie Przekazywanie/odbieranie informacji zwrotnej Wspólne opracowywanie materiałów Korzystanie z krytycznej przyjaźni Wspólne posiedzenia szkoleniowe rady pedagogicznej Powoływanie grup roboczych Organizowanie konferencji, warsztatów Publikowanie doświadczeń Upowszechnianie dobrych praktyk

Sieć - SWOT Mocne strony Dobrowolność Innowacje oddolne Wykorzystanie potencjału każdego członka Możliwość konfrontacji poglądów i stanowisk Chroni przed błędami Pozwala gromadzić dorobek Słabe strony Brak zaświadczeń Czasochłonność Potrzeba zmiany mentalnej Brak zaufania Brak doświadczenia Trudności z przełamywaniem relacji hierarchicznych

Sieć - SWOT Szanse Zagrożenia - Wsparcie zmiany przepisami prawa Wsparcie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli … Coraz więcej literatury Coraz więcej przykładów dobrej praktyki Coraz więcej społeczności sieciowych w Internecie Zagrożenia - Niski potencjał społeczny - Konkurencja między szkołami - Brak liderów zmiany - Niski poziom czytelnictwa literatury fachowej - Niski poziom wykorzystania zasobów Internetu - Niewielkie doświadczenie w uczeniu się w europejskiej przestrzeni edukacyjnej

Wyzwania dla: Organów prowadzących Organów nadzoru pedagogicznego Placówek doskonalenia nauczycieli Poradni psychologiczno - pedagogicznych Dyrektorów szkół Nauczycieli Realizatorów projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnych, kompleksowym wspomaganiu szkoły”

Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół i przedszkoli poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wrocławskim Działalnie 3.5 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Cel: podniesienie jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wrocławskim oraz stworzenie planów wspomagania szkół i przedszkoli spójnych z ich rozwojem w obszarach wymagających szczególnego wsparcia. Okres realizacji projektu: od 01.01.2014 r. do 31.10.2015 r. Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty. Działalnie 3.5. Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół

Informacje o projekcie: Program: Program Opercyjny Kapitał Ludzki Priorytet: III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie: 3.5. Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji: 01.01.2014 – 31.10.2015 Wartość projektu: 1,8 mln zł Obszar realizacji: Powiat Wrocławski Beneficjent: Powiat Wrocławski Biuro projektu: Powiatowy Zespół Poradni Psychologiczno- Pedagogicznych we Wrocławiu

Procesowe wspomaganie rozwoju szkół Najważniejsze zadania zmodernizowanego systemu wspomagania wynikają z dostosowania działań do potrzeb konkretnej szkoły. 1. Opracowanie (we współpracy z dyrektorem i nauczycielami) szczegółowej diagnozy potrzeb szkoły i pracujących w niej n-li 2. Pomocy w zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań niezbędnych do rozwiązania zdiagnozowanych problemów, 3. Pomoc w dobraniu najlepszej dla danej szkoły formy doskonalenia (np. szkolenie czy konsultacje) oraz w realizacji tej oferty, 4. Wsparcie szkoły we wdrażaniu nowych rozwiązań do praktyki zawodowej nauczycieli, aby wprowadzona zmiana rzeczywiście przyczyniła się do poprawy jakości pracy danej szkoły, 5. Udostępnianie niezbędnych materiałów i narzędzi merytorycznych.

Główny cel projektu Cel: podniesienie jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Wrocławskim oraz stworzenie planów wspomagania szkół i przedszkoli spójnych z ich rozwojem w obszarach wymagających szczególnego wsparcia.

Typy placówek objętych projektem (44 placówki) Przedszkola – 7 Szkoły podstawowe – 24 Gimnazja – 9 Szkoły ponadgimnazjalne – 4 W projekcie weźmie udział 635 nauczycieli oraz 40 dyrektorów przedszkoli/szkół powiatu wrocławskiego

Dyrektorzy szkół i przedszkoli - rola i zadania: Ważną rolę w procesie wspomagania rozwoju szkół odgrywa dyrektor szkoły lub przedszkola. Wspólnie z radą pedagogiczną podejmuje decyzje dotyczące rozwoju szkoły - określa obszary i zasięg wspomagania. Diagnozuje potrzeby szkoły/przedszkola oraz przygotowuje roczny plan wspomagania we współpracy z SORE Uczestniczy w spotkaniach, konsultacjach i warsztatach Wdraża nowe umiejętności i wypracowanych procedur Udziela informacji zwrotnej Bierze udział w podsumowaniu podjętych działań Wykorzystuje efekty RPW w dalszej pracy szkoły

Kto skorzysta na zmianach? Uczniowie, którzy zostaną objęci wszechstronną diagnozą oraz otrzymają wsparcie w rozwoju swoich talentów Szkoły i placówki oświatowe, którym zostanie udzielone wsparcie we wszystkich obszarach działania. Proces doskonalenia zostanie wprowadzony do szkoły i będzie prowadzony zgodnie z jej aktualnymi potrzebami Nauczyciele, którzy otrzymają kompleksową pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Nowy system doskonalenia będzie towarzyszył nauczycielom we wdrożeniu do praktyki zawodowej zmian wprowadzanych w oświacie Samorządy lokalne, które otrzymają wsparcie w budowie lokalnej sieci współpracy szkół i placówek oraz w kreowaniu polityki oświatowej

Informacje o projekcie Rozpoczęcie projektu 1.01.2014r. Tematy 3 sieci – I połowa lutego bezpośrednie wsparcie szkół i przedszkoli (praca SORE i szkolenia) 2013/2014: od 1.02.1014 do 31.08.2014 2014/2015: od 1.09.2014 do 30.06.2015

Informacje o projekcie Zespół projektowy: 1. Zarządzający projektem: Michał Iwan 2. Koordynator projektu: 3. Specjalista ds. monitoringu: 4. Specjalista ds. rozliczeń: Biuro projektu: Powiatowy Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych we Wrocławiu ul. T. Kościuszki 131 50-440 Wrocław

Informacje o projekcie Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl/wspieranie Starostwo Powiatowe w Wołowie www.powiatwroclawski.pl PZPP-P we Wrocławiu www.pzp.edu.pl Strona projektu: www.pzp.edu.pl/projekt Adresy mailowe: projekt@pzp.edu.pl Telefony 71.722 20 02 (Kancelaria PZPP-P) 71.722 20 04 (dyrektor PZPP-P) Telefon komórkowy koordynatora projektu od 1 lutego 2014r.